Procediment
T'informem sobre qüestions relacionades amb els procediments de derivació de responsabilitat i de successió mentre estan essent tramitats
Llevat que una norma amb rang de llei disposi una altra cosa, la derivació de responsabilitat requereix un acte administratiu (acord de declaració) en el que, prèvia audiència a l'interessat, es declari la responsabilitat i es determini el seu abast i extensió. Amb anterioritat a aquesta declaració, l'Administració podrà adoptar mesures cautelars de l'article 81 de la LGT.
El procediment serà ordinari o abreujat, essent en ambdós casos el termini per a la seva tramitació de 6 mesos, des de la notificació de l'acord d'inici. En el còmput d'aquest termini no es tindran en compte els períodes d'interrupció justificada, ni les dilacions per causes no imputables a l'Administració establertes en la normativa.
El procediment de declaració de responsabilitat s'iniciarà mitjançant acord d'inici dictat per l'òrgan competent que haurà de ser notificat a l'interessat. En cas que el procediment sigui abreujat, l'acord d'inici contindrà la proposta de derivació de responsabilitat, posant de manifest l'expedient electrònic, i atorgant tràmit de tràmit d'audiència i al·legacions (i si escau de conformitat, si escau), que serà de 15 dies comptats a partir de l'endemà de la notificació de l'obertura d'aquest termini.
Transcorregut el termini indicat, i a la vista de les al·legacions i documentació presentada, es dictarà acord de declaració de responsabilitat o es dictarà acord decretant l'arxivament de les actuacions.
Contra l'acord de declaració de responsabilitat podrà interposar-se per l'interessat en el termini d'un mes a comptar de la seva notificació recurs de reposició o reclamació econòmica administrativa.
La notificació de l'acord de derivació de responsabilitat obre el termini d'ingrés en voluntària dels imports assenyalats en l'acord, tret dels supòsits de responsabilitat solidària en els que no hagi transcorregut el període voluntari de pagament original del deute que es deriva. Per això amb la notificació d'aquest acord es facilitaran les corresponents cartes de pagament, tret del supòsit indicat en què, si escau, seran objecte de notificació les corresponents cartes de pagament a través d'un requeriment iniciant-se el termini d'ingrés en voluntària a partir de la data en què rebi aquest requeriment.
El procediment de declaració de responsabilitat també pot desenvolupar-se de forma simultània a la tramitació d'un procediment de comprovació i inspecció que s'està duent a terme davant el deutor principal, essent en aquest cas competents els òrgans encarregats de practicar la liquidació.
En el procediment de recaptació davant successors es notificarà un requeriment de pagament als successors parell que procedeixin a l'ingrés dels deutes liquidats i pendents de pagament de la persona difunta o entitat dissolta o liquidada. En concret, ha de diferenciar-se el procediment a seguir tenint en compte el tipus de successió.
- Successió de persona física.
Morta una persona física, els deutes tributaris liquidats i pendents d'ingrés en el moment de la defunció es transmetran als seus hereus i legataris, podent continuar el procediment de recaptació davant els mateixos.
En aquest procediment es tindrà en compte el que disposa la legislació civil sobre l'acceptació de l'herència, per la qual cosa si l'hereu s'hagués acollit al dret de deliberar podrà sol·licitar un certificat dels deutes i responsabilitats pendents de la persona difunta.
En cap cas serà exigible als successors, les sancions imposades a la persona difunta
- Successió de persones jurídiques i entitats sense personalitat.
Dissolta i liquidada una societat o entitat, el procediment de recaptació continuarà amb els seus socis, partícips o cotitulars, una vegada constatada l'extinció de la personalitat jurídica, que respondran del pagament dels deutes pendents, tenint en compte si la norma mercantil limita o no la responsabilitat dels socis o partícips.
Dissolta i liquidada una fundació, el procediment de recaptació continuarà amb els destinataris dels seus béns i drets.
Dissolta una entitat sense liquidació del seu patrimoni, els deutes i sancions tributàries pendent de pagament es transmetran a les persones o entitats beneficiàries de l'operació que respondrà del pagament amb tot el seu patrimoni.
L'Administració tributària podrà adreçar-se contra qualsevol dels socis, partícips, cotitulars o destinataris, o contra tots ells simultània o successivament, per requerir-los el pagament del deute tributari i costes pendents.
El pagament del deute serà exigit al successor, en el mateix estat, voluntària o executiva, en què es trobava en el moment de la defunció o extinció de l'entitat.
Igualment està a disposició del successor l'opció de “pagar, ajornar i consultar” en contingut relacionat.
Contra aquest requeriment podrà interposar-se per l'interessat, en el termini d'un mes a comptar de la seva notificació, recurs de reposició o reclamació econòmica administrativa.