Salta al contingut principal
Sessions del Ple del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses

Acta de la sessió

Logotips de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses

ACTA PLE 1/2022

Acta de la reunió del Ple del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses
celebrada el 16 de febrer de 2022

Secretaria d'Estat d'Hisenda

President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda

D. Héctor Fernando Izquierdo Triana

Gabinet del secretari de l'Estat d'Hisenda

D.a Ana Isabel Mateo Lozano

President del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses

Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària

D. Jesús Gascón Catalán

Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària

Directora del Departament de Gestió Tributària

D.a Rosa María Prieto del Rei

Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària

D. Javier Hurtado Puerta

Director del Departament de Recaptació

D. Guillermo Barros Gallego

Director del Departament d'Informàtica Tributària

D. José Borja Tomé

Director del Servei de Planificació i Relacions Institucionals

D. Ignacio Fraisero Aranguren

Membres en representació de les Petites i Mitjanes Empreses

Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE)

Director del Departament d'Economia

D. Gregorio Izquierdo Llanes

Cap d'Àrea Fiscal

D. Bernardo Soto Siles

Confederació Espanyola de la Petita i Mitjana Empresa (CEPYME)

Secretari General

D. Luis Aribayos Mínguez

Secretaria Tècnica del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses

Subdirectora General de Comunicació Externa

D.a María Dolores Carreño Beltrán

El dia 16 de febrer de 2022 se celebra la primera sessió plenària del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent

ORDRE DEL DIA

  1. Obertura pel secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària. Objectius del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses.
  2. Ronda d'intervencions dels representants de Petites i Mitjanes Empreses.
  3. Aprovació de les Normes de funcionament del Fòrum.
    • Composició de la Secretaria Tècnica.
  4. Constitució de grups de treball:
    • Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
    • Anàlisi normativa i projecte de digitalització.
  5. Propera convocatòria: dates i temes a tractar.
  6. Altres consideracions, precs i preguntes.

1. Obertura de la sessió

Obre la sessió D. Héctor Fernando Izquierdo Triana, secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seva presència, manifesta que l'Administració és conscient de què les petites i mitjanes empreses són un element econòmic clau, ja que representen a més del 95% del teixit empresarial espanyol. Així mateix, indica que és voluntat del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i de l'Agència Tributària el fomentar el model de relació cooperativa, el qual està demostrant ser un eficaç instrument en la prevenció i lluita contra el frau fiscal. D. Héctor Izquierdo afegeix que espera que, igual que succeeix amb uns altres fòrums ja constituïts i que porten més d'una dècada funcionant, el Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses es converteixi també en un excel·lent canal de comunicació basada en els principis de transparència i confiança mútua i que amb l'esforç i el treball de tots s'aconsegueixin uns resultats que redundin positivament en el conjunt de la societat.

Seguidament, el secretari de l'Estat d'Hisenda cedeix la paraula a D. Jesús Gascón Catalán a fi que comenti els objectius que es pretenen aconseguir amb la constitució d'aquest Fòrum.

D. Jesús Gascón inicia la seva exposició assenyalant que l'Agència Tributària, en línia amb les iniciatives de l'OCDE quant al model cooperatiu, va posar en marxa l'any 2009 un fòrum amb les grans empreses i, posteriorment, el 2011, un altre amb les associacions i col·legis de professionals tributaris, però que, en els últims temps, s'ha vingut apreciant la necessitat de comptar amb un marc anàleg de relació amb les petites i mitjanes empreses. Així mateix, comenta que vol reconèixer la tasca desenvolupada pel col·lectiu de professionals que realitzan funcions de col·laboració social i que en el seu moment a dia traslladen a l'Administració diferents problemàtiques que afecten a les pimes, treballadors autònoms i persones amb obligacions tributàries en general. No obstant això, D. Jesús Gascón comenta que no necessàriament la visió dels professionals tributaris ha de coincidir sempre amb la dels contribuents als que representen, per la qual cosa des de l'Agència Tributària s'ha considerat que l'establiment d'aquest Fòrum complementa perfectament els treballs dels ja existents. Així, assenyala que l'objectiu principal d'aquest Fòrum és institucionalitzar un espai directe i permanent de relació, on els seus membres es reuneixin periòdicament i puguin compartir diferents perspectives sobre els assumptes d'interès que se suscitin en relació amb l'aplicació del sistema tributari. A més, l'Agència Tributària compartirà, igual que es fa en uns altres fòrums, la seva planificació i les línies estratègiques dels propers anys, explicant els resultats que es vagin obtenint per l'organització. D'altra banda, D. Jesús Gascón afegeix que el Fòrum també desenvoluparà la seva activitat a través de la constitució de grups de treball, atès que, per l'experiència demostrada en uns altres àmbits de col·laboració, els mateixos aporten un major dinamisme als treballs, podent convocar-se les reunions que qualsevol de les parts estimi oportunes. En aquest sentit, assenyala que els grups de treball previstos són dos, un dedicat específicament a la redacció d'un codi de bones pràctiques que pugui ser subscrit per les associacions i confederacions que representen al col·lectiu i al qual puguin adherir-se les pròpies empreses, i un altre dedicat a les novetats normatives i al projecte de digitalització. En relació amb el primer grup de treball comenta que ja existeix un Codi de Bones Pràctiques Tributàries aprovat en el marc del Fòrum de Grans Empreses, si bé no limitat a aquestes, ja que pot adherir-se al mateix qualsevol empresa que el desitgi. No obstant això, en aquest codi es recullen referències a qüestions, com pot ser la fiscalitat internacional, amb les que una pime, en principi, no es va a sentir molt identificada. Per això, s'ha estimat convenient que, partint dels codis de bones pràctiques tributàries existents, es duguin a terme les adaptacions necessàries a fi que reflecteixin la realitat de les petites i mitjanes empreses. D'altra banda, pel que fa al segon grup de treball, D. Jesús Gascón assenyala que, per suposat, s'analitzarà el projecte de digitalització per al col·lectiu, però que, a més, en aquests temps de continus canvis normatius, les reunions del grup seran de molta utilitat de cara a estar permanentment actualitzats i a conèixer la posició i punts de vista dels membres del Fòrum en els assumptes que se suscitin. Afegeix que està a punt de publicar-se en el web del Ministeri el desplegament reglamentari de la prohibició de la utilització de programa de doble ús, per tal d'acomplir el tràmit d'audiència i informació pública, i que tant a la Direcció General de Tributs com a l'Agència Tributària els interessa comptar amb els suggeriments i observacions que es formulin des de diferents àmbits. Així mateix, el Director General de l'Agència Tributària comenta que en aquest grup de treball no només caldrà centrar-se en el curt i mitjà termini, sinó que també caldrà tractar matèries relatives al futur de la tributació de les pimes. En aquest sentit, afegeix que està previst que el Comitè de persones expertes presentin aviat el Llibre Blanco sobre la reforma tributària i que, encara que el tema de la tributació de pimes i treballadors autònoms no figurava expressament en l'encàrrec realitzat pel Govern, d'alguna manera es veurà afectada, per la qual cosa es podrien utilitzar les reunions del grup de treball per portar al terreny pràctic les recomanacions del Comitè i analitzar i discutir els possibles canvis en el curt, mitjà i llarg termini que podrien implementar-se. Finalment, D. Jesús Gascón indica que, atès que haurà matèries d'interès comú tant per a les pimes com per als treballadors autònoms, les reunions dels grups de treball es podran celebrar conjuntament per als dos fòrums i, si l'assumpte el requereix, es podrà comptar amb la participació de representants de la Direcció General de Tributs o de l'Institut d'Estudis Fiscals.

2. Ronda d'intervencions dels representants de Petites i Mitjanes Empreses

A continuació el secretari de l'Estat ofereix la paraula als representants de les pimes.

En primer lloc intervé D. Luis Aribayos Mínguez, secretari General de la Confederació Espanyola de la Petita i Mitjana Empresa (CEPYME), qui, després d'agrair a l'Agència Tributària la constitució del fòrum i posar-se a disposició de totes les persones presents, destaca que en un moment com aquest, en què les modificacions normatives són constants, el fet de comptar amb un espai en el que compartir i debatre les qüestions d'interès, resulta tremendament clarificador a l'hora d'adoptar una posició. Així mateix, assenyala que des de CEPYME estan compromesos amb el projecte de digitalització de les pimes, ja que estan convençuts de què la factura electrònica i altres eines digitals constitueixen un eficaç instrument en la lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, però que, no obstant això, els preocupa com s'implementarà i que es tinguin en compte les diferents dimensions de les empreses, ja que cal tenir en compte que el teixit productiu espanyol està constituït majoritàriament per microempreses i treballadors autònoms. Així, afegeix que per a la seva associació l'increment de la recaptació motivat per un augment del nombre de contribuents és una excel·lent notícia, és a dir, baixant la pressió fiscal al mateix temps que aflora economia submergida. Així mateix, comenta que un altre tema que els preocupa és el de la morositat, ja que, si bé les grans empreses compten amb solucions immediates a uns costos força reduïts a través de la utilització de sistemes de confirmació  o factoring, per a una pime recórrer a aquests mecanismes li suposa uns quants punts del seu marge de benefici. No obstant això, afegeix que des de CEPYME no estarien d'acord que, en un moment de crisi econòmica com l'actual, s'articulés un sistema de sancions per a pimes que travessen especials dificultats per fer front a les seves obligacions, entenent que més aviat s'hauria de recórrer a un model basat en incentius. Així, D. Luis Aribayos indica que el projecte de llei “Cregui i creix” també l'estan tractant amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital i reitera que, com és sabut per tots, els principals problemes de l'economia espanyola són conseqüència de la mida de les empreses que conformen el sector empresarial, tal com assenyalen en un estudi que han elaborat, on es recull que la tributació s'incrementaria en 5 punts del PIB només amb què s'assolís la mitjana europea quant a dimensions de les empreses. Per això, des de la seva organització sostenen que és de gran importància que, a l'hora de legislar, es tingui molt present quin és la realitat del teixit productiu. Finalment, tornant a la constitució del Fòrum, el representant de CEPYME assenyala que en la seva opinió la clau estarà en els treballs dels grups, que és on es van analitzar i compartir les qüestions concretes del dia a dia, moltes de les quals, efectivament, són compartides amb el col·lectiu de treballadors autònoms.

Seguidament presa la paraula D. Gregorio Izquierdo, de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE), qui en primer lloc agraeix al secretari de l'Estat la seva presència en aquest acte constitutiu, clar indicador de l'interès del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública a impulsar el model de relació cooperativa amb els col·lectius als que representen les confederacions presents i afegeix que aquest Fòrum suposa la institucionalització d'una relació ja existent, cosa que representa un gran avenç. Així mateix, assenyala que el fet que l'Agència Tributària s'hagi marcat com una de les seves línies estratègiques el foment d'una relació cooperativa amb les persones contribuents en lloc de continuar amb l'enfocament de controvèrsia tan preponderant en el passat, és una cosa molt positiva per a tots, ja que, a més del grau de pressió tributària, a les pimes els preocupa molta la seguretat jurídica, la qual, sens dubte, aquest tipus de fòrums ajuden a incrementar, tant per al contribuent com per a l'Administració. D'altra banda, comenta que, quant als temes plantejats (digitalització, codi de bones pràctiques, etc.), són totes matèries d'actualitat i reptes encaminats a la modernització de l'Agència Tributària i que, encara que la competència regulatòria correspongui a la mateixa, en la mesura en què s'atenguin les aportacions i experiències que els diferents agents socials puguin realitzar en assumptes tan complexos, s'aconseguirà una millor regulació que redundarà en la consecució d'un sistema tributari també millor per a tots, que, d'altra banda, és el desitjo de tots els presents.

3. Aprovació de les Normes de funcionament del Fòrum i composició de la Secretaria Tècnica

Per al desenvolupament d'aquest punt de l'ordre del dia, el secretari de l'Estat d'Hisenda atorga la paraula a D. Jesús Gascón, qui comunica que les “Normes de funcionament” del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses van ser remeses als integrants del mateix amb antelació a aquesta convocatòria, no havent-se rebuda observacions, i que, si no les hagués en aquest moment, quedarien definitivament aprovades. Al no realitzar-se cap comentari per les persones presents, el Director General de l'Agència Tributària declara aprovades les “Normes de funcionament”.

Seguidament, D. Jesús Gascón assenyala que en les “Normes de funcionament” es recull que la Subdirecció General de Comunicació Externa exercirà les funcions de Secretaria del Fòrum, comptant amb la col·laboració d'un representant de les Federacions de forma rotaria per períodes anuals, al que els representants de les pimes responen designant a D. Luis Aribayos Mínguez com a col·laborador de la Secretaria Tècnica per a aquest primer any.

A continuació D. Jesús Gascón informa de què a la seu electrònica de l'Agència Tributària s'habilitarà un espai dins l'apartat de “Relació cooperativa” en el que s'aniran incloent totes aquelles qüestions que es considerin d'interès general en relació amb el Fòrum (normes de funcionament, grups de treball, actes de les sessions plenàries, etc.).

4. Constitució de grups de treball

El secretari de l'Estat d'Hisenda reitera el comentat per D. Jesús Gascón quant a que les Normes de funcionament en el seu apartat III recullen que les activitats del Fòrum es podran desenvolupar a través de la constitució de grups de treball quan així el decideixi el Ple, i que a les reunions dels mateixos podran assistir altres persones de la qual presència es consideri convenient (representants de la Direcció General de Tributs, de l'Institut d'Estudis Fiscals, etc.). Així mateix, D. Héctor Izquierdo afegeix que, quan es tractin temes d'interès per als integrants del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, les sessions dels grups de treball d'ambdós Fòrums es podran celebrar conjuntament.

Seguidament cedeix la paraula al Director General de l'Agència Tributària perquè realitzi una breu exposició sobre aquest punt de l'ordre del dia.

D. Jesús Gascón assenyala que en les reunions preparatòries prèvies a la celebració d'aquesta sessió plenària es va constatar la conveniència de crear des d'un primer moment els dos grups de treball ja comentats i de dels quals comesos es poden destacar els següents:

Codi de Bones Pràctiques Tributàries: partint dels codis de bones pràctiques existents, s'adaptaran a la realitat de les pimes, de manera que el codi pugui ser subscrit tant per les entitats representants del col·lectiu, com per les pròpies pimes, en línia amb el realitzat en el Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, on els propis professionals que exerceixen funcions de col·laboració social compten amb un Codi de Bones Pràctiques al que poden adherir-se.

Anàlisi normativa i projecte de digitalització: la idea amb aquest grup de treball és mantenir reunions, en un principi, amb una major freqüència per tal d'abordar el projecte de digitalització, ja que és imminent que es remeti a informació pública el desplegament reglamentari i per a l'Agència Tributària és una prioritat comptar amb les aportacions dels col·lectius afectats, principalment tenint en compte que el projecte està inclòs en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i que una de les fites del mateix és la plena entrada en vigor de la Llei 11/2021. Atès que la prohibició d'utilitzar programa de doble ús és una de les mesures més importants recollides en la Llei, el seu desplegament reglamentari haurà d'estar aprovat i en vigor abans de l'1 de juliol. Per això, l'Agència Tributària té un especial interès a mantenir una interlocució permanent durant tot el desenvolupament del projecte, de manera que es pugui preveure el resultat final de tot el procés, aconseguint així més seguretat jurídica per als col·lectius afectats. Així mateix, en la mesura en la que una de les iniciatives finançables amb fons europeu és el programa “kit digital”, caldrà realitzar un seguiment de la incorporació, per part de les empreses fabricants i desenvolupadores de programa, de les especificacions tècniques que s'estan elaborant, de manera que les persones adquirents del producte tinguin total garantia de què estan complint amb la norma. D'altra banda, quant a l'altre contingut fonamental del grup de treball, uns altres projectes normatius, així com les novetats relacionades amb els mateixos, caldrà confeccionar un llistat distingint entre el curt, mitjà i llarg termini, de manera que les reunions del grup es puguin ordenar adequadament, ja que els assumptes seran variats i importants. Així, a tall d'exemple, caldrà tractar el tema de les càrregues indirectes i les obligacions formals, compartint propostes que puguin contribuir a la seva reducció i simplificació. A més, per suposat, s'emportaran al grup els projectes que vagin sorgint, per tal d'analitzar les seves conseqüències des del punt de vista de l'aplicabilitat.

Atès que els presents no formulen cap objecció, D. Jesús Gascón declara formalment constituïts els grups de treball del Fòrum.

5. Propera convocatòria: dates i temes a tractar

En desenvolupament d'aquest punt de l'ordre del dia, el secretari de l'Estat d'Hisenda manifesta que aquest Fòrum neix amb una clara vocació de permanència i que, perquè comenti el concernent a la propera convocatòria ordinària del ple, li cedeix la paraula al Director General de l'Agència Tributària.

D. Jesús Gascón assenyala que, en principi, es convocarien dues sessions plenàries a l'any, estant prevista la següent per al mes de setembre, ja que, independentment de l'evolució de la pandèmia, l'avantatge de tenir un nombre de participants reduït és que, segurament, es podrà realitzar presencialment. Així mateix, reitera el ja comentat durant aquesta sessió en relació amb que l'objectiu del Fòrum és comptar amb un canal permanent de comunicació on es desbloquegin els temes i es pugui avançar en els mateixos, per la qual cosa les reunions dels grups de treball es convocarien les vegades que fossin precises, tan aviat com una de les parts apreciés la conveniència de la seva celebració. D'altra banda, el Director General de l'Agència Tributària indica que les funcions de la Secretaria estaran residenciades en el Servei de Planificació i Relacions Institucionals, dirigit per D. Ignacio Fraisero Aranguren, recaient el càrrec de secretària Tècnica en la Subdirectora General de Comunicació Externa, D.a Dolores Carreño Beltrán. Afegeix que, independentment dels formalismes, els representants de les pimes també tenen a la seva disposició a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Departament de Gestió Tributària, a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, a D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, a D. José Borja Tomé, Director del Departament d'Informàtica Tributària i, per suposat, al Director General de l'Agència Tributària.

Seguidament, presa la paraula novament el secretari de l'Estat d'Hisenda, qui, després de posar-se a disposició del Fòrum, reitera que la constitució del mateix persegueix aconseguir l'establiment real d'un espai de cooperació, de manera que el de convocar dues sessions plenàries a l'any no sigui per garantir un funcionament mínim del mateix, sinó perquè merita en una autèntica necessitat derivada de la seva utilitat per als seus membres. Així mateix, reitera que els grups de treball es reuniran les vegades que qualsevol de les parts l'estimi convenient.

6. Altres consideracions, precs i preguntes

A continuació el secretari de l'Estat d'Hisenda ofereix la paraula als assistents i atès que no es produeix cap intervenció, agraeix a totes les persones assistents la seva presència i dona per conclosa la primera sessió plenària del Fòrum de Petites i Mitjanes Empreses, acomiadant-se fins a la següent reunió.

 

LA SECRETÀRIA TÈCNICA

D.a  MARÍA DOLORES CARREÑO BELTRÁN

Vist i plau

EL PRESIDENT DEL FÒRUM

D. JESÚS GASCÓN CATALÁN