Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 5 DE JULIOL DE 2016
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Subdirector General d'Intervenció i Gestió d'Impostos Especials - Departament de Duanes i Impostos Especials
D. Vicente Cillero Martínez
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Vocal de Suport a Estudi i Investigació
D. a Beatriz Ladero de las Cuevas
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Juan Carlos Berrocal Rangel
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius
Presidenta del Col·legi de Galícia
D. a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
Presidenta
D. a Pilar Arxé Fonalleras
Vicepresident primera Junta Directiva
D. Juan Méndez Hernández
Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirector General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Rafael Serrano Galán
Madrid, 5 de juliol de 2016, se celebra la novena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 26 de novembre de 2015.
-
Balanç provisional de la campanya de Renda 2015.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obre la sessió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, donant la benvinguda als assistents a la novena reunió del ple del Fòrum. Així mateix, manifesta que vol aprofitar l'ocasió per traslladar el compromís de l'Agència Tributària amb aquest Fòrum per tal de seguir avançant en el model ja establert de transparència i confiança mútua. Prossegueix assenyalant que des que va començar a funcionar el model de col·laboració social per a la presentació telemàtica de declaracions a l'empara dels convenis subscrits amb els col·legis i les associacions de professionals tributaris, el nombre de declaracions i tràmits realitzats a través d'aquesta modalitat no ha deixat d'augmentar, amb el consegüent impuls de l'Administració electrònica i una important reducció de les càrregues fiscals indirectes. D. Santiago Menéndez subratlla que això no hauria estat possible sense l'activa participació dels professionals tributaris. No és només que el col·laborador social faciliti el compliment de les obligacions tributàries, sinó que també aporta iniciatives en la lluita contra el frau fiscal. Afegeix que aquesta tasca ha de ser reconeguda per l'Administració tributària i per la societat en el seu conjunt. D'altra banda, D. Santiago Menéndez assenyala que en les circumstàncies actuals és fonamental perquè el sistema de col·laboració social pugui mantenir-se i desenvolupar-se, la consolidació de la col·laboració mútua. I afegeix que en aquesta matèria aquest Fòrum té un paper primordial. Així, el desenvolupament futur del Fòrum ha de consolidar-se en dos pilars bàsics de l'aplicació del nostre sistema tributari: per una part la simplificació i facilitació del compliment voluntari de les obligacions fiscals, augmentant la seguretat jurídica i operativa dels contribuents i dels professionals tributaris i, per una altra, la cooperació en la lluita contra el frau fiscal. Conclou el Director General de l'AEAT traslladant un missatge nítid i rotund de continuïtat i impuls d'aquest Fòrum com curs de diàleg i de reconeixement mutu de la tasca que tant l'Administració tributària com els col·laboradors socials desenvolupen.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedeix la paraula a D. Rafael Serrano Galán, com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior i s'adreça als presents per si desitgen realitzar alguna observació o comentari a la mateixa. Com no es formulen, declara que l'acta de la reunió de 26 de novembre de 2015 queda aprovada i es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez cedeix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària. Comença assenyalant que els resultats que exposarà són provisionals, a falta d'analitzar en detall alguns elements. Continua la seva exposició comentant que aquesta campanya de Renda, malgrat que incloïa moltíssimes modificacions respecte de campanyes anteriors i una vegada resoltes les incidències del principi, s'ha desenvolupat amb normalitat. Prossegueix assenyalant les novetats més significatives d'aquesta campanya:
- Primer any d'aplicació de la reforma fiscal (Llei 26/2014).
- Simplificació en la impressió de les declaracions, reduint el nombre de pàgines i permetent que el contribuent només present en l'entitat col·laboradora el document d'ingrés / devolució.
- Millora en el servei RENØ.
- Nous missatges en les dades fiscals.
- Primera campanya amb Renda WEB.
D. Rufino de la Rosa assenyala que tots els canvis introduïts en la campanya de Renda es van realitzar amb la intenció que el contribuent no els percebés i que únicament notés que era més fàcil, ja que no havia de descarregar-se el programa, ni les dades fiscals, apareixent aquests incorporats a la declaració. Afegeix el Director del Departament de Gestió Tributària que la percepció de l'Agència Tributària és que Rendeix WEB és més senzill i intuïtiu i que està previst per a l'any vinent incorporar al col·lectiu que realitza activitats econòmica, per a la qual cosa ja s'està treballant en coordinació amb el Departament d'Informàtica Tributària. Continua assenyalant que un dels objectius de Renda WEB era estendre l'esborrany al major nombre de contribuents possible i que amb les xifres avui dia, els esborranys superen a les declaracions, si bé és previsible que quan es tingui el número definitiu de presentacions probablement quedin al 50%, superant els esborranys la cota del 40% d'exercicis anteriors.
Respecte a l'evolució de la presentació de les declaracions durant tota la campanya, superades algunes incidències, s'ha mantingut en línia amb la campanya de l'any anterior, si bé amb un lleuger creixement, degut en part a la major rapidesa que suposa la tramitació de les declaracions a través de Renda WEB.
Prossegueix el Director del Departament de Gestió Tributària comentant que les xifres principals, encara que provisionals encara ja que encara cal analitzar-les amb deteniment, són les següents:
- Serveis d'ajuda de renda, que engloba tots els accessos a la pàgina web per a algun servei relacionat amb la campanya (obtenció de dades fiscals, sol·licitud del RENØ, …): poc més de 22 milions i mig de contribuents. En aquesta campanya s'ha incorporat un comptador per mesurar com accedia el contribuent als serveis d'ajuda i s'ha constatat que la immensa majoria el fa a través del número de referència. Així, l'Agència Tributària té la seguretat de què el RENØ és un servei que funciona molt bé i al que s'ha de, principalment, que ens trobem davant una campanya pràcticament telemàtica. El certificat electrònic i el sistema Cl@ve segueixen creixent però molt allunyats del número de referència com sistema d'accés.
- Renda WEB: Gairebé 15.300.000 contribuents han accedit a aquest servei, la qual cosa no vol dir que tots hagin presentat finalment la declaració per aquesta via.
- Número de referència (RENØ): 21.600.000 sol·licituds. No obstant això, encara que s'ha produït un increment respecte de l'any anterior al voltant del 30%, no són dades homogènies i comparables, ja que en la campanya de 2015 el número de referència és únic per a cada contribuent i en la de l'any anterior havia un mateix número per als cònjuges. També s'ha incorporat un comptador i s'ha constatat que és a través de la casella 490 de l'exercici anterior amb la qual cosa els contribuents majoritàriament han accedit a aquest servei, encara que també estava disponible amb certificat electrònic i amb el sistema Cl@ve.
- Nombre de declaracions presentades: En aquests moments són gairebé 19.100.000, fet que suposa un increment d'un 2,5% respecte de l'exercici anterior. Les previsions són que s'arribi a 19.700.000 una vegada que es computin les presentades en les entitats financeres. Quant al nombre de declaracions per ingressar hi ha un augment del 0,1%, per un import de 7.360 milions d'euros, fet que suposa un increment del 7,3%. El nombre de devolucions sol·licitades ha experimentat un creixement del 2,6%, amb un increment també en l'import, que ja estava previst i que s'ha de fonamentalment a la nova deducció per família nombrosa i persones amb discapacitat a càrrec i per la reforma dels tipus. En relació amb l'import retornat avui dia, són gairebé 7.000 milions d'euros a gairebé 11,2 milions de contribuents.
- Quant a la comparació entre la presentació d'esborranys i les declaracions confeccionades a través del programa PADRE es pot comprovar com en estendre l'àmbit d'aplicació del primer, avui dia superen a les segones, encara que per molt poc marge. El ressenyable d'aquestes dades és l'increment en més d'un 15% en la presentació d'esborranys respecte de la campanya anterior.
- Forma de presentació: L'Agència Tributària va ser la primera Administració que va introduir la presentació de la declaració per Internet amb signatura segura. En aquesta campanya s'ha confirmat aquesta línia d'actuació i la presentació per Internet ha seguit incrementant-se respecte de la campanya anterior (8,3%) fins a assolir un 83%. També, i atès que aquesta campanya era la primera en la que s'anava a utilitzar Renda WEB, es va reforçar el servei d'assistència en oficines amb un increment de més de l'11% de declaracions presentades a través d'aquest servei, respecte a l'any 2014. El Director de Gestió Tributària destaca que entre les declaracions presentades per Internet i les presentades en les oficines de l'Agència Tributària s'assoleix el 95% de les mateixes. També assenyala que la diferenciació entre declaracions presentades per Internet o per unes altres vies ha quedat superada amb la implantació de Renda WEB ja que, d'una manera o d'una altra, les dades estan en la Seu electrònica de l'Agència Tributària i qualsevol modificació es realitza des d'allà, al marge que el contribuent després aquesta en l'entitat financera o telefònicament, ja que el tractament posterior es realitza telemàticament.
Conclou D. Rufino de la Rosa la seva exposició destacant que a la vista de les dades exposades el balanç de la campanya de Renda 2015 ha estat molt positiu i que s'han complert les expectatives previstes. Així mateix, afegeix que Rendeix WEB ha tingut una molt bona acollida tant per part dels contribuents com pel personal de l'Agència Tributària.
A continuació el president obre un torn de paraula.
Intervé en primer lloc D. a Pilar Arxé Fonalleras, presidenta de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals, qui agraeix les paraules d'obertura de la reunió del president del Fòrum, reconeixent la figura i tasca del col·laborador social. Així mateix, felicita a l'Agència Tributària per la implantació de Renda WEB, manifestant que, efectivament, suposa un canvi significatiu a nivell operatiu que facilita la tasca tant al col·laborador social com als propis contribuents.
Continua la representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals sol·licitant un esforç per part de l'Agència Tributària perquè les empreses de desenvolupament informàtic comptin amb la documentació precisa amb la suficient antelació, de manera que els col·laboradors socials puguin començar la seva tasca amb seguretat i garanties des del primer dia d'inici de la campanya.
D'altra banda, D. a Pilar Arxé Fonalleras manifesta que cal, en relació amb la presentació de complementàries, que aquesta es pugui realitzar en període voluntari.
Continua afegint que, igual que en la campanya de Renda 2015 amb la casella 490 s'han pogut obtenir les dades fiscals, als col·laboradors socials els seria de molta utilitat obtenir els d'exercicis anteriors no prescrits, ja que justament és durant el període de campanya quan molts contribuents els sol·liciten regularitzar la seva situació respecte a anys anteriors.
Afegeix seguidament que comprèn que l'objectiu de l'AEAT sigui estendre Renda WEB a tots els contribuents, però que, no obstant això, la seva opinió és que hi ha col·lectius que requeriran sempre la intervenció d'un professional en les seves relacions amb l'Administració.
Finalment, D. a Pilar Arxé Fonalleras sol·licita que, a la vista de la presentació utilitzada pel Director del Departament de Gestió Tributària, li aclareixin si existeix alguna relació entre les devolucions que es van efectuant i els ingressos recaptats per l'Agència Tributària, ja que són xifres molt similars.
Presa la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón, qui, després d'agrair la felicitació realitzada per la representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals en relació amb la implantació de Renda WEB, manifesta que molts dels aspectes que ha assenyalat, ja estan detectats per l'AEAT i són línies d'actuació en les que es pretén treballar. Prossegueix indicant que amb la implantació de Renda WEB i la seva extensió a uns altres col·lectius, també es pretén unificar el calendari de la campanya i que com es tractaria ja de la presentació d'una predeclaració, aquesta es podria realitzar des del primer dia sigui qual sigui la forma escollida per això (per Internet, en entitats col·laboradores, etc.). D'altra banda, D. Rufino de la Rosa assenyala que coincideix amb D. a Pilar Arxé Fonalleras en què l'extensió de Renda WEB a tots els contribuents no té per què significar que no hagi determinats col·lectius que necessitin l'assessorament dels professionals tributaris i, en aquest sentit, ja s'està treballant de manera que aquest sistema de predeclaració s'estengui als programes que utilitzen els col·laboradors socials. Quant a les empreses de desenvolupament informàtic aclareix que la situació canviarà i van a poder anar realitzant el seu treball amb unes especificacions tècniques similars a les de l'Agència Tributària i al mateix temps.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa assenyalant que el tema de les complementàries ja s'havia detectat per l'Agència Tributària. Així, indica que la finalitat dels nous avisos que apareixen en les dades fiscals és, d'una banda, que el contribuent els tingui en compte en fer la declaració i, per una altra, que aquell contribuent que els havia omès, aprofiteu l'ocasió i els incorpori. El contribuent regularitza de manera voluntària i l'Agència Tributària veu reduïda la seva càrrega de treball, el que li permet dedicar els seus recursos a actuacions sobre uns altres col·lectius.
Pel que fa a l'accés a les dades fiscals d'exercicis anteriors, el Director del Departament de Gestió Tributària aclareix que es pot accedir als mateixos, si bé amb certificat electrònic o amb Cl@ve PIN.
En aquest punt intervé D. Alfonso Castro Martínez, Director del Departament d'Informàtica Tributària, qui assenyala que s'estan reforçant els elements de seguretat del número de referència i que és previsible que per a la campanya de 2016 es pugui accedir amb el mateix a les dades fiscals d'exercicis anteriors.
Presa la paraula D. Santiago Menéndez i sol·licita als col·laboradors socials que quan tinguin incidències de falta d'informació en alguna de les oficines de l'AEAT que, si us plau, l'informin la Secretaria Tècnica del Fòrum ja que per motius de control intern l'Agència Tributària està interessada a conèixer-les i solucionar-les.
Respecte a aquest tema D. Rufino de la Rosa manifesta que l'Agència Tributària té molt interès en què el contribuent que vulgui regularitzar la seva situació voluntàriament, pugui fer-ho, ja que redueix la conflictivitat, la càrrega de treball i el frau fiscal.
En relació amb l'equilibri que s'aprecia en aquests moments entre les devolucions que es van efectuant i els ingressos recaptats, D. Rufino de la Rosa aclareix que és totalment casual.
Respecte a aquest assumpte D. Santiago Menéndez aclareix que, en les figures impositives gestionades per l'Agència Tributària, les devolucions només estan condicionades per dos elements: el primer, els filtres previs de control i, el segon, els fons que la Direcció General del Tresor va posant a disposició de l'Agència Tributària.
A continuació presa la paraula D. José Castaño Semitiel, Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui pregunta si l'Agència Tributària disposa de les dades de presentació de declaracions a través de col·laboració social.
D. Rufino de la Rosa contesta que avui dia són 4,3 milions les declaracions que s'han presentat a través del certificat de col·laborador social. Aclareix que aquesta xifra no recull les declaracions que el professional tributari hagi presentat amb el nombre de referència, certificat electrònic o Cl@ve PIN del contribuent.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , el president s'adreça als presents per obrir un torn de paraula.
D. a Esther Luque Sánchez, Vocal del Consell Directiu del Registre General d'Assessors Fiscals / Registre d'Economistes Assessors Fiscals, intervé per assenyalar una sèrie d'incidències produïdes des de l'última reunió d'aquest ple. En primer lloc indica que en relació amb les comunitats de béns, algunes Administracions de l'AEAT no estan acceptant la qualificació escollida pel contribuent i estan procedint a valorar la mateixa. En segon lloc sol·licita que, en relació amb l'impost sobre societats, el model es publiqui en la pàgina web de l'Agència Tributària amb anterioritat a l'1 de juliol, encara que no es pugui presentar, ja que és un model molt utilitzat pels professionals i disposar d'ell amb més temps permetria anar avançant treball que, d’altra manera, es concentra en menys temps. En tercer lloc sol·licita que en període voluntari se simplifiqui el procediment d'esmena d'errors. En quart lloc, respecte de les declaracions complementàries de declaracions informatives i en concret del model 184, sol·licita que no s'inclogui la sanció en els requeriments. Finalment, també vol sol·licitar que respecte del model 115 s'inclogui l'opció de presentació negatiu, atès que hi ha contribuents que cobren lloguers anuals o semestrals i avui dia han de donar-se de baixa en el cens els trimestres que no tenen ingressos i després tornar a donar-se d'alta.
Presa la paraula el president del Fòrum per comentar que a l'Agència Tributària treballen més de 25.000 persones, per la qual cosa sol·licita als presents que quan detectin en una Administració de l'AEAT un comportament que s'aparti dels criteris generals, l'informin la Secretaria Tècnica del Fòrum, per a la seva anàlisi i, si escau, correcció.
Seguidament intervé D. a Pilar Arxé Fonalleras reiterant la sol·licitud realitzada per D. a Esther Luque Sánchez, i sol·licitant una major sensibilitat per part de l'Agència Tributària quant al tema de les comunitats de béns.
A continuació vaig intervenir D. Rufino de la Rosa i novament sol·licita als representants dels professionals tributaris que comuniquin a aquest Fòrum les incidències que se'ls presentin en les seves relacions amb les diferents oficines de l'Agència Tributària. Respecte del tema de les comunitats de béns sol·licita a D. a Esther Luque Sánchez que aporti la documentació de la que disposi per poder analitzar-la, ja que en aquest tema, després de l'última Instrucció del Departament de Gestió Tributària no hauria d'haver discrepàncies, atès que l'objectiu de la mateixa va ser flexibilitzar la qualificació de les comunitats de béns de manera que qui desitgés continuar tributant com l'estava fent pogués fer-ho.
Pel que fa al model de l'impost sobre societats el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que s'intentarà atendre la sol·licitud en la mesura del possible, tenint en compte la complexitat d'aquest model.
Prossegueix D. Rufino de la Rosa assenyalant que, quant al tema de les complementàries, el contribuent no entén per què, segons sigui el resultat de la seva nova declaració, ha de presentar una declaració complementària o una rectificació de la mateixa. El que el contribuent vol és presentar una declaració substitutiva. Assenyala també que amb la implantació de Renda WEB l'Agència Tributària pot conèixer en un moment donat si el contribuent ha presentat una o diverses declaracions, independentment de què el present en una entitat financera, per la qual cosa s'està estudiant promoure els canvis necessaris per tal de simplificar el procediment, que, a més, permetria un estalvi de recursos que es podrien destinar a unes altres actuacions.
Respecte al que ha plantejat en relació amb el model 115, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que s'analitzarà en el Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de reducció de la conflictivitat del Fòrum de Grans Empreses.
Torna a intervenir D.a Esther Luque Sánchez per preguntar sobre la situació del projecte de Subministrament Immediat d'Informació (SII).
Presa la paraula D. Santiago Menéndez i manifesta que el SII, projecte de Reial decret del qual ja comptava amb l'informe del Consell d'Estat, no va a poder implantar-se l'1 de gener de 2017, tal com estava previst, atès que avui dia hi ha un Govern en funcions. No obstant això, l'Agència Tributària el segueix considerant un projecte molt important. Prossegueix el president del Fòrum assenyalant que respecte a la col·laboració social i les noves tecnologies, si bé aquestes últimes modifiquen el model de relació actual, determinats grups de contribuents seguiran necessitant una ajuda professional en el procés d'adaptació. Afegeix que el SII, com ja s'ha comentat en unes altres ocasions, només serà obligatori per a les grans empreses, els grups d'IVA i les empreses del REDEME, però que serà voluntari per a la resta i, per això, en aquest procés d'adaptació necessitaran l'ajuda dels professionals tributaris. Continua dient que des de l'Agència Tributària el SII es té en compte com un instrument que aporta seguretat jurídica als contribuents complidors i una eficaç eina per agilitzar les devolucions tributàries.
A continuació intervé D. Rafael Gil March, membre del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui manifesta l'interès dels professionals tributaris a comptar amb un fòrum on puguin opinar sobre el dret impositiu espanyol en general i no només en aspectes concrets.
Intervé D. Santiago Menéndez assenyalant en primer lloc que un dels objectius de l'Agència Tributària és avançar en relació cooperativa amb els col·laboradors socials, el que implica assumir una sèrie de compromisos per ambdues parts, en línia amb l'aconseguit en el Fòrum de Grans Empreses, on s'han aconseguit uns avenços molt significatius sempre de mutu acord. Continua el president del Fòrum indicant que pel que fa al tema de la normativa tributària, avui dia totes les modificacions d'un determinat rang normatiu o d'un significatiu calat compten amb la fase d'informació pública, on els professionals tributaris poden aportar el que estimin oportú. Afegeix que aquest Fòrum pot servir com via de transmissió per fer arribar a la Direcció General de Tributs els documents que des de les associacions i col·legis vulguin que es tinguin en compte. També comenta que els col·laboradors socials es poden dirigir directament a la Direcció General de Tributs sol·licitant la creació d'un grup de treball o la celebració de reunions periòdiques, on amb fluïdesa es puguin veure temes relacionats amb els canvis normatius.
Així mateix, manifesta que la seva opinió sempre és escoltada, però a través del procediment establert, és a dir, participant en la fase d'informació pública. Prossegueix indicant que, no obstant això, poden sol·licitar un nou curs de comunicació en aquesta matèria a la Secretaria d'Estat o a la Direcció General de Tributs.
Intervé a continuació D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui sol·licita la remissió a la Secretaria Tècnica d'aquest Fòrum de quantes qüestions o propostes en relació amb el model 720 o altres matèries, desitgin presentar per al seu estudi per l'Agència Tributària.
D. Santiago Menéndez intervé i afegeix que, sobretot, en relació amb el model 720, aquest és el moment perquè remetin a aquest Fòrum totes les qüestions que vulguin aclarir.
Seguidament intervé D. a Esther Luque Sánchez, qui reclama una major publicitat quan es duguin a terme actuacions per l'Agència Tributària com la del model 720, ja que, en la seva opinió, hi ha persones que no ho han presentat per ignorar que els afectava.
D. Santiago Menéndez manifesta que l'Agència Tributària s'ocupa d'aplicar les normes i que, encara que en aquest Fòrum es fa tots els possibles per millorar les vies de relació amb els col·laboradors socials, entén que aquest no és el marc per a la discussió d'aquesta qüestió. Prossegueix reiterant que l'Agència Tributària té com a objectiu avançar en relació cooperativa i en aquells camps d'interès per a ambdues parts. Afegeix que pel que fa a normativa és preferible que s'estableixi un curs directe amb la Direcció General de Tributs.
Seguidament el president del Fòrum pregunta si hi ha algun comentari més. No realitzant-se més manifestacions, agraeix a totes la seva assistència i participació i dona per conclosa la novena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
El secretari Tècnic del Fòrum
D. Rafael Serrano Galán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez