Preguntes freqüents sobre col·laboració social
Podran subscriure acords de col·laboració social:
- Les Comunitats Autònomes i altres Administracions públiques
- Les entitats o institucions privades. Entre d'altres, les que ostentin la condició de col·laboradores en la gestió recaptatòria.
- Les institucions i organismes representatius de sectors o interessos socials, laborals, empresarials o professionals. A aquests efectes, s'entenen incloses les organitzacions corporatives de les professions oficials col·legiades.
- Les empreses respecte de les declaracions, comunicacions i altres documents tributaris corresponents a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i a l'impost sobre el patrimoni del seu personal.
En el cas de col·legis i associacions que integrin a les persones dedicades habitualment a prestar serveis de caràcter tributari, l' acord de col·laboració també autoritzarà a aquestes a presentar declaracions, comunicacions i altres documents tributaris, així com a realitzar les actuacions permeses, en matèria de col·laboració social, en representació de terceres persones. Per això serà necessari que les persones profesionals col·legiades o associades subscriguin un document individualitzat d'adhesió.
Les entitats interessades a subscriure un acord de col·laboració el sol·licitaran per escrit a l'Agència Tributària fent constar les dades identificatives completes de l'entitat i de la persona que actuarà en representació de la mateixa en la signatura del conveni, l'àmbit territorial d'actuació de l'entitat i una descripció de les activitats desenvolupades. La sol·licitud podrà adreçar-se a la persona titular de la Delegació de l'Agència Tributària corresponent al domicili de l'entitat interessada.
L'Agència Tributària, a la vista de la sol·licitud rebuda, iniciarà els tràmits necessaris per a la subscripció de l'acord.
Una vegada subscrit l' acord de col·laboració, l'entitat, en el cas d'associacions i col·legis de professionals que exerceixen la seva activitat en l'àmbit de la gestió tributària, comunicarà a l'Agència Tributària la relació de les persones profesionals col·legiades o associades.
A més de pertànyer a un col·legi o associació professional amb acord signat amb l'Agència Tributària que el permeti, haurà de subscriure un document individualitzat d'adhesió a l'acord de col·laboració social.
Tant si l'exercici de la professió es desenvolupa com persona física com si s'exerceix per persona jurídica, el tràmit pot realitzar-se des del propi portal d'Internet de l'Agència Tributària en l'opció"Alta i gestió en el cens de col·laboradors socials", situada en les "Gestions destacades" de l'apartat"Col·laboració social en la presentació de declaracions".
És necessari disposar prèviament del certificat electrònic emès per una autoritat de certificació reconeguda per l'Agència Tributària. En el cas d'exercir la professió com persona jurídica, podràs gestionar els teus representants per restringir l'ús d'alguns certificats electrònics a actuacions exclusivament en nom de terceres persones.
En la ruta indicada anteriorment trobaràs tota l' ajuda per a la realització d'aquests tràmits.
També pots acudir a la secció d'informació de la Dependència de Gestió de qualsevol Administració o Delegació de l'Agència Tributària per acreditar la teva identitat i ser procedent, una vegada t'identifiquis, a subscriure el document individualitzat d'adhesió a l'acord.
Complerts aquests requisits seràs donat d'alta en les bases de dades de l'Agència Tributària de persones autoritzades a presentar declaracions per via electrònica en representació de terceres persones.
La col·laboració social en la gestió tributària permet la realització de múltiples tràmits i actuacions per via telemàtica en representació de terceres persones.
Avui dia es poden presentar telemàticament en el marc de la col·laboració social en l'aplicació dels tributs, declaracions de diferents impostos, comunicacions, recursos i determinats documents en format electrònic. Si desitges més informació, pots accedir a cadascuna de les opcions que s'ofereixen en aquesta pàgina: declaracions, pagament d'impostos, recursos, aportació de documentació, etiquetes i obligacions censals.
En l'àmbit de la col·laboració social en la gestió tributària, la representació voluntària per a la presentació, en nom de terceres persones, de declaracions, comunicacions i altres documents tributaris és la necessària per a la realització de les accions de caràcter mecànic, adjectiu i burocràtic tendents a la presentació d'aquella documentació per Internet. Pots descarregar els models de representació en l'apartat"Ajuda" de la secció "Col·laboració social en la presentació de declaracions".
Per tant, en l'àmbit de la col·laboració social en la gestió tributària la representació per actuar en nom de terceres persones se circumscriu a l'esmentada presentació per via telemàtica, sense que confereixi a qui present la condició de representant per intervenir en uns altres actes o per rebre tota mena de comunicacions de l'Agència Tributària en nom del subjecte obligat tributari o de la persona interessada, encara que aquestes fossin conseqüència del document presentat. L'Agència Tributària podrà requerir en qualsevol moment l'acreditació de la representació que s'ostenta per actuar en nom de terceres persones. És a dir, no és necessària l'acreditació de la representació a priori.
Sí, utilitzant la fórmula del Registre d'apoderaments.
És possible l'atorgament de poders per a la realització per Internet dels tràmits habilitats (consulta la relació de tràmits autoritzats en l'apartat"Registre d'apoderaments"). L'apoderament podrà ser atorgat a una o diverses persones, tant físiques com jurídiques.