Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 2 DE JULIOL DE 2019
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis
D. Arturo Jiménez Contento
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D.a Alicia Rodríguez Hitos
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 2 de juliol de 2019, se celebra la quinzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2018.
-
Sotmetiment al Ple del consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
-
Votació per a l'aprovació dels textos del :
-
Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i
-
Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
-
-
Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obre la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després d'agrair l'assistència a tots els presents, informa que l'Agència Tributària està desenvolupant la seva planificació estratègica per als propers anys i que els treballs estan molt avançats. Afegeix que tenia intenció de realitzar un avenç en aquest ple, però que, a causa de la situació de la legislatura amb un govern en funcions, per prudència, ha decidit posposar aquest assumpte. No obstant això, assenyala que, donada la rellevància del tema, ja que marcarà les línies d'actuació de l'organització en els propers anys, no descarta convocar una reunió extraordinària del ple o incloure'l en algun grup de treball.
Seguidament, D. Jesús Gascón assenyala que en aquesta sessió plenària està previst tractar els següents temes: en primer lloc, l'aprovació, si escau, de l'acta de la sessió anterior; en segon lloc, se sotmetrà al ple el consentiment per a l'aprovació per majoria dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris; en tercer lloc, en cas que s'hagi obtingut el consentiment en el punt anterior, es votarà l'aprovació dels textos dels Codis; en quart lloc, s'informarà sobre els assumptes tractats en les reunions dels grups de treball; i, finalment, finalitzarà la sessió plenària amb un torn de consideracions, precs i preguntes.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2018
El president del Fòrum cedeix la paraula a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui manifesta que l'acta de la catorzena sessió del ple va ser remesa a les Associacions i Col·legis amb anterioritat a aquesta reunió i que fins al moment no s'ha rebut cap observació. Adreçant-se als assistents pregunta si algú vol realitzar alguna objecció. Atès que no es formula cap, declara aprovada l'acta de la 14a sessió plenària que va tenir lloc el passat 27 de novembre.
Per finalitzar, D.a Rosa María Prieto informa que l'acta aprovada en aquest Ple es publicarà en la pàgina web de l'Agència Tributària, en l'espai reservat a aquest Fòrum.
3. Sotmetiment al Ple del consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dona pas al tercer punt de l'ordre del dia i comenta que els Codis de Bones Pràctiques han estat analitzats amb deteniment en les reunions dels grups de treball i desitja recordar una sèrie de qüestions tractades en les mateixes:
-
El principal objectiu dels treballs ha estat intentar conciliar posicions per tal de superar la situació de bloqueig que semblava instaurada en aquesta matèria.
-
Només se sotmet a l'exoneració de la regla del consens que regeix en aquest Fòrum la votació recollida en el punt 4 de l'ordre del dia.
-
L'aprovació dels textos dels Codis no implica que l'Associació o Col·legi que hagi votat favorablement s'estigui, d'alguna manera, comprometent a ratificar-los a través dels seus òrgans de govern.
-
Els textos són modificables, una vegada aprovats, en cas que les circumstàncies així l'aconsellin o les parts el decideixin.
-
El protocol d'actuació per a la verificació de la correcta aplicació dels Codis no està desenvolupat en els textos actuals. Se li ha encomanat al Consell per a la Defensa del Contribuent que l'estudiï i serà, o bé incorporat al text dels Codis en cas que no s'aprovin en aquesta reunió, o bé, en cas contrari, s'incorporarà posteriorment com a annex dels mateixos.
-
Una vegada aprovats, els textos es publicaran en la pàgina web de l'AEAT i caldrà establir la forma d'instrumentació de les signatures, és a dir, caldrà determinar el nivell al que se signarà per les Associacions i Col·legis i, en particular, si cap la signatura també pels òrgans territorials que, si escau, puguin existir en les Associacions i Col·legis. L'Agència Tributària està oberta a qualsevol de les possibilitats, però agrairia que se li informés.
-
Donat el caràcter obert dels Codis i davant la possibilitat que, una vegada publicats els textos, una entitat sense representació en aquest Fòrum pogués sol·licitar l'adhesió, l'Agència Tributària l'informaria les Associacions i Col·legis representats en el Fòrum.
A continuació D. Jesús Gascón informa que la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya havia confirmat la seva assistència, però no ha arribat encara, el que fa suposar que ha tingut alguna incidència. No obstant això, atès que han transcorregut ja vint minuts des que es va iniciar la sessió, dona lectura al tercer punt de l'ordre del dia i sotmet a la decisió del ple el consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
Seguidament totes les Associacions i Col·legis, així com l'Agència Tributària, voten a favor d'exonerar del compliment de la regla del consens l'aprovació dels textos dels Codis.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Votació per a l'aprovació dels textos del :
-
Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i
-
Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
El Director General llegeix el quart punt de l'ordre del dia i sol·licita a les Associacions i Col·legis que es pronunciïn, amb el següent resultat: sis Associacions o Col·legis, així com l'Agència Tributària voten a favor, l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals s'absté i el Consell General de l'Advocacia Espanyola vota en contra. Les dues últimes entitats assenyalen que el sentit del seu vot ve motivat, fonamentalment, perquè no ha pogut debatre's i aprovar-se internament. Per part seva, D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Graduats Socials d'Espanya, desitja fer constar, malgrat que no se sotmet a votació, que el seu Consell no està d'acord amb l'Addenda. D'altra banda, en relació amb l'absència de la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, el president del Fòrum s'adreça als presents i proposa que, si D.a Pilar Otero arriba abans que conclogui la sessió, se li doni l'oportunitat de pronunciar-se sobre els dos punts anteriors. Les Associacions i Col·legis proposen que, si no arriba a temps, se li podria permetre que es pronunciessin posteriorment per escrit.
A continuació D. Jesús Gascón s'adreça a les dues entitats que no han votat a favor dels textos dels Codis i els sol·licita que si, posteriorment, decideixen internament aprovar els Codis, li ho comuniquin a l'Agència Tributària.
El Director General prossegueix la seva intervenció assenyalant que queden aprovats els textos i que la tasca següent serà desenvolupar el protocol per als casos d'incompliment i establir un procediment de signatura, en particular, en el cas dels professionals tributaris que individualment desitgin adherir-se. En qualsevol cas, D. Jesús Gascón assenyala que l'objectiu no és tenir un Codi de Bones Pràctiques, sinó que aquest és un instrument de comunicació per seguir avançant en aquesta línia de treball.
Per finalitzar amb aquest punt, agraeix a tots els presents la seva col·laboració i, seguidament, dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
5.- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
D.a Rosa María Prieto pren la paraula i assenyala que l'exposició dels temes tractats durant el primer semestre de 2019, tant en el grup de treball relatiu a les novetats en normativa, models i campanyes com en el nou grup dedicat a l'anàlisi de mesures per afavorir la certesa jurídica, es distribuirà entre els Departaments de l'Agència Tributària en funció de la seva intervenció en els mateixos. Així, indica que, com Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, vol comentar els treballs realitzats en relació amb el codi de bones pràctiques, encara que després de la votació sembli que està una mica fora de lloc. Assenyala que, com ja ha comentat el Director General, durant aquest semestre s'ha treballat fonamentalment a intentar desbloquejar la situació, adoptant-se, finalment, una nova alternativa consistent a dividir el text en dos codis que permetessin estar més còmodes a totes les entitats. No obstant això, va haver Associacions i Col·legis en les que es van generar certs dubtes i per això es va convocar una reunió el passat 20 de juny on es van donar les explicacions i aclariments necessaris de manera que, arribat el moment, no hagués dubtes sobre el que s'estava sotmetent a votació.
A continuació, D.a Rosa María Prieto cedeix la paraula a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, qui comentarà la part de l'activitat del grup de treball de novetats en normativa, models i campanyes que afecta al seu Departament.
D. Gonzalo García de Castro inicia la seva exposició manifestant la seva felicitació a tots els presents en el ple per l'avenç tan important que suposa per a la professió tributària i per a l'Administració l'aprovació dels textos dels codis de bones pràctiques.
Prossegueix el Director del Departament de Gestió Tributària assenyalant que, en relació amb les reunions del grup de treball de novetats en normativa, models i campanyes, centrarà la seva exposició en tres àmbits molt concrets: el primer, valoració de la campanya de declaracions informatives 2018 i perspectives per a la de 2019; el segon, novetats i evolució de la campanya de Renda 2018; i en tercer lloc, la normalització dels llibres registre de l'IVA en el marc de determinades actuacions de control que realitza l'Administració tributària. Seguidament passa a detallar cadascun dels punts:
-
Valoració de la campanya de Declaracions Informatives 2018: S'ha desenvolupat sense incidències i el resultat obtingut es pot considerar força satisfactori. La principal novetat ha estat la implantació del sistema TGVI on line en los principales modelos, que ha ido francamente bien y agradece la postura activa y participativa de todos los profesionales del ámbito tributario. Esto permite devolver ingentes volúmenes de información a la ciudadanía en forma de servicios de asistencia, lo que permite trasladar una mayor certidumbre al ciudadano a la hora de cumplir con sus obligaciones con la Hacienda Pública. El paso siguiente es la extensión del sistema TGVI on line a unes altres declaracions informatives, incloses en una nota que ja està disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària.
-
Novetats i evolució de la campanya de Renda 2018: Aquest tipus de campanyes tan massives suposa que, en un període pràcticament de dos mesos, 25 milions de contribuents es relacionin amb l'Administració tributària, amb un resultat de més de 20 milions de declaracions presentades, en un àmbit de total normalitat administrativa. La principal novetat d'aquesta campanya ha estat la desaparició de la predeclaració, amb la qual cosa s'ha eliminat el paper imprès, la qual cosa no ha suposat cap incidència pràctica. Això ens permet seguir aprofundint en aquest model de gestió de l'impost que agilitza els tràmits administratius i, especialment, aquells en els que el contribuent espera una resposta, com és el cas de les sol·licituds de devolució.
-
Normalització dels llibres registre de l'IVA en format electrònic: Ha estat publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària un format electrònic de llibres registre d'IVA per als contribuents no subjectes al SII que, si bé no és obligatori, sí pretén ajustar-se al procediment establert per gestió tributària per tal d'aconseguir un format homogeni en els requeriments i garantir una actuació uniforme i normalitzada en tot el territori, independentment de l'origen dels mateixos. A més, continuant amb aquesta línia de normalització, existeix un projecte d'ordre ministerial en tramitació que afectaria als llibres registre d'IRPF dels contribuents que desenvolupen activitats econòmiques.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Gonzalo García de Castro la seva intervenció i cedeix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària.
D. Javier Hurtado inicia la seva intervenció sumant-se a la felicitació realitzada pel Director del Departament de Gestió Tributària a tots els presents per l'aprovació dels textos dels codis. A continuació, sol·licita a les Associacions i Col·legis que remetin a través de la Secretaria Tècnica els temes que considerin que seria interessant incloure en les sessions dels grups de treball. Seguidament passa a detallar les principals qüestions que es van abordar en les reunions del grup de treball d'anàlisi de mesures per afavorir la certesa jurídica celebrada el 4 de juny:
-
Anàlisi de la nota publicada a la pàgina web de l'Agència Tributària sobre interposició de societats per persones físiques: Aquesta nota pretén aclarir el criteri de l'Agència Tributària sobre aquesta qüestió, com a conseqüència de la polèmica existent respecte a un possible canvi de criteri en el tractament d'aquest tipus d'entitats. Així, en la nota s'aborden dos tipus de riscos: d'una banda, societats que són exclusivament de tinença i gaudeixi i, per un altre, les que persegueixen el remansamiento de rendes professionals. Les reaccions de l'Administració en aquests casos són la reconducció a valor de mercat de les transaccions entre soci i societat i, en casos de simulació o engany, l'aixecament del vel i la tributació de les persones que estiguin darrere. D'altra banda, es tracta d'una nota de caràcter general i no tècnica, per la qual cosa caldrà estudiar cas per cas.
-
Estat de tramitació de la Directiva sobre Intermediaris Fiscals (DAC 6): La Direcció General de Tributs va informar que la mateixa s'havia sotmès a l'innovador tràmit de consulta pública prèvia i que s'havien formulada aportacions importants per part dels diferents operadors, algunes de les quals s'havien incorporat a la transposició. El Director del Departament d'Inspecció assenyala que ha d'afegir al que es va tractar en la reunió que el 20 de juny ha estat publicat el text complet de la transposició a l'efecte de complir amb el tràmit d'informació pública i es podran remetre observacions fins al 12 de juliol. Prossegueix assenyalant que, finalment, no s'han inclòs les operacions interiors, per la qual cosa només afectarà a determinats mecanismes transfronterers. Per part seva, el secret professional ha quedat reduït en els seus termes, podent eximir-se l'obligació de comunicació per la concurrència d'intermediaris o d'obligats. Afegeix que el Departament d'Inspecció revisarà aquests mecanismes per tal de determinar quins es consideren acceptables i quins no.
-
Aportació extemporània de proves en els procediments d'aplicació dels tributs: Una sentència del Tribunal Suprem de setembre de 2018 ha admès l'aportació de proves en via contenciosa administrativa, en entendre que una instància revisora té dret a això. Així, quan l'Agència Tributària inicia un procediment administratiu i sol·licita certa documentació és perquè li és necessària per determinar la veritable qualificació dels fets i establir si escau algun tipus de regularització. Si el contribuent no aporta la informació sol·licitada i sí el fa posteriorment davant la instància revisora, s'està privant a l'Agència Tributària de poder contrastar i avaluar els documents aportats. Per això, durant els procediments de revisió es podria procedir a un diligenciat detallat de la informació que se sol·licita i davant la falta de presentació, si no es pogués resoldre, es podria procedir a sancionar per la falta d'aportació dels documents. En la reunió del passat 4 de juny el Departament d'Inspecció va assenyalar que aquestes situacions no haurien d'ocórrer en el marc d'una relació cooperativa, que ha de caracteritzar-se per la transparència mútua, la bona fe i la col·laboració.
-
El principi de confiança legítima: Aquest principi ha assolit en els últims temps molta importància al món de la doctrina. Es refereix al supòsit en el que un contribuent actua al dictat de l'Administració conforme a un criteri exterioritzat i clar i que, posteriorment, sense que es produeixi un canvi normatiu, un òrgan de revisió modifica en contra del contribuent. Així, es va comentar en la reunió que el dubte residia en si ha de projectar-se només a futur o si podria aplicar-se de forma retroactiva. D'altra banda, en cap cas estarien emparats per aquest principi criteris no exterioritzats o els que suposen una mera pràctica, e fins i tot, la falta de regularització d'una determinada contingència. A més, s'assenyala que el principi de confiança legítima està subordinat al de legalitat, el qual inclou la interpretació de la norma i cal tenir en compte les competències de cada òrgan en aquesta matèria. Es va comentar en la reunió que, per tal d'unificar els criteris interpretatius i evitar canvis posteriors, s'anava a treballar conjuntament amb la Direcció General de Tributs.
-
Utilització d'entitats Holdings, El passat 26 de febrer el TJUE va dictar dues sentències aportant elements rellevants per a la interpretació de la Directiva Matriu-filial i la Directiva d'Interessos i Cànons. Aquestes sentències estan essent objecte d'anàlisi pel Servei Jurídic de l'Agència Tributària, però, bàsicament, estableix un principi general de prohibició de les pràctiques abusives, malgrat el que la norma interna hagi establert en transposar la Directiva. El Departament d'Inspecció va destacar que les sentències són contundents en contra de la planificació fiscal abusiva, detallant àmpliament els indicis a considerar per qualificar una conducta com abusiva.
-
Norma UNE 19602 (Compliance): Para la Administración tributaria es un avance positivo en la medida que tiende a establecer sistemas internos de control dentro de las empresas en materia de fiscalidad para evitar que se produzcan irregularidades tributarias, siendo la propia empresa quien de forma voluntaria decide asumir los dictados de esta norma y someterse a auditoría en relación con la misma. Por su parte, para la Administración la Norma UNE es un elemento más de “compliance”, és a dir, és un pas més en la millora de les relacions entre l'Administració i l'administrat, però no és una norma purament jurídica ni té caràcter vinculant.
-
Finalment, en la reunió es va abordar la qüestió de les comunicacions remeses a certes empreses informant sobre les ràtios corresponents al seu sector econòmic. El Departament d'Inspecció va informar que aquesta actuació s'emmarca dins un context internacional de millora del compliment tributari. El seu objectiu és informar el contribuent determinades dades en poder de l'Administració que són utilitzats per la mateixa per a l'anàlisi de risc. D. Javier Hurtado afegeix que la campanya, després d'un procés previ d'anàlisi i selecció, si bé no exhaustiu, s'ha adreçat exclusivament a societats, bàsicament, de responsabilitat limitada, que operen en uns àmbits concrets. Per part seva, les Associacions i Col·legis van sol·licitar en la reunió que abans de llançar una campanya d'aquestes característiques se'ls informés, al que el Departament d'Inspecció va contestar que es tindria en compte en actuacions futures.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Javier Hurtado la seva intervenció i assenyala que vol recalcar que els mecanismes bidireccionals només funcionen si les parts interactuen. Així, l'Agència Tributària ha pres la iniciativa quant a l'establiment i unificació de criteris de caràcter general per tal de dotar al sistema tributari d'una major certesa jurídica. Afegeix que, no obstant això, és necessari que aquest mecanisme compti amb un canal de comunicació més bidireccional que l'existent en aquests moments i que, per això, seria desitjable que les Associacions i Col·legis realitzessin propostes i així es podrien compartir en aquest Fòrum diferents postures i opinions e, fins i tot, en qüestions complexes i conflictives desenvolupar jornades de treball en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Fiscals.
A continuació, i atès que la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, D.a Pilar Otero Moar, s'ha incorporat a la reunió, D. Jesús Gascón l'informa de què ja s'han sotmès al ple els punts 3 i 4 de l'ordre del dia i sol·licita que es pronunciï sobre els mateixos.
Presa la paraula D.a Pilar Otero Moar i manifesta que el col·lectiu al que representa és favorable a què s'aprovin els textos dels codis, encara que no sigui per unanimitat. Seguidament el Director General de l'Agència Tributària l'informa de què tots els presents també s'han pronunciat a favor d'aquella solució. D. Jesús Gascón comenta que, quant al quart punt de l'ordre del dia, la majoria de les Associacions i Col·legis han votat favorablement i, novament, cedeix la paraula a la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya.
D.a Pilar Otero manifesta que en el seu col·lectiu la votació ha estat favorable a l'aprovació, si bé vol assenyalar que tampoc ha estat per unanimitat. Afegeix que l'opinió de l'organització a la que representa és que el codi no és tot el bidireccional que cabria desitjar, però que, no obstant això, entenen que és un pas endavant i que se seguirà avançant, per la qual cosa han decidit votar favorablement en aquest ple a l'aprovació dels textos dels codis.
Presa la paraula el president del Fòrum per manifestar que els textos dels codis han estat aprovats per la majoria dels presents i que el resultat final ha estat que set Associacions o Col·legis, així com l'Agència Tributària, han votat a favor, una entitat s'ha abstingut i una altra ha votat en contra. Reitera que el pronunciament d'aquestes últimes, segons que han manifestat els seus representants, ve motivat per no haver tingut temps per al seu oportú debat intern.
A continuació, D. Jesús Gascón indica que, seguint amb el punt 5 de l'ordre del dia, vol oferir la paraula a qui desitgi intervenir.
En primer lloc, presa la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui assenyala que, quant a les cartes informatives remeses a determinades empreses, en la reunió es va sol·licitar que s'estudiés la possibilitat que els professionals tributaris tinguessin accés a aquesta informació de la que disposa l'Agència Tributària. Pregunta si s'ha pres alguna decisió sobre això.
D. Jesús Gascón li respon que encara s'està valorant internament i que es tracta d'un tema complex. Es realitzarà un seguiment del resultat de la campanya, tant des del punt de vista de la conflictivitat generada, com dels canvis en el comportament dels contribuents. Afegeix que en l'IRPF el nivell de desglossament estadístic és total, és a dir, per a qualsevol epígraf de l'IAE es pot consultar en la pàgina web les dades declarades i els tipus mitjans efectius dels contribuents subjectes tant al Règim d'Estimació Objectiva, com dels no subjectes. De la mateixa manera, en la campanya de l'IRPF la cessió de la informació en poder de l'Administració als contribuents és un mecanisme molt enllestestit i que facilita en gran mesura el compliment de l'obligació. El Director General assenyala que, tanmateix, en l'impost sobre societats cal estudiar encara quines repercussions pot tenir la utilització d'aquest instrument i caldrà valorar entre tots els possibles efectes.
A continuació, intervé D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, per preguntar si l'Agència Tributària té pensat un termini perquè les entitats que així el desitgin puguin adherir-se al Codi de Bones Pràctiques.
Li contesta D.a Rosa María Prieto que, encara que l'Agència Tributària ha estat treballant en el desenvolupament d'un procediment, aquest no s'havia enllestestit en espera de l'aprovació dels Codis. Afegeix que, quant al Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, el mecanisme pensat és molt senzill i quant estigui preparat el text definitiu es remetrà als membres del Fòrum. Afegeix que, bàsicament, consistirà en què una vegada que els òrgans de govern decideixin adherir-se al Codi, el comuniquin a l'Agència Tributària per al seu registre i publicació en la pàgina web. Pel que fa al Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris caldrà determinar com s'instrumenta tècnicament la seva adhesió, si a través de la col·laboració social o a través d'uns altres mecanismes.
Presa novament la paraula D. Joan Torres i assenyala que en reunions anteriors es va plantejar la possibilitat que una vegada adherida una Associació, aquesta seria la que s'encarregaria de tramitar les adhesions dels seus associats.
La Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals li respon que aquella seria una possibilitat però que, no obstant això, caldria determinar com s'articula tècnicament i es registra en els sistemes informàtics de l'AEAT. Reitera que, si l'associada figura com Col·laborador Social, per a l'Agència Tributària ja està identificat i és senzill vincular la seva adhesió al Codi. Afegeix que, no obstant això, caldrà estudiar altres mecanismes.
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que aquest Fòrum té com a activitat immediata articular els procediments per a les adhesions, perfilant-los en funció de la diferent casuística. Afegeix que l'Agència Tributària està oberta a quantes propostes es realitzin per part de les Associacions i Col·legis, que són els qui millor coneixen les seves respectives organitzacions.
El Director General prossegueix la seva intervenció indicant que, com ja ha comentat en reunions anteriors, existeix un Codi de Bones Pràctiques Tributàries sorgit dels treballs del Fòrum de Grans Empreses al que si bé es pot adherir qualsevol entitat que tingui interès, el fet cert és que gran part del seu contingut resulta inaplicable per a les petites i mitjanes empreses. Així, D. Jesús Gascón reitera que l'Agència Tributària havia rebut dues propostes per al desenvolupament de codis de bones pràctiques, una amb els treballadors autònoms (persones físiques) i una altra amb les pimes. De moment i atès que aquests col·lectius no compten amb un marc d'exposició i debat com ha estat aquest Fòrum, els treballs estan en els seus inicis, però que, no obstant això, volia comentar-ho perquè és possible que en un moment donat apareguin en els despatxos dels professionals tributaris clients que tinguin subscrit el seu propi codi de bones pràctiques tributàries.
A continuació presa la paraula D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris, per proposar que s'incloguin en els treballs del grup de treball d'anàlisi per afavorir la certesa jurídica el fet que els òrgans de gestió tributària, en els supòsits de transmissions de participacions o accions d'empreses no cotitzades, que d'altra banda ha hagut moltes durant aquests anys motivades per la crisi econòmica, estan remetent massivament propostes de liquidació relatives a la valoració d'aquestes participacions aplicant la capitalització dels tres anys de fons propis o el valor teòric comptable. Aquestes actuacions estan generant indefensió, atès que els TEAR solen confirmar els actes administratius i només, posteriorment, en la via contenciosa administrativa, es decideix favor del contribuent. D. Antonio Ibarra afegeix que, donats les despeses en què cal incórrer per aconseguir una sentència favorable, moltes vegades sembla més recomanable no fer-ho, quedant materialment privat el contribuent de la possibilitat de recurs.
D. Jesús Gascón li respon que estudiaran la qüestió i que es tractarà en la propera reunió del grup de treball.
Seguidament presa novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui proposa que també es tracti en el grup de treball com ha quedat el tema de la constitució de comunitats de béns. Assenyala que al seu moment l'Agència Tributària va publicar una nota amb el criteri de l'Administració en aquesta matèria, però que, avui dia, existeixen interpretacions diferents entre les diferents delegacions de l'AEAT.
D. Gonzalo García de Castro li respon que, tant en aquesta qüestió com en la plantejada per D. Antonio Ibarra, seria convenient que, donat el variat de la casuística en aquesta matèria, remetessin a l'Agència Tributària casos més perfilats, per tal de poder enfocar el seu desenvolupament per a la reunió del grup de treball
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que pren nota dels dos temes proposats i, com no es produeixen més intervencions, dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
El president del Fòrum s'adreça als presents i obre un torn de paraula.
Intervé D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), per assenyalar que, sobre la base de les funcions d'aquest Fòrum, en concret, a les previstes en l'apartat II.1 de les normes de funcionament, on, fonamentalment, s'estableix que el Fòrum servirà per augmentar la seguretat jurídica difonent els criteris d'actuació aplicats per l'Agència Tributària, desitja realitzar dues sol·licituds legítimes. La primera, que se'ls doni trasllat del dictamen del Servei Jurídic de l'Agència Tributària, que ha avalat la devolució de l'IRPF de les prestacions per maternitat – paternitat; i la segona, sol·licita que s'aclareixi què està ocorrent amb el manual de l'impost sobre societats de l'actual campanya, ja que en una primera versió existia un paràgraf sobre la quantificació de la reserva de capitalització, que ha desaparegut en una versió posterior. Afegeix que, sobre aquest tema, desitja saber si l'Agència Tributària ha dictat alguna instrucció sobre si aquesta reserva forma part o no dels fons propis, perquè estan detectant controvèrsies que abans mai s'havien produït. Per finalitzar, D. Javier Gómez Taboada assenyala que, quant a l'eliminació de l'opció d'imprimir en paper la declaració de l'IRPF, vol compartir amb els presents que l'ordre ministerial que així el va determinar ha estat objecte de recurs davant l'Audiència Nacional.
D. Jesús Gascón li respon que pren nota de les dues sol·licituds i afegeix que, efectivament, l'ordre ministerial està recorreguda, però que, quan el Director del Departament de Gestió Tributària ha comentat que la campanya d'IRPF s'ha desenvolupat amb total normalitat, s'estava referint al seguiment de les incidències que l'Agència Tributària realitza per mitjà del Consell per a la Defensa del Contribuent, i en cap cas es referia a l'àmbit jurídic.
A continuació, presa la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui assenyala que vol reiterar una petició ja formulada en unes altres ocasions en aquest Fòrum, i que és que, quan es publiquin modificacions normatives, o d'un altre àmbit, de certa transcendència per als col·lectius als que representen, seria desitjable que l'Agència Tributària informés als membres d'aquest Fòrum.
El Director General contesta que la competència en normativa no és de l'Agència Tributària i que, per la seva experiència professional en la Direcció General de Tributs, pot comentar que hi ha ocasions en què en la fase de tramitació d'un projecte normatiu s'assoleix un punt en el que la presa de decisió sobre el seu enviament al tràmit d'informació pública s'adopta en l'últim moment per les instàncies més altes i sense possibilitat, fins i tot, d'informar a uns altres òrgans de l'Administració sobre el text definitiu. No obstant això, D. Jesús Gascón assenyala que s'estudiarà aquest tema conjuntament amb la Direcció General de Tributs.
A continuació, D. Rafael Gil afegeix que no és necessari que s'informi a aquest Fòrum amb caràcter previ o simultani, però el que sí agrairia és que s'informés quant l'Agència Tributària tingués coneixement. D'altra banda, prossegueix assenyalant que, per tal de fer efectiva la bidireccionalitat d'aquest canal de comunicació, quan l'Agència Tributària decideixi publicar un criteri general, seria desitjable que prèviament informés als professionals tributaris, de manera que poguessin realitzar les seves aportacions o aclarir postures. Així, posa com exemple la Nota sobre Interposició de Societats i assenyala que està bé, però que, en la seva opinió falta informació. Per finalitzar ressalta que cal aprofitar el feedback que els col·laboradors socials poden aportar respecte de qualsevol criteri que es publiqui.
D. Jesús Gascón respon que qualsevol actuació de l'Administració tributària té una enorme transcendència social i mediàtica, d'aquí el caràcter general i divulgatiu de la nota al·ludida. Afegeix que, no obstant això, en la mesura en què s'abordin temes més tècnics, l'Agència Tributària està d'acord en què el procés sigui col·laboratiu i que funcioni de forma bilateral, assenyalant que el primer que cal fer en aquest àmbit és determinar entre tots quines qüestions es volen anar aclarint.
Presa novament la paraula D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris, qui manifesta que, amb el degut respecte cap a D.a Pilar Otero, de cara a l'elaboració de l'acta d'aquesta sessió pel que fa a les votacions dels punts 3 i 4 de l'ordre del dia, potser hagués d'articular-se clarament el mecanisme que permeti, d'una banda, recollir els pronunciaments del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya i, per un altre, complir amb tots els requisits formals. Afegeix que la seva associació està molt satisfeta amb el resultat i que, per això, precisament, no desitja que hagi cap inconvenient en l'aprovació de l'acta. D'altra banda, prossegueix D. Antonio Ibarra comentant els problemes que s'estan trobant en una determinada administració de l'AEAT. Existeix una queixa generalitzada, i no només entre els professionals tributaris, sinó entre el propi personal de l'Agència Tributària, quant a l'actuació de l'administrador i la virulència amb què desenvolupa les seves funcions.
D. Jesús Gascón comenta que, precisament, els Codis de Bones Pràctiques preveuen mecanismes per canalitzar aquest tipus de situacions en què una de les parts està incomplint els seus compromisos. Afegeix que pren nota de la qüestió. D'altra banda, pel que fa a l'acta, s'adreça a tots els presents i comenta que, si ningú no s'oposa, es podrà reflectir en la mateixa que el resultat de la votació ha estat el següent: set vots a favor, així com el de l'Agència Tributària, una abstenció i un vot en contra.
Cap dels assistents manifestos oposició a la proposta.
A continuació, presa novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui manifesta que, en primer lloc, vol felicitar a tots els membres del Fòrum per l'aprovació dels Codis de Bones Pràctiques. Prossegueix assenyalant que, després de reiterades sol·licituds a l'Administració, per fi s'ha aconseguit domiciliar els pagaments de les declaracions de les comunitats de béns. D'altra banda, reitera la sol·licitud de què s'arbitri algun mecanisme que permeti a l'Agència Tributària emetre els certificats d'estar al corrent quan hi ha ajornaments, sense que el contribuent hagi d'acudir a una oficina i presentar el resguard del pagament realitzat. Afegeix que no entén com l'entitat bancària no pot, d'alguna manera, comunicar-li a l'Administració que s'ha realitzat el pagament. Finalment, també vol comentar que, si es domicilia el pagament d'una autoliquidació d'IRPF i, pel motiu que sigui, durant l'últim dia del termini el pagament no s'atén (per manca de saldo, per compte errònia …), el contribuent no compta amb un mecanisme per poder abonar-ho aquell mateix dia. D. José Castaño pregunta si en aquells casos no seria possible emetre una espècie de carta de pagament que, amb el mateix número de referència de l'autoliquidació, permetés realitzar el pagament.
D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, li contesta que, efectivament, l'Agència Tributària és conscient d'aquestes limitacions i que, en col·laboració amb les entitats financeres, s'està treballant en la cerca de solucions que permetin avançar cap a un model d'informació més immediat. Afegeix que transformar l'arquitectura de tot el sistema és una tasca complexa, però que, no obstant això, s'està estudiant amb deteniment el tema i és possible, que, en alguns casos, es pugui arbitrar el pagament amb targeta.
A continuació, presa novament la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, per recordar als presents que una altra sol·licitud que es reitera en totes les sessions del ple és poder domiciliar el pagament de les declaracions fins a l'últim dia del termini per a la seva presentació.
D. Guillermo Barros assenyala que s'està treballant perquè el termini del pagament s'ajusti al termini de presentació de la declaració i que, conjuntament amb les entitats financeres, s'estan analitzant possibles solucions que permetin que la informació estigui disponible d'una manera més immediata.
Seguidament intervé D. Adolfo Jiménez Ramírez, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, qui assenyala que les Hisendes forals no només han estès el termini per a les declaracions trimestrals fins al dia 25, sinó que, a més, la domiciliació es pot realitzar fins a l'últim dia del termini.
El Director del Departament de Recaptació assenyala que, a part de què els imports que es manegen no són els mateixos, en el territori comú la relació amb el sistema bancari és a través d'un estatut que els confereix la qualitat d'entitat col·laboradora. Una de les característiques d'aquesta col·laboració és que una vegada que l'ingrés té lloc en el compte bancari del Tresor, ja no hi ha la possibilitat de rectificació i, a més, aquell ingrés es compara amb la informació que l'entitat bancària ha de remetre. Afegeix que, per això, l'entitat necessita realitzar tota una sèrie de processos de comprovació que li permetin tenir la seguretat de què una actuació individual no donarà lloc a errors que es poden traduir en una pèrdua material per a la seva entitat.
Presa la paraula D. Jesús Gascón i indica que en aquest tema la identitat d'interessos amb les Hisendes forals és plena i afegeix que, afortunadament, els avenços tecnològics contribuiran a reduir aquest tipus d'incidències.
A continuació, D.a Alicia Rodríguez Hitos, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, pregunta al Director del Departament de Gestió Tributària si seria possible modificar el sistema de notificacions de requeriments de manera que es desconnectés divendres a les 24.00 hores i no es tornés a posar en funcionament fins dilluns.
D. Manuel Alfonso Castro Martínez, Director del Departament d'Informàtica Tributària, li contesta que el sistema té un funcionament continu i que no existeix una programació, el que implica que no es pot detenir els caps de setmana. Afegeix que, com és sabut per tots, fins que no transcorren 10 dies des de la remissió del requeriment, no s'entén realitzada la notificació. Així mateix, també existeixen els dies de cortesia, establerts, en principi, per als períodes en què el contribuent o el seu representant desitgen gaudir de les vacances anuals.
Novament intervé D.a Alicia Rodríguez per comentar que, efectivament, hi ha 10 dies per obrir el correu, però que quan t'arriba un avís de què has rebut una notificació, difícilment pots esperar fins dilluns per llegir-la.
D. Jesús Gascón contesta que aquests temes de conciliació de la vida personal i laboral no tenen una solució fàcil. No obstant això, en la seva opinió, pot que hagi qui pensi d’altra manera i prefereixi rebre notificacions durant el cap de setmana i que no s'acumulin per a dilluns.
Presa novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, i, tornant al tema de la falta de pagament d'una declaració domiciliada, apunta com solució la possibilitat que, accedint a través de la pàgina web a la domiciliació, d'alguna manera, s'afegís un enllaç on es pogués descarregar una carta de pagament.
D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, respon que és una de les opcions que s'estan estudiant i assenyala que hauria de ser una carta de pagament irrevocable, a fi que a l'entitat financera no se li generi cap dubte quant a l'ingrés real i permanent dels diners.
Atès que no es realitzan noves intervencions, el Director general de l'Agència Tributària agraeix a totes la seva assistència i participació i dona per conclosa la quinzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Rosa María Prieto del Rei
El president del Fòrum
Sr. Jesús Gascón Catalán