1. Introducció
Per acreditar davant unes altres Administracions públiques circumstàncies de caràcter tributari l'Agència Tributària posa a disposició d'aquestes diverses vies de subministrament directe d'informació.
En virtut de l'article 9 de l'Ordre de 18 de novembre de 1999 Nova finestra per la qual es regula el subministrament d'informació tributària a les Administracions públiques per al desenvolupament de les seves funcions, així com els supòsits establerts en l'article 113.1 de la Llei general tributària (95.1 actual Llei 58/2003-LGT) (BOE 30-noviembre-1999), en la mesura en què les Administracions Públiques puguin disposar de la informació de caràcter tributari que precisin per al desenvolupament de les seves funcions mitjançant els cursos previstos en aquesta Ordre, no s'exigirà als interessats que aportin individualment certificacions expedides per l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), ni la presentació, en original, còpia o certificació, de les seves declaracions tributàries. El subministrament d'informació tributària regulat en aquesta Ordre no tindrà altres efectes que els derivats de l'objecte i finalitat per als quals van ser subministrats, o els substitutius, si escau, de la certificació o declaració de l'interessat.
No obstant això, en tractar-se en molts casos d'actuacions automatitzades, la informació tributària subministrada de manera directa a les Administracions Públiques competents en el procediment administratiu al que s'incorpora, que suposi una denegació o restricció de drets de l'administrat, ha de comunicar-se a l'interessat abans de resoldre aquest procediment administratiu, per tal de permetre-li realitzar al·legacions o esmenar qualsevol circumstància relativa a la informació sobre la seva situació tributària, en cas que sigui procedent.
La cessió d'informació a les Administracions Públiques requereix el consentiment del ciutadà al que es refereix la informació(1), llevat que es trobi prevista en una norma de rang legal.
En l'autorització de l'interessat haurà de constar el procediment administratiu i l'òrgan autoritzat, no admetent-se autoritzacions genèriques per a qualssevol procediments o funcions que pugui desenvolupar l'organisme requeridor. L'òrgan autoritzat s'abstindrà de sol·licitar dades referides a l'interessat si aquest hagués revocat l'autorització inicialment prestada.
Actualment, existeixen diverses vies informàtiques de transmissió de la informació:
-
Cessió immediata d'informació en la Seu electrònica de l'AEAT.
-
Obtenció de certificats tributaris en línia en la Seu electrònica de l'AEAT.
-
Serveis web.
Cadascuna d'aquestes vies de transmissió d'informació té unes particularitats intentant donar resposta a les diferents situacions tècniques dels ens receptors de la informació. A més, es tracta de procediments que estan en contínua evolució en funció dels avenços tecnològics.
La Cessió immediata d'informació (CESII) és una aplicació web usada des del propi navegador que permet, a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària, elenvío d'un fitxer d'entrada que conté la petició de la informació i la recepció d'un fitxer de sortida amb la informació sol·licitada de manera gairebé simultani, que l'usuari de l'organisme es podrà descarregar al seu ordinador. Aquests fitxers es refereixen a un tipus d'informació i poden acumular múltiples contribuents. No es precisa cap desenvolupament informàtic per part de l'ens receptor de la informació i no és necessari instal·lar cap programa en l'ordinador.
L'Obtenció de certificats tributaris en línia és un procediment de petició (emplenant un formulari en línia ) i obtenció (normalment immediata) individualitzada de certificats de tercers (en format PDF amb codi segur de verificació) a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària. No precisa cap desenvolupament informàtic per part de l'ens receptor de la informació.
La tecnologia de Serveis web permet-la obtenció en línia de la informació, a més de forma automatitzada. Aquest sistema sí precisa la realització de desenvolupaments informàtics per part de l'ens receptor de la informació.
A més, les peticions ocasionals d'informació diferent de l'oferta per les anteriors vies es tramitaran a través del procediment de Gestió de sol·licituds d'informació no estructurada, mecanisme formal per a la recepció de sol·licituds i l'enviament d'informació no estructurada a uns altres organismes.
(1) En la pàgina web de l'Agència Tributària es proporciona un model on l'interessat autoritza a l'Administració pública a demanar informació de l'Agència Tributària Nova finestra. Aquest model no és obligatori, sinó que cada Administració podrà utilitzar qualsevol altre que s'adapti a les característiques particulars del procediment de què es tracti. Així, resulta aconsellable que els propis impresos de sol·licitud que hagi de presentar l'interessat incloguin un apartat on figuri el següent text o similar : “El sol·licitant autoritza a l'Òrgan competent per demanar dades de caràcter tributari a l'Agència Estatal d'Administració Tributària quan resultin necessaris per a la resolució d'aquest procediment”.(Tornar)