Preguntes freqüents
Saltar índex de la informacióPreguntes freqüents
Una certificació o certificat tributari és el document expedit per l'Administració tributària que acredita fets relatius a la situació tributària d'un obligat tributari.
Els certificats tributaris poden acreditar, entre altres circumstàncies, la presentació de declaracions, autoliquidacions i comunicacions de dades o punts concrets que continguin, la situació censal, el compliment d'obligacions tributàries i l'existència o inexistència de deutes o sancions pendents de pagament que constin a les bases de dades de l'Administració tributària.
Els fets o les dades que se certifiquin han de fer referència exclusivament a l'obligat tributari a què es refereix el certificat tributari, sense que puguin incloure ni referir-se a dades relatives a tercers.
No se certificaran dades relatives a obligacions tributàries respecte de les quals hagi prescrit el dret de l'Administració per determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació.
Tampoc s'expedirà certificat sobre el compliment d'obligacions tributàries en tant no hagi vençut el termini voluntari per al seu compliment.
Els certificats tributaris contindran, com a mínim, les següents dades i circumstàncies:
- Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili fiscal de l'obligat tributari.
- Les circumstàncies, obligacions o requisits que hagin de ser certificats.
- La inexistència de la informació que se sol·licita en les bases de dades de l'Administració tributària o la improcedència de subministrar aquesta informació, quan aquesta no es pugui certificar.
- Lloc, data i signatura de l'òrgan competent per a la seva expedició i el codi segur de verificació.
En general, quan es tracti de certificats d'estar al corrent d'obligacions tributàries o de contractistes i subcontractistes, el resultat dels certificats tributaris serà algun dels següents:
- Positiu de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries.
- Es denega el certificat per deutes del sol·licitant.
- Es denega el certificat per manca de presentació de declaracions del sol·licitant.
- Es denega el certificat pels dos motius anteriors.
El contingut, autenticitat i validesa del certificat tributari es podrà comprovar a través del servei “Notificacions i Comparació de documents” situat en la pàgina d'inici de la seu electrònica de l'Agència Tributària, introduint el CSV en l'apartat “Comparació de documents amb CSV”.
S'utilitzarà el Codi Segur de Verificació (CSV) que figuri en el certificat.
Les còpies dels certificats tindran la mateixa validesa i produiran idèntics efectes als certificats, al poder comprovar-se el contingut, autenticitat i validesa de les còpies mitjançant el Codi Segur de Verificació (CSV).
La sol·licitud de certificats tributaris a través d'aquesta seu electrònica de l'Agència Tributària es realitzarà en la següent ruta, utilitzant els tràmits associats a cada tipus de certificat:
-
Accedeix-hi directament
-
Certificats tributaris
La sol·licitud de certificats tributaris des de la seu electrònica de l'Agència Tributària requereix la identificació del sol·licitant mitjançant algun sistema de signatura electrònica avançada (certificat electrònic o DNI electrònic) o bé algun sistema de signatura electrònica no avançada com la Cl@ve PIN. També és possible la sol·licitud i recollida immediata (en línia) de certificats d'IRPF sense necessitat de disposar de certificat electrònic, DNI electrònic o Cl@ve identificant-se amb el nombre de referència prèviament facilitat per l'Agència Tributària.
La sol·licitud de certificats tributaris utilitzant algun dels sistemes de signatura electrònica esmentats en el paràgraf anterior implica, amb caràcter general, que aquests es generaran de manera immediata.
En cas que no es pugui realitzar l'entrega immediata del certificat, aquest es podrà recollir, una vegada tramitat, identificant-se amb certificat electrònic, DNI electrònic o Cl@ve PIN a través de l'opció “Consulta de certificats expedits" o bé a través dels “meus expedients” accedint a l'“Àrea personal” de la seu electrònica de l'AEAT.
A més, per a la sol·licitud de certificats tributaris per Internet a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària, pots actuar representat per apoderat o col·laborador social.
Pots obtenir més informació en relació amb les formes d'accés per realitzar els tràmits electrònics punxant en la icona “Assistència digital” de la seu electrònica de la AgenciaTributaria.
Presencialment, acudint a les nostres oficines. Es recomana demanar cita per evitar esperes utilitzant el servei d'Assistència i Cita. Pots sol·licitar el certificat tributari directament en una Administració o Delegació de l'Agència Tributària.
Hauràs de presentar el model 01- “Sol·licitud de Certificats", excepte per al certificat de contractistes i subcontractistes, en què s'utilitza el model 01C- "Sol·licitud de Certificat de Contractistes i Subcontractistes".
Recorda que per a la sol·licitud per Internet del Certificat d'IRPF no és necessari disposar de signatura electrònica avançada o de Cl@ve PIN, ja que podràs identificar-te a través de la referència.
Pots sol·licitar cita accedint a l'apartat d'“Assistència i Cita” situat en la pàgina d'inici de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
En el cas de les sol·licituds realitzades per Internet amb signatura electrònica avançada o Cl@ve PIN, la certificació s'obtindrà directament en la Seu Electrònica.
A la resta de casos, el certificat s'enviarà a l'Adreça Electrònica Habilitada Única (DEHú) i estarà disponible a la seu electrònica de l'Agència Tributària.
A més, si el sol·licitant no estigués obligat a relació electrònica, el certificat s'enviarà per correu postal tenint en compte la següent prelació: Al domicili assenyalat a aquest efecte en la sol·licitud (en el cas de sol·licituds presentades en una Administració de l'AEAT).
-
Al domicili assenyalat a aquest efecte en la sol·licitud (en el cas de sol·licituds presentades en una Administració de l'AEAT).
-
Al domicili consignat a l'efecte de notificacions en els models 030, 036 o 037.
-
Al domicili fiscal.
Els certificats tributaris tenen caràcter informatiu i no pots interposar recurs algun contra ells. Però pots manifestar la teva disconformitat amb qualsevol de les dades que formin part del seu contingut en el termini de deu dies, mitjançant escrit en el que se sol·liciti la modificació de la certificació, dirigit a l'òrgan que l'hagi expedit. Hauràs d'adjuntar els elements de prova que estimis convenient per acreditar la teva sol·licitud.
Llevat que la normativa específica del certificat tributari estableixi una altra cosa diferent, els certificats tributaris tindran validesa durant 12 mesos a partir de la data de la seva expedició mentre no es produeixin modificacions de les circumstàncies determinants del seu contingut, quan es refereixi a obligacions periòdiques, o durant tres mesos, quan es refereixi a obligacions no periòdiques.