Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 30 DE NOVEMBRE DE 2023
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Manuel Luis Martínez Cabeza
Subdirectora General d'Aplicacions del Departament d'Informàtica Tributària
D.a Cristina Álvarez Zazo
Cap de l'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i IE del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Eva Pedruelo Sánchez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Presidenta
D.a Stella Raventós Calvo
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. José Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Subdirector dels Serveis Jurídics
D. José Ramón Álvarez Cañedo
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessors Fiscals
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 30 de novembre de 2023 se celebra la vigesimocuarta reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 6 de juliol de 2023.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Anàlisi de les propostes efectuades en el Fòrum.
- Propera convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obre la sessió D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d’ara endavant, Agència Tributària) i presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seva presència, reitera la voluntat de l'Agència Tributària d'avançar en el model de relació cooperativa.
D'altra banda, la Directora agraeix les propostes remeses sobre l'aplicació de la Llei 11/2021, en relació amb l'informe que Espanya ha de presentar en compliment dels compromisos assumits en el component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
A continuació, la Directora de l'Agència Tributària assenyala que en acabar la sessió, els assistents que així el desitgin, podran participar en la fotografia que es realitzarà, la qual es pujarà a la revista interna La Finestra de l'Agència Tributària.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 6 de juliol de 2023
D.a Soledad Fernández Doctor, cedeix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'aquest Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vigesimotercera sessió del ple va ser remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a aquesta reunió.
No havent-se rebuda observacions, la Subdirectora afegeix que, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Atès que no es formula cap objecció, es declara aprovada l'acta de la 23a sessió plenària, que va tenir lloc el passat 6 de juliol de 2023.
3. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
La Directora General de l'Agència Tributària assenyala que els grups de treball del Fòrum es van reunir conjuntament el passat dia 26 d'octubre. Assenyala que abordaran els temes tractats la Directora del Departament de Gestió Tributària, D.a Rosa Prieto, i el Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, D. Manuel Martínez Cap.
En primer lloc, la Directora de Gestió resumeix les novetats que es van tractar en el grup de treball i que afectaven principalment als models 345, 172, 173, 430, 165, 180, 184, 188, 189, 194, 196, 198, 296, 289 i 721. Així mateix, assenyala que ja s'han publicat al BOE els models 189, 720, 190 i 281.
En segon lloc, la Directora de Gestió informa sobre la situació del règim de franquícia a l'IVA. Respecte a la possibilitat que Espanya aprovi el règim de franquícia, D.a Rosa Prieto comenta que es va crear un grup d'estudi en el IEF per abordar qüestions tècniques i debatre les possibilitats existents, però la decisió de l'aprovació del règim és una decisió política.
D'altra banda, afegeix la Directora de Gestió, que el que sí es va aprovar és la possibilitat d'acollir-se al règim de franquícia d'uns altres Estats membres per a les operacions realitzades en aquest Estat i d'acord amb la regulació i condicions d'aquell Estat.
En tercer lloc, D.a Rosa Prieto recorda que la modificació referent a les autoliquidacions rectificatives en cap cas persegueix un objectiu sancionador i que només se sancionarà en casos de frau. Finalment, la Directora del Departament de Gestió avança que la pròpia Ordre que aprovi els models recollirà, entre altres dades, els motius de la rectificació.
A continuació, D. Manuel Martínez resumeix el tractat en el grup de treball en relació amb la nota que es va publicar, el 28 de juliol, sobre la tributació dels vehicles d'ús mixt a empleats.
El Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica recorda que la finalitat de la nota és la transparència de l'actuació de l'Administració i reitera l'estructura de la nota resumint novament cadascuna de les cinc parts de la nota: criteri de disponibilitat per a ús privat; consideració de la cessió de vehicles per part de l'ocupador a l'efecte de l'IVA com a prestació onerós o gratuït; deduïbilitat per l'empresari o professional de les quotes suportades d'IVA en l'adquisició, arrendament o cessió d'ús per un altre títol de vehicles; autoconsum de serveis; i determinació de la base imposable a l'efecte d'IVA i d'IRPF. Assenyala que es va obrir en el grup de treball un breu debat principalment quant a la prova, que és complexa, i quant a l'aplicació del criteri en determinats casos concrets.
D. Joan Torres, president de FETTAF, assenyala que s'ha de tenir en compte la part en la que existeix disponibilitat particular, però respecte de la qual no s'utilitza el vehicle, afegint D. José Antonio Ibarra, vocal de AECE, que, al seu judici, la nota incrementarà la litigiositat.
El Subdirector d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica indica que és conscient de la dificultat de prova per determinar el percentatge d'afectació i recorda que la nota s'aplica només en casos de cessió de vehicles a empleats.
La Directora General de l'Agència Tributària conclou que si bé és evident que la nota suscita algunes controvèrsies, ha intentat clarificar la situació. A continuació cedeix la paraula a D. Ignacio Fraisero, qui tracta el punt quatre de l'ordre del dia.
4. Anàlisi de les propostes efectuades en el Fòrum
El Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals comunica que, a demanda de les associacions i col·legis presents, s'han recollida totes les propostes formulades pels professionals durant les diferents sessions i grups de treball i sol·licita que si es troba a faltar alguna proposta es traslladi a la Secretaria del Fòrum. Assenyala que s'ha fet una categorització de les propostes: viables, sobre les quals es treballarà; inviables; i propostes sobre les quals ja s'està treballant. Apunta que s'anirà realitzant el seguiment de les propostes en el grup de treball.
A continuació, D. Ignacio Fraisero assenyala que no es poden comentar totes les propostes, però que desenvoluparà algunes, sens perjudici que els assistents puguin preguntar sobre qualsevol altre tema.
Pel que fa a la proposta sobre el termini de domiciliació de les autoliquidacions i la necessitat de què es termini de domiciliació s'acosti l'últim dia de termini de la presentació de l'autoliquidació, el Director del SEPRI comenta que s'ha realitzat una anàlisi amb les entitats financeres, sense que resulti possible fer coincidir ambdós terminis, ja que aquestes entitats necessiten un temps per al processament del fitxer de domiciliacions. D. Ignacio Fraisero assenyala que s'ha plantejat una reducció del termini, entenent que el termini no podrà ser inferior a 3 dies hàbils, sens perjudici, de què en IRPF, aquest any, existiu una situació singular per com cauen les dates.
La Directora del Departament de Recaptació afegeix que s'ha fet un esforç extraordinari per reduir el termini, però aquest any, per com cauen els dies, tecnològicament és inviable, tant per la necessitat dels fitxers tecnològics com per les actuacions de depuració que realitzan les entitats bancàries, per la qual cosa, en la mesura del possible, la reducció del termini es farà any a any, mirant cada any els venciments puntuals.
Respecte de la proposta de millora de l'aplicació de cita, el Director del SEPRI avança que ja s'està posant en marxa la cita especialitzada perquè sigui efectiva a principis d'abril, per a algunes consultes de gestió, recaptació, unitats de gestió de grans empreses, i duanes i impostos especials. Fa especial èmfasi en què la cita especialitzada està prevista exclusivament per als professionals adherits al Codi de Bones Pràctiques Tributàries i que s'estendrà no només a l'assistència presencial, sinó també a la virtual, en la majoria dels serveis que s'ofereixin.
Així mateix, D. Ignacio Fraisero avança que existirà un nou accés en seu, assenyalant el director que ara existeix la cita per a particulars, la cita per a col·laboradors socials i que es posarà un tercer apartat: la cita per a persones o professionals adherits al codi de bones pràctiques tributàries.
A més, entre altres qüestions, es podrà fer constar en diligència el manifestat per les parts i s'elaborarà una enquesta per veure la qualitat del model, el que permetrà traslladar en futures reunions les impressions sobre el funcionament del sistema.
La Directora General de l'Agència Tributària afegeix que la mesura ja estava prevista en el pla estratègic anterior i que és ara quan es va a poder implantar, si bé, el servei començarà com una prova pilot que anirà evolucionant i millorant.
El secretari del Consell General d'Agents de Duanes exposa la problemàtica que existeix en determinades mercaderies a l'exportació, quan l'actuari demana un document que no entén, se li reenvia, no contesta, se sol·licita cita i no s'obté res més. El representant agraeix la instal·lació d'unes màquines, a través de les quals pots sol·licitar una cita sense tenir una prèvia, però es lamenta de què aquesta eina funciona exclusivament per a algunes gestions.
D.a Eva Pedruelo, Cap de l'Oficina Nacional de Gestió de Duanes i IE del Departament de Duanes i Impostos Especials, assenyala la importància que per a l'Agència Tributària té la urgència que necessita el comerç electrònic. Per això, recalca que en qüestions urgents les Duanes estan excloses de certs aspectes dels protocols d'entrada en edificis i que s'ha posat la màquina ATENEA per a l'atenció sense cita. Tanmateix, assenyala que hi ha un tercer bloc de qüestions, que no responen a aquell perfil d'urgència, i en els que la Duana ha de seguir la mateixa política que té tota l'Agència Tributària en qüestions d'atenció al públic.
Així mateix, D.a Eva Pedruelo explica que els agents de duanes sí que estaven com a col·laboradors, però uns altres tipus de representants duaners no ho estaven, i precisa que aquesta reclamació no és de la cita especialitzada del CBPT, que és el tercer canal que comentava el director del SEPRI, sinó que aquesta queixa fa referència al segon canal, en concret a la forma d'accés dels col·laboradors socials, manifestant que esperen tenir solucionat aquest problema moltíssim abans.
D. Manuel López Frías respon que el comerç electrònic i les urgències cada dia estrenyen més i que no se li pot dir a un exportador que s'ha quedat la seva càrrega perquè no s'ha pogut interactuar amb l'actuari i el vaixell s'ha anat.
D.a Soledad Fernández afegeix que atendre aquelles urgències i, així s'indica en el protocol, és de compliment obligat per a totes les oficines públiques obertes al públic de l'Agència Tributària. La Directora General comenta que li agradaria saber on s'ha produït aquesta demora i que no s'hauria de produir cap retard en cap operació urgent.
D.a Eva Pedruelo informa que a ella no li ha arribat cap cas en els que s'hagi produït aquest contratemps respecte a una operació de comerç exterior, essent molt sensible el Departament amb aquest tema i oferint sempre la resolució del problema amb una agilitat extrema.
D. Manuel López Frías coincideix en què el Departament de Duanes és molt sensible a l'hora de facilitar qualsevol gestió i que el problema recau en el funcionari de cada oficina.
La Directora General de l'Agència Tributària presa nota i indica que s'analitzarà, doncs cal buscar la solució en l'oficina, no essent necessari que truquin al departament perquè aquests problemes siguin resolts.
D. Joan Torres suggereix que hauria de fer-se una campanya perquè es conegui la cita especialitzada. D. José Castaño, del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, considera que també haurien d'incloure's en la llista els èxits assolits, i comenta que en la prova pilot que es va realitzar a Murcia, les sol·licituds de cites van ser molt poques. Sol·licita també que es prorrogui la prova pilot i que s'inclogui l'IRPF activitats econòmiques.
D.a Rosa Prieto aclareix que IRPF no estaria disponible de moment, la qual cosa, no significa que en un futur no es tingui en compte la seva inclusió en els serveis de cita prèvia especialitzada.
D.a Soledad Fernández mostra la seva conformitat a la pròrroga sol·licitada i a una futura campanya conjunta, però, per raons de prudència, considera més convenient que la campanya sigui posterior al període de prova, i d'aquesta manera, poder prestar el servei tan bé com es pugui.
Pel que fa a una altra de les propostes, la de simplificació de documents, D. Ignacio Fraisero comunica que s'està treballant en això. El Departament de Recaptació ha simplificat la diligència d'embargament de crèdits i la de sous, el Departament de Gestió està treballant en la simplificació dels documents d'IRPF i, entre altres avenços, també s'han simplificat els documents de representació, els quals són utilitzats pel conjunt d'àrees.
Quant a la proposta consistent a aconseguir una major participació dels col·laboradors socials en l'elaboració dels projectes normatius, el Director reitera que, a través de la Secretaria Tècnica del Fòrum, es dona curs i participació en els projectes que estan en consulta pública o que se sotmeten a informació pública. En qualsevol cas, el Director del SEPRI fa al·lusió a què l'Agència Tributària sempre es mostra oberta a què es traslladin les propostes, afegint la Directora General de l'Agència Tributària, que un exemple d'això és el tema de les rectificatives, doncs per a la redacció de la modificació s'han atesa totes les preocupacions manifestades pels professionals.
Pel que fa a la proposta sobre el logotip del CBP, el Director del SEPRI aclareix que el logotip ja s'ha creat, però que les normes d'ús es troben pendents d'elaborar.
Respecte a la proposta referida a la comunicació amb Notaris i Registradors sobre revocació del NIF, D. Ignacio Fraisero indica que s'ha reiterat la comunicació als seus òrgans centrals, amb la intenció de que no es dificulti la dissolució i baixa d'una entitat amb el NIF revocat.
A continuació, i en relació amb la proposta sobre inclusió d'una nota en la informació oferta en els procediments de subhasta de béns immobles, indica que ha estat implementada. El Director del SEPRI comenta que s'inclourà, en el cas que sigui procedent, la nota simple anonimizando les dades personals.
Sobre la proposta referida a aconseguir una major coordinació entre l'Agència Tributària i les Comunitats Autònomes en relació amb els impostos cedits, D. Ignacio Fraisero es remet a la tasca que ja es fa al si dels Consells Superiors, en les actuacions d'inspecció coordinades i en la selecció conjunta d'alguns contribuents, entre altres funcions. En qualsevol cas, sol·licita que, si existeix algun cas concret que es desitgi fer arribar o un suggeriment de millora, no existeix cap impediment.
D. Ignacio Fraisero informa que la proposta consistent a establir una obligatorietat de facilitar un certificat de retencions al treballador quan canvia de pagador en el mateix exercici, requereix una modificació de norma reglamentària i que, a més, la mesura es debatrà també amb els representants de les grans empreses o de les pimes en suposar un increment de les càrregues indirectes.
D. Adolfo Jiménez, representant de FETTAF, matisa que seria suficient que el treballador ferm que no desitja que li sigui aplicada la retenció anual que pogués correspondre-li, sense necessitat de què la nova empresa conegui el certificat de retencions.
Pel que fa a la proposta sobre el trasllat a la Seguretat Social de la informació necessària per aplicar el nou sistema de cotització d'autònoms basat en els rendiments obtinguts, el Director del SEPRI comunica que ja s'ha traslladat la informació que es té, sens perjudici que aquesta pot no ser suficient per a les necessitats que té.
D. José Castaño explica que la seva pretensió era no haver de donar totes les dades de les empreses que s'estan sol·licitant, sinó que fora l'Agència Tributària la que donés a la Seguretat Social totes les dades referents als socis, percentatges de participació etc…
Tant el Director del SEPRI com la Directora General de l'Agència Tributària contesten que dins les dades que es tenen, exclusivament s'han traslladat les dades que poden donar-se i que són fiables, per la qual cosa no es tracta d'una cessió de totes les dades de l'Agència Tributària.
D. Ignacio Fraisero assenyala que la proposta sobre la reducció de la demora en l'obtenció del NIE no és competència d'Hisenda, corresponent la seva tramitació al Ministeri de l'Interior, per la qual cosa aquesta proposta no és viable al si de l'Agència Tributària.
Finalment, fa al·lusió a la proposta sobre rectificatives, tema que ha estat abordat amb caràcter previ.
Afegeix el Director del SEPRI que la llista s'anirà actualitzant, havent de's incloure, segons el parer de D. Joan Torres, algunes qüestions com objetivizar les despeses deduïbles i els mitjans de prova que s'exigeixin per l'Agència Tributària.
D'altra banda, D. Luis de l'Amo, representant del Registre d'Economistes Assessors Fiscals, sol·licita que l'Agència Tributària faci un control preventiu sobre les empreses que considera que passen a ser grans empreses, responent D. Manuel Martínez que l'inici de la campanya d'enviament de cartes informatives a les empreses que adquireixen la condició de gran empresa estaria prevista per al mes de desembre.
La Directora General de l'Agència Tributària sol·licita que s'afegeixi aquesta campanya a la llista de propostes aconseguides i que els professionals continuïn enviant les propostes que vulguin a la Secretaria del Fòrum.
A continuació, no existint més intervencions, D.a Soledad Fernández dona pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Propera convocatòria
D.a Soledad Fernández manifesta que la intenció és mantenir la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la propera reunió se celebraria, previsiblement, el mes de juliol.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, intervé en primer lloc el Delegat Especial de Catalunya.
D. Isidoro García fa referència a la proposta dels professionals de millorar els casos d'autoliquidacions de l'impost sobre el patrimoni, quan aquestes són errònies i es presenta una rectificativa, de la qual tramitació correspon a la Comunitat Autònoma que encara no té les dades.
Assenyala que aquesta qüestió va ser estudiada al si del Consell Territorial i es va advertir que, de 90.000 declaracions, només existien 2 errors i que la Comunitat Autònoma sí podia iniciar el procediment de rectificació d'autoliquidacions. La solució que es va donar va ser: en primer lloc, revocar la domiciliació en compte; en segon lloc, presentar la rectificativa; en tercer lloc presentar sol·licitud d'ajornament per la quantitat errònia; i, en últim lloc, presentar la carta de pagament i ingressar la quota rectificada. Si la Comunitat Autònoma verifica l'error, estimarà i arxivarà la sol·licitud d'ajornament.
El principal problema resideix en què aquests passos es poden fer si es detecta l'error abans de finalitzar el termini de domiciliació, perquè si es detecta després, no es pot revocar l'ordre de domiciliació. En aquest cas, s'ha de presentar la sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions i el càrrec no es pot evitar, però sí es donarà, per part de la Comunitat Autònoma, una tramitació prioritària per resoldre com més aviat millor la sol·licitud de rectificació i tornar l'excés amb els interessos de demora.
D. Javier Gómez, representant de AEDAF, pregunta sobre l'estat de tramitació de la transposició de la Directiva de la Pilar II, del reglament nacional de impatriados i sobre l'informe del Govern sobre el resultat del primer exercici dels gravàmens energètics i entitats financeres.
La Directora General de l'Agència Tributària contesta que l'aprovació del reglament de impatriados és imminent però que tot depèn de què existeixi Consell de Ministres abans de finalitzar l'any, i respecte de la resta de temes es preguntarà a la Direcció General de Tributs i a l'Institut d'Estudis Fiscals.
D.a Stella Raventós, presidenta de AEDAF, comunica que tant ella com D. Javier Gómez cessen en els seus càrrecs de representants de la seva Associació. També comunica el seu cessament D. Luís del Almo, agraint tant els tres representants com la Directora de l'Agència Tributària la relació entre les parts i els avenços aconseguits.
A continuació, D. José Castaño pregunta, en relació amb el llistat de propostes, si es poden agilitzar les devolucions de l'impost sobre el plàstic, perquè hi ha moltes empreses esperant la devolució.
D.a Eva Pedruelo contesta que des de la Subdirecció General d'Impostos Especials s'impulsarà la tramitació amb les oficines gestores i, a més, es vol posar un avís en Seu perquè les sol·licituds de devolució s'acompanyin de la documentació.
D. Antonio Ibarra planteja el problema concret d'un professional enginyer, al qual li han denegat el cent per cent de l'IVA del combustible. La denegació de la deducció es fonamenta en què en les factures no apareixen les matrícules i respecte de les factures que porten les matrícules, no es justifica que el gasoil es trobi relacionat amb el vehicle. S'ha al·legat que és un enginyer que té obres i adreces d'obra fora de la localitat, s'han adjuntat tots els plans d'obres, els clientes i la distància a la que es troba cadascun dels clientes, però, tanmateix, li han liquidat un IVA d'uns 700 euros, no valent la pena recórrer en ser major el cost de recórrer que l'IVA liquidat. Comenta també que l'Administració de Lorca és força dura i sol·licita que determinades diligències del procediment inspector puguin fer-se de manera virtual.
D. Joan Torres intervé per fer constar que a Eivissa van tenir un cas idèntic respecte a les despeses deduïbles de vehicles d'un enginyer industrial que portava una planificació de les visites a les obres, detallant obra/client, quilòmetres del seu despatx a l'obra, dia de la vista, etc. i sí es va permetre la deducció de l'impost, per la qual cosa, considera necessari un catàleg de criteris d'admissió de despeses deduïbles més objectiu, que atorgui més seguretat jurídica, no depenent la deducció del criteri de cada actuari.
D.a Rosa Prieto contesta que no pot parlar sense conèixer el cas, que li agradaria veure-ho per a efectivament analitzar realment el que s'ha aportat i el que s'ha justificat.
La Directora General de l'Agència reitera que caldria examinar l'expedient concret, que el tema de les despeses deduïbles és complex i que s'incorporarà a la llista de tasques pendents d'estudi.
Finalment, D. Joan Torres pregunta si existeixen les devolucions mitjançant xec perquè li han comentat que aquelles devolucions es perden.
La Directora del Departament de Recaptació aclareix que les devolucions no es perden, però les que van a l'estranger poden demorar-se més. La Directora del Departament de Gestió considera que aquest problema pot arreglar-se sense necessitat d'afegir-ho a la llista.
Atès que no es realitzan noves intervencions, la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària agraeix a les persones assistents la seva presència i participació i dona per conclosa la vigesimocuarta sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor