Acta de la sessió
ACTA PLE 1/2023
Acta de la reunió del Ple del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms
celebrada el 13 de març de 2023
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. José Borja Tomé
Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Membres en representació de les Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms
Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (ATA)
Vicepresidenta Executiva
D.a Celia Ferrero Romero
Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE)
President
D. Raúl Salinero Lacarta
Unió de Professionals i Treballadors Autònoms (UPTA)
Secretari d'Organització
D. César García Arnal
Secretaria Tècnica del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servei de Planificació i Relacions Institucionals
D.a María Dolores Carreño Beltrán
El dia 13 de març de 2023 se celebra la tercera sessió plenària del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió.
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 d'octubre de 2022.
- Aprovació, si escau, de les modificacions en les Normes de funcionament del Fòrum.
- Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària.
- Supressió de la predeclaració en el model 303. Informació sobre el sistema de carta de pagament habilitat (persones físiques i entitats sense liquidació mensual diferents de societats A i B).
- Facturació electrònica: projectes normatius.
- Nou Portal de Subhastes AEAT.
- Propera convocatòria: dates i temes a tractar.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió
Obre la sessió D. Ignacio Fraisero Aranguren, Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals, qui, després de donar la benvinguda i agrair a les persones assistents la seva presència en la tercera sessió del Ple del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, demana disculpes per l'absència de D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Tributària i presidenta del Fòrum, a qui problemes d'agenda d'última hora li han impedit assistir a la sessió plenària.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 d'octubre de 2022
D. Ignacio Fraisero cedeix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servei de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica del Fòrum, qui manifesta que l'acta de la segona sessió del ple va ser remesa a les federacions i associacions amb anterioritat a aquesta reunió, no havent-se rebuda observacions; afegeix que, si no les hagués en aquest moment, quedaria definitivament aprovada. Atès que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la segona sessió plenària que va tenir lloc el passat 24 d'octubre de 2022 i comunica que la mateixa es publicarà a la seu electrònica de l'Agència Tributària en l'apartat dedicat a aquest Fòrum.
3. Aprovació, si escau, de les modificacions en les Normes de funcionament del Fòrum
En relació amb aquest punt de l'ordre del dia, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals assenyala que en l'anterior sessió plenària es va anunciar la conveniència de modificar les Normes de funcionament del Fòrum, establint una reunió plenària ordinària a l'any i que, també, en funció de les qüestions a tractar, pogués determinar-se la celebració conjunta de les sessions ordinàries o extraordinàries del Ple d'aquest Fòrum i del Ple del Fòrum de Petites i Mitjanes Empresa. Així, afegeix que aquestes modificacions havien estat remeses als membres del Fòrum, sense que fins a la data s'haguessin rebuda observacions i que, si no es produïssin en aquest moment, quedarien aprovades; atès que no es formula cap objecció, declara aprovades les modificacions de les Normes de funcionament del Fòrum. En aquest sentit, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucions informa a les persones presents que a l'ordre del dia de la tercera sessió plenària del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses s'incloïa igualment aquesta qüestió i que havia estat aprovada pels seus membres. Finalment, D. Ignacio Fraisero aclareix que, per suposat, podran celebrar-se les sessions extraordinàries que s'estimin oportunes.
4. Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària
El Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals informa de què l'addenda corresponent a l'exercici 2023 del Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023 s'havia publicat a la seu electrònica el mes de febrer passat, i que, de la mateixa, es podien destacar les següents qüestions:
- El 2023 s'està treballant en la implantació d'un nou model d'informació i assistència mitjançant la vertebració de la coordinació entre els serveis d'assistència presencials i telefòniques, distribuïts per tot el territori nacional, amb les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI), que passen a prestar no només assistència digital als contribuents, sinó també al personal de l'Agència Tributària dedicada a les tasques d'assistència, aconseguint d'aquesta manera una connexió permanent i homogeneïtat quant a protocols d'actuació i criteris. La finalitat del model és que la majoria dels serveis es prestin per tots els canals, facilitant i simplificant l'accés als mateixos de manera que sigui la ciutadania qui decideixi com vol o necessita ser atesa. Aquest model es desenvolupa a partir dels següents instruments:
- Nova aplicació de cita prèvia en la que s'incorpora un llenguatge més comprensible i es millora la seva usabilitat.
- Definició d'una carta de serveis completa que es publicarà a la seu electrònica, facilitant l'accés a aquests serveis. Així mateix, en l'APP de l'Agència Tributària s'inclourà una versió simplificada.
- Unificació de l'assistència telefònica prestada pel personal de l'Agència Tributària, independentment de quin sigui la seva ubicació territorial, mitjançant un servei coordinat de forma centralitzada a través de les ADI.
- Potenciació de la relació cooperativa: està prevista la constitució d'un Fòrum amb les empreses, institucions i entitats pública, així com, en el marc del Fòrum de Grans Empreses, l'aprovació d'un nou annex al Codi de Bones Pràctiques Tributàries que possibiliti l'aportació primerenca de la informació relativa a preus de transferència per les entitats que, voluntàriament, així el decideixin.
- Avançar en la resolució de les sol·licituds de devolució de l'impost sobre societats de les pimes: amb aquest projecte, a desenvolupar en diversos exercicis, es pretén avançar de manera progressiva l'acord de les devolucions que compleixin determinats requisits, de manera que un percentatge rellevant de l'import sol·licitat es tornaria en un moment més proper a la finalització del termini de presentació de l'impost.
- Revisió dels criteris actuals relatius a la tramitació dels ajornaments i fraccionaments, de manera que es flexibilitzi la concessió d'aquells que compleixin determinats requisits.
- Projecte de digitalització de treballadors autònoms i pimes: es continuarà avançant en aquest projecte per tal de modernitzar i professionalitzar la gestió administrativa i facilitar el compliment de les obligacions formals a aquests col·lectius.
En relació amb aquesta última qüestió, D. Ignacio Fraisero indica que es desenvoluparà en el 6è punt de l'ordre del dia, dedicat a la facturació electrònica.
5. Supressió de la predeclaració en el model 303. Informació sobre el sistema de carta de pagament habilitat (persones físiques i entitats sense liquidació mensual diferents de societats A i B)
Per a l'exposició d'aquest punt de l'ordre del dia, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals cedeix la paraula a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Departament de Gestió Tributària, qui inicia la seva intervenció assenyalant que aquesta funcionalitat va dirigida a persones físiques i entitats que no siguin societats anònimes o limitades i que consisteix en la possibilitat de, una vegada presentada l'autoliquidació a través de la seu electrònica, imprimir una carta de pagament i acudir a una entitat financera a abonar-la dins el període voluntari de presentació. Així, afegeix que durant els mesos d'octubre i novembre es va remetre una carta informativa als contribuents que havien presentat durant els corresponents trimestres de 2022 la predeclaració, comunicant-los que, per a les autoliquidacions corresponents a l'exercici 2023 i següents, se suprimia la possibilitat de presentar el model 303 en paper imprès i que se substituïa per un procediment fàcil d'utilitzar i assegurança, ja que per a la presentació de l'autoliquidació el contribuent hauria d'identificar-se a la seu electrònica utilitzant Cl@ve i certificat o DNI electrònics. D'altra banda, D.a Rosa María Prieto comunica que, novament, s'enviaran cartes informatives als contribuents que han presentat la predeclaració durant el 4t trimestre de 2022, que són, aproximadament uns 98.000, representant un percentatge força petit en relació amb els presentadors del mateix trimestre que han utilitzat algun dels sistemes d'identificació electrònica. Finalment, la Directora del Departament de Gestió Tributària indica que, aproximadament, 65.000 contribuents que han utilitzat la predeclaració en paper durant el 4t trimestre no disposen d'un mitjà d'identificació electrònica, per la qual cosa és previsible que utilitzin els serveis d'assistència de l'Agència Tributària per obtenir-ho o que decideixin presentar les autoliquidacions del model 303 a través d'un col·laborador social.
6. Facturació electrònica: projectes normatius
Per abordar aquest punt de l'ordre del dia, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals cedeix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui assenyala que, com tots els presents coneixen, avui dia són dos els projectes normatius en tramitació que, d'alguna manera, estan relacionats amb aquesta matèria, si bé amb notables diferències quant al seu contingut, estructura de la informació i finalitat:
- Projecte de Reial decret pel qual s'aprova el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació: impulsat per l'Agència Tributària, es dicta en desenvolupament de l'article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en la redacció donada per la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, en relació amb la prohibició del programa de doble ús o d'ocultació de vendes, afectant tant a les factures B2B com a les B2C. Així mateix, les entitats obligades al SII no es troben dins el seu àmbit subjectiu, ja que es considera que el mateix compleix els requisits de seguretat de les dades subministrades. D'altra banda, quant a la seva tramitació, avui dia es troba pendent de l'informe del Consell d'Estat.
- Projecte de Reial decret pel qual es desenvolupa la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses pel que fa a la factura electrònica entre empreses i professionals: impulsat pel Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, els seus objectius són aportar una major eficiència al trànsit mercantil mitjançant l'avenç en matèria de digitalització del teixit empresarial espanyol, així com la reducció de la morositat, facilitant l'accés a la informació sobre els terminis de pagament. D'altra banda, estén l'obligació d'expedir i remetre factura electrònica a totes les relacions comercials entre empresaris i professionals, és a dir, estableix la seva universalitat, si bé afecta únicament a les factures B2B. Quant a la seva tramitació, actualment el projecte de Reial decret es troba en fase de consulta pública prèvia.
Així, D. Javier Hurtado comenta que ha realitzat aquestes precisions per tal d'evitar confusions, ja que des d'alguns sectors s'havia apreciat que el segon projecte subsumia al primer, cosa que no és tal. No obstant això, aclareix que els ministeris d'Afers Econòmics i Transformació Digital i d'Hisenda i Funció Pública estan treballant conjuntament en la determinació dels requisits tècnics i d'informació a incloure en la factura electrònica i que, al si d'aquests treballs, l'Agència Tributària ha presentat una proposta integral per donar una solució eficient i viable a la qüestió que, a continuació, exposarà el Director Del Departament d'Informàtica Tributària.
Seguidament presa la paraula D. José Borja Tomé, Director del Departament d'Informàtica Tributària, qui comenta que abans d'exposar la proposta de l'Agència Tributària, abundarà en el ja assenyalat pel Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, reiterant certes diferències entre ambdós projectes:
- D'una banda estarien els sistemes de reporting fiscal, com és el cas del SII o l'actual projecte normatiu de desenvolupament de sistemes de facturació assegurances, entre els quals existeix una modalitat que és amb enviament immediat d'informació a l'Agència Tributària, si bé es tracta només del subministrament de la informació que és rellevant des del punt de vista fiscal i no del contingut complet de la factura. Cal tenir present que el seu objectiu és la prevenció i lluita contra el frau fiscal.
- D'altra banda estaria el projecte normatiu de desenvolupament de la Llei 18/2022, pel qual s'establiria l'obligatorietat de la factura electrònica en els intercanvis B2B i objectius dels quals són la reducció de la morositat comercial i la digitalització del teixit empresarial espanyol. El Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital està impulsant juntament amb el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública una arquitectura de facturació electrònica d'esquema del qual es poden destacar els següents elements:
- intermediat per una xarxa de plataformes d'intercanvi de factures electròniques subjectes a una regulació de mínims quant a seguretat, sintaxi, etc.;
- complementat per un sistema públic d'intercanvi bàsic de factures proporcionada per l'Administració, en què els emissors de les factures o les plataformes designades pels mateixos tindran l'obligació de dipositar-les a la seu electrònica de l'Agència Tributària en un format únic;
- interoperable, gràcies a la capacitat tècnica de les solucions informàtiques i les plataformes per traduir els diferents formats estructurats més utilitzats, basats en estàndards internacionals;
- que inclou a més la informació de la data de pagament de les factures per tal de la seva transmissió entre les parts, així com a l'Administració per al seu seguiment, potenciant la transparència com a mesura davant els abusos en els terminis de pagament.
D. José Borja continua la seva exposició assenyalant que una arquitectura basada en una xarxa interoperable de plataformes presenta importants reptes, com ara els següents:
- Tindrà un cost recurrent per a empreses i professionals ja que hauran de contractar el servei amb una plataforma privada i, encara que aquesta prestés el mateix de manera gratuïta, s'estaria pagant un cost mitjançant la comunicació d'informació sensible en relació amb les seves operacions mercantils.
- Encara que en algun moment s'ha plantejat la possibilitat que l'Agència Tributària o un tercer desenvolupi un node públic d'interoperabilitat que resolgui el problema de la comunicació gratuïta entre diferents plataformes, qualsevol node d'aquest tipus proporcionarà una interoperabilitat limitada i l'Agència Tributària no estaria en disposició d'abordar la seva construcció, ja que portar a la pràctica la interoperabilitat pot ser molt complex, tant per la dificultat per definir-la i exigir-la com per a assegurar-la.
- Haurà d'establir-se la forma d'assegurar la integritat de les factures, segurament mitjançant sistemes criptogràfics de signatura electrònica, el que complicaran la seva implantació i ús. A més, pot suposar un repte assegurar aquesta integritat quan es fan les necessàries conversions de formats.
- Admetre una multiplicitat de formats també generarà costos de transformació de les factures. Així mateix, el fet que aquests formats poden variar amb el temps i tenir diverses variants, en la pràctica pot suposar un element de complexitat addicional.
- Caldrà determinar quin nivell de seguretat s'exigeix a les plataformes tenint en compte que, com més alt sigui, menys probabilitats haurà de que pateixin atacs informàtics. No obstant això, si el nivell de seguretat exigit és molt alt, haurà menys prestadors del servei de facturació electrònica, el que suposarà un encariment dels seus preus.
- Serà molt costós per a empreses i professionals complir amb l'obligació d'informar de tots els pagaments. Així mateix, caldrà establir com les plataformes consoliden i entreguen la informació a l'Administració.
Seguidament, el Director del Departament d'Informàtica Tributària comenta que l'Agència Tributària ha participat en el grup de treball que ha definit l'arquitectura impulsada pel Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital, on, des d'un primer moment, ha sostingut que mancava dels mitjans i habilitats tècniques per posar en marxa sistemes públics que donessin suport a la mateixa i, en particular, un node d'interoperabilitat o una plataforma pública gratuïta de facturació electrònica que interoperés amb la resta de plataformes. Igualment, l'Agència Tributària ha assenyalat alguns dels reptes anteriorment exposats i la impossibilitat de participar en una definició de detall del sistema. Així mateix, D. José Borja indica que l'Agència Tributària ha proposat un esquema per a la facturació electrònica que, basant-se en un sistema públic per a l'intercanvi bàsic de factures i respectant el valor afegit que poden aportar les plataformes de facturació electrònica, permetria assegurar la viabilitat i utilitat del sistema. Afegeix que aquest sistema seria addicional als d'informació fiscal de facturació (SII i Veri*factu) i que en el mateix totes les empreses i professionals incorporarien a la seu electrònica de l'Agència Tributària totes les seves factures emeses, amb un format únic que es validaria juntament amb el NIF de l'emissor i del receptor. Igualment, aquestes factures quedarien a disposició tant dels seus destinataris com de l'Agència Tributària a la seu electrònica de la mateixa. Així, el Director del Departament d'Informàtica Tributària assenyala que el sistema proposat es basa en els següents elements:
- Establiment d'un sistema públic per a l'intercanvi de factures B2B en un format únic, que podria ser Facturae, ja que el seu ús està molt estès atès que és obligatori en les relacions B2G, encara que també podria ser un altre que estigués alineat amb els estàndards europeus, però sempre mantenint la unicitat. No obstant això, la decisió final sobre el format únic a adoptar haurà de prendre's pel Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital.
- Obligació de comunicació de totes les factures B2B a la seu electrònica de l'Agència Tributària pels emissors de les mateixes.
- Posada a disposició dels seus destinataris o representants a la seu electrònica de l'Agència Tributària. Així, essent l'obligació universal, totes les empreses i professionals disposaran de totes les seves factures a la seu electrònica. No obstant això, el contribuent podrà utilitzar, addicionalment, una plataforma de facturació privada per a l'intercanvi de factures, així com per a la gestió de tot el que té relació amb les mateixes.
- Es prohibeix obligar a l'emissor a comunicar la factura al receptor per una plataforma diferent de la seu electrònica l'Agència Tributària.
- Validació del format i del NIF d'emissor i receptor de les factures a la seu de l'Agència Tributària, rebutjant-se aquelles que no s'ajustin al format estàndard. Aquesta validació és la mínima imprescindible perquè els receptors de les factures puguin integrar en els seus sistemes informàtics d'un mode automàtic les factures electròniques rebudes. Encara que inicialment no es planteja el rebuig de factures per uns altres motius per raons de simplicitat, per tal de no dificultar l'intercanvi de factures i limitar l'accés de l'Agència Tributària al contingut no tributari de les mateixes, s'avaluarà més endavant la possibilitat i oportunitat d'unes altres validacions de contingut i, en particular, de la seva consistència amb els llibres registre d'IVA.
- L'Agència Tributària oferirà un formulari en la seva seu per a l'elaboració i registre de factures senzilles per a petits emissors. Aquestes factures quedaran a disposició dels seus destinataris en format Facturae a la seu electrònica de l'Agència Tributària.
- La informació dels pagaments de les factures es comunicaria obligatòriament pels receptors de factures del SII i de forma voluntària pels emissors de factures Veri*factu. Les seves contraparts podrien consultar aquesta informació a la seu de l'Agència Tributària i, si escau, informar de discrepàncies tant pel que fa a si el pagament no s'ha realitzat com a la data real en què s'ha produït. A més, s'estudiaria la possibilitat de fer convergir el sistema d'intercanvi de factures amb SII i Veri*factu en un moment posterior, quan l'intercanvi de factures estigués ben consolidat. D'altra banda, s'ha descartat la participació de les entitats financeres en el model per la complexitat que implicaria, en especial pel que fa a la identificació en el moment del pagament del destinatari, l'origen del pagament, i la factura a què es pugui referir.
Seguidament, el Director del Departament d'Informàtica Tributària assenyala que es poden destacar com avantatges i inconvenients d'aquesta proposta els següents:
- Avantatges:
- Es tracta d'una alternativa viable amb un cost moderat per a les empreses i professionals, inferior al de qualsevol altra alternativa en els terminis plantejats.
- Les diferents parts del projecte es poden desenvolupar de forma independent e aniran aportant valor tan aviat com entrin en servei. Per exemple, la informació sobre pagaments que s'articularia sobre els actuals llibres de factures rebudes del SII, pot començar a consolidar-se independentment de què s'hagi començat a rebre la informació completa de les factures de tots els empresaris i professionals.
- No obliga als empresaris a comunicar a plataformes privades informació sensible.
- El sistema permet a les empreses i professionals l'intercanvi de factures electròniques estructurades que poden incorporar de manera automàtica en els seus sistemes informàtics.
- En establir-se un format únic, s'adopta un estàndard nacional que simplifica en la majoria dels casos el tractament automatitzat.
- S'habilita un sistema que permet un control bàsic de períodes de pagament, en especial els de les grans empreses, sense imposar una càrrega desproporcionada d'informació. Aquesta informació estarà consolidada a l'Agència Tributària per al seu ús per les autoritats econòmiques.
- Es redueix el risc d'alteració de factures en plataformes privades amb intencions fraudulentes.
- Mantenir una mínima validació de format i dels NIF de les factures intercanviades en el sistema farà més fàcil el seu desplegament. De la mateixa manera, mantenir un enviament del contingut de les factures independent de l'enviament dels registres de facturació dels sistemes SII i Veri*factu simplificarà el compliment de les obligacions d'empresaris i professionals.
- Addicionalment i amb caràcter voluntari es poden utilitzar plataformes privades per a fins que aportin un valor afegit al mer intercanvi de factures en un format estàndard.
- Una futura convergència dels sistemes d'informació fiscal i intercanvi de factures és molt més senzilla en el model proposat que en qualsevol altre que pugui plantejar-se.
- Inconvenients:
- L'Agència Tributària ha d'assumir el cost de la posada en funcionament del sistema, si bé en basar-se en infraestructures disponibles aquest cost està controlat.
- La informació relativa als pagaments de les factures serà incompleta, ja que només es registraran pagaments totals. A més, el subministrament d'aquesta informació només serà obligatòria per a determinades empreses. No obstant això, una vegada implantat el sistema, si fora necessari, és viable establir majors obligacions d'informació per a emissors i receptors de factures.
- Els empresaris i professionals hauran de remetre dues informacions a l'Agència Tributària: llibres registre de SII (o transmissió automàtica de registres Veri*factu) i contingut de les factures. Aquesta doble obligació respon a la diferent naturalesa de la informació que cal comunicar a l'Administració tributària i als clientes e, fins i tot, als diferents tractaments que ambdós processos puguin requerir. Tanmateix, es tracta d'un procés tècnic automatisable i la independència entre ambdós sistemes és necessària per poder implantar el sistema en un termini breu. Així mateix, qualsevol altre model que pugui plantejar-se per a la facturació electrònica, com el basat en plataformes privades de facturació, s'enfronta al mateix inconvenient i, a més, si la informació fiscal i la de facturació s'envien a sistemes diferents, seria molt més complicat en un futur buscar una possible convergència dels mateixos.
A continuació, els representants de les Federacions i Associacions presents en la sessió plantegen les següents qüestions:
- En relació amb el formulari que l'Agència Tributària oferirà en la seva seu electrònica per a la confecció de factures senzilles es consulta si, una vegada emplenat, es podria remetre, al que el Director del Departament d'Informàtica Tributària li respon que, una vegada finalitzat l'emplenament no és necessari remetre-ho, atès que es confecciona en la pròpia seu electrònica, on la factura quedaria disponible per al seu destinatari en un format que li permetria integrar-la en la seva comptabilitat. A més, l'emissor de la factura pot optar per remetre-se-la al receptor per uns altres canals (plataforma privada, correu electrònic, etc.).
- Es pregunta si es vincularan les factures electròniques amb els llibres registre, al que els representants de l'Agència Tributària contesten que en un primer moment no serà possible degut, fonamentalment, als terminis d'implementació previstos. A més, s'assenyala que per elaborar els llibres registre amb el contingut de les factures electròniques, aquestes haurien de sotmetre's a una sèrie de validacions que introduirien una certa complexitat en un document que conté una part d'informació no fiscal i sí de caràcter comercial. No obstant això, el fet que totes les factures B2B estiguin en un repositori a la seu electrònica de l'Agència Tributària facilitarà la convergència dels sistemes de subministrament d'informació fiscal i de facturació electrònica a mitjà termini, contribuint a la implantació d'un model que permeti avançar en l'automatització de totes aquestes tasques, simplificant així el compliment de les obligacions legals a empreses i professionals.
- En relació amb la utilització de plataformes privades s'assenyala que, efectivament, se cedirien dades sensibles de l'activitat comercial i que, a més tindria un cost. Per part seva, els representants de l'Agència Tributària, donant suport a les seves intervencions en una presentació en power point, indiquen que la utilització de les mateixes tindria caràcter voluntari, ja que hi ha la possibilitat de què hagi empreses o professionals que per diferents motius prefereixin la seva utilització. En aquest cas, seria la pròpia plataforma la que s'ocuparia del compliment de les obligacions de remissió de la informació a l'Agència Tributària.
- S'indica que el fet que totes les factures estiguin dipositades a la seu de l'Agència Tributària facilitaria l'activitat dels professionals tributaris que s'ocupen de la comptabilitat, ja que no haurien d'esperar a què els seus clientes se les remetessin.
- Es planteja el cas de les factures B2C, al que els responsables de l'Agència Tributària assenyalen que, si bé la remissió d'aquestes factures no serà obligatòria, tanmateix, per evitar possibles errors en la qualificació del destinatari (consumidor o empresa i professional) l'aconsellable és que, voluntàriament, es remetin també les factures expedides als clientes consumidors finals.
- Es pregunta sobre el “Tiquet Bai” que s'està implementant al País Basc. Els representants de l'Agència Tributària responen que ja està en vigor a Gipuzkoa i que presenta una major semblança amb els sistemes Veri*factu que amb els de remissió de factures, ja que únicament es remet determinada informació i no el contingut complet de les mateixes.
- Quant als sistemes d'identificació dels clientes per consultar les seves factures a la seu electrònica el Director del Departament d'Informàtica Tributària indica que en el cas de persones físiques podran utilitzar el certificat o DNI electrònics i el sistema Cl@ve.
- Les entitats presents en la reunió assenyalen que, en relació amb aquestes noves obligacions d'informació, esperen que s'implementi la possibilitat de comptar amb una eina amb la que puguin elaborar les seves factures i que aquestes es remetin directament a l'Agència Tributària, sense necessitat de comptar amb una plataforma privada que causi nous costos i que suposi la cessió a un tercer de dades que podrien considerar-se sensibles sobre la pròpia activitat empresarial.
Per finalitzar amb aquest punt de l'ordre del dia, el Director del Departament d'Informàtica Tributària assenyala que després de la reunió es remetrà als membres del Fòrum un document on s'explica més detalladament l'exposat en la reunió. Així mateix, anima als presents a participar en la consulta pública i remetre les seves propostes i observacions, ja que l'opinió de pimes i autònoms en aquest projecte normatiu és d'una importància considerable.
Atès que no es produeixen més intervencions, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals dona pas al punt següent de l'ordre del dia i cedeix la paraula a D.a Virgínia Muñoz Fernández, Directora del Departament de Recaptació.
7. Nou Portal de Subhastes AEAT
D.a Virgínia Muñoz, que utilitza en la seva exposició una presentació en power point, informa de què el passat 24 de novembre l'Agència Tributària havia posat en funcionament el “Projecte per a la comercialització de béns en subhasta”, consistent en un nou sistema d'informació i assistència en matèria d'alienacions centrada no en els deutors amb la Hisenda Pública afectades per un procediment d'alienació, sinó en totes aquelles persones interessades a participar en aquest procediment. Afegeix que la finalitat de la nova funcionalitat és potenciar les alienacions de béns mobles i immobles embargats, a través de subhastes electròniques convocades per l'Agència Tributària. Així, la Directora del Departament de Recaptació indica que destacarà breument els següents aspectes del nou sistema:
- A nivell intern es va crear l'Equip Nacional d'Alienacions i la Mesa Nacional de Subhastes, el que ha permès prestar el servei i la presa de decisions a l'àmbit nacional, homogeneïtzant els procediments d'alienació. Així mateix, la gestió i la depuració del stock és única per a tot el territori nacional, havent-se implementat una funcionalitat informàtica (“mapa de selecció de béns ”) que permet la classificació d'un bé tenint en compte un algoritme que determina la seva capacitat d'alienació (en funció del tipus de bé, dret alienable, percentatge de titularitat, valor, càrregues, etc.) i que, a més, geoposiciona els béns immobles a google maps.
- S'ha posat en marxa un servei d'atenció telefònica específic dirigit a prestar a la ciutadania en general, i no només als especialistes en la matèria, una atenció personalitzada, facilitant-li la informació que necessiti i guiant-li durant tot el procés, amb l'objectiu d'incrementar la participació i l'import de les adjudicacions. La durada mitjana de les trucades ateses està entre 15 i 20 minuts, el que pot donar una idea de què la informació subministrada és molt completa (jurídica, tècnica, procedimental, etc.). A més, el nou servei disposa d'un sistema de “trucades de sortida ”. D'altra banda, també compta amb un sistema intern d'auditories per tal de garantir el compliment d'uns rigorosos estàndards de qualitat.
- La nova funcionalitat, ja sigui a la seu electrònica de l'Agència Tributària o en l'APP, és visualment atractiva, accessible i fàcil d'utilitzar, per la qual cosa s'espera que fomenti la participació. La seva aparença és semblant a la d'unes altres plataformes existents en el mercat.
- De moment, està dirigit a l'alienació de béns immobles, si bé està prevista la seva extensió a béns mobles durant 2023.
- Els immobles subhastats incorporen descripcions detallades, fotos i tota la informació que es considera d'utilitat per a la ciutadania, així com un enllaç a la informació cadastral dels mateixos. També inclou un enllaç al Portal de subhastes BOE, on es poden consultar les subhastes que estan actives i participar en les mateixes.
- Els béns es poden visualitzar en format “Llistat” o “Mapa” i, en qualsevol cas, disposa d'un sistema de filtres i cercadors que es complementa amb un catàleg de preguntes freqüents per tal de facilitar la gestió a les persones que desitgin participar. A més, els interessats poden guardar els seus criteris de cerca i subscriure's a un servei d'“avisos ”que li permetrà, prèvia identificació electrònica, rebre un
SMS o un correu electrònic quan hagi nous béns que compleixin aquests criteris.
8. Propera convocatòria: dates i temes a tractar
D. Ignacio Fraisero comenta que, tal com se n'ha recordat amb les modificacions de les Normes de funcionament del Fòrum aprovades en el punt 3 de l'ordre del dia, està previst que la següent sessió plenària tingui lloc el març de 2024 i es realitzi conjuntament amb el ple del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses. No obstant això, el Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals afegeix que la data és orientativa i, per suposat, cabria la possibilitat de modificar-la en funció de l'evolució de l'activitat dels grups de treball.
9. Altres consideracions, precs i preguntes
El Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals ofereix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari, observació, etc.
En primer lloc presa la paraula D.a Celia Ferrero per assenyalar que cal que des de l'Administració es realitzi una campanya de difusió sobre les modificacions normatives previstes quant a facturació electrònica i l'important que és per a la realització dels tràmits administratius que els treballadors autònoms disposin d'un certificat electrònic. Així, comenta que durant la pandèmia es va posar de manifest que un percentatge significatiu del col·lectiu al que representa mancava de certificat electrònic i que, si bé el nombre de treballadors autònoms que el tenen ha anat incrementant-se des de llavors, ATA considera que s'ha de seguir insistint en aquest tema. En aquest sentit, indica que seria convenient facilitar els tràmits per a la seva obtenció i, a més, comptar amb un servei d'ajuda específic. Finalment, subratlla que disposar d'un certificat electrònic també pot significar una reducció de costos indirectes, ja que es podria no dependre d'un col·laborador social.
Seguidament presa la paraula D. César García Arnal, qui manifesta que està d'acord amb el que ha comentat per la representant d'ATA, però que desitja insistir en què, a més, haurien de facilitar-se els tràmits per a l'obtenció del certificat electrònic, així com la seva utilització. Afegeix que existeixen empreses certificadores que, previ pagament, t'el proporcionen sense desplaçaments, el custodien en el “núvol”, t'avisen quan cal renovar-ho, etc. Així, assenyala que seria convenient que des de l'Administració se simplifiqués tot el que té relació amb els certificats electrònics.
Per part dels representants de l'Agència Tributària s'indica que es pren nota de la qüestió plantejada i se sol·licita a les entitats que remetin a l'Administració les propostes que considerin oportunes.
A continuació, atès que no es produeix cap altra petició de paraula, D. Ignacio Fraisero agraeix a totes les persones presents la seva assistència i dona per conclosa la tercera sessió plenària del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms.
LA SECRETÀRIA TÈCNICA
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
Vist i plau
LA DIRECTORA DEL DEPARTAMENT
DE GESTIÓ TRIBUTÀRIA
(en substitució de la Directora General
de l'Agència Tributària)
D.a Rosa María Prieto del Rei