Salta al contingut principal
Manual pràctic de Renda 2024. Tomo 2. Deduccions autonòmiques
Procesando...

Per aportacions als fons propis d'entitats que desenvolupin activitats econòmiques

Important : aquesta deducció no resulta aplicable a les inversions efectuades per contribuents morts amb anterioritat al 13 de novembre  de 2024.

Normativa: Art. 5 Decret Llei 12/2024, de 12 de novembre, del Consell, de mesures fiscals de suport a les persones afectades per les inundacions produïdes per la DANA d'octubre de 2024

Quantia i límit màxim de la deducció

  • El 45 per 100 de les quantitats invertides  en la subscripció i desemborsament d'accions o participacions socials com a conseqüència d'acords de constitució o d'ampliació de capital de societats anònimes, de responsabilitat limitada i societats laborals o d'aportacions voluntàries o obligatòries efectuades pels socis a les societats cooperatives.

  • S'estableix un límit màxim de 9.900 euros per contribuent.

  • La base de la deducció no podrà superar el 30 per 100 de la base liquidable del contribuent.

    Important : aquesta última limitació no resulta aplicable a les inversions efectuades per contribuents morts entre el 13 de novembre i el 23 de desembre de 2024.

Requisits i altres condicions per a l'aplicació de la deducció

  • L'entitat en la qual cal materialitzar la inversió ha de complir els següents requisits :

    1. Haurà de tenir el seu domicili social i fiscal dins l'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta deducció  i mantenir-ho durant els tres anys següents a la constitució o ampliació.

      En el cas d'empreses ja existents a data de 12 de novembre de 2024, d'aprovació del Decret Llei 12/2024, aquesta circumstància hauria de complir-se el 29 d'octubre de 2024.

    2. En cas que sigui una entitat ja existent a data de 13 de novembre de 2024, d'entrada en vigor del Decret Llei 12/2024,  haurà d'haver sol·licitat un ERTO  per als seus treballadors i treballadores com a conseqüència del temporal.

    3. En cas que es tracti d'una entitat de nova creació, no ha de tractar-se d'accions o participacions en una entitat a través de la qual s'exerceixi la mateixa activitat que es venia exercint anteriorment mitjançant una altra titularitat.

    4. Haurà d'exercir una activitat econòmica durant els tres anys següents a la constitució o ampliació.

      A aquests efectes, no s'entendran compreses les entitats de la qual activitat principal consisteixi en la gestió d'un patrimoni mobiliari o immobiliari, d'acord amb el que disposa l'article 4.8.° Dos.a) de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni, en cap dels períodes impositius de l'entitat conclosos amb anterioritat a la transmissió de la participació.

    5. Haurà de comptar, com a mínim, amb una persona ocupada amb contracte laboral i a jornada completa, o diverses persones sempre que la suma de les seves jornades laborals sigui, com a mínim, equivalent a una completa, donades d'alta en el règim general de la Seguretat Social durant els tres anys següents a la constitució o ampliació, llevat de si es tracta de societats laborals o societats cooperatives de treball associat.

Important : les limitacions previstes en els punts 1 (segon paràgraf), 2 i 3 anteriors no resulten aplicables a les inversions efectuades per contribuents morts entre el 13 de novembre i el 23 de desembre de 2024.

  • Les operacions en què sigui aplicable la deducció han de formalitzar-se en escriptura pública, en la qual ha d'especificar-se la identitat dels inversors i l'import de la inversió respectiva.

    No obstant això, en el cas de les societats cooperatives i excepte en els supòsits de constitució, no serà necessària la formalització en escriptura pública, havent de's justificar la subscripció i desemborsament de les aportacions obligatòries o voluntàries al capital social realitzades per les persones sòcies mitjançant una certificació signada per qui ostenti la secretaria de la cooperativa, amb el vistiplau de la presidència de la mateixa i amb les signatures legitimades notarialment; quan s'hagin efectuat per la mateixa persona sòcia diverses subscripcions o desemborsaments durant l'àmbit temporal de aplicacion d'aquesta deducció serà suficient amb què s'expedeixi una única certificació, en què constin totes les dates de subscripció i desemborsament.

  • Les participacions adquirides hauran de mantenir-se en el patrimoni del contribuent durant un període mínim dels tres anys següents a la constitució o ampliació.

Àmbit temporal d'aplicació de la deducció

La deducció resulta aplicable a les inversions efectuades entre el 13 de novembre de 2024 i el 31 de desembre de 2025. 

Saldos pendents d'aplicació

La deducció haurà de practicar-se durant el període impositiu en el que es realitzi l'aportació.

En cas que el contribuent manqui de quota íntegra autonòmica suficient per aplicar la totalitat o part de la deducció durant el període en què es generi aquest dret, l'import no deduït podrà traslladar-se als tres períodes impositius següents, fins a esgotar, si escau, el seu import total.

Incompatibilitat (no aplicable a contribuents morts entre el 13 de novembre i el 23 de diciciembre de 2024)

Aquesta deducció resulta incompatible amb l'aplicació de la deducció autonòmica "Per inversió en adquisició d'accions o participacions socials en entitats noves o de recent creació" respecte de la mateixa entitat receptora de les aportacions.

- En conseqüència, el contribuent no podrà realitzar aportacions en un mateix període impositiu dirigides a una mateixa entitat que donin dret a l'aplicació d'ambdues deduccions, corresponguin als mateixos imports o a uns altres diferents. Això no impedeix que en el mateix període pugui aplicar-se una de les deduccions per les aportacions realitzades en l'exercici i l'altra deducció per aportacions a la mateixa entitat efectuades en períodes anteriors.

- Addicionalment i atès que la incompatibilitat s'estableix respecte del mateix contribuent, en cas de tributació conjunta cadascun dels cònjuges podrà aplicar una deducció diferent per aportacions a la mateixa entitat.

Important: una vegada introduïda pels contribuents amb dret a l'aplicació de la deducció la informació necesaría per al seu càlcul, serà automàticament traslladada a l'apartat"Informació addicional a la deducció autonòmica de la Comunitat Valenciana per aportacions als fons propis d'entitats que desenvolupin activitats econòmiques" de l'Annex B.12 de la declaració.