Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 27 DE NOVEMBRE DE 2018
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials – Departament de Duanes i IE
D. Vicente Cillero Martínez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Vocal de Suport a Estudis i Investigació
D.a Beatriz Ladero de las Cuevas
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Juan Carlos Berrocal Rangel
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 27 de novembre de 2018, se celebra la catorzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de les actes de les sessions celebrades el 28 de novembre de 2017 i el 3 de juliol de 2018.
-
Informació sobre els temes tractats en el grup de treball.
-
Proposta de creació novament grup de treball.
-
Estat del projecte de Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després d'agrair l'assistència a tots els presents, assenyala que en aquesta sessió plenària està previst tractar els següents temes: en primer lloc, l'aprovació, si escau, de les actes de sessions anteriors que encara estan pendents; en segon lloc, s'informarà sobre els assumptes que es van exposar en la reunió del grup de treball, com ara la transposició de la DAC 6, matèria en la que es va comptar amb la col·laboració de la Direcció General de Tributs, qüestions pròpies de l'impost sobre societats i les novetats en les declaracions informatives; en tercer lloc, es proposarà la creació d'un nou grup de treball per a temes de seguretat i certesa jurídica; en quart lloc, caldrà tractar sobre l'estat de situació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris; i, finalment, finalitzarà la sessió plenària amb un torn de consideracions, precs i preguntes.
2. Aprovació de les actes de les sessions celebrades el 28 de novembre de 2017 i el 3 de juliol de 2018
El president del Fòrum cedeix la paraula a la Sra. Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que les actes de les sessions decimosegunda i tretzena del ple van ser remeses a les Associacions i Col·legis amb anterioritat a aquesta reunió. Afegeix que l'acta de la decimosegunda sessió plenària va ser objecte d'anàlisi en la reunió del mes de juliol passat i, per part de AEDAF, es van presentar una sèrie de consideracions. Després de la seva incorporació a l'acta, es va remetre novament el text a tots els representants a fi que emetessin, si escau, les observacions que estimessin oportunes. La Sra. Dolores Carreño s'adreça als presents i comenta que, fins al moment, no s'ha rebut cap observació a aquesta acta, per la qual cosa, si no les hagués en aquell moment, l'acta de la 12a sessió plenària quedaria definitivament aprovada. Atès que no es formulen comentaris ni observacions, declara que l'acta de la reunió de 28 de novembre de 2017 queda aprovada.
Prossegueix la secretària Tècnica i, en relació amb l'acta de la 13a sessió plenària, informa que fins al moment no s'ha rebut cap observació. Adreçant-se als assistents pregunta si algú vol realitzar alguna objecció. Atès que no es formula cap, declara aprovada l'acta de la 13a sessió plenària que va tenir lloc el passat 3 de juliol.
Per finalitzar, la Sra. Dolores Carreño informa que les dues actes aprovades en aquest Ple es publicaran en la pàgina web de l'Agència Tributària, en l'espai reservat a aquest Fòrum.
3. Informació sobre els temes tractats en el grup de treball
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dona pas al tercer punt de l'ordre del dia i cedeix la paraula a la Sra. Rosa María Prieto del Rei, Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui exposa que durant el segon semestre de 2018 el grup de treball s'ha reunit en una ocasió, el passat 24 d'octubre, i durant la mateixa es van tractar els següents assumptes:
-
Transposició de la Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris Fiscals o DAC 6): Es va comptar en la reunió amb la presència de D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui va realitzar una exposició força detallada sobre com s'estava realitzant la transposició de la Directiva e va informar de què, des de la data de seu entrada en vigor, 25 de juny de 2018, existeix l'obligació de remetre la informació. Per part seva, les Associacions i Col·legis van plantejar les seves inquietuds per la transposició i, en concret, amb l'encaix amb la normativa reguladora de la protecció de dades, si finalment anava a afectar només a operacions transfrontereres o si també s'anava a traslladar a operacions internes, el concepte indeterminat de benefici principal i les diferents accepcions que existeixen en els Estats Membres del secret professional. Des de la Direcció General de Tributs es va transmetre un missatge de tranquil·litat i es va comunicar que quan s'iniciï la tramitació normativa, es podran realitzar totes les observacions que estimin oportunes.
-
Mesures de simplificació i novetats en relació amb el model de l'impost sobre societats: La Subdirectora General de Tècnica Tributària, la Sra. Mercedes Jordán Valdizán, va destacar la inclusió d'una casella específica en els models 200 i 220 per poder destinar, si s'estimava oportú, el 0,7% de la quota íntegra a activitats d'interès general considerades d'interès social.
-
Novetats en els models de pagaments fraccionats de l'impost sobre societats: La Sra. Mercedes Jordán va explicar que, com a conseqüència de la introducció en la normativa foral basc de l'obligació d'efectuar un pagament fraccionat els 25 primers dies naturals del mes d'octubre, s'han introduïda modificacions en els models 202 i 222 per tal de permetre que els contribuents que tributin conjuntament a ambdues Administracions puguin autoliquidar en Territori Comú aquest pagament fraccionat.
-
Canvi en les declaracions informatives: El Departament de Gestió Tributària va explicar el nou sistema TGVI on line en el que está trabajando la Agencia Tributaria y que va a suponer un avance considerable en la transmisión de grandes volúmenes de información. También se señaló que el sistema TGVI on line possibilitarà la validació en línia de la informació i, quan existeixin registres erronis i d'altres correctes, el sistema permetrà la presentació dels segons, havent d'esmenar-se els erronis. Finalment, es va informar que anava a estar disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària un servei d'ajuda en la identificació fiscal i un portal de proves. Respecte a això últim, la Directora del Servei de Planificació informa de què tant el servei d'ajuda com el portal de proves estan actius en la pàgina web de l'Agència Tributària des del dia 29 d'octubre i anima a les Associacions i Col·legis a utilitzar-los i a fer les proves que considerin oportunes. També sol·licita que, si es detecta alguna incidència o problema en la utilització d'aquestes eines, s'informi el Departament de Gestió Tributària o d'aquesta Secretaria Tècnica, per tal de solucionar-ho abans que comience la Campanya de presentació de declaracions informatives.
-
Finalment, en el torn de precs i preguntes, es van plantejar les següents qüestions:
-
Els professionals tributaris van manifestar certa inquietud amb el possible avenç de la presentació del model 347: es va informar que el tema estava en estudi. La Sra. Rosa María Prieto aclareix que el termini de presentació s'ha publicat al BOE de 31 d'octubre i ha quedat establert el mes de febrer.
-
Es va informar de què s'anava a iniciar la tramitació de l'Ordre Ministerial que permetria la domiciliació bancària per part de les comunitats de béns.
-
Els col·laboradors socials van reiterar, igual que en ocasions anteriors, la sol·licitud d'ampliació del termini de domiciliació de declaracions, informant-se per part de l'Agència Tributària que no havia hagut modificacions en aquesta matèria.
-
Per finalitzar, es va informar de què, quant a l'exempció en l'IRPF de la prestació per maternitat, s'estava treballant en la preparació d'un formulari que permetés una major agilitat en la tramitació de les sol·licituds de rectificació.
-
Seguidament, D. Jesús Gascón s'adreça als assistents per si alguna persona desitja intervenir i cedeix la paraula a D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui comenta que, en relació amb l'exempció de la prestació per maternitat, també es va preguntar en la reunió del grup de treball si anava a existir la possibilitat en via administrativa de canviar l'opció de tributació.
El Director General contesta que, llevat que la Direcció General de Tributs modifiqui el criteri, no serà possible modificar l'opció de tributació.
4. Proposta de creació novament grup de treball
D. Jesús Gascón comença la seva exposició en aquest punt de l'ordre del dia assenyalant que les normes de funcionament d'aquest Fòrum preveuen que el Ple pot acordar la creació de nous grups de treball, seus comesos, competències i règim de funcionament, així com la supressió dels existents. En aquest sentit, des de l'Agència Tributària es proposa mantenir el grup de treball existent, però passant a denominar-ho “grup de treball sobre novetats normatives, models i campanyes”, que s'ajusta més al comès que té en aquests moments. A més, es proposa la creació del “grup de treball d'anàlisi de mesures per afavorir la certesa jurídica” que, sens perjudici d'una definició posterior més profunda, tindria com àmbit objectiu els punts següents:
-
L'Agència Tributària té el propòsit de ser més proactiva en la publicació dels criteris interns d'aplicació del sistema tributari, tant en desenvolupament de la doctrina de la Direcció General de Tributs, com cobrint llacunes en la mateixa. Aquest objectiu suposa la utilització d'aquest nou grup de treball per divulgar aquests criteris i explicar-los. També ha de constituir-se com canal de comunicació on els col·laboradors socials, com a professionals tributaris amb tracte diari amb les diferents oficines de l'Agència Tributària, exposin els problemes que detecten, com podria ser l'aplicació d'una disparitat de criteris d'una dependència a una altra, que facin convenient que s'elabori i distribuïu una nota per unificar-los.
-
Utilitzar aquest grup de treball perquè els assessors fiscals posin de manifest els assumptes en què seria convenient sol·licitar a la Direcció General de Tributs que es pronunciï, d'acord amb l'article 12.3 de la Llei general tributària, ja que l'Agència Tributària entén que a vegades sorgeixen dubtes interpretatius generals connexes en les que utilitzar el sistema de consulta vinculant individual, fins i tot essent útil, no acaba d'esgotar tota la problemàtica i és preferible una visió de conjunt amb una resposta unitària mitjançant la publicació al BOE d'una disposició interpretativa de caràcter general. Així, el que se sol·licita als professionals tributaris és que canalitzin les seves inquietuds i dubtes interpretatius a través d'aquest grup de treball perquè, conjuntament amb l'Administració, s'analitzin i es pugui traslladar una sol·licitud d'interpretació o d'aclariment, en els casos en què es consideri aconsellable, a la Direcció General de Tributs. El Director General de l'Agència Tributària informa de què ja l'ha consultat amb la Direcció General de Tributs i s'han mostrat molt receptius amb aquesta iniciativa, però sol·liciten que els assumptes que es remetin hagin estat estudiats detingudament, de manera que estigui justificada l'emissió d'una resolució administrativa. D. Jesús Gascón manifesta que aquest instrument pot ser especialment útil en els casos de canvis normatius, ja que en els primers moments d'aplicació d'una Llei és quan es poden apreciar problemes interpretatius i, si l'Agència Tributària i els col·laboradors socials actuen d'una forma àgil i coordinada, en pocs mesos es podrien tenir solucionats la major part dels problemes, sense haver d'esperar a què es vagin resolent les consultes individualitzades.
-
Analitzar el funcionament de l'article 155 de la Llei general tributària dedicada a les actes amb acord per valorar si aquest procediment seria extensible a la via economicoadministrativa i, si escau, a la via contenciosa administrativa en els procediments als que es refereix l'article 77 de la Llei reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Així, es tractaria d'estudiar si és raonable que en un procediment en via economicoadministrativa es pugui arribar a un acord que no es va aconseguir en via administrativa, encara que es donaven els supòsits per arribar a una acta amb acord, però que una de les parts o ambdues no van voler fer-ho en aquell moment. D. Jesús Gascón afegeix que caldria estudiar i analitzar com s'articula procedimentalment i que, en qualsevol cas, seria necessari un canvi normatiu, per la qual cosa caldrà aprofundir en aquest assumpte i, si hi ha acord, caldrà determinar quina proposta es presenta al Tribunal Economicoadministratiu Central.
-
Estudi de la Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris Fiscals o DAC 6) centrat en les expectatives dels professionals tributaris que eventualment haguessin de comunicar operacions en les que es compleixin els requisits que obliguen al report d'informació, quant a quin hauria de ser la resposta per part de l'Administració. És a dir, es podria analitzar i debatre, per exemple, sobre si la resposta de l'Administració podria consistir en l'elaboració de sengles llistats en els que es recollissin les operacions que es poguessin considerar operacions de planificació fiscal agressiva i les que es poguessin considerar economies d'opció, respectivament. D. Jesús Gascón afegeix que la Directiva no obliga a l'Administració a respondre, però que l'Agència Tributària estaria disposada a introduir en la norma interna certes obligacions d'informació, sempre que s'assolís un acord quant al procediment i, per suposat, el sistema fos gestionable. Això últim estaria directament condicionat pel volum d'operacions del que s'informi, ja que, si és excessiu, la capacitat de resposta serà reduïda, i si, al contrari, és escàs, no tindria massa utilitat ja que no serviria per establir un criteri clar i inequívoc. En qualsevol cas, l'Agència Tributària entén que és raonable que, amb la intenció d'una major certesa i seguretat jurídica en l'aplicació del sistema, ha de quedar el més clar possible el que l'Administració considera una economia d'opció i el que considera una planificació fiscal inacceptable.
-
Examen de les previsions normatives europees en relació amb l'IVA i, en concret, sobre la figura del “subjecte passiu certificat”. El Director General manifest que es tracta d'un element que presenta certes similituds amb l'Operador Econòmic Autoritzat, existent en l'àmbit duaner. Així, assenyala que l'obtenció de la certificació suposaria poder realitzar adquisicions en uns altres països de la UE sense suportar la repercussió de l'IVA, és a dir, el fet d'estar o no certificat suposaria una manera diferent de tributació. La importància d'aquest assumpte fa necessari una anàlisi amb deteniment per tal d'establir els requisits exigibles per a la seva obtenció, per la qual cosa per a l'Agència Tributària és indispensable comptar amb el punt de vista dels professionals tributaris. Prossegueix comentant que en el cas de l'OEA els requisits per obtenir l'autorització són, bàsicament, la solvència financera, estar al corrent en el compliment de les obligacions fiscals i tenir un adequat sistema de gestió de riscos fiscals. D. Jesús Gascón afegeix que, per a l'obtenció de la qualificació com a subjecte “passiu certificat”, la determinació dels elements objectius que permetessin apreciar el compliment dels dos primers requisits no presentaria gaire dificultat, però el que resulta ja més complex és la valoració del tercer. Així, aquest grup es constituiria com un espai de treball on, a través de l'intercanvi d'experiències i opinions, es poguessin delimitar els elements objectius en el comportament dels contribuents que els permetés obtenir la certificació, de manera tal que els marges de discrecionalitat es reduïssin al màxim.
-
Organització de seminaris ad hoc conjuntament amb les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris a l'Institut d'Estudis Fiscals sobre assumptes d'especial controvèrsia que vagin sorgint en l'aplicació de la normativa en el dia a dia. Afegeix que en aquests seminaris s'introduiria la figura del relator i l'objectiu seria l'obtenció de conclusions, si és possible consensuades, que, encara que no tinguessin un valor vinculant, servissin de canal per a la solució de conflictes acostant posicions, així com per influir en possibles canvis normatius.
Seguidament, el Director General obre un torn de paraula per sotmetre a la consideració dels assistents la visió general exposada i que, si així el desitgen, manifestin la seva opinió sobre si l'enfocament els sembla correcte o si consideren oportú incloure algun altre tema. Afegeix que, si a tots els presents els sembla bé, es podria convocar una primera reunió del nou grup a principis de 2019, per tal d'establir una metodologia de treball per tractar tots aquests assumptes.
A continuació, presa la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), qui manifesta que l'interès exposat reiteradament en aquest Fòrum és, precisament, emprendre aquest tipus de temes. Afegeix que, en principi, li sembla molt bona idea, però, no obstant això, opina que caldrà esperar a veure com es desenvolupa, ja que, en la seva experiència, en els diàlegs bilaterals sobre temes controvertits es tendeix a perdre l'equitat. Prossegueix comentant que no acaba de veure la utilitat d'estendre l'ús d'algun mecanisme d'acord per resoldre un procediment en via economicoadministrativa quan no s'ha aconseguit prèviament en via administrativa, ja que a vegades és la pròpia Administració qui es nega a variar els seus plantejaments malgrat que des d'unes altres instàncies ja s'ha resolt l'assumpte en qüestió d'una manera diferent. Finalment, comenta que la claredat en els criteris utilitzats per l'Administració es tradueix en una major transparència i seguretat jurídica en l'aplicació dels tributs, la qual cosa afavoreix a assessors i contribuents.
D. Jesús Gascón assenyala que, amb la intenció d'una major transparència, la postura de l'Administració davant un assumpte concret ha de quedar clarament definida i, a més, com més aviat millor. És a dir, és utòpic pensar que en una matèria tan complexa com la tributària els conflictes desapareixeran, però es tracta de dotar a l'aplicació del sistema tributari d'una major predictibilidad. D'altra banda, quant als acords com via de resolució de procediments, cada vegada és major la propensió de l'Administració a utilitzar-los, sempre dins el marc legal corresponent. Afegeix que, en els últims anys, des d'un punt de vista estadístic, el nombre d'actes amb acord ha avançat significativament, igual que en uns altres àmbits, inclòs el penal, on cada vegada es veu amb major naturalitat aquest tipus de resolució. Així, en la jurisdicció contenciosa administrativa existeix el procediment de l'article 77, però la seva utilització ha estat molt escassa, no només en l'àmbit tributari sinó pràcticament en qualsevol altre. Es tractaria d'activar aquest procés. D'altra banda, en la via economicoadministrativa ni tan sols existeix aquesta possibilitat, per la qual cosa seria interessant obrir un debat i, si es considera raonable, remetre una proposta al Tribunal Economicoadministratiu. En definitiva, es tractaria de dotar a les diferents fases procedimentals de la seva possibilitat de resolució mitjançant acord.
A continuació, presa la paraula D. José Castaño Semitiel, Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per comentar que poder intervenir en l'anàlisi d'assumptes del dia a dia, efectivament, ha estat una sol·licitud reiterada per part de les Associacions i Col·legis. Afegeix que li sembla un bon punt de partida i que, si els col·laboradors socials realment poden participar, s'obtindran conclusions força interessants que redundaran en més seguretat jurídica.
Seguidament intervé D. Juan Carlos Berrocal Rangel, president de AECE, qui se suma al manifestat pels intervinents i felicita per la proposta. Afegeix que es tracta de matèries de molt calat i que les conclusions que s'obtinguin poden servir per assegurar jurídicament els plantejaments tant de l'Administració com dels professionals tributaris.
Presa la paraula D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per agrair que la sol·licitud realitzada quant a l'ampliació del termini de presentació del model 347 hagi estat atesa, gest que, en la seva opinió, remarca l'interès de l'Agència Tributària a col·laborar amb els professionals tributaris. En relació amb la creació del nou grup de treball, reitera el ja exposat per uns altres participants quant a que des de les Associacions i Col·legis sempre s'ha demandat aquest tipus d'actuacions tendents a incrementar la seguretat jurídica. Afegeix que, encara que els temes i els treballs seran molt complexos, li sembla la via encertada i que ha de posar-se en marxa com més aviat millor.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón, qui, després d'agrair les intervencions, reitera que, efectivament, cal intentar posar en marxa un procediment àgil i bidireccional que permeti treballar conjuntament matèries complexes i conflictives i que, com ja ha assenyalat, haurà vegades en les que no s'aconsegueixi un consens, però, com a mínim, es coneixeran clarament els posicionaments de les parts, el que contribuirà a una major predictibilidad en l'aplicació del sistema tributari.
5. Estat del projecte de Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
El president del Fòrum comença la seva exposició assenyalant que des de l'última reunió no s'ha rebut cap proposta addicional, però que, no obstant això, seguirà essent ben acollida qualsevol iniciativa que permeti aconseguir el consens per a l'aprovació del Codi. Així, D. Jesús Gascón comenta que els models cooperatius cada vegada compten amb més defensors i, en aquest sentit, en el Fòrum de Grans Empreses avui dia s'està treballant sobre els Informes de Transparència que voluntàriament han presentat les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques que així l'han decidit. L'Informe de Transparència serveix per traslladar a l'Administració operacions complicades o, simplement, informació addicional a la continguda en les declaracions presentades. En aquests moments s'està treballant conjuntament en dos vessants: d'una banda, per determinar de quina manera es pot remetre la informació d'una manera més estructurada a fi que a l'Agència Tributària li sigui de major utilitat en la valoració dels riscos fiscals de l'empresa i, per un altre, sobre la resposta que s'hagués de tornar a l'entitat amb la intenció d'una major certesa jurídica en l'aplicació concreta de la normativa que està realitzant. Afegeix que, donat l'interès de la matèria, s'informarà en aquest Fòrum dels avenços que es vagin produint en el Fòrum de Grans Empreses.
Continua D. Jesús Gascón assenyalant que l'AEAT ha rebut propostes per a l'elaboració d'un codi de bones pràctiques per part de diferents sectors, com són els treballadors autònoms i els col·laboradors socials. El Codi de Bones Pràctiques existent avui dia va ser fruit dels treballs del Fòrum de Grans Empreses i es va desenvolupar pensant en les característiques d'aquest tipus d'entitats. El col·lectiu d'autònoms necessitaria un codi que s'adaptés a les seves característiques, tenint en compte que s'està estudiant que pogués estendre's a les petites i mitjanes empreses. Quant als col·laboradors socials, de la qual regulació es conté en l'article 92 LGT, les seves funcions van més enllà de l'assessorament fiscal, ja que la seva activitat va molt enfocada a les qüestions procedimentals, com pot ser la tramitació de documents, declaracions, autoliquidacions, etc. Amb aquest col·lectiu a l'Agència Tributària li sembla, tanmateix, que es podria produir un solapament amb el text que s'està desenvolupant en aquest Fòrum. El Director afegeix que, no obstant això, no es va a desatendre cap proposta d'avançar en relació cooperativa. Agrega que es traslladaran a aquest Fòrum els avenços que es vagin produint en els diferents àmbits.
El Director General acaba la seva exposició oferint la paraula als assistents.
Intervé D.a Beatriz Ladero de las Cuevas, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), per comentar que, com és conegut per tots, la seva Associació va votar en contra de l'aprovació del text del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris proposat, però que, no obstant això, la seva entitat té un interès positiu en matèria de col·laboració i, per això, en aquests moments, el seu Consell Assessor i la Comissió Directiva estan treballant per tal de trobar una estructura adequada que permeti seguir avançant en aquest assumpte.
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que en el moment en què es rebi una proposta, es convocaria una reunió específica per tractar el tema, ja que, d'acord amb les normes de funcionament d'aquest Fòrum, és imprescindible aconseguir un consens, la unanimitat.
Presa la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per comentar que, efectivament, havia quedat clar que el Codi de Bones Pràctiques havia d'aprovar-se amb el consens de tots els representants del Fòrum. Així, pregunta si la situació actual de paralització es deu a que una associació no està d'acord.
D. Jesús Gascón respon que en l'última reunió va haver una organització que no va estar present i dues associacions, AEDAF i REAF, que van manifestar el seu desacord amb el text. Afegeix que fins al moment ningú ha tingut la iniciativa de plantejar possibles millores al projecte, per la qual cosa pot entendre's que, davant la impossibilitat de consens, aquest tema ha decaigut. No obstant això, del manifestat per la representant de AEDAF es desprèn que encara existeix possibilitat d'arribar a un acord, per la qual cosa l'Agència Tributària seguirà treballant en la matèria.
Seguidament intervé D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per assenyalar que, a excepció de tres col·lectius, tots els altres representants estan d'acord amb l'esborrany del text del Codi. Afegeix que aquest Fòrum porta molt temps treballant en aquesta matèria, ja que és un tema de molt interès per als professionals tributaris disposar d'un Codi mateix al que voluntàriament s'adhereixi qui així el decideixi. Considera que no és productiu estar sessió després de sessió donant-li tornades i que seria desitjable que les entitats que no estan d'acord remetessin la seva proposta a fi que es debati i se sotmeti al Ple.
Novament presa la paraula D. Manuel López Frías per manifestar que, precisament, l'exposat per D. José Ruiz Sánchez és el mateix que ell volia assenyalar, és a dir, que no es pot estar fent tombs a un assumpte sense arribar a una conclusió. Afegeix que és necessari que tots els representants de les Associacions i Col·legis estiguin d'acord a considerar que el codi és un bé comú per a tots els representats. Prossegueix indicant que la seva Associació compta amb un Codi de Bones Pràctiques i des del Consell s'utilitza i s'anima als seus associats a utilitzar-ho. Finalment, indica que el Codi en el que s'està treballant en aquest Fòrum és molt important, ja que en aquest marc estan representats tots els professionals tributaris del país i no s'explica molt bé que no es pugui avançar en aquest tema.
A continuació, intervé novament D. Joan Torres Torres, qui reitera que, efectivament, fa ja molt temps que s'està treballant en el Codi, havent-se modificat el text inicial moltes vegades i que encara, avui dia, no és perfecte. Prossegueix comentant que ha entès que AEDAF està a favor de tenir un Codi, però no aquest, és a dir, que hauria aspectes que haurien de matisar-se. Així, assenyala que ja s'ha posat de manifest moltes vegades que es tracta d'un text viu sobre el qual se seguirà treballant i es podrà millorar en qualsevol moment, però que, necessàriament, caldrà aprovar un text que serveixi de base. Per això, des de la seva entitat consideren d'interès que es pogués aprovar un document de mínims que s'aniria perfeccionant amb les aportacions que es realitzin a posteriori.
Seguidament presa la paraula D. José Ruiz Sánchez, qui proposa una reunió unilateral de les Associacions i Col·legis on, sense la presència de representants de l'Administració, cadascun exposi obertament la seva postura, perquè es pugui discutir i, si s'aconseguís un acord, traslladar-s'ho a l'Agència Tributària, a fi que pugui servir com a base de treball en aquest Fòrum.
D. Manuel López Frías reitera que, evidentment, per poder seguir avançant en aquest tema és imprescindible conèixer les discrepàncies existents amb l'esborrany proposat i que per això pot ser útil obrir un espai unilateral de discussió on, si escau, es pogués arribar a un text consensuat que presentar a l'Administració.
A continuació, intervé novament D. Joan Torres Torres per assenyalar que la seva associació considera que és un error no aprovar el Codi. Afegeix que ja s'ha repetit en nombroses ocasions que es tracta d'un document de mínims que es pot anar desenvolupant a mesura que es consideri oportú. Així mateix, afegeix que la creació del nou grup de treball, que, d'altra banda, considera molt necessària, juntament amb les tasques del grup ja existent, també contribuirà al perfeccionament del Codi.
Presa la paraula D. Luis de l'Amo Carbajo, secretari Tècnic del Registre d'Economistes Assessors Fiscals (REAF), qui explica que la postura del Registre és a favor de la relació cooperativa i que els sembla una matèria molt important. Afegeix que, no obstant això, l'aprovació del Codi suposa l'establiment d'uns compromisos als que, voluntàriament, s'adherirà qui el desitgi, però que qui no s'adhereixi quedarà d'alguna manera marcada. Continua assenyalant que aquell és, fonamentalment, el temor que existeix en el seu col·lectiu. Així mateix, comenta que també existeixen persones que estan en contra, la qual cosa exigeix un procés d'explicació i persuasió que requereix temps. Prossegueix indicant que aquest Fòrum ha estat funcionat fins ara sense un Codi, per la qual cosa entén que tampoc corre cap pressa aprovar-ho.
Seguidament intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), qui comenta que la postura del seu Consell General no és dubtosa quant al suport a la col·laboració social i que, de fet, han participat activament en l'elaboració de l'esborrany del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris. Afegeix que, no obstant això, igual que ha assenyalat el representant de REAF, no tot el col·lectiu al que representa té la mateixa opinió, per la qual cosa comprèn que necessitin temps per exposar i convèncer de les bondats que suposa l'adhesió al Codi. Així mateix, subratlla que serviria de poc si s'aprova un codi en aquest Fòrum, però després no s'aconsegueix que s'adhereixin els seus representats. Per això, entén que el Codi ha de ser aprovat per unanimitat, és a dir, que es pugui dir que tots els assessors fiscals estan d'acord amb el mateix. Així, atès que la posició de AEDAF és revisar el document i la de REAF modificar-ho incloent algunes propostes que fomentin que els seus associats apreciïn la utilitat d'adherir-se al Codi, caldrà esperar a què s'elabori un text que compti amb el consens i la unanimitat per part de totes les Associacions i Col·legis. D'altra banda, comenta que no és partidari d'anar implantant-ho per parts, ja que l'objectiu que ha presidit aquests treballs és que tots estiguin d'acord. Així, en la seva opinió cal donar l'oportunitat a REAF perquè present les seves propostes i a AEDAF perquè comuniqui els resultats de la revisió que estan duent a terme, sempre dins un termini raonable. Prossegueix indicant que, encara que AEDAF sembla presentar una postura reticent respecte al Codi de Bones Pràctiques, cal tenir en compte que és membre de la Confederació Fiscal Europea, que, per part seva, és partidària d'aquest tipus de documents. Per això, entén que en AEDAF ocorre el mateix que a la resta d'Associacions i Col·legis: que són un col·lectiu diferent i que no tots els membres tenen la mateixa sensibilitat en aquesta matèria.
D.a Beatriz Ladero de las Cuevas, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), agraeix les paraules del representant del CGAE i confirma que, efectivament, són molts associats i el tema és complicat però que, no obstant això, com ja ha assenyalat, des dels seus òrgans institucionals s'està treballant en la matèria.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per manifestar que no es tracta d'anar aprovant el Codi per parts, sinó que, tenint en compte que el Codi és un document viu, lògicament, s'anirà desenvolupant i s'aniran incorporant noves aportacions que, al seu torn, hauran hagut d'aprovar-se. Afegeix que tampoc veu la necessitat de què tots els col·lectius hagin de sumar-se al mateix temps. Aquest tema es troba en una situació de impasse, malgrat que la majoria està a favor, ja que entén que la postura de l'Advocacia Espanyola és favorable a l'aprovació del text, sempre que existeixi un consens.
Novament presa la paraula D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per aclarir que en cap moment s'ha referit a aprovar el Codi per parts, sinó que el que ha volgut transmetre és que partint d'un document base, en el moment en què s'aprovi i es posi en marxa, donada la falta d'experiència a causa de la seva novetat, aniran sorgint qüestions que caldrà solucionar, contribuint al perfeccionament del Codi. Afegeix que, en la seva opinió, la possibilitat de modificació és un dels aspectes més positius, però que en cap cas cal entendre aquest avantatge com un desenvolupament a trossos.
D. Manuel López Frías li respon que el que ha volgut dir és que en aquests moments no hi ha cap pressa per aprovar el Codi i que, en qualsevol cas, el calendari el marcarà l'Agència Tributària.
Seguidament intervé el Director General per indicar que la situació quant al Codi és la següent: l'Agència Tributària ha fet una proposta que, en principi, es manté i, per part seva, hi ha sis de les nou Associacions i Col·legis que l'aprovarien ja i tres que prefereixen seguir aprofundint i millorant el text. Així, D. Jesús Gascón afegeix que la prudència aconsella donar una nova oportunitat a les entitats que no estan conformis amb el text actual perquè en un termini raonable presentin les seves propostes i veure si s'arriba a un acord global. D'altra banda, comenta que una altra possibilitat que sembla que tampoc comptaria amb el consens general seria acordar per unanimitat que es permetés que l'Associació i Col·legi que així el desitgi el pugui aprovar.
Prossegueix comentant que així hauria dues alternatives. D'una banda, esperar a què les entitats que no estan conformis amb el text actual remetin les seves propostes i reunir al grup de treball per analitzar-les i debatre-les i, per un altre, que per unanimitat es permetés que el Codi en la seva versió actual fos aprovat per les Associacions i Col·legis que el desitgin. Afegeix que l'Administració no té cap inconvenient en què s'utilitzi aquesta fórmula, de la qual avantatge seria que es pogués avançar en aquesta matèria a velocitats diferents, però que presenta com inconvenient el fet de no haver estat capaços d'arribar a un text consensuat per unanimitat en un tema tan sensible. No obstant això, assenyala que aquesta segona possibilitat també hauria de ser aprovada per unanimitat i que tampoc sembla que hagi un consens general per a aquella aprovació parcial.
Novament intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), per reiterar que en una matèria d'aquesta transcendència dins els seus col·lectius és imprescindible la unanimitat ja que, com ha comentat, els col·lectius són variats i complexos, per la qual cosa, si es vol garantir l'èxit en la implantació del Codi, és necessari que es pugui presentar un document consensuat i conjunt als associats i col·legiats. Afegeix que, en cas que aquesta situació de impasse es prolongués més enllà d'un termini raonable, hauria de tornar a consultar amb el seu col·lectiu la decisió a prendre.
Presa la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, qui manifesta que en aquest Fòrum s'ha treballat durant molt de temps en l'actual text del Codi i que, amb tot el respecte, AEDAF no ha presentat una proposta. Prossegueix comentant que, d'altra banda, el seu Consell General agrupa a 24 Col·legis, els quals, al seu torn, compten amb un bon nombre de col·legiats i que, tanmateix, sempre s'ha explicat als membres del seu col·lectiu que el Codi seria voluntari i que el fet de no adherir-se no suposava cap demèrit. Continua comentant que és el mateix que ocorre amb la figura de l'Operador Econòmic Autoritzat. Compten amb membres que el són i d'altres que, per diferents motius, no ho són. Així, comenta que des del Consell General donen suport al Codi perquè el consideren un bon projecte.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per assenyalar que en aquests moments el Codi està en el punt de partida ja que no existeix unanimitat i caldrà esperar a analitzar les propostes que arribin. Afegeix que l'Administració no posaria objeccions si es produís un canvi de criteri en aquest Fòrum i s'admetés l'opció d'avançar a diferents velocitats, és a dir, si persisteix la falta de consens, l'Agència Tributària estaria oberta a explorar altres fórmules per seguir avançant. Afegeix que, no obstant això, si des d'uns altres àmbits es posen en marxa codis de bones pràctiques com podria ser per a pimes, autònoms, col·laboradors socials, etc., difícilment es va a poder explicar de cara a l'exterior que en aquest Fòrum no s'hagi estat capaç d'arribar a un consens.
Seguidament intervé D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, qui pregunta si s'assenyalarà un termini perquè es remetin les propostes de Codi a l'Agència Tributària i quin seria aquest termini.
El Director General li respon que en la seva opinió un termini raonable seria després de Nadal. Una vegada que arribi el document es distribuiria entre tots els membres o, si prefereixen exposar-ho en una reunió, es convocaria el grup de treball. L'Agència Tributària està oberta a qualsevol opció de AEDAF o de REAF o del Consell General de l'Advocacia. Afegeix que una data orientativa podria ser finals de gener o durant el mes de febrer.
A continuació, presa la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, president de AECE, per preguntar si l'Agència Tributària està estudiant un codi de bones pràctiques per als col·laboradors socials. Afegeix que el pregunta perquè en aquest cas podria produir-se un solapament amb el Codi que s'està treballant en aquest Fòrum.
D. Jesús Gascón manifesta que han arribat sol·licituds que s'estan estudiant. Comenta que, com ja ha indicat, el mateix està ocorrent des d'uns altres sectors com poden ser els autònoms i les pimes. Prossegueix assenyalant que, en el cas dels col·laboradors socials, efectivament, es produiria un solapament amb els treballs d'aquest Fòrum, per la qual cosa, si en aquest marc s'aconseguís avançar en l'aprovació d'un Codi, és possible que l'altra proposta decaigués o, simplement, es pogués considerar accessòria ja que, bàsicament, caldria incorporar un paràgraf addicional fent referència a unes altres fórmules de col·laboració social diferents de l'assessorament. Afegeix que, d'altra banda, si en aquest Fòrum no s'aconseguís el consens, almenys existiria l'altra via. Per finalitzar comenta que, de tota manera, l'estudi d'aquestes sol·licituds de codi es troba en una fase molt preliminar i que s'anirà informant en aquest Fòrum del desenvolupament dels treballs.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
El president del Fòrum s'adreça als presents i obre un torn de paraula.
Intervé D. Luis de l'Amo Carbajo, secretari Tècnic del Registre d'Economistes Assessors Fiscals (REAF), per preguntar si en relació amb l'exempció de la prestació per maternitat, s'abonaran interessos de demora en els casos en què hagués correspost una major devolució.
D. Jesús Gascón contesta que jurídicament són sol·licituds de rectificació d'autoliquidacions i es mantindrà el mateix criteri que s'ha vingut aplicant, és a dir, només s'abonaran interessos de demora en cas que s'hagués produït un ingrés.
A continuació, D. Luis de l'Amo pregunta si hi ha ja algun criteri en relació amb la prestació per paternitat, assenyalant el Director General que caldrà esperar a què la Direcció General de Tributs es pronunciï.
Seguidament intervé D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per preguntar sobre l'estat de tramitació dels canvis normatius relatius a la domiciliació bancària per les entitats sense personalitat jurídica. D.a Rosa María Prieto i D. Guillermo Barros Gallego li informen que l'Ordre Ministerial està en la seva última fase de tramitació i aviat estarà publicada.
Presa la paraula novament D. Joan Torres per preguntar si hi ha alguna novetat respecte a la possibilitat de poder realitzar domiciliacions bancàries fins a l'últim dia del termini o, com a mínim, que s'ampliés algun dia més. D. Guillermo Barros Gallego respon que s'està estudiant el tema, però que, no obstant això, el termini segueix marcat per les exigències de gestió de les entitats col·laboradores.
D. Joan Torres pregunta, en relació amb les prestacions per maternitat, si l'Agència Tributària té ja preparat el formulari de sol·licitud de rectificació de la declaració d'IRPF. D. Jesús Gascón li indica que el formulari està pràcticament enllestestit i aviat estarà publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària.
A continuació, intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), per comentar un problema que els està sorgint en relació amb l'obtenció del número d'identificació per part d'empreses estrangeres que no són residents i que només el necessiten puntualment per a, per exemple, liquidar un impost concret. L'Administració està sol·licitant el NIE de tots els membres de l'òrgan de direcció, el que de vegades resulta molt complicat. Aquesta situació està provocant que, a vegades, s'opti per liquidar l'impost en un altre país. Li agradaria saber si seria possible simplificar aquestes exigències.
Presa la paraula D. Gonzalo David García de Castro, qui comenta que en aquesta matèria la casuística és molt àmplia, si bé, per a les entitats constituïdes conforme a dret estranger que necessiten identificar-se fiscalment a Espanya existeixen uns protocols ordenats i sistematitzats, per la qual cosa no hauria d'haver cap problema. Si bé comenta que no hi ha cap inconvenient a elaborar uns criteris d'aplicació normalitzats per a la seva utilització per totes les oficines de l'Agència Tributària. D'altra banda, prossegueix D. Gonzalo García de Castro, quan es tracta d'una persona física, la competència per expedir un NIE correspon al Ministeri de l'Interior, amb l'excepció d'alguns supòsits molt concrets en els que l'Agència Tributària assigna un NIF tipus L o M a estrangers sense NIE. Continua assenyalant que donar una resposta general és complicat, però es pot obrir un canal de comunicació centralitzat o un grup de treball dedicat a qüestions censals, d'on puguin sorgir solucions homogènies per a totes les oficines. Així, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària podria servir a aquest propòsit. Finalment, sol·licita que els professionals tributaris traslladin a l'Agència Tributària els casos concrets controvertits per tal d'analitzar-los i donar-los una solució.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per reiterar que l'assignació de NIF a persones físiques sense NIE per l'Agència Tributària és absolutament excepcional, ja que la competència per expedir un NIE és del Ministeri de l'Interior. Afegeix que pot ocórrer que un país d'origen que en termes econòmics pot ser qualificat de neutre, tanmateix, quant a les competències del Ministeri de l'Interior pot no ser-ho en absolut.
Seguidament presa la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per assenyalar que també tenen incidències amb els EORI europeus. Així, indica que, si amb un EORI no s'ha interactuat anteriorment amb l'Agència Tributària, en intentar presentar una declaració l'Agència Tributària no ho admet i l'única solució és personar-se en l'Administració de Duanes, perquè t'assignin una espècie de EORI provisional que et permetrà acabar la presentació de la declaració. Així, D. Manuel López Frías comenta que una proposta que es ve reiterant pels professionals tributaris per solucionar aquest assumpte seria la creació d'una base de dades on s'incorporessin els EORI europeus.
A continuació, intervé Vicente Cillero Martínez, que indica que la identificació de persones físiques i jurídiques és matèria del Departament de Gestió Tributària, per la qual cosa en aquests temes s'aténen al disposat per aquest Departament, en la línia assenyalada anteriorment per D. Gonzalo García de Castro.
D. Jesús Gascón assenyala que, atès que l'Agència Tributària compta amb una unitat especialitzada en no residents, s'establirà un canal de comunicació perquè totes aquestes qüestions se centralitzin i es resolguin àgilment.
Com no es realitzan noves intervencions, el Director General de l'Agència Tributària agraeix a totes la seva assistència i participació, i dona per conclosa la catorzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
Sr. Jesús Gascón Catalán