Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 23 DE NOVEMBRE DE 2021
Secretària de l'Estat d'Hisenda i presidenta de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Inés María Bardón Rafael
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. José Borja Tomé
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Subdirectora General de Tècnica Tributària del Departament de Gestió Tributària
D.a Mercedes Jordán Valdizán
Subdirector General de Procediments Especials del Departament de Recaptació
D. Carlos José Dorrego Anta
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis
D. Arturo Jiménez Contento
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Bravo Pinto
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 23 de novembre de 2021 se celebra per videoconferència la vintena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 6 de juliol de 2021.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura per la secretària de l'Estat d'Hisenda
Obre la sessió D.a Inés María Bardón Rafael, secretària de l'Estat d'Hisenda i presidenta de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària), qui, després de donar la benvinguda a les persones assistents i agrair la seva presència, comenta que si l'evolució de la crisi sanitària el permet, la propera sessió plenària recuperarà el format presencial. Així mateix, assenyala que per al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i l'Agència Tributària és un objectiu de màxim interès continuar avançant en la relació cooperativa i que aquest Fòrum és un excel·lent instrument de comunicació. D'altra banda D.a Inés María Bardón comunica que desitja donar la benvinguda a aquest Fòrum a D. Ignacio Fraisero Aranguren, que ha estat nomenat Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, en substitució de D.a Rosa María Prieto del Rei, qui, al seu torn, ha passat a desenvolupar el càrrec de Directora del Departament de Gestió Tributària, atès que exercia D. Gonzalo García de Castro, a qui, d'altra banda, desitja traslladar el seu agraïment per la tasca desenvolupada durant aquests anys.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 6 de juliol de 2021
D.a Inés María Bardón cedeix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'aquest Fòrum, qui manifesta que l'acta de la divuitena sessió del ple va ser remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a aquesta reunió, no havent-se rebuda observacions; afegeix que, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Atès que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la 19a sessió plenària que va tenir lloc el passat 6 de juliol de 2021.
3. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
A continuació, la secretària de l'Estat d'Hisenda cedeix la paraula a D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Tributària i president d'aquest Fòrum, a fi que comenti l'activitat dels grups de treball d'aquest Fòrum durant el segon semestre de 2021 i vagi distribuint la paraula entre les persones responsables dels mateixos.
D. Jesús Gascón inicia la seva intervenció assenyalant que la reunió virtual conjunta dels grups de treball que va tenir lloc el passat dia 3 de novembre va comptar amb l'assistència de la Direcció General del Cadastre, ja que un dels punts de l'ordre del dia era el valor de referència. Així mateix, de les qüestions abordades, destaca les següents: campanya de declaracions informatives 2021, millores en el model 303 d'IVA, sentència 1130/2021 del Tribunal Suprem, problemàtica amb els embargaments en comptes d'entitats de crèdit i el tractament dels pactes successoris formalitzats abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2021.
Seguidament, cedeix la paraula a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Departament de Gestió Tributària, a fi que comenti l'activitat del grup de treball de Novetats en normativa, models i campanyes.
La Directora del Departament de Gestió Tributària comenta que, en primer lloc, desitja agrair a les associacions i col·legis la col·laboració prestada en els treballs d'aquest Fòrum durant aquests anys, assenyalant que, per suposat, ha hagut discrepàncies, però també molt punts de trobada. Afegeix que desitja posar-se a disposició del Fòrum per a, des de la seva nova responsabilitat, continuar avançant en el model de relació cooperativa, en pro d'una correcta aplicació del sistema tributari. D'altra banda, indica que, per desenvolupar els punts concernents al seu Departament tractats en la reunió del grup de treball, cedeix la paraula a D.a Mercedes Jordán Valdizán, Subdirectora General de Tècnica Tributària.
D.a Mercedes Jordán inicia la seva exposició assenyalant que en la reunió del grup de treball es van abordar les següents qüestions:
-
Campanya de declaracions informatives:
En primer lloc, es va realitzar un repàs dels models aprovats el 2021:
-
Impost sobre Determinats Serveis Digitals (model 490) i Impost sobre les Transaccions Financeres (model 604): el període de liquidació és trimestral i mensual, respectivament, si bé aquest primer any de declaració l'autoliquidació corresponent al primer trimestre de 2021 del model 490 es presenta en el termini corresponent al segon trimestre (de l'1 al 31 de juliol) i la dels quatre primers mesos del model 604 es presenta en el termini establert per a la de maig (de l'1 al 20 de juny).
-
DAC 6 (models 234, 235 i 236): la declaració informativa de mecanismes transfronterers de planificació fiscal (model 234) i la d'informació d'actualització de determinats mecanismes transfronterers comercialitzables (model 235) ja s'han pogut presentar. Així mateix, Espanya ha utilitzat la potestat establerta en la Directiva per instrumentar una tercera declaració d'informació relativa a la utilització de determinats mecanismes transfronterers de planificació fiscal, model del qual ja està aprovat (236). No obstant això, la presentació de la declaració no es podrà realitzar fins al quart trimestre de 2022, ja que el termini establert per a la mateixa és l'últim trimestre de l'any natural següent a aquell en el que s'hagi produït la utilització a Espanya dels mecanismes transfronterers que hagin hagut de ser prèviament declarats.
En relació amb la campanya de declaracions informatives 2021 que, quant a la seva presentació, comença el proper 1 de gener de 2022, D.a Mercedes Jordán assenyala que no existeixen grans novetats i que es tracta d'una campanya de continuïtat, de progrés tècnic, amb l'objectiu de millorar les dades fiscals que es faciliten als col·lectius de contribuents de l' IRPF i de l'impost sobre societats. Afegeix que en els propers dies es publicarà a la seu electrònica de l'Agència Tributària un apartat específic amb tota la informació de la campanya, a què es podrà accedir des d'un enllaç ubicat en el “carrusel” de la pantalla d'inici. Així, les novetats que es van destacar en la reunió del grup de treball van ser les següents:
-
Model 179 (declaració informativa trimestral de la cessió d'ús d'habitatges amb finalitats turístics): s'ha aprovat un nou model i torna a estar en vigor. És una declaració trimestral i el seu termini de presentació és el mes natural següent a la finalització del trimestre. La informació es facilitarà en les dades fiscals de l'IRPF e impost sobre societats.
-
Compte corrent tributari (CCT): s'aprova un nou model de sol·licitud d'inclusió i comunicació de renúncia al sistema de compte corrent tributari. La novetat principal resideix en què la presentació es realitza exclusivament per via electrònica.
-
Projectes d'ordres en tramitació per introduir millores tècniques: en el model 189 s'incorpora el valor nominal dels valors i en el model 198 l'objectiu de les modificacions va dirigit a poder relacionar operacions consecutives. Aquests canvis són essencials per a un correcte funcionament de l'eina “Cartera de valors”. Per part seva, en el model 347 s'introdueix el codi “XI” en els codis NIF IVA per a les persones que operin a Irlanda.
-
-
Serveis d'assistència: en la reunió es van explicar les funcionalitats del servei d'ajuda Pre 303 i es va subratllar la seva vocació d'universalitat per a totes les persones amb aquesta obligació tributària, així com la conveniència d'utilitzar aquest servei com a mínim un cop l'any, per tal de mantenir actualitzats les dades censals. Així mateix, es va recordar la disponibilitat dels diferents assistents virtuals i, en matèria d'IVA, es va informar de què el format del Manual d'IVA 2021 era exclusivament electrònic i que s'havia integrat de forma sistemàtica amb les eines virtuals d'assistència a IVA.
-
Normes pendents de tramitació: en la reunió es van destacar les següents:
-
Projecte d'Ordre Ministerial del gravamen especial de les societats anònimes Cotitzades d'Inversió en el Mercat Immobiliari (SOCIMI): els canvis tenen el seu origen en la modificació de la Llei 11/2009 per la Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, establint-se un gravamen del 15% sobre beneficis no distribuïts per a períodes iniciats a partir de l'1 de gener de 2021. El model s'aprovarà en termes similars a l'actual model 217.
-
Monedes virtuals: s'aprovaran declaracions informatives sobre tinença i operacions amb criptomonedas per a les entitats dedicades a la salvaguarda i custòdia de les claus criptogràfiques privades. També es cregui una nova obligació d'informació d'aquest tipus d'actius a l'estranger.
-
Adaptació de la normativa a la DAC 7 i a la Directiva que regula el CESOP (sistema electrònic central d'informació sobre pagaments), establint-se, respectivament, una nova obligació d'informació per a les persones que operin a través de plataformes digitals i una altra per a les entitats prestadores de serveis de pagament.
-
-
Sentència número 1130/2021 del Tribunal Suprem de 15 de setembre de 2021 (R. Cassació núm. 5664/2019): en la reunió es va comunicar que aquesta sentència havia establert que, a l'efecte del càlcul de l'amortització dels immobles arrendats adquirits a títol lucratiu, el valor d'adquisició era el resultant de l'aplicació de les normes de l'Impost sobre Successions i Donacions. Per part seva, el representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF) va preguntar si estava previst implementar algun mecanisme perquè el col·lectiu al que afectava la sentència pogués regularitzar els imports a favor seu d'una manera similar a l'establert en el seu moment després de la declaració pel Tribunal Suprem de l'exempció de la prestació per maternitat, al que, per part de l'Agència Tributària, es va contestar que no estava previst preparar un formulari ad hoc, sinó que s'estava treballant en el desenvolupament d'una nova funcionalitat perquè les rectificacions de les autoliquidacions es poguessin realitzar a través de Renda WEB, sens perjudici que la persona interessada optés per unes altres vies per presentar la seva sol·licitud de rectificació. En aquest sentit, la Subdirectora General de Tècnica Tributària informa de què el passat dia 12 de novembre es va comunicar a les associacions i col·legis representats en el Fòrum que ja estaven disponibles les versions actualitzades de Renda WEB dels exercicis 2019 i 2020 i que les rectificacions es podien realitzar a través de l'aplicació.
D. Jesús Gascón agraeix a D.a Rosa María Prieto i a D.a Mercedes Jordán les seves intervencions i cedeix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, perquè comenti les matèries tractades en les reunions dels grups de treball corresponents a l'àmbit del seu Departament.
D. Javier Hurtado assenyala que en la reunió virtual conjunta dels grups de treball del Fòrum la intervenció del seu Departament es va limitar a la qüestió plantejada per una associació en relació amb el tractament dels pactes successoris formalitzats abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2021. Així, el Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica va explicar que la modificació introduïda en l'article 36 de la Llei de l'IRPF establia que en les adquisicions lucratives a causa de defunció derivades de contractes o pactes successoris amb efectes de present, la persona beneficiària dels mateixos que transmetés, abans del transcurs de cinc anys des de la celebració del pacte successori o de la defunció de la persona causant, si fora anterior, els béns adquirits, se subrogaria en la posició d'aquesta, respecte al valor i data d'adquisició d'aquells, quan aquest valor fora inferior al resultant de l'aplicació de les normes de l'Impost sobre Successions i Donacions. El representant del Departament d'Inspecció Financera i Tributària va afegir que, no obstant això, la disposició transitòria primera havia establert que la nova redacció de l'article 36 només seria d'aplicació a les transmissions de béns efectuades amb posterioritat a l'entrada en vigor de la Llei 11/2021. Per finalitzar, D. Javier Hurtado assenyala que avui dia existeix un doble tractament en aquesta matèria en funció de que la transmissió del bé s'hagi realitzat amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei 11/2021, és a dir, abans de l'11 de juliol de 2021, o amb posterioritat.
D. Jesús Gascón agraeix a D. Javier Hurtado la seva intervenció i cedeix la paraula a D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, a fi que comenti els assumptes tractats en la reunió corresponents a l'àrea del seu Departament.
El Director del Departament de Recaptació comenta que la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals (FETTAF) va proposar que s'inclogués a l'ordre del dia de la reunió del passat 3 de novembre una incidència relativa a un embargament excessiu que, a més, va trigar en aixecar-se. Per part seva, la Subdirectora General de Coordinació i Gestió va informar que habitualment es procedia d'ofici a l'aixecament de les diligències d'embargament que fossin excessives, però que en el cas comentat s'havia produït un problema informàtic. La representant del Departament de Recaptació va assenyalar que, per a una major agilitat en la resolució de les incidències, aquestes es comuniquessin a l'Agència Tributària a través del servei d'atenció telefònica de Recaptació (REC@T). D'altra banda, D. Guillermo Barros indica que algunes de les dificultats que es presenten en les actuacions d'embargament estan relacionades amb el transvasament tardà d'informació associada a les quinzenes de recaptació, qüestió que ja s'ha comentat en anteriors reunions d'aquest Fòrum. Així, informa de què l'Agència Tributària, conjuntament amb les entitats col·laboradores, està treballant en el desenvolupament dels NRC on line, de manera que, després de la completa implantació d'aquest projecte, l'Agència Tributària pugui disposar instantàniament de la informació en el moment en què es realitza el pagament, no havent d'esperar al termini quinzenal en el que actualment s'obté. D. Guillermo Barros indica que, a través de la Secretaria Tècnica, es comunicarà a les associacions i col·legis la posada en funcionament del nou sistema, prevista per a finals de gener de 2022. Finalment, el Director del Departament de Recaptació, reitera que, per a una major rapidesa en la solució de qualsevol incidència, es comuniqui aquesta a través del número de telèfon 915536801.
A continuació, D. Jesús Gascón, després d'agrair a D. Guillermo Barros la seva exposició, atorga la paraula a D. Ignacio Fraisero, a fi que comenti el tractat en la reunió conjunta dels grups de treball en relació amb el Codi de Bones Pràctiques i el valor de referència.
El Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, després de comentar que està a disposició dels membres del Fòrum per a, en l'exercici de les seves noves responsabilitats, continuar amb el desenvolupament de la tasca empresa pels seus antecessors, comença la seva exposició sobre les qüestions tractades en la reunió virtual conjunta dels grups de treball, destacant les següents:
-
Valor de referència: els representants de la Direcció General del Cadastre van exposar que la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a 2018 havia introduït el valor de referència de mercat atès que la utilització del valor cadastral presentava certes dificultats quant a la seva actualització, ja que es realitzava mitjançant complexos processos de llarga durada i que, a més, no permetia l'actualització anual del valor econòmic. Per això, en un principi, es va decidir emmagatzemar, amb caràcter intern, la informació de mercat facilitada pels fedataris públics. Així mateix, van explicar les particularitats del procediment de determinació del nou valor de referència, assenyalant que el mateix es realitzava en dues fases:
-
En primer lloc, es calculen els mòduls mitjans que s'assignen a cada zona homogènia en què es divideix el territori, basats en la informació sobre totes les compravendes subministrada pels fedataris públics.
-
Posteriorment, es determina el valor individualitzat de l'immoble, sobre la base de normes tècniques de valoració cadastral, que afegeixen certa complexitat al procés.
Els representants de la Direcció General del Cadastre van indicar que en les autoliquidacions dels impostos sobre Successions i Donacions, Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i Patrimoni el valor de mercat seria el valor de referència, llevat que el declarat per la persona contribuent fos superior.
Així mateix, la Direcció General del Cadastre va ser contestant a les consultes que van realitzar les associacions i col·legis, de les quals es poden destacar les següents:
-
Quant a les construccions en sòl rústic, es va explicar que en tant no es dugués a terme el desplegament reglamentari, no disposarien de valor de referència.
-
En relació amb el factor de minoració, es va comentar que el mateix no forma part del procediment de determinació del valor de referència, ja que la norma no ho exigia i tampoc limitava la seva aprovació; per la qual cosa, per tal de mitigar les fluctuacions del valor de mercat, podrien aprovar-se els factors de minoració que es consideressin oportuns.
-
Pel que fa al desglossament del valor per a la determinació del valor del sòl i del valor de la construcció, es va explicar que els mòduls deriven dels preus de les compravendes consolidats, i s'aplica el mètode residual, es descompten els costos de construcció i la diferència correspondria al valor del sòl.
Per finalitzar amb aquest punt, es va informar de què, a partir de l'1 de gener de 2022, la ciutadania podria conèixer els valors de referència i obtenir un certificat dels mateixos referits a una determinada data.
-
-
Compromisos assumits per l'Agència Tributària en el marc del Codi de Bones Pràctiques Tributàries: La representant del Servei de Planificació i Relacions Institucionals va informar que a 2 de novembre s'havien adherit al Codi 45 associacions i col·legis i 781 professionals tributaris. Així mateix, va assenyalar que, en relació amb els compromisos continguts en els Codis, l'estat de situació era el següent:
-
Establiment d'un canal de comunicació a la seu electrònica: està operatiu des del 12 gener i les associacions i col·legis han presentat fins a la data 6 consultes.
-
Organització de campanyes de divulgació i comunicació: el 2021 s'ha realitzat una sessió informativa sobre el contingut dels Codis de Bones Pràctiques dirigit a les associacions i col·legis que han subscrit el Codi. Així mateix, s'han dut a terme dos seminaris web dirigits al col·lectiu de professionals que s'ha adherit, el primer sobre les ADI (Administracions d'assistència Digital Integral) i la campanya de l'IRPF 2020 i el segon sobre comerç electrònic.
-
Reconeixement de les associacions i col·legis que voluntàriament s'adhereixin al Codi: es troba en tramitació la inscripció en el registre de marques d'un logotip que reconegui a associacions, col·legis i professionals que s'hagin adherit.
-
Cita prèvia especialitzada: la seva articulació s'està analitzant per part dels Departaments de Gestió, Inspecció, Recaptació i Informàtica, tant en modalitat presencial com no presencial.
-
A continuació D. Jesús Gascón agraeix a D. Ignacio Fraisero Aranguren la seva exposició i ofereix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari. Atès que no es produeix cap intervenció, la secretària de l'Estat d'Hisenda dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Altres consideracions, precs i preguntes
En primer lloc, intervé el Director General de l'Agència Tributària, qui, en relació amb la planificació de les activitats del Fòrum per a l'any vinent, informa de les següents qüestions:
- Instruments de planificació i rendició de comptes: D. Jesús Gascón assenyala que, igual que s'ha fet aquest any, està previst que en el proper ple es comparteixi la planificació de l'Agència Tributària per a 2022, així com els resultats obtinguts el 2021. Afegeix que s'està estudiant elaborar una addenda específica al Pla Estratègic 2020 – 2023 per a l'exercici 2022. Així mateix, indica que també es comentaran les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner de 2022 que, per mandat legal, hauran de ser aprovades, així com el Pla d'objectius de l'organització per a l'any vinent. Finalment, indica que també es compartiran els informes que el Servei d'Auditoria Interna elabori sobre l'evolució dels indicadors plurianuals i sobre el grau de compliment dels objectius el 2021.
- Llibre Blanco sobre la Reforma Tributària: assenyala que en el moment en què el Comitè de persones expertes present el seu informe, se li proposarà la realització d'un acte específic en el que informin de les qüestions més rellevants que conté, sobretot si concerneixen a qüestions de caràcter pràctic en l'aplicació del sistema tributari.
- Propera presidència d'Espanya del Consell de la Unió Europea durant el segon semestre de 2023: D. Jesús Gascón informa de què existeix un número important d'iniciatives legislatives comunitàries en tramitació i assenyala que seria convenient celebrar una reunió en la que s'inclogui aquesta matèria, ja que conèixer les opinions i interessos dels col·lectius representats en aquest Fòrum seria de gran utilitat a l'hora de fixar les prioritats espanyoles.
- Primers resultats de les presentacions derivades de la DAC 6: assenyala que l'Agència Tributària està analitzant les dades i que, de moment, són molt provisionals. Indica que quan es disposi de la informació definitiva també es compartirà amb aquest Fòrum. Afegeix que, no obstant això, el nombre de presentacions no ha estat molt alt.
- Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, relatiu a la prevenció i lluita contra el frau fiscal: comunica que, en compliment dels compromisos assumits pel Govern en aquest Component, l'Administració tributària té previst realitzar una avaluació provisional de l'aplicació de la Llei 11/2021 durant el quart trimestre de 2022 i una altra, en major profunditat, durant el quart trimestre de 2023, en què, a la vista dels resultats, es proposin millores i modificacions. Afegeix que a la Unió Europea és una pràctica habitual l'avaluació de l'aplicació normativa, si bé Espanya no ho ha considerat una prioritat fins a dates força recents. Així, D. Jesús Gascón, assenyala que seria convenient conèixer les opinions i reflexions de les associacions i col·legis sobre l'aplicació d'aquesta Llei i comenta que durant el segon semestre de l'any vinent se sol·licitarà la col·laboració dels presents per tal d'elaborar aquests informes.
Per finalitzar la seva intervenció, el Director General de l'Agència Tributària comenta que, així doncs, el Fòrum ja compta amb uns quants treballs de cara a l'any següent, a part de, per suposat, els seus treballs habituals sobre les novetats normatives més immediates, les obligacions formals o l'evolució del model cooperatiu. A continuació, obre un torn d'intervencions.
Presa la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals (FETTAF), qui després de felicitar a D.a Rosa María Prieto i a D. Ignacio Fraisero pels seus recents nomenaments, comenta que desitja agrair les respostes facilitades pels departaments d'Inspecció i Recaptació a les qüestions plantejades en els grups de treball i que en aquesta sessió plenària han ratificat.
A continuació, intervé D. Arturo Jiménez Contento, representant de l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (AEDAF), qui se suma a la felicitació als nous càrrecs de l'Agència Tributària. Seguidament, assenyala que la AEDAF desitja manifestar la seva fonda decepció per la tèbia reacció de l'AEAT davant la sentència del Tribunal Suprem de 15 de setembre de 2021 relativa a l'amortització en l'IRPF dels béns immobles llogats adquirits a títol gratuït, doncs aquella s'ha limitat a introduir canvis en l'eina informàtica Renda Web per tal que siguin les persones contribuents, i no la pròpia Agència Tributària d'ofici, els qui impulsin el procediment de rectificació amb l'objectiu d'adaptar les seves declaracions a la legalitat en el sentit finalment avalat pel Tribunal Suprem. Aquest escenari, en opinió de la AEDAF, no es correspon amb les afirmacions abocades pel llavors Director del Departament de Gestió Tributària (D. Gonzalo García de Castro) en el ple del passat 6 de juliol, quan va apuntar que, en cas que el Tribunal Suprem rectifiqués la interpretació de la DGT / Agència Tributària sobre això, les devolucions es gestionarien amb diligència i rapidesa, tal com la AEDAF expressament havia sol·licitat. Per a la AEDAF aquest episodi constitueix una gran oportunitat perduda per l'Agència Tributària per mostrar-se davant la societat com una entitat col·laboradora i àgil quan es tracta de portar a efecte pràctiques favorables a les persones contribuents; el considera una llàstima i, en qualsevol cas, un aspecte sobre el qual reclamar una substancial millora en la capacitat de resposta de l'Agència Tributària davant futuribles escenaris anàlegs.
D.a Rosa María Prieto del Rei li contesta que l'Agència Tributària va analitzar al seu moment diferents possibilitats per implementar aquest procediment de rectificació i que, a la vista de la informació de la que disposava l'Agència Tributària, es va considerar que l'opció més oportuna i més viable era fer-ho a través de Renda WEB. Seguidament, cedeix la paraula a la Subdirectora General de Tècnica Tributària perquè informe amb més detall del procés d'anàlisi que es va dur a terme.
D.a Mercedes Jordán inicia la seva intervenció assenyalant que les declaracions que el llavors Director del Departament de Gestió Tributària va realitzar en l'anterior sessió plenària en el sentit que les devolucions s'agilitzarien i es tramitarien de forma diligent, mantenen la seva vigència ja que aquestes devolucions estan identificades i es coneix quin és l'origen de la rectificació. Afegeix que no s'ha preparat un formulari ad hoc perquè s'ha considerat que el més efectiu era utilitzar les funcionalitats que ofereix Renda WEB, atès que, a més, la informació disponible no era òptima i que era necessari que les persones contribuents l'aportessin. Així mateix, assenyala que ja es va comentar en alguna reunió dels grups de treball que els valors d'adquisició no estaven ben informats en el cas d'immobles adquirits a títol lucratiu, ja que l'Agència Tributària havia seguit el criteri de la Direcció General de Tributs en aquesta qüestió, de què la AEDAF estava plenament informada, ja que havia sol·licitat els informes a través del Portal de la transparència. Finalment, D.a Mercedes Jordán reitera que les sol·licituds de rectificació es tramitaran amb diligència, agilitat i la deguda prioritat, ja que la traçabilitat entre la sol·licitud de la rectificació i el motiu de la mateixa està perfectament identificada.
Seguidament presa la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), qui després d'agrair a D.a Rosa María Prieto l'excel·lent tracte dispensat i desitjar que el seu successor en el càrrec, D. Ignacio Fraisero, continuï en la mateixa sintonia, els desitja a ambdós els millors èxits. Seguidament, en relació amb les declaracions derivades de la DAC 6, pregunta si es coneix el volum de presentacions i si amb les mateixes s'havia aconseguida informació d'utilitat, és a dir, atès que recullen operacions de planificació fiscal potencialment agressives, però no il·lícites, si havien servit perquè l'Administració detectés situacions que realment no tenien una regulació prevista.
D. Jesús Gascón li respon que en aquests moments s'està realitzant una sistemàtica anàlisi de la informació i que en una propera reunió es compartirà amb els presents. Per part seva, D. Javier Hurtado afegeix que, de les primeres impressions, si un mecanisme és lícit o no, només es va a poder determinar estudiant cas per cas.
D. Rafael Gil March comenta que, en la seva opinió, efectivament, és necessària una reunió sobre aquesta qüestió ja que hi ha força confusió i desconeixement sobre on encaixen aquest tipus de mecanismes que, essent lícits, poden posar de manifest algunes deficiències en la seva regulació.
A continuació intervé D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui, en primer lloc, agraeix a D.a Inés María Bardón Rafael, la seva presència en la vintena sessió plenària. Afegeix que també desitja agrair a D. Gonzalo García de Castro la seva tasca i la bona relació que sempre ha mantingut amb els participants en aquest Fòrum. Així mateix, felicita a D.a Rosa María Prieto i a D. Ignacio Fraisero pels seus nous nomenaments. D'altra banda, comunica que està rebent moltes trucades quant a domiciliacions a BANKIA del model 583 que no estaven essent ateses. Pregunta si l'Agència Tributària disposa d'alguna informació sobre això i que, sobretot, el tingui en compte davant les incidències que es detectin. Afegeix que també vol proposar que en una propera reunió dels grups de treball s'inclogui la problemàtica que el col·lectiu de col·laboradors socials té en relació amb el telèfon del Departament de Recaptació, ja que, per motius de seguretat, s'envia un SMS a la persona contribuent que, en aquells moments, el més normal és que no estigui en presència del professional tributari. Afegeix que caldria buscar una via perquè sigui el propi col·laborador social qui en representació dels seus clientes pugui accedir al servei i gestionar els tràmits oportuns. Finalment, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques, assenyala que el Consell General havia comunicat a l'anterior Directora del Servei de Planificació i Relacions Institucionals el seu interès a dur a terme una campanya de divulgació entre el seu col·lectiu. Sol·licita que li confirmin si ara aquest assumpte ha de tractar-se amb el nou Director del Servei.
D. Ignacio Fraisero Aranguren li contesta que, per suposat, des del Servei que dirigeix es continuarà prestant col·laboració i suport al Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya en l'organització de la campanya divulgativa sobre els Codis de Bones Pràctiques. D'altra banda, sens perjudici del que el Director de Recaptació desitgi afegir, comenta que l'Agència Tributària és conscient de les dificultats amb el servei d'assistència i que, efectivament, està estudiant com articular una solució conjunta per a tots els Departaments.
Seguidament presa la paraula D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, per assenyalar que no és intenció de l'Agència Tributària dificultar la tasca dels col·laboradors socials i reitera el comentat per D. Ignacio Fraisero quant a que s'està analitzant la problemàtica, per tal d'establir un sistema que, complint totes les condicions de seguretat, permetin garantir un servei òptim. D'altra banda, assenyala que, en relació amb les domiciliacions a BANKIA que no s'estan atenent, el seu Departament revisarà si existeix algun tipus d'incidència puntual i el comunicarà als assistents.
A continuació, D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, pregunta a D. José Castaño Semitiel si la incidència comentada respecte al model 583 també s'està produint amb la domiciliació d'unes altres autoliquidacions.
D. José Castaño li respon que suposa que està ocorrent amb més models, però que les trucades que ha rebut estaven referides al model 583, últim dia del qual de presentació finalitzava el 22 de novembre.
D.a Pilar Jurado comenta que, possiblement, les incidències es deguin a ajustaments interns derivats de la fusió.
Seguidament, D. Rafael Gil indica que desitja reiterar una qüestió ja comentada en la reunió del grup de treball en relació amb l'assistència en les Delegacions i és que segueixen existint moltes restriccions en l'accés a les oficines i que, a més, el sistema de cites, com a mínim a les Balears, no funciona res bé i es donen casos en els que el termini de presentació és curt i es triguen dies a obtenir l'assistència o una cita. Afegeix que aquesta situació s'està produint en general en tota l'Administració i no només a l'Agència Tributària. Reitera que és molt necessari millorar l'atenció personalitzada tant telefònica com presencialment, així com el servei de cita prèvia.
D. Guillermo Barros i D. Ignacio Fraisero reiteren que l'Agència Tributària està analitzant diferents vies que permetin millorar l'eficiència dels serveis d'atenció i assistència i que no hi ha cap inconvenient a incloure aquest tema en les properes reunions dels grups de treball.
Atès que no es realitzan noves intervencions, la presidenta de l'Agència Estatal d'Administració Tributària agraeix a les persones assistents la seva presència i participació i dona per conclosa la vintena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
Sr. Jesús Gascón Catalán