Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 29 DE NOVEMBRE DE 2016
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D. a Helena Pujalte Méndez-Leite
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'advocat de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Presidenta del Col·legi de Galícia
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Especialista en Estudis Fiscals i Tributaris
D. José Castaño Semitiel
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
Responsable del Gabinet d'Estudis
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D. a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirector General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Rafael Serrano Galán
Inspectora Coordinadora – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 29 de novembre de 2016, se celebra la dècima reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 5 de juliol de 2016.
-
Novetats de la campanya de Renda 2016.
-
Informació sobre temes tractats en el grup de treball.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obre la sessió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els presents, assenyala que vol aprofitar l'ocasió per posar de manifest la renovació del compromís de l'Agència Tributària amb aquest Fòrum per seguir avançant en el model ja establert de transparència i confiança mútua. Prossegueix dient que cap considerar com èxit de la relació desenvolupada entre l'Agència Tributària i les associacions i col·legis de professionals tributaris, l'increment de la col·laboració social per a la presentació telemàtica de declaracions. Afegeix que l'anterior ha suposat un gran impuls de l'administració electrònica i una important reducció de les càrregues fiscals indirectes, que no haguessin estat possibles sense la participació dels professionals tributaris.
Prossegueix D. Santiago Menéndez indicant que, d'altra banda, les circumstàncies actuals demostren que és fonamental, perquè el sistema de col·laboració social pugui afermar-se i desenvolupar-se, el plantejament de nous reptes, derivats tant de l'aplicació del sistema tributari com del desenvolupament de les noves tecnologies i que vol aprofitar aquest acte per traslladar a les associacions i col·legis que componen aquest Fòrum un missatge nítid i rotund de continuïtat i impuls del mateix, com curs de diàleg i reconeixement mutu a la tasca que tant Administració com a col·laboradors socials desenvolupen. Així mateix i en consonància amb el que és anterior, destaca que el passat 25 d'octubre es va reunir el grup de treball d'aquest Fòrum per intentar forma detallada diverses qüestions. Entre altres es van analitzar les incidències hagudes en la campanya de l'impost sobre societats 2015, fent-se recalcament en la necessitat de simplificar el màxim possible el model. Igualment van ser objecte d'estudi els efectes derivats de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, analitzant concretament l'abast de la Disposició Addicional Primera, que consagra l'especialitat tributària, la incidència en els apoderaments i en les notificacions electròniques, així com el règim transitori en matèria de terminis en els procediments.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedeix la paraula a D. Rafael Serrano Galán, com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior i s'adreça als presents per si desitgen realitzar alguna observació o comentari a la mateixa. Com no es formulen, declara que l'acta de la reunió de 5 de juliol de 2016 queda aprovada i es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez cedeix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, qui, donant suport a la seva dissertació amb una presentació, comença exposant les principals novetats de la Campanya de Renda de l'any vinent, aclarint que no és el disseny definitiu i que, d'altra banda, manté una línia continuista. Prossegueix destacant com principal novetat la generalització de Renda WEB, incloent als contribuents amb activitats econòmiques, i la supressió del programa PADRE. Així, en el proper exercici el contribuent només podrà elaborar la seva declaració bé a través de Renda WEB, bé a través de programes comercials. La principal conseqüència de l'eliminació del programa PADRE ha estat la modificació i reforçament de les relacions amb les companyies desenvolupadores de software, ja que aquestes han estat utilitzant durant molts anys el programa per anar comprovant el bon funcionament dels seus treballs.
Continua el Director del Departament de Gestió Tributària ressaltant l'establiment d'un nou sistema de rectificació d'autoliquidacions. Fins ara, si l'error produïa un perjudici per a la Hisenda pública el contribuent havia de presentar una declaració complementària i si era en perjudici del contribuent, aquest havia de presentar un escrit sol·licitant la rectificació. Amb Renda WEB s'ha incorporat la possibilitat que si el contribuent el desitja pot a través de l'aplicació sol·licitar la rectificació de l'autoliquidació. Els procediments no han canviat; segueixen essent presentació d'una complementària o rectificació i seguiran un tractament diferent en els serveis de l'Agència Tributària, però en implementar-ho dins Renda WEB s'ha simplificat la tasca a l'interessat i també als col·laboradors socials, al mateix temps que s'agilitza la tramitació.
A continuació D. Rufino de la Rosa efectua una enumeració de les novetats més rellevants:
-
Millores d'usabilitat i navegació fent-la més senzilla i intuïtiva.
-
Millores en la descàrrega i el trasllat de dades fiscals com a conseqüència de les modificacions realitzades en certes declaracions informatives (models 181, 182, 190, …), que permeten incorporar dades com ara, per exemple, la recurrència dels donatius. A més, quant a les dades personals i familiars es tindrà en compte no només l'última declaració, sinó també els que s'obtinguin del cens.
-
Millores en el perfil dels no obligats.
-
Millora en la visualització de les dades traslladats, sobretot en aquells casos en què el contribuent ha de completar la informació. Quan falti alguna dada, mitjançant missatges emergents, apareixerà un avís.
-
La modificació del domicili habitual, tant del declarant com del cònjuge, només es podrà complimentar si s'ha marcat la casella de “Canvi de domicili".
-
Com s'ha aquest amb anterioritat, inclusió d'un nou apartat per a la sol·licitud de rectificació de l'autoliquidació, de caràcter voluntari, ja que si el contribuent el desitja pot realitzar la mateixa mitjançant un escrit. Es permetrà des del propi model de la declaració enllaçar a un registre per presentar documentació addicional. La normalització d'aquest procediment suposarà una major agilitat en la tramitació d'aquestes sol·licituds i que es puguin incorporar les devolucions dins la pròpia campanya.
-
S'ha reorganitzat la informació de les deduccions autonòmiques per lloguer d'habitatge.
-
Millora en la incorporació de les dades corresponents a les deduccions per família nombrosa, per ascendent amb dos fills o per persones amb discapacitat a càrrec, ja que en la campanya de 2015 emplenar el dret a aquesta deducció no va ser tan senzill com s'hagués desitjat.
-
Simplificació del calendari de la campanya: Si bé encara és provisional, està previst que la campanya de renda s'iniciï el dia 5 d'abril i el farà amb tots els seus efectes, és a dir, la presentació ja sigui a través de Renda WEB o mitjançant predeclaració en una entitat financera, es podrà fer des del primer moment. També està previst que el mes de maig s'iniciï l'assistència en les oficines de l'Agència Tributària i es manté la possibilitat de sol·licitar cita prèvia.
-
Millora de la informació cadastral, diferenciant el valor del sòl del valor del vol.
El Director del Departament de Gestió Tributària conclou la seva intervenció assenyalant que totes les dificultats que es van presentar durant el primer any d'implantació de Renda WEB han estat solucionades per a la campanya de renda de 2016.
A continuació el president obre un torn de paraula.
Intervé en primer lloc D. Rafael Gil March, Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears i representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui planteja dues qüestions. En primer lloc i en relació amb les imputacions de dades cadastrals pregunta si no seria possible rectificar-los també directament a través de la declaració, ja que atès que el cadastre no està suficientment depurat o a què es produeixen modificacions derivades d'herències o altres transmissions, cada any es generen declaracions paral·leles que cal atendre, corregint-se només la dada puntualment però no per a exercicis posteriors. En segon lloc comenta que la simplificació i agilitació del procediment de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions ha estat un tema molt demandat en totes les sessions d'aquest Fòrum i pregunta si haurà un termini per presentar la sol·licitud i si el mateix coincideix amb el termini de presentació en voluntària o es pot realitzar amb posterioritat.
Presa la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón i respecte a la primera qüestió assenyala que durant l'any es produeixen diverses reunions amb els responsables del Cadastre per tal de fer-los arribar totes les incidències que es produeixen tant en la campanya de renda com a la resta de procediments. Afegeix que en la seva opinió s'han produït grans avenços en aquesta matèria i que el nombre d'incidències va disminuint. D'altra banda assenyala que no veu possible que una dada cadastral, ja sigui quant al seu valor o a la seva titularitat, es pugui corregir a través de la declaració de la renda, ja que estaríem davant un procediment diferent, en aquest cas, de naturalesa cadastral.
Respecte de la rectificació d'autoliquidacions aclareix que no s'ha modificat la normativa, sinó només la manera com pot realitzar-se, és a dir, que els terminis i els procediments són els establerts, per la qual cosa es podrà realitzar no només durant la campanya, sinó també posteriorment amb, si escau, el corresponent recàrrec. Afegeix el Director del Departament de Gestió Tributària que aquesta modificació s'ha introduït en Renda WEB per al proper exercici i següents, però que no és possible utilitzar-la per a una rectificació de 2015.
A continuació intervé D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, per a, en relació amb la primera qüestió plantejada pel representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, indicar que la Direcció General del Cadastre ha informat a l'Agència Tributària de què està treballant molt estretament amb les notaries i els registradors a fi que els remetin directament la informació, amb la qual cosa és possible que en un futur proper s'eliminin aquestes incidències cadastrals.
Seguidament presa la paraula D. Rafael Gil March i exposa que tant a l'Administració com als col·laboradors socials els interessa comptar amb unes dades cadastrals depurades, ja que s'evitarien una sèrie de tràmits de rectificació no desitjades. Afegeix que, de vegades, les dades del Cadastre no és que estiguin mal però que, per exemple en el cas d'herències, pot ocórrer que en la titularitat aparegui només un dels hereus i el problema és que el professional es troba amb aquesta circumstància en plena campanya de renda. Així, sol·licita que s'estudiï la possibilitat d'implantar algun tipus de procediment per tal de poder adjuntar la documentació i que d'alguna manera en la Direcció General del Cadastre la rectifiquin.
Intervé D. Alfonso Castro, Director del Departament d'Informàtica Tributària, qui proposa parlar amb la Direcció General del Cadastre i estudiar la possibilitat d'establir uns enllaços entre Renda WEB i els procediments del Cadastre, de manera que davant una incidència en les dades cadastrals, el contribuent sigui dirigit directament al procediment pertinent.
A continuació presa la paraula D. Santiago Menéndez Menéndez i aclareix que amb les dades cadastrals declarades per un contribuent en renda l'única cosa que es pot fer és comunicar-los a la Direcció General del Cadastre, que a través dels procediments que tingui establerts per això actuarà en conseqüència, però que en cap cas se li pot atorgar a una declaració un valor jurídic quant a titularitat.
Intervé novament D. Rafael Gil March qui exposa que se sol·licita aquell procediment especial per a casos molt clars, en què es compta amb l'escriptura, i no hagi aspectes que valorar.
D. Rufino de la Rosa Cordón reitera que l'Agència Tributària l'única cosa que pot fer és facilitar l'accés als tràmits de la Direcció General del Cadastre, però que serien els seus responsables els qui haurien de resoldre el procediment.
Presa la paraula D. José Luis Carreras Torres, Responsable del Gabinet d'Estudis de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, qui posa de manifest que la seva associació s'ha reunit en dues ocasions amb la Direcció General del Cadastre en un intent d'establir un canal de col·laboració mitjançant el qual poder solucionar incidències cadastrals d'una manera àgil i directa. Afegeix que la resposta de la Direcció General va ser que l'estudiaria el seu servei jurídic però que, en principi, no veien factible la implantació d'una sèrie de connexions que posés als col·laboradors socials al mateix nivell que a notaris i registradors. Per això, sol·licita la col·laboració de l'Agència Tributària en l'èxit d'un canal de comunicació directe entre els col·laboradors socials i la Direcció General del Cadastre.
Intervé D. Santiago Menéndez Menéndez, qui manifesta que l'Agència Tributària es compromet a fer arribar a la Direcció General del Cadastre les dades que el contribuent o els professionals tributaris declarin en la renda, així com la documentació que aportin, però que torna a reiterar que es tracta d'un procediment que resoldran els responsables del Cadastre.
Presa la paraula D. José Luis Carreras Torres, que manifesta que a l'Agència Tributària sí li val la documentació que s'aporta per solucionar en l'Impost sobre la Renda de l'exercici en qüestió la incidència cadastral i que el que passa és que a l'any següent es torna a produir el mateix error perquè en la Direcció General de Cadastre no acaben de depurar les dades. És per això que sol·liciten algun tipus d'enllaç perquè la incidència s'aclareixi una vegada i es rectifiqui definitivament.
A continuació intervé D. José Castaño Semitiel, Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, que pregunta si hi ha novetats quant a RENØ. Així mateix i després de felicitar per la simplificació introduïda en la rectificació d'autoliquidacions, consulta si la sol·licitud de rectificació també es podrà fer des dels programes comercials o només a través de Renda WEB.
Li contesta D. Rufino de la Rosa Cordón que aquesta nova forma de sol·licitar la rectificació porta associada una sèrie de procediments posteriors que comporten certa dificultat, per la qual cosa per al proper exercici només està establerta per a Renda WEB.
Intervé D. Alfonso Castro Martínez per indicar que existeix una dificultat tècnica per implementar la sol·licitud de rectificació a través dels programes comercials, ja que mentre que amb Renda WEB l'Agència Tributària disposa de tots els desglossaments de la declaració, amb els programes comercials només s'obté la informació del resultat. No obstant això, el Director d'Informàtica Tributària afegeix que el tema s'està estudiant, encara que per al proper exercici no serà possible.
D. Rufino de la Rosa Cordón assenyala que l'Agència Tributària ha de decidir a què dedica els seus esforços i, davant els dinou milions i mig de declaracions que es preveuen, els contribuents que puguin presentar una sol·licitud de rectificació no representen un número significatiu. No obstant això, reitera que el tema s'analitzarà.
El representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya indica que per als professionals tributaris sí és important poder realitzar la modificació sobre una declaració que ja han presentat i per això demanen que s'estudiï la possibilitat. D'altra banda, comenta que no li ha quedat clar el tema dels terminis per sol·licitar la rectificació i, finalment, sol·licita que, així com el termini d'inici de la campanya es va avançant, que l'Agència Tributària no estudiï avançar la seva finalització.
D. Rufino de la Rosa explica que l'Agència Tributària no té previst escurçar la campanya ja que cal donar servei a dinou milions de contribuents, molts d'ells amb molt poca preparació fiscal.
Intervé el president del Fòrum assenyalant que en aquesta matèria l'Agència Tributària està oberta a tots els suggeriments que es realitzin, ja que s'aniran introduint modificacions i se seguirà avançant i incorporant, en la mesura del possible, les peticions dels col·laboradors socials. Ressalta que Rendeix WEB suposa un canvi en la forma de relacionar-se de l'Agència Tributària amb els contribuents, introduint en les mateixes rapidesa, mediatez, flexibilitat, etc.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , el president cedeix la paraula a D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals. Comença assenyalant que el 25 d'octubre va tenir lloc la reunió del Grup de Treball d'aquest Fòrum i es van tractar les següents qüestions:
-
Es va informar que l'Agència Tributària estava treballant per fer més àgil i senzilla l'emplenament dels models de l'impost sobre societats.
-
Es va sol·licitar a les associacions i col·legis una valoració de la campanya de Societats de 2015, ja que s'havien rebut algunes queixes. En aquest sentit, els col·laboradors socials van expressar que no havien notat molt diferent aquesta campanya de les anteriors, reiterant-se la sol·licitud de simplificació dels models.
-
L'Agència Tributària es va comprometre a analitzar i estudiar en el marc del Grup de Treball aquells suggeriments que, dins un termini raonable, se li fessin arribar i a informar sobre els avenços i els suggeriments que s'havien pogut implementar.
-
En relació amb la Disposició Addicional primera de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es va informar que l'Agència Tributària entenia que l'especialitat tributària comprenia les declaracions i autoliquidacions.
-
També es va informar que les presentacions en paper realitzades per subjectes obligats a relacionar-se amb l'Administració per mitjans electrònics s'admetrien, sens perjudici que, si escau, s'incoés un expedient sancionador.
-
Pel que fa a l'absència d'obligació d'aportar documents elaborats per una altra Administració, sempre que no consti l'oposició expressa de l'interessat, es va comentar en el Grup de Treball que aquesta tasca excedia l'àmbit de la pròpia Agència Tributària en veure's involucrades les diferents Administracions públiques, però que caldria seguir avançant ja que el mandat legal és clar i les Administracions han de demanar-los electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o d'una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte.
-
Pel que fa al registre electrònic d'apoderaments, els notarials s'inscriurien en el registre de l'Administració General de l'Estat i no en l'específic de l'Agència Tributària, on sí s'inscriurien els poders per a tràmits específics en matèria tributària.
-
Es va comunicar que s'estava treballant en l'adaptació dels registres presencials a fi que la documentació aportada per l'interessat es digitalitzi en el moment i se li tornin els originals.
-
Es va comentar que l'Agència Tributària té interès a potenciar l'adreça electrònica habilitada per a subjectes no obligats a relacionar-se electrònicament amb l'Administració i la novetat que suposava l'“Avís de la notificació”, que si bé no tenia efectes jurídics quant a la validesa de la notificació, sí que el tenia a efectes informatius.
-
Sobre el règim transitori es va indicar que els procediments iniciats abans de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015 se seguirien tramitant per la normativa anterior, però que, no obstant això, en matèria de terminis, s'anava a intentar estendre la consideració de dissabte com dia inhàbil, ja que resultava més favorable per als interessats.
-
Pel que fa a denúncies en matèria tributària, aquestes seguirien essent anònimes.
-
Per part de les Associacions i Col·legis es va suggerir la unificació de models, ja que a vegades s'aportava la mateixa informació en diferents impresos.
Per finalitzar la seva intervenció, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals pregunta si alguna persona vol fer alguna observació.
Presa la paraula D. a Helena Pujalte, Directora del Gabinet d'Estudis de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals, i comunica que estan elaborant un document amb les incidències que els estan sorgint i que li ho remetran a l'Agència Tributària.
D. Ángel Rodríguez informa que s'agraeixen molta les aportacions de les associacions i col·legis i que, en la mesura del possible, s'estudiaran i s'intentarà buscar solucions.
V.- En desenvolupament del cinquè punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez Menéndez s'adreça als presents i obre un torn de paraula.
Intervé D. Rafael Gil March, qui en relació amb la carta que ha remès l'Agència Tributària als presentadors del model 750 pregunta si també la rebran les persones físiques.
D. Santiago Menéndez informa que, efectivament, la rebran tots els presentadors del model 750.
Seguidament el president del Fòrum pregunta si hi ha algun comentari més. No realitzant-se més manifestacions, agraeix a totes la seva assistència i participació i dona per conclosa la dècima sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
El secretari Tècnic del Fòrum
D. Rafael Serrano Galán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez