Normes de funcionament i addenda
Basades en la posada en comú dels problemes generals que puguin plantejar-se en l'aplicació del sistema tributari
Normes de funcionament del Fòrum de Grans Empreses
(modificades en la 3a sessió - 20 de juliol de 2010)
I. Naturalesa i composició del Fòrum
I.1. Naturalesa
El Fòrum de Grans Empreses (d’ara endavant, Fòrum) té com objecte promoure una major col·laboració entre les empreses i l'Administració tributària de l'Estat, basada en els principis de transparència i confiança mútua, a través del coneixement i posada en comú dels problemes generals que puguin plantejar-se en l'aplicació del sistema tributari.
I.2. Composició
-
El Fòrum estarà presidit pel titular de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Seran membres del Fòrum:
-
Per part de l'Administració tributària de l'Estat:
-
El titular de la Direcció de l' Agència Estatal d'Administració Tributària , que ostentarà la condició de Vicepresident.
-
Els titulars dels Departaments de Gestió Tributària, d'Inspecció Financera i Tributària, de Recaptació i de Duanes i Impostos Especials i el titular de la Delegació Central de Grans Contribuents, de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
-
Per part de les empreses:
-
Un membre del Consell d'Administració de cadascuna de les empreses participants en el Fòrum o un membre de l'empresa expressament designada pel Consell per a la seva representació davant el Fòrum.
-
-
-
En cas de vacant, absència o malaltia, els membres del Fòrum seran substituïts de la següent manera:
-
En el cas de l'Administració tributària de l'Estat, el president serà substituït pel Vicepresident i en el cas dels altres membres el suplent haurà de tenir, com a mínim, la categoria de Subdirector General o assimilat i pertànyer al mateix òrgan que el titular.
-
En el cas de les empreses, el suplent haurà de, també, ser un membre de l'empresa designat pel Consell d'Administració per a la seva representació davant el Fòrum.
La designació del suplent haurà de ser comunicada amb la suficient antelació per ser tinguda en compte en les corresponents convocatòries.
-
-
El Fòrum comptarà amb una Secretaria Tècnica, desenvolupada per un funcionari designat pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària. Així mateix, col·laboraran de forma rotatòria per períodes anuals en la Secretaria Tècnica els representants de les empreses participants en el Fòrum que el desitgin.
II. Funcions
II.1. Funcions del Fòrum
En el Fòrum es podrà tractar qualsevol qüestió referida a matèries tributàries d'interès comú dels participants en el mateix, a proposta de qualsevol d'aquests.
Entre d'altres, podran ser objecte de coneixement i discussió en el Fòrum les següents matèries:
-
Millora de la relació entre l'Administració tributària de l'Estat i les empreses i establiment de canals de comunicació fluida. En particular:
-
Difusió de l'estructura dels òrgans d'aplicació dels tributs i de la pràctica d'aquesta aplicació.
-
Suggeriments de millora en la gestió dels tributs.
-
Millora dels actuals canals de comunicació entre l'Administració tributària i les empreses i establiment d'uns altres nous.
-
Difusió de criteris interpretatius específics d'interès general realitzats pels òrgans competents (administratius, economicoadministratius i judicials).
-
-
Simplificació i afavoriment del compliment de les obligacions fiscals, a través de l'anàlisi de:
-
Les possibles millores a introduir en els procediments d'aplicació dels tributs.
-
Les actuacions de control tributari: durada, costos d'atenció, etc.
-
Les obligacions formals en relació amb la fiscalitat dels grups fiscals (Societats i IVA), de les operacions vinculades, etc.
-
Els criteris i freqüència de remissió d'informació fiscal a l'Administració.
-
La implantació i modificació de programes informàtics de subministrament d'informació i d'ajuda a l'emplenament de declaracions. Informació anticipada sobre els mateixos.
-
El foment de la facturació electrònica.
-
L'establiment de canals d'informació que generin més seguretat en l'actuació empresarial, minimitzant els costos de litigiositat i el risc de sanció.
-
La tributació de determinades operacions d'interès general.
-
-
Estudi de canvis normatius i adaptació als mateixos:
-
Coneixement anticipat de projectes normatius d'interès general.
-
Propostes de modificació normativa d'interès general.
-
-
Avaluació de l'actuació interna de les empreses en relació amb l'aplicació del sistema tributari:
-
Difusió de la importància de la gestió fiscal en els programes de formació gerencial de les empreses.
-
Responsabilitat dels Consells d'Administració en matèria fiscal com manifestació de la Responsabilitat Social Corporativa.
-
Creació d'un Codi de bones pràctiques tributàries.
-
Possibles millores a introduir en els procediments de control intern per a la detecció i gestió de les contingències fiscals en les empreses.
-
Els acords adoptaran la forma d'informes o recomanacions en relació amb les matèries tractades en el Fòrum, per la qual cosa mancaran d'efectes jurídics vinculants. El Fòrum establirà els cursos de comunicació pública dels acords adoptats en el mateix.
II.2. Funcions del president
Correspon al President:
-
Dirigir, promoure i coordinar l'actuació del Fòrum, convocant i presidint les sessions.
-
Fixar l'ordre del dia de les sessions, tenint en compte les propostes i peticions formulades pels seus membres en els termes previstos en aquestes Normes de Funcionament.
-
Encomanar a la Secretaria Tècnica la realització d'estudis, informes o treballs relacionats amb les matèries tractades o que es tractin en el Fòrum.
-
Quantes unes altres funcions se li atribueixen en aquestes Normes de Funcionament.
II.3. Funcions de la Secretaria Tècnica
Corresponen a la Secretaria Tècnica les següents funcions:
-
Impulsar i donar suport als treballs del Fòrum, proposar temes a tractar i preparar la documentació relativa als mateixos.
-
Realitzar els estudis, informes o treballs que li encomani el Fòrum o el seu president i elaborar estudis comparatius en l'àmbit internacional sobre les matèries pròpies del Fòrum.
-
Estendre les actes de les sessions del Fòrum i dels grups de treball.
-
Disposar la difusió i publicitat dels acords adoptats pel Fòrum.
-
Quantes unes altres funcions se li atribueixen en aquestes Normes de Funcionament.
II.4. Funcions dels membres del Fòrum
Correspon als membres del Fòrum:
-
Participar en les sessions del Ple del Fòrum i dels Grups de treball dels que formin part, proposant al president la inclusió de temes a l'ordre del dia amb suficient antelació.
-
Presentar propostes per a la seva discussió pel Ple del Fòrum o per al seu estudi en els Grups de treball o per la Secretaria Tècnica, planificant l'actuació dels mateixos.
III. Funcionament del Fòrum de Grans Empreses
El Fòrum podrà funcionar en Ple o a través d'un o diversos Grups de treball.
III.1. Ple
-
El Ple estarà integrat per la totalitat dels seus membres, sota la direcció del president i assistit pel secretari Tècnic.
Excepcionalment, a instàncies de qualsevol dels membres del Fòrum i amb prèvia convocatòria del president, podran assistir a les reunions del Ple unes altres persones de la qual presència es consideri convenient d'acord amb els assumptes a tractar.
-
El Ple celebrarà sessió ordinària com a mínim una vegada al semestre, efectuant-se la convocatòria pel president, a través de la Secretaria Tècnica, amb una antelació mínima de quinze dies.
-
Les sessions extraordinàries del Ple seran convocades pel president, a través de la Secretaria Tècnica, amb una antelació mínima de setanta-dos hores, en qualsevol dels supòsits següents:
-
Per iniciativa pròpia.
-
Quan el sol·licitin els representants de com a mínim cinc de les empreses participants, que hauran de, en qualsevol cas, proposar la inclusió de temes a l'ordre del dia.
-
-
A la convocatòria, que contindrà l'ordre del dia de la sessió, s'acompanyarà la documentació específica sobre els temes a tractar. El president podrà ampliar l'ordre del dia o remetre documentació complementària fins a quaranta-vuit hores abans de la celebració de la sessió.
-
Per a la vàlida constitució del Ple serà necessària, a més de la presència del president i del secretari Tècnic, o dels qui, si escau, els substitueixin, la de com a mínim la meitat dels representants de l'Administració tributària de l'Estat i la meitat dels representants de les empreses participants.
-
En les sessions ordinàries podrà ser objecte de deliberació qualsevol tema no inclòs a l'ordre del dia, sempre que, a proposta del president, així s'acordi pels membres presents al començament de la sessió.
-
Els acords s'adoptaran sempre per consens entre els assistents a les reunions del Ple.
-
Per cada sessió es redactarà una acta per la Secretaria Tècnica, que serà remesa a cada membre del Fòrum, juntament amb la convocatòria de la sessió següent, per a la seva aprovació.
-
En l'acta s'especificaran necessàriament els assistents, l'ordre del dia de la sessió, les circumstàncies de lloc i temps en què s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords assolits.
-
Després de la seva aprovació, l'acta serà signada pel secretari Tècnic amb el vistiplau del president.
-
Les sessions del Fòrum podran celebrar-se a qualsevol lloc que decideixi el seu president, amb la conformitat dels representants de les empreses participants.
III.2. Grups de treball
-
El Ple del Fòrum podrà acordar la creació de Grups de treball i la seva supressió, i determinarà seus comesos, competències i règim de funcionament.
-
Els representants en els Grups de treball seran designats, en el cas de l'Administració tributària de l'Estat pel president o el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària entre els funcionaris de la mateixa, i en el cas de les empreses pel conjunt dels representants d'aquestes en el Fòrum entre els empleats de les mateixes.
Excepcionalment, a instàncies de qualsevol dels membres dels Grups de treball i amb prèvia convocatòria del secretari Tècnic del Fòrum, podran assistir a les reunions dels Grups unes altres persones de la qual presència es consideri convenient d'acord amb els assumptes a tractar.
-
L'acord de creació dels Grups de treball establirà el termini en el que hauran de complir amb l'encàrrec que se'ls hagi encomanat.
-
Als Grups de treball assistirà el secretari Tècnic del Fòrum o el funcionari de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en el que aquell delegui, que desenvoluparà les funcions de Secretaria en la forma prevista en aquestes Normes de funcionament. També assistirà el representant de les empreses a què fa referència l'apartat I.2.4 d'aquestes Normes de funcionament.
-
El resultat dels treballs dels Grups serà entregat al president del Fòrum per a la seva inclusió a l'ordre del dia de la següent sessió del Ple.
IV. Modificació de les Normes de funcionament del Fòrum
Qualsevol proposta de modificació d'aquestes Normes de funcionament haurà de ser presentada a la Secretaria Tècnica per a la seva elevació al Ple. Presentada una proposta de reforma i informada per la Secretaria Tècnica, el Ple la sotmetrà a debat i aprovació, si escau, per consens.