5. Els Impostos Especials
Els Impostos Especials van ser els que, entre les grans figures, van registrar un menor creixement el 2022. Així, els ingressos per aquests impostos van augmentar un 2,5% fins als 20.224 milions d'euros, encara per sota (-5,4%) dels nivells de 2019 a nivell agregat (Quadre 5.1 ). No obstant això, el comportament va ser diferent entre les diferents figures. En l'Impost sobre Hidrocarburs els ingressos van augmentar un 4,3%, però no van assolir encara els nivells de 2019, atès que, si bé el consum se segueix recuperant, s'ha vist llastat pel fort increment dels preus. En el cas de l'Impost sobre Tasques del Tabac, el 2022 es va trencar la tendència decreixent dels ingressos, registrant-se un increment del 9,3%. Aquest canvi s'explica per dos factors. D'una banda, va augmentar el consum, tant dels cigarrets (7,2%) que van superar el nivell anterior a la pandèmia com de la resta de tasques (2,9%) que van afermar la seva tendència creixent. D'altra banda, el preu mitjà abans d'impostos d'ambdues categories es va incrementar. L'Impost sobre l'Electricitat va registrar una forta caiguda dels ingressos (-79%) explicada per les successives pròrrogues durant tot l'any de la baixada del tipus, en vigor des de mitjan setembre de 2021 i per al qual s'estima un impacte recaptatori de 1.705 milions el 2022. Amb aquest import els ingressos haurien assolit el nivell més alt de tota la sèrie impulsades per la intensa pujada dels preus de l'electricitat, i malgrat la caiguda del consum. Els ingressos de tots els impostos sobre l'alcohol van augmentar el 2022, impulsats per un major consum, superant tots ells els nivells previs a la pandèmia, i essent especialment intens l'increment de l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades (34,5%).
El 2022 van augmentar els consums de tots els productes subjectes a IE (Quadre 5.1 ), a excepció de l'electricitat. Destaquen els creixements del consum d'alcohol (18,1%), cigarrets (7,2%) i cervesa (6,1%), superant tots ells els nivells anteriors a la pandèmia. En el cas dels combustibles, si bé el consum de gasolines i gasoils va créixer (1,5%), l'augment va ser més suau pel fort increment dels preus i es va mantenir encara per sota dels nivells de 2019. Per part seva, el consum d'electricitat es va reduir un 2%, miserable per la intensa pujada dels preus.
Durant 2022 va continuar l'increment de preus iniciat l'any anterior, essent especialment fort en el cas dels productes energètics, i assolint, per a tots els productes subjectes a II.EE, els nivells més alts de tota la sèrie històrica. Així, el preu mitjà de gasolines i gasoils va créixer un 44,7% (un 67,8% abans d'impostos; Quadre 9.1 ) impulsat pel preu del barril de petroli en euros que va augmentar un 63,7%. En l'electricitat l'increment abans d'impostos va ser del 52,9%, si bé el del preu de venda al públic va ser menor (39,2%) gràcies a la rebaixa del tipus que es va mantenir durant tot l'exercici (Quadre 5.7 ). Per part seva, els preus mitjans de les begudes alcohòliques es van incrementar un 2,7% (4,1% abans d'impostos, Quadre 5.2 ) i els de la cervesa un 6,4% (6,8% abans d'impostos, Quadre 5.3 ). En el cas de les tasques del tabac, el preu mitjà de venda al públic va augmentar un 2,8% (4,6% abans d'impostos, Quadre 9.2 ), registrant increments els preus mitjans tant dels paquets (1,3% el preu mitjà de venda al públic) com de la resta de tasques (7,9% el preu mitjà de venda al públic). En conseqüència, el valor dels productes subjectes a IE (abans de l'IVA) va augmentar un 39,5%, conseqüència d'uns majors consums (llevat d'electricitat) i de la intensa pujada dels preus (Cuadros 1.3 i 5.1 ).
Quant als tipus efectius, l'únic canvi normatiu el 2022 va ser la dràstica rebaixa del tipus en l'Impost sobre l'Electricitat que s'ha prorrogat successivament des del setembre de 2021 (del 5,11% al 0,5%). L'impacte estimat d'aquesta rebaixa el 2022 assoleix els 1.705 milions d'euros (Quadre 1.5 ). Però, com es pot apreciar en el Quadre 5.1, s'han produïda unes altres variacions en els tipus. Destaca l'increment en els últims dos anys del tipus efectiu de gasolines i gasoils, a causa de modificacions en la composició del consum dels diferents productes, en concret, per un major ús de productes gravats a tipus superiors.
Els Impostos Especials meritats van créixer un 1,5% el 2022 fins als 20.334 milions d'euros, encara per sota a nivell agregat (-5,7%) dels nivells de 2019 (Quadre 5.1 ). Tots, a excepció dels impostos sobre els Productes Intermedis i sobre l'Electricitat, han augmentat en línia amb la recuperació dels consums, i també l'hagués fet l'Impost sobre l'Electricitat de no haver-se prorrogat durant tot l'any 2022 la rebaixa del tipus. De fet, dels 1.226 milions de menor import meritat respecte a 2019, 1.133 es concentren en l'Impost sobre l'Electricitat. També va quedar per sota dels nivells de 2019 (359 milions menys) l'Impost sobre Hidrocarburs, atès que la intensa pujada dels preus va contenir l'augment del consum.
L'Impost sobre Hidrocarburs meritat va augmentar un 3,1%, assolint els 12.007 milions d'euros (Quadre 5.5 ), però situant-se encara per sota del nivell de 2019 (-2,9%), llevat en el cas de les gasolines per a les quals ha estat un 7,7% superior. Si bé el consum se segueix recuperant, s'ha vist alentit per la forta pujada dels preus que, com s'ha esmentat anteriorment, han assolit màxims històrics. L'increment de la recaptació meritada va ser el doble que el dels consums (1,5%), per l'increment del tipus efectiu derivat d'un major ús de productes gravats a tipus superiors. En efecte, els consums de gasolines i gasoils van augmentar un 10%, (superant ja el nivell de consum anterior a la pandèmia), i un 1,3% respectivament, davant la caiguda del consum de gasoil bonificat, del 6,4%.
L'Impost sobre Tasques del Tabac meritat va registrar un creixement del 8,2% fins als 6.692 milions d'euros (Quadre 5.6 ), superant ja la xifra de 2019. L'increment va ser major en els cigarrets (8,3%), canviant la tendència decreixent iniciada el 2019, que a la resta de productes (7,7%). Aquest augment de l'impost meritat s'explica per un increment tant del consum (6% el total, 7,2% els paquets i 2,9% la resta de productes) com del preu mitjà abans d'impostos (4,6% el total, 2,7% els paquets i 11,7% la resta de productes).
L'Impost sobre l'Electricitat es va reduir un 76,4% (Quadre 5.7 ), conseqüència de la dràstica baixada del tipus (del 5,11% al 0,5%) que va entrar en vigor a mitjan setembre de 2021 i que es va prorrogar successivament durant tot l'any 2022. El consum d'electricitat va registrar un descens (-2%), miserable pel fort creixement dels preus (52,9% abans d'impostos).
L'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades es va incrementar un 17,8% el 2022 (Quadre 5.2 ), en línia amb l'avenç dels consums, no només superant els nivells de 2019, sinó registrant la major recaptació meritada des de 2007. Una mica similar ocorre en l'Impost sobre la Cervesa, que va augmentar un 6,3% (Quadre 5.3 ), assolint un màxim històric de recaptació.
L'Impost sobre el Carbó va trencar la seva tendència dels anys anteriors i va augmentar un 65,8%, fins als 52 milions, si bé manté un paper residual dins el sistema, una vegada que es va ser abandonant el seu ús en la generació d'electricitat per part dels majors productors.
La recaptació per Impostos Especials va assolir els 20.224 milions, registrant un creixement del 2,5% respecte a les xifres de 2021, però situant-se encara 1.156 milions (un 5,4%) per sota de la recaptació de 2019 (Quadre 5.1 ). El seu creixement ha estat un punt superior al de l'impost meritat, essent dos les raons que el justifiquen. D'una part, la mecànica recaptatòria, que ha afectat de diferent forma als dos últims anys. La caixa de 2021 recollia les últimes meritacions de l'exercici 2020, més afectats per la crisi, mentre que la caixa de 2022 ha sortit afavorida respecte a la meritació anual. D'una altra, els majors ingressos recaptats el 2022 vinculats als ajornaments sol·licitats, destacant els casos dels Impostos sobre Hidrocarburs i sobre Alcohol i Begudes derivades. De fet, en aquest últim cas la diferència entre la caixa i la meritació va ser especialment rellevant, creixent la primera un 34,5%, gairebé el doble que la meritació, un 17,8%.