Preguntes freqüents
Preguntes freqüents sobre les mesures fiscals per danys DANA
Extensió de terminis de declaració i de pagament
S'ha disposat que els afectats per la DANA que s'indiquen a continuació puguin comptar amb més temps per poder presentar les properes declaracions tributàries i per afrontar els propers pagaments.
Els beneficiaris d'aquesta extensió de terminis són els següents:
-
Obligats tributaris que no desenvolupin activitats econòmiques.
-
Obligats tributaris que desenvolupin activitats econòmiques volum d'operacions del qual el 2023 no hagués superat els 6.010.121,04 euros (inclosos grups amb el mateix límit de volum d'operacions per al conjunt d'entitats que els integrin).
Que, a 28 d'octubre de 2024 tinguessin el seu domicili fiscal, o establiment d'explotació, o immobles declarats afectes a l'activitat, en qualsevol dels municipis afectats per la DANA.
Declaracions i autoliquidacions tributàries (incloses les de IIEE i mediambientals), termini de presentació del qual original finalitzés entre el 28 d'octubre i el 31 de desembre de 2024.
S'exceptuen:
-
Els terminis de presentació i ingrés en període voluntari derivats de declaracions regulades pel codi duaner de la Unió i/o per la seva normativa de desenvolupament.
-
Autoliquidació dels règims especials aplicables als subjectes passius que prestin serveis a persones que no tinguin la condició de subjectes passius, que efectuïn vendes a distància de béns i certes entregues interiors de béns (model 369).
-
La declaració recapitulativa d'operacions intracomunitàries (model 349).
-
A les declaracions d'intercanvi de béns dins la Unió Europea regulades en l'Ordre HFP/1480/2021, de 28 de desembre (Intrastat).
La norma no exigeix la presentació de cap sol·licitud perquè s'apliqui l'ampliació dels terminis. L'ampliació s'aplicarà per defecte.
Sí. El termini general de 5 de novembre s'estén fins al 5 de febrer de 2025, respecte dels contribuents amb domicili fiscal a la província de València i en municipis afectats per la DANA en unes altres províncies. Per tant, s'efectuarà el càrrec el 5 de febrer sense que el contribuent hagi de realitzar cap acció.
Atès que es tracta d'una ampliació del termini de pagament, aquest ingrés pendent entre el 5 de novembre i el 5 de febrer no impedirà l'obtenció d'un certificat d'estar al corrent igual que uns altres deutes termini d'ingrés del qual s'hagués estès, sempre que el contribuent compleixi amb la resta de requisits exigits per a l'obtenció del certificat.
Sí. Fins al dia 16 de desembre de 2024.
Sí. Es beneficien de l'extensió de terminis tots els establiments inscrits (CAU, CIP o CAF) en la zona afectada. A més, també s'aplicarà als establiments diferents dels anteriors titular del qual tingui el seu domicili fiscal en la zona i un volum d'operacions no superior a 6.010.121,04 euros l'any 2023.
La mesura afecta, des del 7 de novembre (entrada en vigor del RD-LLEI 6/2024), a deutes en període voluntari (article 62.2 de la Llei general tributària, LGT) i en període executiu (article 62.5 de la LGT), i els venciments dels terminis d'ingrés i de les fraccions dels acords d'ajornament i fraccionament concedits i no conclosos.
En els casos indicats, s'estendrà el termini de pagament fins al 5 de febrer de 2025, llevat que el termini atorgat per la norma general sigui major, cas en què aquest resultarà d'aplicació.
Atès que es tracta d'una ampliació del termini de pagament, els deutes en voluntària amb termini d'ingrés estès (igual que, si escau, l'ingrés pendent del segon pagament d'IRPF entre el 5 de novembre i el 5 de febrer) no impedirà l'obtenció d'un certificat d'estar al corrent, sempre que el contribuent compleixi amb la resta de requisits exigits per a l'obtenció del certificat.
Sí, totes les fraccions de la qual domiciliació estigués prevista entre el 7 de novembre i el 5 de febrer seran carregades el 5 de febrer.
El contribuent pot sol·licitar una modificació de les condicions de l'ajornament o fraccionament (sol·licitud de reconsideració ). Per fer-ho, en sol·licitar la reconsideració, ha d'indicar en la petició la seva condició d'‘afectat per una declaració de zona afectada greument per una emergència de protecció civil, d'emergència d'interès nacional o de catàstrofe’.
Perquè es resolgui la sol·licitud de reconsideració abans de la data límit de pagament del 5 de febrer, es recomana anticipar la sol·licitud.
El termini a concedir en aquella reconsideració no podrà ser superior:
-
al termini de l'ajornament o fraccionament inicial, o
-
a 36 mesos, si el termini originari concedit fora menor.
Sí, es podrà sol·licitar un ajornament o fraccionament conforme al que disposa l'article 65 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.