Per canvi de residència a un municipi en risc de despoblament
Normativa: Arts. 10 bis i 18.2 Text Refós de les disposicions legals de la Comunitat de Madrid en matèria de tributs cedits per l'Estat, aprovat per Decret Legislatiu 1/2010, de 21 octubre
Quantia i àmbit temporal d'aplicació de la deducció
1.000 euros, aplicables durant el període impositiu en el que es produeixi el canvi de residència i durant el període següent.
Requisits per a l'aplicació de la deducció
-
Que els contribuents siguin menors de trenta-cinc anys.
El requisit d'edat exigit al contribuent de tenir una edat inferior als 35 anys en la data de la meritació de l'impost ha de complir-se exclusivament durant el període impositiu en el que es produeixi el trasllat de la residència habitual, sense que sigui exigible que hagi de complir-se en l'exercici següent al que s'estén l'aplicació de la deducció.
-
Que traslladin la seva residència habitual a un municipi de la Comunitat de Madrid en risc de despoblament:
Tindran tal consideració els municipis de la Comunitat de Madrid que tinguin una població inferior a 2.500 habitants a data 1 de gener de l'exercici anterior a la de la meritació de la deducció, d'acord amb les dades publicades per l'INE.
Pot consultar les xifres oficials de població dels municipis espanyols en aplicació de la Llei de Bases del Règim Local (art. 17) en el següent enllaç: Madrid: Població per municipos i sexe.
-
Que els contribuents mantinguin la seva residència en aquest municipi durant el període impositiu en el que es produeix el trasllat de residència i en els 3 períodes impositius següents.
Precisions:
- S'entendrà complert el requisit temporal quan, malgrat no haver transcorregut el període exigit, es produeixi la defunció del contribuent.
- Al contrari, no s'admetran com circumstàncies que eximeixen del compliment temporal exigit aquelles que exigeixin el canvi de domicili en aquell municipi, com ara celebració de matrimoni, separació matrimonial, trasllat laboral, obtenció del primer treball o canvi de feina o unes altres anàlogues justificades.
-
Que la suma de la base imposable general i de l'estalvi del contribuent, juntament amb la corresponent a la resta de membres de la seva unitat familiar, suma de les caselles [0435] i [0460] de la declaració, no superi la quantitat en euros resultant de multiplicar per 30.930 el nombre de membres d'aquesta unitat familiar.
Regles per a la seva aplicació:
-
Si es tracta d'una unitat familiar conjugal (de les regulades en l'article 82.1.1ª de la Llei de l'IRPF ), hauran d'agregar-se les bases imposables de cadascun dels membres de la unitat familiar integrats en la mateixa, independentment del fet que optin o no pel règim de tributació conjunta i de què estiguin obligats o no a presentar declaració.
Així, per a cada cònjuge, la base imposable serà la corresponent a ambdós més les dels fills (menors d'edat o majors incapacitats judicialment subjectes a pàtria potestat prorrogada o rehabilitada), comuns o no, que convisquin amb el matrimoni.
En el cas de tributació conjunta serà la base imposable d'aquesta declaració la que es tingui en compte a l'efecte del límit fixat.
-
Si es tracta d'una unitat familiar monoparental o no conjugal, hauran d'agregar-se, exclusivament les bases imposables dels membres de la unitat familiar que teòricament correspongui a cada contribuent, d'acord amb el que disposa l'article 82.1.2ª de la Llei de l'IRPF : el propi contribuent i els fills d'aquest (menors o majors incapacitats judicialmente subjectes a pàtria potestat prorrogada o rehabilitada) que convisquin amb ell. I tot això, també, independentment del fet que s'opti o no per tributar pel règim de tributació conjunta i de què estiguin o no obligats a presentar declaració. En el cas de tributació conjunta serà la base imposable d'aquesta declaració la que es tingui en compte a l'efecte del límit fixat.
El requisit de la base imposable del contribuent, juntament amb la corresponent a la resta de membres de la seva unitat familiar, ha de complir-se a cadascun dels dos exercicis en els que és susceptible d'aplicació la deducció.
-
Pèrdua del dret a les deduccions practicades
L'incompliment de qualsevol dels requisits exigits originarà la pèrdua del dret a la deducció, sent procedent-se a la regularització d'acord amb el que estableix la normativa estatal de l'IRPF.
Compatibilitat
Aquesta deducció resulta compatible amb l'aplicació de la deducció autonòmica “Per adquisició d'habitatge habitual en municipis en risc de despoblament”.