Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 4 DE JULIOL DE 2017
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Subdirectora General d'Inspecció i Investigació - Departament de Duanes i II. EUA
D. a Mª Ángeles Marín Ramírez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D. a Helena Pujalte Méndez-Leite
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'advocat de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Presidenta del Col·legi de Galícia
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
Presidenta
D.a Pilar Arxé Fonalleras
Responsable del Gabinet d'Estudis
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D. a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Vocal del Consell Directiu
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 4 de juliol de 2017, se celebra la decimoprimera reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 4 de juliol de 2017.
-
Informació sobre els temes tractats en el grup de treball.
-
Aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obre la sessió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els presents, comunica que la nova secretària Tècnica d'aquest Fòrum és D. a Mª Dolores Carreño Beltrán, a què tots coneixen ja que ha participat en anteriors reunions. Continua assenyalant que vol aprofitar aquest acte per traslladar a les Associacions i Col·legis, com sempre, un missatge clar de continuïtat i impuls del mateix, com curs de diàleg i de reconeixement mutu a la tasca desenvolupada tant per l'Administració com pels col·laboradors socials. D'altra banda, prossegueix el Director General indicant que, dels temes tractats en el Grup de Treball, que seran tractats amb major profunditat en el quart punt de l'ordre del dia, vol destacar els avenços en relació cooperativa i l'entrada en vigor del Subministrament Immediat d'Informació (SII).
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedeix la paraula a D. a Mª Dolores Carreño Beltrán, com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior i s'adreça als presents per si desitgen realitzar alguna observació o comentari a la mateixa. Com no es formulen, declara que l'acta de la reunió de 29 de novembre de 2016 queda aprovada i que es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez cedeix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, qui, donant suport a la seva dissertació amb una presentació, comença exposant les primeres xifres, provisionals encara, de la campanya de Renda 2016. En primer lloc, assenyala que aquesta campanya ha tingut un caràcter continuista en relació amb els exercicis anteriors, si bé, s'han introduït una sèrie de novetats, de les quals destaca les següents:
-
Generalització de Renda Web: pot utilitzar-se per tots els contribuents, fins i tot els que realitzan activitats econòmiques.
-
Primera campanya sense el programa PADRE.
-
Millores en la visualització i descàrrega de dades.
-
Nou procediment de rectificació d'autoliquidacions.
-
Prova pilot: extensió del servei telefònic mitjançant “trucades de sortida ”.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa indicant que la transició a Renda WEB s'ha produït sense incidents. Continua exposant que, en relació amb el servei telefònic “trucades de sortida ”, està resultant complex discernir quants contribuents han complimentat la seva declaració a través d'aquest servei, ja que no totes les trucades finalitzaven amb la presentació. El que sí s'està estudiant per a la campanya de l'any vinent és que la sol·licitud de cita prèvia per a aquest servei es pugui realitzar, a més de per Internet, per via telefònica, ja que, malgrat les dificultats per al mesurament de la seva utilització pels contribuents, es té la impressió de què no s'han cobert totalment els recursos que l'Agència Tributària havia destinat al mateix.
Quant a l'evolució de la campanya, el Director del Departament de Gestió Tributària informa de què durant la mateix el nombre de declaracions s'ha incrementat respecte al mateix període d'exercicis anteriors.
En relació amb els principals resultats, D. Rufino de la Rosa assenyala que gairebé 23 milions de contribuents han accedit a algun dels serveis d'ajuda, si bé no tots els accessos han finalitzat amb la presentació de la declaració, ja que molts usuaris han utilitzat els serveis d'ajuda per veure si estaven obligats, per consultar dades, etc. Prossegueix ressaltant el paper preponderant, com en exercicis anteriors, del número de referència, amb més de 21 milions d'usuaris, davant el milió i mig que suposen el certificat electrònic i Cl@ve PIN. Afegeix que, igualment, el número de referència s'ha obtingut majoritàriament a través de la casella 490 (més de 20.000.000). A continuació, el Director del Departament de Gestió Tributària facilita les principals dades de la campanya, si bé reiterant la seva provisionalitat:
-
Declaracions presentades: s'incrementen en un 2,4% respecte de l'exercici anterior.
-
Declaracions per ingressar: s'incrementen en un 24% i el seu import en un 23%, si bé aquests percentatges probablement es reduiran, com va ocórrer l'any anterior per algun retard en la informació que arribava de les entitats financeres.
-
Devolucions sol·licitades: s'han reduït en un 3% i el seu import en un 8%. Les previsions de l'Agència Tributària eren un increment d'un 1 i d'un 2%, respectivament.
-
Devolucions pagades: Ha hagut una major rapidesa en el pagament de les devolucions, ja que, encara que el nombre de sol·licituds de devolució i l'import és menor que en l'exercici anterior, en aquest moment s'han efectuat més d'11 milions de devolucions per un import superior a 6.800 milions d'euros, cosa que representa uns increments del 2,6 i del 0, 9%, respectivament.
Quant a la forma de presentació de les declaracions, D: Rufino de la Rosa assenyala que s'incrementa lleument el nombre de contribuents que escullen Internet (gairebé un 90%), davant unes altres vies com són l'assistència telefònica o les oficines de l'Agència Tributària.
Per finalitzar, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que l'augment de la presentació telemàtica i l'anticipació de la campanya de Renda han tingut en els contribuents com efecte l'anar avançant la presentació de la seva declaració. Així, comparant les dades d'aquesta campanya a 31 de maig amb els del mateix període de l'exercici 2010, es constata un increment de més d'un 43% en el nombre de declaracions presentades, el que ha permès a l'Agència Tributària incrementar en un 35% l'import de les devolucions sol·licitades pagades.
A continuació, el president obre un torn de paraula.
Intervé D. a Pilar Arxé, presidenta de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, qui en primer lloc felicita a l'Agència Tributària per la campanya de Renda 2016. Prossegueix assenyalant que en aquest exercici amb el nombre de referència d'un contribuent han pogut accedir a les dades de l'exercici anterior, el que als professionals tributaris els ha estat de gran ajuda a l'hora de realitzar regularitzacions. Per això, sol·licita que, amb el nombre de referència de l'exercici en curs, es pugui accedir a les dades dels exercicis no prescrits ja que, a vegades, cal regularitzar més anys i la campanya de Renda és un bon moment per fer-ho. A continuació, quant a la rectificació de les autoliquidacions, sol·licita també un esforç per part de l'Agència Tributària, ja que en aquest moment només es pot realitzar a través de Renda WEB i no dels programes comercials, el que els suposa un desavantatge. Prossegueix la seva intervenció sol·licitant a l'AEAT que, en les seves reunions amb les entitats financeres, com a col·laboradors socials que són, encara que amb certs privilegis, els assenyalin l'obligació de tenir els seus sistemes informàtics adaptats per tal de poder obtenir els NRC quan no s'ha pogut domiciliar el pagament, evitant, com li ha ocorregut aquest any amb algun clienta, que aquest hagi de recórrer diverses sucursals d'un banc per tal de localitzar el seu NRC.
Finalment, la representant de FETTAF pregunta si es coneix quin percentatge d'aquell 87,8% de declaracions presentades per Internet s'ha gestionat a través dels col·laboradors socials.
Presa la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón i respecte a l'última qüestió assenyala que en aquest moment no disposa de la dada.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa assenyalant que en relació amb el que ha plantejat sobre el número de referència ha d'assenyalar que, efectivament, s'ha modificat la seva configuració de manera que amb el de l'exercici en curs s'ha pogut accedir a les dades de 2015. Afegeix que en la campanya de Renda 2017 està previst que amb el nombre de referència es pugui accedir a 2016 i 2015, i així progressivament, s'anirà augmentant el nombre d'exercicis als que es podrà accedir amb el nombre de referència de la campanya en curs. Es va estudiar i va valorar canviar la configuració del número de referència de manera que permetés l'accés als exercicis anteriors no prescrits, però, per motius d'eficiència en la utilització dels recursos, s'ha dissenyat aquesta fórmula que successivament anirà ampliant el nombre d'exercicis als que es podrà accedir.
Quant al nou procediment de rectificació d'autoliquidacions, assenyala que es tracta d'un projecte de gran complexitat, per la qual cosa s'ha decidit iniciar-ho amb Renda WEB. No obstant això, una vegada que es constati el seu correcte funcionament i el procediment estigui consolidat, com línia de millora s'abordarà l'integrar-ho en els programes de programa dels operadors comercials.
Finalment, el Director del Departament de Gestió Tributària indica que es comunicarà a les entitats financeres l'exposat per D. a Pilar Arxé, en relació amb el NRC.
Presa la paraula D. Miguel Lorenz Falomir, Subdirector General de Coordinació i Gestió, per sol·licitar als professionals tributaris presents en la reunió que qualsevol incidència com la que s'ha comentat en relació amb el NRC, s'informi el Departament de Recaptació.
Seguidament, presa la paraula D. Rafael Gil March, Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears i representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui, després d'expressar les seves felicitacions per la campanya de Renda, pregunta si ha hagut algun avenç en el tema, ja plantejat en el ple anterior, de les regularitzacions del cadastre, ja que donar una solució permanent a aquestes incidències contribuiria a evitar no poc treball tant als professionals tributaris com a l'Agència Tributària.
Contesta D. Rufino de la Rosa assenyalant que en aquella matèria no s'ha avançat, ja que l'Agència Tributària només pot traslladar a la Direcció General del Cadastre les incidències que es produeixen en la campanya, però la regularització és de la seva competència. No obstant això, afegeix que de cara a la campanya de Renda de l'any vinent, de la qual s'està iniciant en aquests moments el disseny de la seva configuració, es podria estudiar alguna fórmula per canalitzar les incidències d'aquest tipus que es produïssin durant la campanya.
A continuació, intervé D. Santiago Menéndez Menéndez, qui, després d'expressar la satisfacció de l'Agència Tributària per la campanya de Renda i l'extensió de Renda WEB a tots els contribuents, aclareix que les proves que els contribuents realitzan amb les seves dades en la Seu electrònica no queden reflectides ni seran utilitzats a posteriori, ja que només queda registrada la declaració final.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , el president cedeix la paraula a D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui exposa que el Grup de Treball d'aquest Fòrum s'ha reunit en dues ocasions durant el primer semestre i que la seva activitat fonamental ha consistit en consensuar un document que recollís un codi de bones pràctiques per als professionals tributaris que comentarà breument. En primer lloc, indica que l'esborrany del codi s'ha elaborat tenint en compte les observacions i comentaris rebuts dels col·laboradors socials, i que el seu objectiu és avançar en el model de relació cooperativa entre l'Agència Tributària i les Associacions i Col·legis, integrant també als intermediaris fiscals com a element fonamental per generalitzar les bones pràctiques tributàries entre els contribuents. Prossegueix assenyalant que el document conté una sèrie de principis com són la voluntarietat en l'adhesió al codi en anar més enllà del compliment normatiu, el caràcter bilateral dels compromisos a assumir, la transparència i confiança entre les parts, la col·laboració per aconseguir un sistema tributari eficaç, la confidencialitat i privacitat de la informació subministrada, donada la reserva de les dades tributàries recollida en la Llei general tributària i el deure de secret professional, i la facilitat en la comunicació, propiciada per la major mediatez que produeix l'extensió de la utilització de mitjans electrònics. D. Ángel Rodríguez continua comentant que el document recull també una sèrie de compromisos a assumir per les parts. Destaca els següents:
Per part de les Associacions i Col·legis:
-
Disposar d'un Codi Deontològic d'adhesió obligatòria per als seus associats, on es prevegin mecanismes per corregir greus incompliments dels seus associats, com és el cas de condemnes en sentència ferma per delictes contra la Hisenda Pública.
-
Comptar amb manuals de compliment voluntari a assumir tant pels seus associats com pels seus clientes, que continguin la verificació de conductes contràries a l'ordenament jurídic, com poden ser l'existència d'una doble comptabilitat, la interposició de persones jurídiques, opacitat d'estructures societàries, utilització d'efectiu superant els límits legals, etc.
-
Realitzar tasques de formació i actualització tributària i fomentaran l'ús dels instruments previstos en l'ordenament jurídic per evitar conflictes, com ara consultes, acords previs de valoració o actes amb acords.
-
Fomentar l'ús de les noves tecnologies i el format electrònic en les relacions amb l'Administració.
Pels intermediaris fiscals:
-
Prestar assessorament dins la legalitat tributària i duanera i vetllar perquè l'actuació dels seus clientes sigui conforme amb la legislació.
-
Evitar la utilització d'estructures opaques en la planificació d'estratègies fiscals.
-
Prevenir i, si escau, corregir, les conductes de les seves clientes encaminades a provocar riscos fiscals importants, per a la qual cosa serà d'aplicació el contingut del manual de compliment voluntari que estableixi l'associació o col·legi professional.
-
Promoure les relacions amb l'Agència Tributària en format electrònic.
-
Informar l'Associació o Col·legi, les irregularitats de transcendència que detectin els associats o els seus clientes respecte de conductes fraudulentes generalitzades en un sector que afectin al normal funcionament del sistema tributari o a la competència en el mercat.
Per part de l'Agència Tributària:
-
S'establirà un canal de comunicació específic en la pàgina Web de l'AEAT on les Associacions i Col·legis puguin formular diferents qüestions i, en especial, aquelles que hagin de veure amb l'aplicació dels tributs en els casos de canvis legislatius significatius.
-
Es publicaran els criteris susceptibles de ser aplicats amb caràcter general.
-
S'afavorirà la utilització dels instruments previstos en l'ordenament jurídic tendents a la minoració de la conflictivitat.
-
Es duran a terme tasques de formació tant en l'àmbit tributari com en el de l'educació civicotributària, de manera que es generi una cultura educativa de compliment tributari.
-
Es fomentarà l'ús de l'Administració electrònica.
-
Haurà un reconeixement per a les associacions, col·legis i intermediaris fiscals adherits al Codi.
Prossegueix D. Ángel Rodríguez exposant que en les reunions del Grup de Treball també s'han tractat uns altres temes, de què destaca els següents:
-
Campanya de l'impost de societats: avenç de la data de publicació de l'Ordre Ministerial al mes d'abril, la del manual a maig i la del programa d'ajuda a juliol, si bé les empreses de software van poder disposar d'ell des del mes de juny, per tal de realitzar proves i adaptacions.
-
Models 05 i 06: es va informar del projecte de l'Agència Tributària de simplificar la presentació i tramitació electrònica d'aquests models relatius a l'Impost Especial sobre determinats mitjans de transport.
-
SII: es va assenyalar l'esforç realitzat per l'Agència Tributària en les tasques de difusió, amb l'establiment d'un correu específic per a consultes tributàries i tècniques i un document de preguntes freqüents permanentment actualitzat. També es va indicar que l'Ordre Ministerial recolliria les especificacions tècniques. Així mateix, per als subjectes al REDEME, es va aclarir que amb la presentació del model 340 s'entenia complerta l'obligació de subministrament d'informació del primer semestre. Finalment, es va traslladar a les empreses un missatge de tranquil·litat, recalcant l'absència d'una voluntat sancionadora per part de l'Agència Tributària en aquesta primera fase, que estarà caracteritzada per la flexibilitat quant a la qualitat de les dades subministrades.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària pregunta si algú més vol intervenir.
Presa la paraula D. a Pilar Arxé, qui expressa la seva satisfacció amb el fet que s'estigui treballant en l'elaboració d'un codi de bones pràctiques tributàries per als professionals, ja que el considera un gran avenç en el reconeixement de la tasca del col·laborador social i les seves relacions amb l'Administració.
Intervé D. Santiago Menéndez, qui manifesta que els avenços en relació cooperativa són un assumpte de mútua felicitació, ja que, com ha dit en ocasions anteriors, per a l'Agència Tributària és de sumo interès avançar en aquesta matèria en tots els àmbits.
Prossegueix la seva intervenció assenyalant que quant al SII s'ha obert un camp de treball immens en relació amb tots aquells contribuents que no estan obligats, però que tanmateix podrien beneficiar-se de tots els avantatges que aquest sistema aporta, com és la fluïdesa en les relacions amb l'Administració i la consegüent eliminació de càrregues indirectes. Afegeix que s'estan signant convenis perquè els col·laboradors socials o tercers puguin realitzar la presentació i la gestió del SII dels contribuents.
A continuació D. Santiago Menéndez cedeix la paraula a D. Gonzalo David García de Castro, Delegat Especial de Catalunya, qui afegeix que durant els últims mesos s'ha signat un número molt important de convenis de col·laboració social per al compliment de totes les obligacions formals i materials vinculats al SII per part d'empreses, normalment, del sector de les tecnologies de la informació. Prossegueix assenyalant que s'han realitzat multitud d'activitats de difusió i que la recepció ha estat bona per part d'un ampli segment de contribuents acostumats a treballar en entorns de col·laboració social, als quals el fet d'acudir a una entitat tecnològica amb conveni signat per complir les obligacions derivades del SII, els facilita molt el dia a dia de les seves operacions. Quant al REDEME, el Delegat Especial assenyala que les baixes no han estat molt significatives des del punt de vista de la facturació. Prossegueix indicant que en la Delegació Especial de Catalunya es tornen al mes aproximadament 225 milions d'euros per IVA i que amb l'aplicació del SII les empreses li han comentat que s'estan agilitzant les devolucions.
En aquest punt intervé el Director General de l'Agència Tributària per afegir que, malgrat que la implantació del SII té uns costos inicials per la reorganització del funcionament de l'empresa i de les seves pràctiques internes, cal posar de manifest els avantatges que portarà aparellades, ja que l'automatització dels processos d'enviament de la facturació suposa comptar amb la informació d'una manera organitzada i pròxima en el temps al moment de realització de les operacions, el que contribueix positivament a la presa de decisions empresarials. D'altra banda, D. Santiago Menéndez assenyala que el SII no ha sorgit amb un esperit controlador, sinó que la seva filosofia sempre ha estat treure el màxim rendiment de l'aplicació de les noves tecnologies, àmbit en què l'Agència Tributària ha estat pionera, i que amb l'automatització de les tasques en un moment més pròxim en el temps es reduiran les discrepàncies i, com a conseqüència, els requeriments a les empreses per a comprovacions.
Finalitza la seva intervenció assenyalant que l'Agència Tributària té molt interès en la difusió dels avantatges del SII entre els contribuents no obligats.
A continuació, presa la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón per manifestar que el SII ha passat a una segona fase amb seu entrada en vigor, en la qual seguiran oberts tots els canals de comunicació existents i, a més, s'hauran d'anar resolent totes les incidències que poguessin sorgir. Afegeix que en els dos dies hàbils que porta en vigor el SII ja s'han rebut més de dos milions de factures, i que caldrà esperar al dia 13 de juliol, primer dia de finalització del termini, per veure la xifra total. D'altra banda, assenyala que la prova pilot s'ha desenvolupat força bé, amb al voltant de 20.000 empreses participants i gairebé 230 milions de factures la setmana anterior a l'inici. Així mateix, informa que es posarà en funcionament en la pàgina web un assistent interactiu virtual per atendre en temps real consultes tant tècniques com tributàries, i una eina de càlcul de terminis per a la remissió de registres de factures. D'altra banda, comenta l'esforç divulgatiu dut a terme en els diferents àmbits i que s'espera que decreixi una mica, si bé l'Agència Tributària és conscient de què ha de seguir prestant el seu suport en un procés tan complex com és el SII i les adaptacions organitzatives que requereix. Afegeix el Director del Departament de Gestió Tributària que el SII des dels seus inicis el 2014 ha anat adaptant la seva redacció per tal de donar acomodo als suggeriments rebuts que s'estimaven raonables, però que el que sempre s'ha mantingut és la filosofia subjacent d'immediatesa i validació. Afegeix que també les empreses han dut a terme un gran esforç i han depurat els seus censos, és a dir, ara compten amb una informació de més qualitat.
Finalment i enllaçant amb el comentat pel Director General, D. Rufino de la Rosa assenyala que ha aparegut una nova figura de col·laborador social, ja que les empreses de software plantearon la posibilidad de actuar como transmisores de la información en el SII. Así, las empresas de software podran actuar independentment o a través d'uns altres col·laboradors socials, ja que, encara que es poden encarregar de remetre les factures, per presentar el model 303 no estan facultats. Prossegueix comentant que un contribuent, normalment, preferirà comptar amb un professional que li atengui integralment, i és aquí on els professionals tributaris hauran de fer les seves adaptacions a aquesta nova forma de relació.
A continuació, presa la paraula D. Rafael Gil March, qui pregunta si els col·laboradors socials han de subscriure un nou conveni o simplement han de contractar el programa amb una empresa informàtica.
D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, li contesta que no fa falta subscriure un nou conveni i que únicament cal comptar amb el software necessari.
D. Rafael Gil March pren la paraula novament per assenyalar que per als col·laboradors socials suposa una gran responsabilitat fomentar entre els seus clientes que s'incorporin voluntàriament al Subministrament Immediat d'Informació, i que seria desitjable algun tipus de reconeixement a la seva tasca dins el codi de bones pràctiques que s'està elaborant.
Seguidament intervé D. Santiago Menéndez Menéndez indicant que seria desitjable que els professionals tributaris estudiïn detingudament el SII i plantegin tots els dubtes que puguin tenir respecte al mateix, ja que, entre altres coses, la incorporació voluntària d'un contribuent a aquest sistema demostra un clar interès per ser transparent en la seva activitat econòmica. A més, un dels avantatges del SII és que evita la comissió d'errors involuntaris, la qual cosa suposa un menor treball per a l'Administració i evita molèsties al contribuent. Prossegueix el Director General insistint en què l'Agència Tributària ha obert diferents canals de comunicació, tant a través de la pàgina web com mitjançant correu electrònic o a través de la Secretaria Tècnica d'aquest Fòrum, per donar a conèixer els avantatges del SII als contribuents complidors i per solucionar qualsevol dubte que pugui sorgir en relació amb el mateix. D'altra banda, afegeix D. Santiago Menéndez que s'està veient que l'adaptació al SII resulta més senzilla per a empreses que han tingut un ús intensiu de les noves tecnologies. Finalment, aclareix que a partir del dia 1 de gener de 2018 el termini per remetre la informació serà de quatre dies.
A continuació D. Rufino de la Rosa pren la paraula per reiterar que aquest semestre es comença a treballar amb el SII amb la flexibilitat que ja s'ha comentat, ja que és entenedor que en un principi cal anar ajustant mecanismes per tal d'aconseguir millorar la qualitat de la informació. Igualment insisteix en què amb el SII tant l'Administració com les empreses comptaran amb una informació validada en temps real.
D. Luis de l'Amo Carbajo, secretari Tècnic del Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals presa la paraula i pregunta què ha de fer exactament un col·laborador social per gestionar el SII d'un clienta ja sigui perquè aquest estigui obligat o perquè vulgui fer-ho voluntàriament.
El Director del Departament de Gestió Tributària li contesta que el Conveni els habilita per a la gestió del SII i l'única cosa que han de fer és dotar-se dels requeriments tècnics. Quant a això últim, informa que hi ha varietat de programes comercials i cada despatx haurà de triar el que millor s'adapti a la seva organització. Així, i atès que el SII consisteix, bàsicament, en el subministrament electrònic dels registres de facturació integrants dels Llibres Registre de l'IVA, el col·laborador social que s'ocupa de portar la comptabilitat es pot ocupar també de remetre a l'Agència Tributària els detalls sobre la facturació per via electrònica (mitjançant serveis web basats en l'intercanvi de missatges XML, o si escau, mitjançant la utilització d'un formulari web), amb de la qual informació s'aniran configurant, pràcticament en temps real, els diferents Llibres Registre. A més, l'Agència Tributària oferirà dades de contrast dels registres de facturació subministrats, posant a disposició del contribuent la informació obtinguda d'aquells clientes i proveïdors que apliquin el SII. D'aquesta manera, el sistema constituirà una eina d'assistència en l'elaboració de les declaracions-liquidacions per l'IVA.
En aquell moment intervé el Director del Departament d'Informàtica Tributària per incidir en què el SII implica una comunicació “màquina a màquina” a través de programes informàtics que els distribuïdors comercials de software han dissenyat. En aquest diàleg “màquina a màquina” qualsevol anomalia o error es detecta en temps real, fet que permet la seva ràpida esmena.
A continuació, presa la paraula D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, Vicepresident del Consell Directiu del Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals, qui, en relació amb el codi de bones pràctiques, pregunta si hi ha algun calendari previst.
D. Ángel Rodríguez li contesta que probablement es pugui aprovar en la segona sessió plenària d'aquest Fòrum, que previsiblement tindrà lloc el mes de novembre. Afegeix el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals que els treballs estan molt avançats i sol·licita que qualsevol suggeriment es remeti a la Secretaria Tècnica al més aviat possible. Assenyala també que, si sorgeix alguna qüestió significativa important i es considera oportú, durant aquest segon semestre s'organitzarien les reunions necessàries per al seu debat.
Seguidament intervé D. a Pilar Arxé, qui pregunta sobre el règim sancionador aplicable als no presentadors o presentadors fora de termini del model 720.
D. Santiago Menéndez Menéndez li respon que l'Agència Tributària seguirà aplicant el règim sancionador existent i que, no obstant això, com ja s'ha manifestat en unes altres reunions plenàries d'aquest Fòrum, la sanció no s'imposa automàticament i la casuística és molt àmplia. Afegeix que el nombre de contribuents al que se'ls han aplicat les conseqüències derivades de l'article 39.2 de la Llei de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques és molt reduït. Finalment, assenyala que l'Agència Tributària acatarà el pronunciament que en un futur realitzi la Comissió Europea, igual que l'ha fet en ocasions anteriors.
V.- En desenvolupament del cinquè punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum s'adreça als presents i obre un torn de paraula. No realitzant-se més manifestacions, agraeix a totes la seva assistència i participació, i dona per conclosa la decimoprimera sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez