Salta al contingut principal
Exercici 2018

Els impostos meritats i els ingressos tributaris

El 2018 els impostos meritats van créixer un 5,7% (6,1% si només s'inclouen les quatre figures principals; Quadre 1.4). Tant en un com en un altre cas el creixement és molt semblant al registrat el 2017 (5,9% per al total i 5,8% per a les principals figures). L'augment dels impostos meritats és similar al que van registrar els ingressos tributaris, una vegada eliminat el 2017 i 2018 l'impacte de la implantació del SII (5,4%). Això indica que les diferències ocasionades pel diferent moment del registre dels ingressos (el període de meritació en el primer cas i el d'ingrés o devolució en el segon) amb prou feines van tenir influència, en termes agregats, el 2018, com es pot apreciar en el Gràfic 1.16 que il·lustra el procés de generació dels ingressos tributaris des de la base imposable.

L'IRPF meritat va créixer el 2018 un 5,3%, per sota del 6,2% de l'any anterior (Quadre 2.1). Donada l'estabilitat del tipus efectiu, el creixement va obeir exclusivament a la favorable evolució de les rendes. El menor augment de l'impost meritat en comparació de 2017 és conseqüència de l'impacte negatiu, assenyalat en l'apartat anterior, provocat per l'extensió de les deduccions familiars. Aquest fet explica també la diferència el 2018 entre la variació de l'impost total (5,3%) i sense quota diferencial ni deduccions familiars (6,3%).

El principal component de l'impost, les retencions sobre les rendes del treball, van créixer el 2018 un 6,5% (el 2017, 4,5%). És la mateixa taxa que es va registrar en els salaris (Quadre 2.3) i que, com a novetat el 2018, va provenir no només de l'augment del treball, sinó també de l'increment del salari mitjà i de la pujada del tipus efectiu que va comportar. Per part seva les retencions sobre pensions van créixer un 6,7% (5,3% el 2017). El creixement del tipus que en els anys més recents explicava més de la meitat del creixement de les retencions, el 2018 va estar limitat per l'ampliació de la reducció per rendiments del treball que va afavorir a les pensions més baixes, però, a canvi, la pujada aprovada en els Pressupostos va propiciar un augment significatiu de les bases.

El 2018 els ingressos tributaris per IRPF es van elevar fins als 82.859 milions d'euros, un 7,6% més que el 2017. La discrepància que es produeix entre el creixement de l'impost meritat i el dels ingressos es justifica per la declaració anual que inclou cada mesura. En l'impost meritat se suma la declaració de 2018 a liquidar el 2019 i que, com s'ha vist, s'espera tingui pitjors resultats que el 2017 per l'augment de les deduccions familiars, mentre que els ingressos contenen els resultats de la declaració de 2017 presentada el 2018 i que van aportar gairebé 1.000 milions d'euros al creixement de la recaptació. 

Es preveu que l'impost sobre societats meritat creixi el 2018 un 15,1% (11,1% sense la quota diferencial que es presentarà el juliol; Quadre 3.1). El component principal de l'impost són els pagaments fraccionats que van créixer un 11,9% el 2018. El comportament d'aquests pagaments va ser molt diferent en els diferents col·lectius de contribuents (Quadre 3.2). A les Grans Empreses i grups consolidats, que tributen d'acord amb els seus beneficis, l'augment dels pagaments va assolir el 13,5% (18,3% en grups i 5,4% en les empreses que no pertanyen a grups), molt per damunt de l'aconseguit el 2017. La millora es va produir de forma molt concentrada en els grups i, en particular, en un número reduït dels mateixos; a la resta d'empreses el creixement de 2018 va ser inferior al de 2017. Cal destacar, a més, l'augment de l'aportació del pagament mínim en aquests resultats. Per part seva, els pagaments en les pimes (que tributen segons l'última quota anual presentada) van créixer un 2,3%, el que va suposar una forta contracció respecte al creixement dels tres anys anteriors.

Els ingressos tributaris van créixer fins als 24.838 milions, un 7,3% més del recaptat el 2017. La diferència respecte a l'impost meritat és conseqüència de l'avançament del ritme de realització de les devolucions. Si es corregeix aquell element, el creixement dels ingressos seria del 12,8%, xifra més propera a la meritació.

En termes de caixa, els dos elements determinants el 2018 van ser l'evolució dels pagaments fraccionats comentada anteriorment i l'augment del 14,1% de les devolucions (Quadre 7.2). Cal recordar que aquestes devolucions no es deriven de l'activitat l'any, sinó que estan lligades a declaracions i liquidacions d'exercicis anteriors.

L'IVA meritat va créixer el 2018 un 5,6%, el mateix increment que va mostrar la despesa subjecte (Quadre 4.1). El 2018 va haver canvis en alguns tipus, però la seva repercussió sobre l'impost en el seu conjunt és marginal.

Els ingressos tributaris a l'IVA van ascendir a 70.177 milions, un 10,3% més que el 2017 (Quadre 4.2). Les xifres estan afectades per l'impacte del SII. Si es corregeix, el creixement seria del 3,7%. La diferència entre la meritació i la caixa es va produir, principalment, per dues raons: l'elevat volum de devolucions realitzades corresponents a l'any anterior i als ajustaments amb els territoris forals, i el descens dels ingressos de períodes anteriors (conseqüència dels canvis en la gestió d'ajornaments que van tenir lloc el 2017 i efectes dels quals es van arrossegar el 2018).

Els Impostos Especials meritats van créixer un 1,9% el 2018, davant el 0,2% de 2017 (Quadre 5.1). Com s'ha assenyalat en parlar de les bases, el repunt no s'explica tant per la positiva evolució dels consums, com per l'irregular comportament que van tenir els mateixos el 2017, en particular en tabac i alcohol. En l'impost meritat en Hidrocarburs, la figura de major pes en el conjunt d'aquests impostos, el creixement el 2018 va ser de l'1,8%, per sota del 2,6% aconseguit el 2017 (Quadre 5.4). La causa del menor creixement va ser el descens del consum de gas natural (descens associat en bona part a la menor utilització del mateix en la generació d'energia elèctrica), i, en l'últim tram de l'any, a la supressió de l'impost per a aquest producte i per al gasoil i el fueloil amb la mateixa fi introduïda pel RDL 15/2018. En els productes de major consum, gasolines i gasoils, el creixement el 2018 va ser semblant al de l'any anterior (2,4% i 2,1%, respectivament), encara que el resultat es va obtenir, sobretot, per l'augment de prop del 5% en el gasoil de calefacció, més volàtil i menys lligat a l'activitat general de l'economia. L'Impost sobre Tasques del Tabac va créixer un 2,4% (-4,8% el 2017; Quadre 5.5). La irregularitat de la sèrie pertorba el diagnòstic que es pot fer d'aquesta figura en la que el consum i l'impost meritat estan pràcticament estabilitzats des de 2013 amb 2.100 milions de paquets i 6.600 milions d'euros a l'any. L'Impost sobre l'Electricitat meritada va augmentar un 4,4% el 2018, gairebé 3,5 punts més que el 2017 (Quadre 5.6). La major part del creixement es va deure a les irregularitats que es van produir el maig de 2017 en la facturació d'algunes empreses, el que fa que sembli que el consum va créixer el 2018 més del que realment el va fer. L'Impost sobre el Carbó va registrar una forta disminució del 15,1% (Quadre 5.7) en comparar-se amb l'elevat nivell d'ingressos que s'havia assolit en l'impost el 2017 coincidint amb els problemes de sequera i la utilització del carbó com substitut de les fonts hidrogràfiques. Fins i tot amb tot, i amb una perspectiva més àmplia, els ingressos de 2018 van ser només alguna cosa més baixes que la mitjana de 275 milions anuals del període 2014-2017. Finalment, en els impostos sobre l'alcohol els ingressos creixen en conjunt un 1,8% (0,5% el 2017) per la recuperació en Alcohol i Begudes Derivades i malgrat la desacceleració en els consums de cervesa (Cuadros 5.2 i 5.3).

El 2018 els ingressos tributaris per Impostos Especials van sumar un total de 20.528 milions, el que va suposar un 1,1% més que el 2017. Les petites diferències amb la meritació, concentrades especialment en tabac i alcohol, són conseqüència encara dels desplaçaments a 2017 dels ingressos meritats durant els últims mesos de 2016, després de la pujada de tipus de llavors.

La resta de les figures tributàries diferents dels quatre principals va suposar uns ingressos de 10.284 milions, un 4,8% més que el 2017. Pràcticament tot l'increment es deu al Impost sobre la Renda dels No Residents. El 2018 els seus ingressos van registrar un creixement del 17,2% que s'explica per l'evolució de les rendes subjectes a retencions (sobretot per la millora dels dividends) i pel resultat de la declaració anual (Quadre 6.1). En l'aspecte positiu també van destacar els impostos mediambientals del Capítol I (3,6%) i els Altres ingressos del Capítol III (6,4%). En la part negativa, cal assenyalar la caiguda dels ingressos per Taxes (-11%; Quadre 6.5) com a conseqüència, fonamentalment, del descens dels ingressos procedents del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica (-43,9%), afectat per la sequera de 2017 (exercici que va ser liquidat el 2018) i malgrat l'augment del tipus que va entrar en vigor el 2018.