Protocol General d'actuació entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Plataforma de Majors i Pensionistes
El seu objecte és establir les pautes bàsiques per a l'assistència per part de l'Agència Tributària a la gent gran en l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions de caràcter tributari
Madrid, 19 de desembre de 2022
PARTS QUE INTERVENEN
D'una part, l'Agència Estatal d'Administració Tributària, representada per la senyora Soledad Fernández Doctor, en qualitat de Directora General, càrrec per al qual va ser nomenada pel Reial Decret 436/2022, de 8 de juny, actuant en virtut de delegació de competències del seu president acordada per Resolució de 9 de maig de 2022 i en ús de les atribucions que li confereix l'article 103.tres.2 de la Llei 31/1990, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a 1991.
D'una altra part, la Plataforma de Majors i Pensionistes, representada per D. Ángel Rodríguez Castedo, en qualitat de president, actuant en nom i representació d'aquesta entitat, en virtut de l'article 17 dels Estatuts d'aquesta Plataforma.
Les parts manifesten tenir i es reconeixen recíprocament capacitat legal i legitimació força per subscriure aquest protocol general d'actuació.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
L'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) és l'entitat de dret públic encarregada, en nom i per compte de l'Estat, de l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i del duaner i d'aquells recursos d'unes altres Administracions i Ens públics nacionals o de la Unió Europea de la qual gestió se li encomani per llei o per conveni.
La Plataforma de Majors i Pensionistes (d’ara endavant, PMP) és una associació d'àmbit estatal, sense ànim de lucre, que neix com procés de confluència de les Organitzacions, Federacions i Confederacions de majors i Pensionistes més representatives en el territori nacional. Representa al moviment associatiu de la gent gran (15.079 associacions, amb més de 5.746.000 afiliades persones físiques) i la seva missió radica en la facilitació i vertebració d'una sòlida i fluida interlocució amb els poders públics i altres actors socials. La PMP treballa amb la vocació d'establir, en el marc de l'acció governamental, una via de contacte que possibiliti la consulta i l'escolta de les decisions i polítiques clau que afectin als drets, interessos i necessitats de la gent gran, promovent així que totes les polítiques i actuacions públiques, es planifiquin en estret diàleg i cooperació amb el propi col·lectiu.
II
Els representants de la PMP han expressat la preocupació dels seus associats davant l'exclusió i l'impacte que està provocant el procés de digitalització sobre la vida de la gent gran respecte a diverses àrees de les Administracions Públiques, destacant, al mateix temps, els esforços realitzats per l'Agència Tributària per dur a terme les actuacions d'informació i assistència de manera que resultin més accessibles a tots els col·lectius.
Per part seva, l'Agència Tributària ha posat de manifest la seva voluntat de continuar i avançar en la seva atenció als problemes de la gent gran, mitjançant l'impuls d'actuacions que els assegurin una informació completa i actualitzada respecte als seus drets, així com la prestació del suport i assessorament precisos en el compliment de les seves obligacions tributàries.
III
La gent gran constitueixen un ampli sector de la població i, per tant, un elevat nombre de contribuents que es relacionen amb l'Agència Tributària, el que aconsella establir cursos que facilitin aquella relació acudint a la celebració d'acords amb institucions representatives dels seus interessos com la PMP.
En virtut de l'exposat, ambdues parts consideren molt beneficiós subscriure aquest protocol general per tal d'instaurar un marc general de col·laboració en el que s'inscriguin futures actuacions, conforme als següents
ACORDS
PRIMER. OBJECTE
Aquest protocol té per objecte establir les pautes bàsiques per a l'assistència per part de l'Agència Tributària a la gent gran en l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions de caràcter tributari.
SEGON. COMPROMÍS GENERAL DE LES PARTS
En virtut d'aquest protocol les parts es comprometen a prestar-se mútuament la col·laboració necessària per a la millor consecució dels fins perseguits.
L'incompliment per qualsevol de les parts dels compromisos assumits facultarà a l'altra per instar la resolució del protocol, oïda prèviament la Comissió Mixta de Col·laboració.
La PMP, sense que s'alteri la seva responsabilitat en el compliment de les seves obligacions, podrà encomanar l'execució de les accions que li competeixi desenvolupar en virtut d'aquest protocol i dels seus acords específics de col·laboració, a qualsevol de les organitzacions associades de la Plataforma, llevat de manifestació expressa en contra de l'Agència Tributària. La PMP comunicarà aquesta circumstància a l'interlocutor únic de l'Agència Tributària abans de l'inici de l'execució esmentada.
TERCER. COMISSIÓ MIXTA DE COL·LABORACIÓ
1. Es constituirà una Comissió Mixta de Col·laboració de caràcter paritari, integrada per quatre membres, dos en representació de l'Agència Tributària i dos en representació de la PMP.
La persona titular de la Direcció General de l'Agència Tributària designarà un representant del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, que actuarà com president i un representant del Departament de Gestió Tributària.
Els representants de la PMP seran designats pel seu president.
2. La Comissió Mixta de Col·laboració realitzarà les següents funcions:
-
Identificació i anàlisi dels problemes específics de la gent gran en l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions en l'àmbit tributari.
-
Proposta de mesures i actuacions.
-
Avaluació dels resultats obtinguts.
-
Impuls i seguiment de la col·laboració entre les parts per al compliment del protocol.
-
Resolució de les incidències i controvèrsies que puguin sorgir sobre la interpretació i l'execució del protocol.
3. La Comissió, que serà convocada pel seu president, es reunirà per primera vegada dins els tres mesos següents a la signatura d'aquest protocol, de forma ordinària un cop l'any durant l'últim trimestre, i de forma extraordinària sempre que sigui necessari a petició de qualsevol de les parts signants del protocol.
QUART. ACTUACIONS
Els òrgans competents de l'Agència Tributària podran acordar, a proposta de la Comissió Mixta de Col·laboració, entre d'altres, les següents mesures i actuacions:
-
L'Agència Tributària elaborarà un pla d'assistència a la gent gran, que actualitzarà abans del 31 de gener de cada any. En el seu contingut es tindrà en compte la informació sobre els problemes i necessitats de la gent gran en l'exercici dels seus drets i en el compliment de les seves obligacions tributàries que li sigui facilitada per la PMP.
-
S'incrementaran la comunicació d'informació i la prestació d'assistència per a la confecció de declaracions i altres tràmits tributaris per via telefònica, fonamentalment mitjançant l'impuls de la implantació i desenvolupament de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI).
-
Es mantindrà l'atenció presencial a la gent gran en la mesura en què segueixin sol·licitant-la, de manera que en qualsevol oficina de l'Agència Tributària pugui prestar-se completa assistència a través d'un sistema de cita preferent, i, si la capacitat del servei en cada moment el permetés, sense necessitat de cita.
-
Es treballarà en el desenvolupament d'acords amb entitats locals per a la posada en marxa d'actuacions dirigides a la prestació de serveis d'informació i assistència en el seu àmbit.
-
La PMP difondrà a través de les seves publicacions, pàgines web o altres mitjans, les actuacions d'informació i assistència que estiguin disponibles per a la gent gran, remetent-se des de l'Agència Tributària tota aquella informació que pugui ser d'interès per a aquest col·lectiu, especialment el calendari del contribuent i els telèfons d'assistència.
-
Es durà a terme la revisió dels models i formularis d'ús més freqüent i, en particular, dels corresponents als tràmits per via electrònica, per tal de simplificar i clarificar els textos i instruccions de funcionament.
-
Amb motiu de la campanya anual de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, l'Agència Tributària durà a terme l'elaboració d'un fullet divulgatiu, en suports paper i electrònic, amb informació destinada a la gent gran sobre els principals serveis d'informació i assistència. L'Agència Tributària distribuirà els fullets a través de les seves Delegacions, Delegacions Especials i Administracions, i la PMP col·laborarà igualment en la seva difusió entre els seus associats.
-
La PMP facilitarà a l'Agència Tributària en les seves publicacions espais no publicitaris per donar a conèixer les actuacions d'informació i assistència posades en marxa.
-
Les anteriors actuacions s'intensificaran amb motiu de la campanya anual de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
-
La PMP es compromet a informar, assistir i assessorar a l'Agència Tributària, entre altres qüestions, sobre els desenvolupaments tècnics, eines i definició d'estàndards existents o de nova aparició, que puguin influir en el millor servei que l'Agència Tributària presta a la gent gran.
CINQUÈ. FINANÇAMENT
Cadascuna de les parts assumirà el cost que pugui generar-se per la realització de les actuacions derivades d'aquest protocol que li corresponguin.
SISÈ. RÈGIM JURÍDIC APLICABLE
Aquest protocol general d'actuació no té la consideració de conveni, segons el que disposa l'article 47.1, paràgraf segon, de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, per tal com comporta meres declaracions d'intenció de contingut general que expressen la voluntat de les seves parts subscriptores per actuar amb un objectiu comú, sense que suposi la formalització de compromisos jurídics concrets i exigibles.
D'aquest protocol no es deriven obligacions contractuals ni jurídiques de cap classe per a les parts, per la qual cosa es troba exclòs de l'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
SETÈ. VIGÈNCIA
Aquest protocol serà d'aplicació des de l'endemà de la seva signatura i tindrà una durada de dos anys, llevat de denúncia expressa de qualsevol de les parts amb un mes d'antelació a la finalització de l'esmentat termini, el qual serà prorrogable de la mateixa manera període mitjançant acord unànime i exprés d'ambdues parts.
Com a prova de conformitat, les parts signen aquest Protocol General d'Actuació en la data i lloc indicats en l'encapçalament.
LA DIRECTORA GENERAL DE L'
AGÈNCIA ESTATAL D'
ADMINISTRACIÓ TRIBUTÀRIA
Soledad Fernández Doctor
EL PRESIDENT DE LA
PLATAFORMA DE MAJORS I
PENSIONISTES
Ángel Rodríguez Castedo