2.1 Classe
Tenint en compte determinades característiques de liquidació i a normes de tributació específiques que condicionen el comportament recaptatori dels subjectes passius, aquests s'agrupen en les següents classes:
- Règim Simplificat: Procediment específic i diferenciat de declaració. Règim especial aplicable segons el que estableixen els arts. 122 i 123 de la Llei de l'IVA.Entrarà en aquesta categoria qualsevol declarant resultat del qual d'IVA s'hagi d'exclusivament a activitats en règim simplificat i no realitzi cap activitat en règim general.
- Règim general:
- Activitats amb tipus reduïts: Activitats amb tipus d'IVA suportats en operacions corrents superiors als tipus d'IVA repercutits.
- Règim de deducció especial: Agrupa a tots els declarants als que els resulta aplicable algun règim de deducció especial (arts. 101 i següents de la Llei de l'IVA).
- Prorrata general
- Prorrata especial
- Sectors diferenciats
Tot això per la realització d'alguna activitat exempta sense dret a deducció.
Entren en aquesta categoria tots aquells declarants que tenen contingut significatiu en les vendes exemptes sense dret a deducció (declarades o estimades) o bé tenen un contingut diferent entre els valors de les compres totals i les compres deduïbles.
- Règim de deducció general: categoria que reuneix la resta dels declarants en règim general.
En resum, segons la classe d'empresa els declarants s'agrupen en les següents categories:
- Simplificat
- Tipus reduïts
- Deducció especial
- Deducció general