Acta de la reunió


ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 27 DE NOVEMBRE DE 2024
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Subdirector d'Estudis, Mètodes i Procediments
D. Enrique Tarrats Ruiz
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Nerea Rodríguez Entremonzaga
Director del Servei Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. José Borja Tomé
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessors Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis i Investigació
D. Arturo Javier Jiménez Contento
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
D. Rafael Gil March, advocat
Consell General De Col·legis De Gestors Administratius D'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Luis Perea Prieto
Registre d'Economistes Assessors Fiscals (REAF)
D.a Raquel Jurado Ibáñez, Tècnica de REAF-CGE
D. Rubén Gimeno Frechel, secretari Tècnic de REAF-CGE
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessors Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessors Fiscals
Coordinador GESAF
D. Carlos de Nicolás Ortells
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a M.a Dolores Carreño Beltrán
El dia 27 de novembre de 2024 se celebra la vigesimosexta reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 10 de juliol de 2024.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Mesures fiscals urgents pels danys produïts per la DANA.
- Punt neutre d'embargament.
- Situació de la col·laboració social.
- Situació de les propostes pendents.
- Propera convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obre la sessió D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, la qual saluda a les persones assistents i agraeix la seva presència.
Després d'informar que l'estat de l'Administració de Catarroja no permet donar servei a causa de la tragèdia produïda per la DANA i anunciar que es col·locaran punts d'atenció per canalitzar ajuts i serveis, la Directora enumera els diferents temes de l'ordre del dia i, sense més demora, dona pas al primer d'ells.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 10 de juliol de 2024
D.a Soledad Fernández Doctor cedeix la paraula a SRA. M.a Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'aquest Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vint-i-cinquena sessió del ple va ser remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a aquesta reunió.
La Subdirectora informa que s'ha rebut una observació del Col·legi General de l'Advocacia relacionada amb el llistat de propostes pendents, ja que la possibilitat d'aportar el NIE d'un només membre d'un òrgan directiu d'entitats no residents es va classificar com inviable i ha de classificar-se com que requereix modificació normativa.
Una vegada canviada la qualificació de l'estat de la proposta, la Subdirectora afegeix que si no hagués més observacions en aquest moment quedaria definitivament aprovada.
Atès que no es formula cap objecció, es declara aprovada l'acta de la 25a sessió plenària, la qual serà publicada a la Seu electrònica de l'Agència Tributària.
3.Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
La Directora General de l'Agència Tributària cedeix la paraula a la Directora del Departament de Recaptació, la qual assenyala que el primer dels punts tractats en el grup de treball va ser l'augment dels mitjans de pagaments permesos.
La Directora del Departament de Recaptació fa saber que a partir de 2025 s'anirà incloent, primer en les autoliquidacions, després les diferents tipologies de liquidacions i finalment les taxes, la possibilitat de pagar amb qualsevol tipus de targeta, ja sigui de crèdit o de dèbit, no limitant-se exclusivament a les entitats col·laboradores com avui dia, i comprenent-se tant els pagaments realitzats en l'àmbit nacional com aquells efectuats des de l'estranger.
A més, D.a Virgínia Muñoz informa que s'inclou el Bizum com possible mitjà de pagament, sempre que, en aquest cas, s'operi en territori nacional.
D'altra banda, la Directora del Departament de Gestió fa al·lusió als temes tractats en els grups de treball, entre els quals es van trobar les novetats informatives, reiterant D.a Rosa Prieto els diferents models que es van veure afectats.
Un altre dels temes tractats va ser l'autoliquidació rectificativa de l'IVA, resumint la Directora del Departament de Gestió que es van exposar en el grup de treball els casos en els que era procedent, així com els diferents exemples pràctics i les qüestions dels representants de professionals.
Respecte dels temes que concerneixen a la relació cooperativa, el Director del SEPRI informa que es comentaran en els punts específic de l'ordre del dia relatius a la col·laboració social i a la situació de les propostes pendents.
No existint intervencions per part dels representants, la Directora de l'Agència Tributària contínua amb el punt següent de l'ordre del dia.
4. Mesures fiscals urgents pels danys produïts per la DANA
La Directora del Departament de Gestió Tributària comenta les mesures adoptades per intentar pal·liar els efectes de la DANA.
La primera de les mesures és la prevista en el Reial Decret llei 6/2024, de 5 de novembre, que aprova una línia directa d'ajuts a empreses i professionals que tinguin el seu domicili fiscal, establiment o local en la zona afectada per la DANA, la qual es delimita en el Reial Decret llei 7/2024, d'11 de novembre.
Els imports dels ajuts van des dels 5.000 euros per a les persones físiques, fins a imports superiors en funció del volum d'operacions per a empreses. Els requisits són: tenir el domicili fiscal, l'establiment o local en la zona afectada i estar donat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors, així com que es mantingui la situació d'alta a 30 de juny de 2025.
També s'han ampliat tots els terminis de presentació de les autoliquidacions tant per a persones físiques com per a empreses, sempre que no revesteixin la condició de gran empresa.
Se suspenen els terminis de tots els procediments que estiguessin oberts i no es realitzaran actuacions, llevat que aquestes siguin imprescindibles o siguin sol·licitades pels contribuents.
La Directora del Departament de Recaptació afegeix que s'ha creat un ajornament específic amb absència d'interessos durant els sis primers mesos, que es podrà sol·licitar per a totes aquelles declaracions amb termini des del 28 d'octubre de 2024 fins al 30 de gener de 2025. L'ajornament consistirà en una sola quota, essent el termini de 24 mesos.
Pel que fa als deutes ajornats o fraccionats, D.a Virgínia Muñoz informa que s'allarga el termini al 5 de febrer i, si no fos possible atendre-ho, serà possible sol·licitar la reconsideració d'un nou termini. Així mateix, s'estén el termini per a l'ingrés del 40% de l'IRPF del mes de novembre.
Afegeix també que s'han habilitat uns enllaços en la Seu electrònica en els que els afectats poden introduir el seu NIF i obtenen una informació personalitzada de l'estat dels seus deutes.
En matèria de subhastes se suspenen els terminis als deutors. Respecte dels licitadors, se'ls permetrà anul·lar les seves licitacions o dipòsits i sol·licitar la seva devolució.
Finalment, es comenten algunes facilitats que es concediran en relació amb la sol·licitud del certificat d'estar al corrent de les obligacions.
A continuació, en matèria d'Impostos Especials, la Directora del Departament de Duanes afegeix que s'estenen els terminis de presentació de les obligacions formals relacionades amb els establiments que estan inscrits en els municipis afectats.
Tanmateix, el comerç exterior està exclòs de les mesures del reial decret, en ser competència exclusiva de la Unió. Per això, D.a Nerea Rodríguez anuncia que, en la mesura del possible, es tindrà en consideració la situació existent.
D. Enrique Tarrats reitera que en l'àmbit d'Inspecció tampoc s'iniciaran nous procediments i que s'estenen també els terminis dels procediments que ja es trobaven en curs.
El representant de AEDAF sol·licita que es tinguin en compte en la normativa els ajuts als treballadors de l'empresa i els ajuts privades, contestant la Directora de l'Agència que ja es treballa sobre aquelles peticions, les quals també es van fer en el Fòrum de Grans Empreses.
El representant de REAF pregunta si són aplicables els ajuts en el cas concret d'un paleta que aquell dia estava fent un treball en la zona afectada i va perdre la seva furgoneta. La Directora del Departament de Gestió respon que no serien aplicables aquests ajuts, sens perjudici, de què li corresponguin ajuts d'uns altres Ministeris o de què sempre puguin al·legar força major en el curs del procediment.
5. Punt neutre d'embargament
La Directora del Departament de Recaptació presenta les línies bàsiques del punt neutre, que defineix com una plataforma administrativa electrònica on convergirà la informació dels embargaments de les diferents Administracions Públiques. En concret constaran tant les propostes d'embargament dels diferents òrgans pagadors que s'adhereixin, com els deutes pendents dels deutors.
D.a Virgínia Muñoz anuncia que es tracta d'un projecte amb vocació nacional desenvolupat pel Departament d'Informàtica Tributària que permet que l'Agència Tributària rebi peticions de qualsevol Administració. El projecte permet creuar informació i gestionar-la d'una forma més àgil i ràpida, tant per al ciutadà com per a l'Administració. Després de l'encreuament previ, les Administracions poden procedir a embargar.
Pel que fa a l'habilitació legal del projecte, la disposició addicional quarta de la Llei 25/2013 comanda a l'Agència Tributària, a les CA, a les entitats locals i a la Tresoreria General de la Seguretat Social, entre d'altres, intercanviar la informació de deutors i les propostes d'embargament.
L'objectiu del punt neutre és aconseguir que el deutor no rebi cap pagament si és deutor d'una altra Administració, així com crear una ordre dels embargaments quan existeix una pluralitat de creditors, complint-se així els principis d'eficàcia, eficiència, cooperació i col·laboració entre Administracions Públiques.
Quant a l'estructura del Reial decret, que es troba en el tràmit de consulta pública, existeixen set títols.
El primer títol defineix l'objecte i l'àmbit d'aplicació: s'aplica a totes les Administracions Públiques i organismes que vulguin adherir-se, si bé han de fer-ho en el seu doble vessant com embargador o pagador, de manera que si són pagadors també haurien de posar els seus crèdits en la plataforma.
El títol segon té en compte les obligacions d'informació a remetre, dedicant-se el títol tercer a l'encreuament d'informació dels creditors de pagament amb els deutors i el títol quart a les actuacions d'embargament.
El títol cinquè regula l'actuació a realitzar per les Administracions pagadores, el sisè recull la informació addicional i el setè defineix els mitjans per subministrar i obtenir informació.
A continuació, les disposicions addicionals tracten temes com la protecció de dades, trobant-se l'entrada en vigor del decret pendent.
El representant de FETTAF pregunta si pot formar part un Ajuntament, contestant la Directora del Departament de Recaptació que pot integrar-se qualsevol municipi que tingui la representació suficient per poder intercanviar informació, per la qual cosa, si es tracta de municipis menors, hauran d'estar representats pels quals els aglutinin.
D. Rafael Gil pregunta si els administrats també tenen accés a la plataforma, assenyalant-se des de l'Agència que de moment només s'ha pensat perquè accedeixin els òrgans embargadors.
D. José Castaño considera que és un projecte molt útil, ja que reben nombroses queixes sobre els embargaments i els col·legiats desconeixen l'ordre dels mateixos. D'altra banda, sol·licita si poden participar en algun grup de treball per intentar reduir les notificacions que reben de molts organismes diferents, contestant D.a Virgínia Muñoz que es poden fer observacions en el tràmit d'informació pública.
Finalment, la Directora del Departament de Recaptació assenyala que només s'envien a la plataforma les quantitats que són ferms, de manera que si existeix un error respon l'embargador.
6. Situació de la col·laboració social
El Director del SEPRI explica que, a causa del temps transcorregut i a la petició rebuda dels graduats socials, es fa necessari revisar la col·laboració social i desenvolupar línies de millora en aquesta matèria.
Per fer-ho, s'ha creat un grup de treball en el que estan representat els diferents Departaments i Serveis i en el que es proposen mesures sobre les associacions i col·legis, mesures sobre els professionals tributaris i mesures que concerneixen als representats.
Quant a les mesures relatives a les associacions i col·legis, es pretén exigir un major rigor davant les sol·licituds d'incorporació. Per consegüent, s'ha de demanar el codi deontològic, el qual permeti analitzar si es compleixen uns principis mínims.
En segon lloc, seria necessari una resolució de la Directora que tingui en compte que cada associació o col·legi exigeixi uns requisits a qualsevol associat o col·legiat que vulgui formar part del cens de col·laboradors socials. Entre aquells requisits, es recollirien estar d'alta en l'IAE, estar al corrent de les seves obligacions tributàries, formació acadèmica o experiència professional, etc. Així mateix, serà necessària una declaració responsable de l'associació o col·legi que asseguri que es compleixen els requisits, sens perjudici que sigui necessari un posterior control administratiu.
En tercer lloc, les associacions i col·legis han de comunicar les incidències. D'altra banda, es modifica la clàusula de vigència dels convenis, de manera que per denunciar un conveni no sigui necessari fer-ho en els dos mesos anteriors als venciments. Així les coses, es permetrà la denúncia en qualsevol moment si s'observa que el col·legi o associació no està complint els requisits.
En cas que s'observin irregularitats importants, es regularà un procediment d'exclusió administratiu que permeti expulsar col·laboradors socials que incompleixen greument les seves obligacions.
Per al cas de la baixa del col·laborador, seria necessària, també, una baixa automàtica del Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Les mesures respecte als professionals també giren al voltant d'exigir uns requisits i establir un control de risc sobre les sol·licituds d'adhesió (verificant notificacions pendents, sancions reiterades, inexistència d'activitat, etc.).
Així mateix, el Director comenta com mesures donar de baixa a professionals que porten molt temps sense exercir com a col·laborador o també donar de baixa als professionals exclosos de l'associació o col·legi, prèvia comunicació de la baixa per aquesta.
Finalment, en relació amb els representats, caldrà articular algun sistema perquè es comuniqui al representat quan es realitzi la presentació d'algun determinat model. També, s'ha de permetre al representat la possibilitat d'inhabilitar la col·laboració social per a les presentacions de les que sigui titular.
D. José Cataño afegeix que és necessari ampliar les funcions que pot realitzar el col·laborador social, ja que per a molts tràmits han d'actuar com apoderats. A títol d'exemple, assenyala que poden presentar algun model, però no es pot generar i fer una pre declaració com a col·laborador social, havent de's ficar el DNI, la data de caducitat, etc.
D.Ignacio Fraisero pren nota i sosté que aquesta qüestió pot tractar-se en algun grup de treball.
D. Arturo Jiménez sol·licita si es pot compartir prèviament aquella resolució amb el contingut dels requisits ja que podria afectar als estatuts de les associacions i dels col·legis professionals, responent afirmativament el Director del SEPRI.
7. Situació de les propostes pendents
A continuació, el Director del SEPRI enumera les novetats existents en el llistat de propostes pendents, començant amb la proposta 5 i informant que l'Ordre Ministerial es troba tramitant-se per recollir l'acord al que es va arribar (que el termini fora el menor de 3 dies laborals o 5 dies naturals).
Quant a la proposta 7, simplificació de documents, es troben en procés els documents de comprovació d'IVA o del procediment sancionador de l'IRPF.
La creació d'un logotip per a aquelles associacions, col·legis i professionals adherits al Codi de Bones Pràctiques, es troba recollida en la proposta 13, informant-se que el logotip està creat però que es necessita elaborar les normes d'ús, la qual cosa es relacionarà amb la millora comentada de la col·laboració social.
Quant a la proposta 16, unificació dels codis CNAE i IAE, s'han iniciat els treballs.
Respecte de la proposta 17, consistent en netear els saldos, s'està analitzant, però requereix un redissenyo complet i suposaria un fort impacte sobre la banca.
La proposta 23 s'ha complert ja que ja es troba operativa la nova aplicació informàtica per a la sol·licitud de devolució de l'impost sobre el plàstic.
D'altra banda, la proposta 24 relativa al NIE es considera que competeix al Ministeri de l'Interior.
Quant a la creació del catàleg de les despeses deduïbles de la proposta 26, s'entén que la seva delimitació correspon a la DGT i als Tribunals, no avançant-se en aquest punt.
La proposta 34, sobre la situació dels ajornaments i fraccionaments una vegada es presenta autoliquidació rectificativa, ja s'ha complert, doncs automàticament l'aplicació els recalcularà.
Pel que fa a la proposta 35, establir criteris més assegurances i clars en derivacions de responsabilitat, en especial per als administradors concursals, es considera que correspon als tribunals la fixació d'aquells criteris.
Tampoc es preveu a curt termini implementar la proposta 36 que permeti conèixer quins deutes s'han satisfet amb cada pagament, sens perjudici que pugui aprovar-se a mitjà termini.
Pel que fa a la proposta 37, es troba en estudi, ja que el DIT i el Departament de Recaptació es troben analitzant l'impacte de la mesura.
La proposta 38, notificar també en paper a les persones físiques, s'estudiarà en el grup intern de notificacions.
El Director del SEPRI sol·licita que es detalli per correu la proposta 40 consistent a facilitar la gestió en la revocació dels apoderaments.
A continuació, assenyala que la proposta 41 resulta inviable, ja que en ella se sol·licitava que no es requerís la data de caducitat del DNI dels clientes, però s'informa que aquest requisit és necessari per raons de seguretat i la predeclaració desapareixerà progressivament.
Finalment, la proposta 42, modificar els terminis de prescripció en les declaracions de responsabilitat, requereix modificació de la normativa.
D. Joan Torres considera molt útil el llistat de propostes i sol·licita que es posin dates en el quadre per saber quan s'aconsegueixen les peticions o des de quan existeixen. També ha de posar-se en coneixement l'existència de la cita especialitzada. A més, proposa que en els grups de treball s'estudiï com traslladar al poder legislatiu totes les peticions que requereixen una modificació normativa.
El Director del SEPRI informa que es contínua amb la difusió de la cita especialitzada per a professionals i que s'estan impulsant accions a nivell territorial amb l'objectiu d'arribar al major nombre d'associats.
D. Rafael Gil se suma a l'agraïment del quadre ja que permet un control de les activitats i considera que s'han de mantenir en el quadre les peticions complertes per poder analitzar el treball que s'ha realitzat.
Quant a la proposta 12, que s'aporti el NIE d'un només membre de l'òrgan directiu, el representant sol·licita que es traslladi el criteri de la DGT o que es posi en estudi. El mateix considera respecte de la proposta 24, que ha de ser analitzada en un grup de treball, doncs, al seu judici, l'Agència Té capacitat per emetre un NIE temporal.
Finalment, el representant de AEDAF sol·licita que en la proposta 2 consti la petició d'eliminar els avisos de requeriment durant el mes d'agost.
8. Propera convocatòria
D.a Soledad Fernández manifesta que la intenció és mantenir la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la propera reunió se celebraria, previsiblement, el mes de juliol.
9. Altres consideracions, precs i preguntes
El representant de AEDAF pregunta si en la solució pública de Verifactu, ficant el NIF del destinatari, es poden veure les dades de la factura rebuda, contestant el Director del Departament d'Informàtica que no és possible, ja que les dades del destinatari són dades personals protegides.
Finalment D. José Castaño sol·licita que s'aclareixi si es va a poder utilitzar l'Excel pel petit empresari, el qual, malgrat ser el perfil idoni per utilitzar la plataforma pública tria no utilitzar-la. Encara que existeixen unes FAQS, el representant assenyala que no li queda clar.
La Directora de l'Agència Tributària presa nota i, no existint més intervencions, conclou la 26a sessió plenària del Fòrum.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a M.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor