Acta de la reunió


ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 2 DE JULIOL DE 2025
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Manuel Trillo Álvarez
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials
D. Luis Ignacio Jiménez Parte
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. José Borja Tomé
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis i Investigació
D. Arturo Javier Jiménez Contento
Vocal d'estudis, investigació i relacions institucionals
D. Juan Manuel Herrero de Egaña Espinosa de los Monteros
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
D. Rafael Gil March, advocat
Consell General De Col·legis De Gestors Administratius D'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Luis Perea Prieto
Registre d'Economistes Assessors Fiscals (reaf)
D. Agustín Fernández, president REAF-CG
D. Rubén Gimeno Frechel, secretari Tècnic de REAF-CGE
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Coordinador GESAF
D. Carlos de Nicolás Ortells
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 27 de novembre de 2024 se celebra la vigesimosexta reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2024.
-
Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
-
Mitjans de pagament oferts a través de la ADI als no residents.
-
Nova Eina de Censos Web.
-
Actualització de les noves declaracions informatives financeres.
-
Estat de situació normativa del projecte de Factura electrònica.
-
Situació de les propostes pendents.
-
Propera convocatòria.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
-
Obertura de la sessió.
Obre la sessió la Sra. Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, la qual saluda a les persones assistents i agraeix la seva presència.
A continuació, la Directora enumera els diferents temes de l'ordre del dia, donant pas al primer d'ells.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2024
D.a Soledad Fernández Doctor cedeix la paraula a la Sra. Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'aquest Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vigesimosexta sessió del ple va ser remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a aquesta reunió.
La Subdirectora informa que s'ha rebut una observació del Col·legi General de l'Advocacia relacionada amb el càrrec. Havent-se procedit a la seva modificació i no existint més observacions, queda aprovada l'acta de la reunió prèvia.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
A continuació, la Directora de l'Agència Tributària cedeix la paraula a la Directora del Departament de Gestió Tributària la qual exposa que en el grup de treball es van comentar les novetats normatives, entre les que es trobaven, entre d'altres, l'augment del llindar del mínim de declaració per rendiments de treball que passava de 15.000 euros a 15.876 euros o l'augment de la reducció de l'article 20 per obtenció de rendiments de treball.
Així mateix, es regulen les exempcions de les quantitats pagades pels ocupadors pels danys causats per la DANA, fins a l'import del certificat de l'asseguradora, tributant l'excés com a rendiment del treball i, d'altra banda, es modifiquen els percentatges de reducció dels rendiments de capital immobiliari.
Quant a les activitats econòmiques, es va esmentar que els ajuts que l'ocupador havia pagat per la DANA als seus empleats seran considerades despeses fiscalment deduïbles, considerant-se l'abonat als familiars com una donació.
Quant a l'estimació directa simplificada, es va recordar que es tornava a aplicar el percentatge de reducció de despeses de difícil justificació del 5%, que es mantenia la llibertat d'amortització en inversions que utilitzen energies renovables, establint-se una nova llibertat d'amortització en el cas d'adquisició de determinats vehicles i infraestructures de recàrrega.
Quant a la modalitat d'estimació objectiva, a més de la llibertat d'amortització en vehicles, es fixa un nou termini per a la renúncia al règim per als contribuents afectats per la DANA, i es prorroguen els límits quantitatius que delimiten l'obligació d'aplicació del règim.
Pel que fa als règims especials, es van tractar dos aspectes: d'una banda, es va recordar que s'havia actualitzat la llista de jurisdiccions no cooperatives per a les imputacions a socis d'institucions d'inversió col·lectiva i, d'altra banda, per a les imputacions de rendes immobiliàries, es va comentar que es mantenia el percentatge d'imputació de l'1,1% en cas de revisió del valor cadastral a partir de l'any 2012.
Quant a la base liquidable, els contribuents afectats per la DANA podran disposar anticipadament dels drets consolidats per aportacions a sistemes de previsió social; s'amplia de 150 a 250 euros la base de deducció per donatius, així com el termini per a la deducció per obres de millora de l'eficiència energètica d'habitatges; i es manté la deducció per adquisició de determinats vehicles elèctrics i punts de recàrrega.
S'estableix també, mitjançant ordre ministerial, l'autoliquidació rectificativa com únic sistema per corregir autoliquidacions d'IRPF, independentment del resultat, llevat que es tracti d'una rectificació per vulneració d'una norma de rang superior cas en què podrà també optar-se per presentar una sol·licitud de rectificació.
D'altra banda, com a conseqüència de la pròrroga dels pressupostos generals de l'Estat, es mantenen les magnituds com l'IPREM, 8.400 euros, l'interès legal, el 3,25% i l'interès de demora, el 4,0625%.
Pel que fa a la tramitació per sol·licitar les devolucions de mutualistes per als períodes 2019 a 2022 i anteriors no prescrits, es va recordar que estava pendent una modificació normativa, es va habilitar un formulari per sol·licitar conjuntament tots els exercicis i es van publicar en la Seu electrònica les preguntes freqüents.
En la segona part de la reunió, es va tractar la situació dels models 200 i 220, la situació de les declaracions informatives financeres i dels models de franquícies i exempcions en règim diplomàtic, i la tramitació de la nova ordre ministerial del model de creació informativa de guarderies.
Tot seguit, la Directora del Departament de Recaptació va resumir el tractat pel seu Departament al si d'aquell grup, en què es va informar de les millores existents en matèria de pagaments, com la possibilitat de pagament a través de qualsevol targeta i a través de Bizum.
La Sra. Virgínia Muñoz comenta que en el grup de treball també es va exposar una externalitat positiva d'aquesta millora, consistent en la possibilitat de finançament per les entitats bancàries que suposa respecte de deutes que no són susceptibles d'ajornament o fraccionament.
També es van comentar en el grup de treball, les modificacions en els terminis de domiciliació, essent el termini el menor entre 3 dies hàbils o 5 dies naturals.
- Mitjans de pagament oferts a través de la ADI als no residents.
La Sra. Virgínia Muñoz contínua amb el punt següent de l'ordre del dia per informar de l'existència d'un servei que presta la ADI de Granada, en matèria assistencial internacional, que permet als no residents solucionar incidències tant sobre la liquidació com sobre la seva recaptació.
El servei, que es prestarà de 9 a 19 hores, es realitzarà telefònicament i a través d'un xat, prestant-se no només en castellà sinó també en uns altres idiomes.
La Sra. Rosa Prieto afegeix que es tracta d'un treball compartit per les dues àrees, gestió i recaptació, fet que permet oferir una assistència integral. La Directora del Departament de Gestió considera que aquest servei aporta un gran valor al contribuent ja que aquest pot, quan aquest resolent algun tema de gestió, plantejar un dubte en matèria de recaptació i ser immediatament atès pels òrgans de Recaptació.
- Nova Eina de Censos Web.
La Sra. Rosa Prieto continua desenvolupant el punt següent de l'ordre del dia per tal de donar a conèixer la nova eina de Censos Web, que és un projecte que existia des de fa temps en el Pla Estratègic de l'Agència.
El model 036 és un model que tots han de complimentar en iniciar una activitat, si bé, la seva complexitat fa que sigui necessària una eina d'assistència, la qual permetrà tant ajudar al seu emplenament com a la seva presentació.
Dos són els objectius fonamentals del servei: d'una banda, reduir la càrrega tributària indirecta, assistint als professionals en el compliment de les seves obligacions amb una major simplificació i reducció d'errors, així com millorar la qualitat de la informació amb la consegüent reducció de requeriments i costos indirectes. D'altra banda, el servei s'alinea amb els compromisos que té Espanya amb l'OCDE per facilitar el compliment de les obligacions als emprenedors.
El servei existeix en la Seu electrònica i es nodreix de la base de dades de l'Agència, permetent l'emplenament i la presentació del model 036 d'una manera guiada i més senzilla, d'una manera similar a renda web o societat web i amb l'objectiu de reduir els errors existents.
El servei inicialment està dirigit només a persones físiques que fonamentalment no estiguin donades d'alta en el cens, sempre que resideixin a Espanya i tinguin activitat a la Península o a les Balears, quedant exclosa de moment les Canarias.
En un primer moment, no s'inclourien aquells detallistes que embenen els productes fora d'Espanya, ni tampoc aquells que tinguin explotacions agrícoles, ramaderes i forestals quan tinguin una activitat accessòria que requereixi alta en l'IAE.
El servei permetria l'alta inicial en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors, la baixa en el cens i la modificació de les dades del domicili per a aquells que ja es trobin d'alta.
La Sra. Rosa Prieto avança que la intenció és anar ampliant les funcionalitats del servei perquè pugui utilitzar-se també per a persones jurídiques i per a uns altres supòsits de modificació.
El servei requereix autenticació i permet la utilització de la representació, podent-se fer mitjançant apoderament, per a la qual cosa s'ha habilitat un enllaç que es pot enviar al poderdant perquè pugui apoderar al representant per a la tramitació i la presentació del 036.
Segons el parer de la Sra. Rosa Prieto el procediment és relativament senzill. En primer lloc, s'han de seleccionar les activitats que es desenvoluparan, permetent l'eina enllaçar directament amb el cercador d'activitats. Una vegada seleccionada l'activitat, la informació que apareix es bolca directament, sense necessitat de copiar-la, formulant-se a continuació determinades preguntes que permeten indicar els règims de tributació aplicables i les obligacions associades.
Així mateix, es permet donar d'alta en registres, com poden ser el de comerç electrònic comunitari o el ROI, validar la declaració per detectar errors que puguin existir i també obtenir la vista prèvia.
D. Adolfo Jiménez pregunta si el servei d'assistència el poden utilitzar les comunitats de béns i les societats civils, contestant la Directora del Departament de Gestió que de moment encara no estan inclosos. A continuació, el mateix representant pregunta si quan es previsualitza el document i s'observa algun error, s'ha de tornar a començar novament, responent el Director del Departament d'Informàtica que no és necessari, ja que el servei et permet tornar al formulari per fer els canvis que corresponguin.
D. José Luis Perea pregunta si se sancionarà quan es presenti el model amb incidències i s'hagi utilitzat aquest servei, responent la Sra. Rosa Prieto que el servei és una eina d'assistència, però que el seu ús no implica absència automàtica de sanció, valorant-se l'existència de culpabilitat de la mateixa manera que a la resta d'obligacions.
D. José Castaño considera que aquesta eina és un avenç i que revesteix gran utilitat, però lamenta que es deixi al col·laborador social fora. No obstant això, la Directora explica que es necessita apoderament per la importància i la sensibilitat de les dades, ja que es tracta de dades personals.
- Actualització de les noves declaracions informatives financeres.
La Directora del Departament de Gestió contínua amb l'exposició del punt següent referent a les noves declaracions informatives, novetats de les quals tenen per finalitat que totes aquelles entitats que presten els mateixos serveis tinguin les mateixes obligacions, així com ampliar l'àmbit objectiu per a determinats productes o serveis nous.
Per això, es va modificar l'article 37 del Reglament General d'Aplicació dels Tributs, relatiu a l'obligació d'informar sobre comptes d'entitats financeres, i s'ha aprovat un nou model 196, amb un format més modern que ha integrat també el model de comptes de no residents, el 291. S'ha modificat l'àmbit subjectiu per incloure com obligats a declarar a les entitats de diners electrònic, així com a les sucursals d'entitats financeres radicades a Espanya i les que radiquen a l'estranger que operen a Espanya en règim de lliure prestació de serveis (en aquest últim cas només pels comptes de residents i establiments permanent de no residents).
La novetat fonamental és que s'ha de subministrar també informació relativa als titulars reals i a tota mena de comptes. Quant a la freqüència, la presentació serà mensual quan es tracti de dades no econòmiques, ja que les dades econòmiques es presentaran el mes de desembre.
La segona informativa que es modifica és la de l'article 38 bis, que és la relativa a l'obligació d'informar sobre el cobrament efectuat mitjançant qualsevol tipus de targeta, a què s'incorpora també el Bizum empresarial. L'àmbit subjectiu en aquesta declaració informativa s'amplia en la mateixa línia que l'anterior, passant a tenir caràcter mensual també el model 170.
Així mateix, s'amplia l'àmbit subjectiu de la informativa recollida en el model 171 referida a l'obligació d'informar sobre préstecs, crèdits i moviments d'efectius.
Finalment s'aprova un nou article 38 ter del reglament, que cregui una nova obligació d'informar en el model 174 sobre operacions realitzades amb tota mena de targetes. Si bé aquesta informativa no existia, sí que es captava la informació per la ONIF. No obstant això, atès que aquesta informació es captava de manera massiva i constant en el temps, és aconsellable que s'estableixi una obligació d'informació de caràcter general per subministrament. L'obligació té caràcter anual i es refereix als pagaments amb tota mena de targetes, excloent-se els imports anuals inferiors a 25.000 euros.
- Estat de situació normativa del projecte de Factura electrònica.
La Directora del Departament de Gestió informa a continuació de l'estat de la normativa sobre facturació electrònica, revestint especial importància tres qüestions.
En primer lloc, es canvia la sintaxi de la solució pública, homogeneïtzant-se amb la reconeguda i comunament aplicada a nivell europeu i en concordança amb el sistema de sintaxi del nou projecte Vida.
En segon lloc, es modifica el contingut de la còpia fidel que s'ha d'enviar a les plataformes i, finalment, s'han rebut nombroses observacions sobre el termini que regula l'article 15 del reial decret, en relació amb el càlcul del termini per al pagament de les factures, per la qual cosa, es preveu que el Ministeri d'Economia realitzi alguna modificació que remeti a la pròpia llei de morositat privada (Llei 3/2004).
Finalment, es va informar que quan s'aprovi l'ordre ministerial, existiran dos terminis per a l'entrada en vigor, en funció de si el volum d'operacions supera o no els 8.000.000 d'euros.
-
Situació de les propostes pendents.
D. Ignacio Fraisero comenta les principals novetats respecte de les propostes ja incorporades al llistat i comença amb el núm. 5, anunciant que el 10 de març es va publicar l'ordre amb els terminis de domiciliació.
Pel que fa a la proposta núm. 7, s'han simplificat els documents relatius als procediments sancionadors en l'IRPF i es troba pendent per a l'any vinent la simplificació dels documents associats als procediments de comprovació de l'IVA i del IS.
Respecte de la proposta núm. 36, l'accés als deutes que s'han satisfet en cada pagament, el Departament de Recaptació ha traslladat que les consultes dels ingressos han de limitar-se a ingressos que ja es troben efectivament aplicats perquè s'hagi rebut la transferència de les entitats col·laboradores i als ingressos en vol (aquells ingressos dels que encara no s'ha rebut la transferència de les entitats col·laboradores) del qual NRC no sigui anul·lable.
A més, si es tracta de liquidacions, el NRC ha d'estar en un estat consolidat, mentre que, en el cas de les autoliquidacions, si l'ingrés s'ha realitzat a través de les entitats col·laboradores, només podria donar-se aquella informació quan al NRC estigui en estat consumit. No obstant això, si el pagament es realitza a través de la passarel·la de pagaments de l'Agència, sempre que es tracti d'autoliquidacions ingressades mitjançant targeta o bizum, el NRC ha d'estar en estat consolidat.
El Director del Departament d'Informàtica aclareix que només es pot informar d'aquells pagaments que són ferms, no podent informar-se d'aquelles situacions que podrien no materialitzar-se.
La Sra. Virgínia Muñoz assenyala que amb les liquidacions no passarà mai, perquè una vegada que es paga una liquidació no és anul·lable i no es pot retrocedir, però amb autoliquidacions, depenent del tipus de pagament, en alguns casos es pot retrocedir. A títol d'exemple, si es fa un pagament d'una autoliquidació i tot seguit es demana un certificat d'estar al corrent, es dona per vàlid el pagament, es consuma i ja no va a poder ser retrocedit.
Quant a la proposta núm. 37, ampliar el sistema de presentació d'una autoliquidació amb generació de document per pagar en el banc, com ocorre a l'IVA a la resta d'autoliquidacions, la Directora del Departament de Recaptació pregunta als representants per conèixer millor la problemàtica i la necessitat d'aquests.
D. José Castaño indica que no ho ha provat, però que amb reconeixement de deute no surt la carta de pagament en el moment, indicant la Sra. Virgínia Muñoz que sí es genera la carta de pagament, que es provi, per la qual cosa entén que la solució ja estaria implementada.
La proposta núm. 38, consistent a procedir a notificar també en paper les notificacions electròniques a les persones físiques, es valora negativament, ja que la nova notificació en paper no té cap tipus d'efecte jurídic i a més, en el Consell de Defensa del Contribuent, es planteja el cas contrari: aquells contribuents que es donen d'alta en notificacions electròniques, persones físiques i que reben una notificació en paper, plantegen queixes perquè han optat pel sistema de notificació electrònica.
En matèria de la revisió de la col·laboració social, serà necessària la tramitació d'una ordre ministerial, anunciant el Director que quant es tingui l'esborrany es consultarà amb els professionals.
La proposta número núm. 40 fa referència a la gestió de la revocació d'apoderaments, ja que actualment resulta necessari per donar de baixa l'apoderament aportar un document exprés de notificació del desistiment al clienta. Doncs bé, s'ha traslladat al grup de treball de representació per a l'estudi de la possibilitat d'una declaració responsable, si bé cas de modificar-se, caldrà incorporar-ho en la resolució vigent d'apoderaments.
Així mateix, s'han incorporat dues noves propostes de FETTAF, consistint la primera en què el col·laborador social jubilat pugui accedir a la informació de l'activitat dels últims 4 anys, encara que el seu certificat digital deixi de ser vàlid. D'altra banda, el representant de FETTAF ha proposat la conveniència de crear un grup de treball per traslladar propostes que requereixin modificacions normatives.
El Director del SEPRI conclou l'exposició de les novetats i obre torn de preguntes, alertant el representant de REAF que la declaració responsable podria ser perjudicial, ja que podria existir una possible responsabilitat futura derivada de què el clienta al·legui que no hi ha comunicació fefaent.
La Directora de l'Agència matisa que es tracta d'una qüestió que va ser objecte d'estudi i que, si els riscos per als professionals són superiors als avantatges, en cap cas s'aprovarà la proposta.
D. Joan Torres manifesta que seria interessant conèixer les dates en què es van demanar les propostes i quan s'aconsegueixen aquestes o quan resulten no viables. A continuació, es refereix al llenguatge dels requeriments i considera que a vegades resulta ofensiu, responent el Director del Departament d'Inspecció que en qualsevol cas es poden millorar els termes utilitzats en les cartes, però que l'única fi d'aquestes cartes és advertir que s'aprecien unes diferències.
En tercer lloc, el representant de FETTAF fa al·lusió al conveni de comanda amb els gestors administratius per a la matriculació de vehicles, ja que molts clientes pregunten la raó d'aquella exclusivitat, contestant-li el Director del SEPRI que s'estudiarà i se'ls traslladarà el motiu.
D. Arturo Jiménez manifesta que en el llistat no consta una petició relacionada amb les notificacions. Si bé en el llistat apareix declarar el mes d'agost inhàbil, el representant considera que ha d'afegir-se reduir les notificacions i requeriments durant el mes d'agost als mínims imprescindibles, al·legant que es tracta de peticions diferents. D. Ignacio Fraisero indica que s'afegirà al llistat com una altra proposta independent.
D. José Castaño suggereix que la redacció de la proposta núm. 5, relativa a fer coincidir els terminis de domiciliació, així com el seu estat que consta com “complerta”, pot generar confusió, i suggereix que es modifiqui la seva redacció ja que el que s'ha complert és la reducció de la diferència existent en els terminis, els quals segueixen sense coincidir.
D'altra banda, considera que la proposta núm. 38 no es refereix a notificar tots els actes en paper a les persones físiques, sinó exclusivament a persones físiques que en algun moment s'han donat d'alta perquè eren empreses i deixen de ser-ho. La fi de la proposta és que no rebin directament un embargament sense haver tingut coneixement del procediment anterior, i que se'ls traslladi en paper la notificació com última oportunitat.
La Sra. Rosa Prieto assenyala que és complicat perquè es van donar d'alta voluntàriament i això comporta unes responsabilitats, però recorda que es fan campanyes amb cartes per avisar-los de què no recullen les notificacions existents.
El representant de FETTAF sol·licita una major explicació quan no siguin viables les mesures i, respecte de les que requereixen modificació normativa, suggereix la creació de grups de treball i una participació més activa dels professionals els quals poden interactuar en major mesura amb el poder legislatiu.
- Propera convocatòria.
La Directora de l'Agència Tributària passa al punt següent de l'ordre del dia per tal de fixar un termini per a la propera convocatòria.
Es decideix, com de costum, que la propera convocatòria tindrà lloc d'aquí a sis mesos, és a dir el mes de novembre de 2025.
A continuació, la Sra. Soledad Fernández dona pas a l'últim punt de l'ordre del dia.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
D. Ignacio Fraisero comenta una petició del Consell General d'Economistes ja que, a causa de certs abusos, avui dia no es permet donar de baixa a un delegat d'un col·laborador social si té notificacions pendents. La possibilitat s'incorporarà al llistat i serà objecte d'anàlisi tal com sol·licita el Consell.
En segon lloc, el mateix Consell sol·licita que es redueixi la documentació que se sol·licita als contribuents i que es demanin primer els registres obligatoris i, a posteriori, es demanin les justificacions. La Directora de Gestió Tributària reitera que es dona una instrucció des del departament que amb caràcter general es compleix. No obstant això, si existeix algun cas, la Sra. Rosa Prieto sol·licita que se li enviï per al seu examen i coneixement.
El Delegat de Catalunya se suma a la petició de la Directora ja que, si bé fa set anys sí que alguna oficina va demanar tots els justificants a l'inici, no s'han retornat a rebre altres queixes de casos concrets.
El Col·legi d'Economistes també planteja la duplicitat de treball per complimentar el model 036 sobre la titularitat real, afegint la Directora de Gestió que la titularitat real s'incorporarà al model 200, i que en el 036 existeix una casella per marcar que la informació de titulars reals no ha variat respecte a la informació presentada amb anterioritat.
D. Manuel Trillo explica que la titularitat real revesteix especial importància i és exigida per normes de la Unió Europea. S'ha de fer una anàlisi de conflicte d'interessos en relació amb qualsevol disposició dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Aquesta anàlisi es realitza amb tota la informació que es capta de titularitats reals de notaries, de registres, del 036 i del model 200, essent la fi que la informació de la titularitat sigui el més actualitzada possible.
El representant de REAF insisteix en què es reben notificacions els caps de setmana, sol·licitant l'Agència que es traslladin els casos concrets i, que si no és la DEHú la responsable de la notificació, s'analitzarà el cas.
El Director del Departament d'Informàtica insisteix en què l'han reiterat en nombroses ocasions e convida als representants a traslladar-ho també directament a la DEHú.
A continuació, també comenten que en el procediment inspector s'atorga el tràmit de 10 dies per aportar la documentació i transcorren molts mesos sense que se sàpiga res d'aquell procediment.
D. Manuel Trillo reconeix que pot existir, en algun cas, aquesta demora, però que es donen instruccions perquè s'evitin llargs lapses de temps, essent una pràctica que es desitja erradicar igualment des del Departament.
D'altra banda, AEDAF sol·licita que s'actualitzi l'estat de la solució pública de VERI*FACTU, comentant el Director del Departament d'Informàtica que ja hi ha 134 empreses desenvolupadores que estan remetent registres de facturació al servei, essent 1.373 els emissors de factures que ja estan remetent la seva informació de facturació en aquest servei. Han remès uns 140.000 registres de facturació e fins i tot com aquestes factures ja tenen incorporat el QR, ja s'han confrontat 4.457 QRs correctament
D'altra banda, la solució de facturació en la Seu de l'Agència encara no està disponible, essent la previsió que pugui estar-ho al voltant de l'1 d'octubre.
Quant a les característiques que tindrà el formulari, s'admetran els modes d'autenticació que habitualment s'admeten i que són clau, certificat i DNI electrònic. L'empresari o professional haurà de complimentar les dades de l'emissor, dels clientes, la numeració, les sèries de la factura, els tipus de factura i el detall dels béns i serveis. El sistema facilitarà els càlculs i produirà una validació, una previsualització d'un pdf que permetrà a continuació signar i enviar la factura, generant-se un justificant, i el pdf ja amb el QR.
A més del que és l'emissió de la factura, es facilita una gestió d'aquestes factures, amb la possibilitat de consultar-les, trobar-les, descarregar-les, copiar-les i realitzar accions com pot ser la seva anul·lació o l'emissió d'una rectificativa.
Es tracta d'una solució bàsica no pensada per a aquells professionals i empresaris que requereixin una major integració amb la resta dels seus productes de gestió, una emissió massiva de factures o qualsevol altra funcionalitat addicional. En qualsevol cas, es comunicaran els límits que sigui necessari establir per evitar abusos.
D. Arturo Jiménez considera que, encara que sigui un sistema voluntari, els proveïdors no tindran l'opció de no manar VERI*FACTU, imposant-se finalment el sistema, afegint el Director que, efectivament, gairebé cap fabricant pot assegurar que el seu sistema sigui realment assegurança per un altre mitjà que no sigui VERI*FACTU.
Per part del Consell General de Graduats Socials, es fa referència a les cartes de l'IRPF 2024, que conviden a presentar complementària en existir diferències, indicant que conté poca informació per localitzar les diferències. La Sra. Rosa Prieto indica que s'està valorant el poder donar més informació en la comunicació però que en qualsevol cas les cartes no formen part de cap procediment, són una eina d'assistència al contribuent.
En segon lloc, sol·liciten que es revisi el límit de 8.000 euros per aplicar les deduccions d'ascendents, contestant la Sra. Rosa Prieto que s'ha sol·licitat igualment per part de l'Agència.
En tercer lloc, plantegen el problema de no poder domiciliar complementàries, assenyalant la Sra. Virgínia Muñoz que s'estudiarà el problema.
Finalment, se sol·licita aclariment de què com se serà procedent quan es presenti autoliquidació rectificativa d'IRPF i la informació no estigui inclosa en dades fiscals, indicant la Directora de Gestió que seguirà el mateix tractament i anàlisi de risc que qualsevol altra autoliquidació.
Per concloure, D. José Castaño advoca per un acord de desconnexió digital en el conjunt de les Administracions que s'adapti a la jornada laboral, recordant la Directora de l'Agència que les jornades difereixen molt i que la proposta revesteix de gran dificultat, ja que s'avança cap a la digitalització, però que en qualsevol cas s'estudiarà el suggeriment.
La Directora agraeix l'alta participació d'aquest Ple i, no existint més intervencions, conclou la 26 a sessió plenària del Fòrum.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a M.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor