Introducció
Els ingressos tributaris van ascendir fins als 271.935 milions d'euros, amb un creixement del 6,4% respecte als registrats el 2022.
L'augment dels ingressos el 2023 va venir precedit de dos exercicis amb elevats increments en la recaptació (15,1% el 2021 i 14,4% el 2022). Tanmateix, aquests dos anys es comparaven amb períodes amb una situació atípica: el 2021 amb els moments del confinament i el 2022 amb un any que encara no havia reprès la normalitat completa i en el que les tensions inflacionàries van assolir màxims.
Els dos trets que van caracteritzar l'any van ser l'augment de les bases, en particular les rendes de les llars i les de l'impost sobre societats, i l'impacte de mesures normatives, sobretot les relacionades amb les rebaixes de tipus en l'IRPF i a l'IVA. La base imposable agregada dels principals impostos va créixer un 7,6%, amb un 10,6% en les vinculades a les rendes i un 3,6% les que han de veure amb la despesa. En les primeres es van observar increments en tots els components (salaris, pensions, rendes de capital, …), encara que el major es va registrar en la base imposable de l'impost sobre societats. En la despesa, en canvi, el creixement va ser més moderat condicionat pel descens dels preus energètics que va afectar al valor dels consums subjectes als impostos especials. En la part de l'IVA, en canvi, la despesa va augmentar un 7,1%.
Els canvis normatius i de gestió van tenir un impacte negatiu el 2023 valorat en 3.342 milions, el que significa que, en absència de mesures, la recaptació hauria crescut un 7,8%, taxa coherent amb l'evolució de les bases. Aquests impactes van ser més intensos en algunes figures, com és el cas de l'IRPF i de l'IVA. En l'IRPF el cost de les mesures va ser de 3.841 milions, concentrat gairebé tot en dues mesures: l'increment de la reducció per rendiments del treball que va beneficiar als salaris i les pensions més baixos, i les diverses mesures que van aprovar les CCAA en la part de l'IRPF sobre la qual tenen competències i que estaven dirigides, en la seva majoria, a compensar els efectes de la inflació, a través de l'elevació dels mínims familiars, la deflactación parcial de la tarifa i la implementació de noves deduccions o l'ampliació de les ja existents. La primera va suposar una pèrdua de 1.726 milions en les retencions de l'any i en la segona l'impacte negatiu sobre els ingressos nets es valora en 1.677 milions. Quant a l'I IVA, la reducció d'ingressos deguda a les mesures es xifra en 3.097 milions, d'ells, 2.452 milions van ser producte de la rebaixa de tipus en energia, alimentació bàsica i productes d'higiene femenina i anticonceptius.
Una anàlisi més desagregada dels ingressos revela les notables diferències entre el creixement del 10,1% que van registrar els impostos directes (IRPF, impost sobre societats, Impost sobre la Renda de No Residents, impostos mediambientals i d'altres poc significatius per a l'Estat) i l'augment de l'1,7% en la recaptació per impostos indirectes (incloses les taxes i altres ingressos).
En el que fa referència a les quatre figures principals, els ingressos per l'IRPF van créixer un 9,9%. S'estima que la renda de les llars va augmentar a un ritme similar (9%). Les principals causes del creixement van ser l'augment del treball, les pujades salarials i de pensions, i l'increment del tipus efectiu associat a aquestes pujades. Tot això va afavorir un elevat increment de les retencions per rendiments de treball que, no obstant això, es van veure limitades per la rebaixa de l'impost a les rendes més baixes. Encara que el seu pes dins l'impost és menor que el de les anteriors retencions, també es van produir creixements significatius en les retencions per rendes del capital mobiliari i en els pagaments fraccionats de les empreses personals.
En l'impost sobre societats la recaptació va créixer un 9%. Els beneficis de les Grans Empreses i els grups van augmentar el 2023 per damunt del 15%, el que es va plasmar en un creixement de la mateixa ordre en els pagaments fraccionats, principal component dels ingressos en aquesta figura. Part de l'increment es va deure al canvi normatiu que va entrar en vigor al començament de 2023 pel qual la base imposable d'un grup es va calcular el 2023 sumant les bases imposables positives i el 50% de les bases imposables negatives de les entitats integrants del mateix. També la quota positiva de la declaració anual, corresponent a la liquidació de l'any 2022, va experimentar un notable augment, superior al 12%. Igual que en els pagaments, va haver un canvi normatiu que va elevar els ingressos; en aquest cas el tipus mínim del 15% que, encara que va ser aprovat en els Pressupostos de 2022, va tenir la seva primera aplicació en la declaració de 2022 presentada el 2023. Malgrat aquests dos elements, el conjunt de l'impost va créixer tan sols un 9% com a conseqüència de l'elevat import de les devolucions el 2023, la majoria d'elles corresponents a l'exercici 2021.
En els impostos indirectes, la recaptació per l'IVA va créixer un 1,6%. La despesa subjecte el va fer un 7,1%. La diferència s'explica per l'impacte dels diferents canvis normatius i de gestió (la rebaixa de tipus en energia i aliments bàsics, la nova regulació sobre ajornaments i les devolucions extraordinàries). Si se sumen els ingressos no percebuts a causa d'aquestes mesures, el creixement de la recaptació seria del 5,3%, més en línia amb l'evolució de la despesa, i més encara si es té en compte que les rebaixes de tipus tenen un impacte immediat en els ingressos bruts (que van ser virtualment iguals als de 2022), però endarrerit en les devolucions realitzades (van disminuir un 3,8% quan les sol·licituds el van fer gairebé un 6%).
Els ingressos per Impostos Especials van augmentar un 2,6%, creixement que es va produir gràcies a l'Impost sobre Envasos de Plàstics No Reutilitzables, nou el 2023. Eliminant els ingressos per aquest impost, la recaptació total per Impostos Especials hagués estat una mica més baixa que el 2022 (-58 milions). La principal figura en aquest grup d'impostos, l'Impost sobre Hidrocarburs, amb prou feines va créixer (0,6%). L'elevat preu de gasolines i gasoils en bona part de l'any i l'alentiment de l'activitat econòmica lastró l'evolució d'aquests ingressos. En l'Impost sobre Tasques del Tabac els ingressos van augmentar un 0,5%. L'any es va distingir per les significatives pujades de preus, les majors heretades de l'any anterior. En els impostos sobre l'alcohol la recaptació es va reduir (-7,2%), en particular en les begudes de major grau alcohòlic. Els ingressos en l'Impost sobre l'Electricitat van continuar essent marginals donada l'extensió de la rebaixa en el tipus del 5,11% al 0,5%, vigent des de mitjan setembre de 2021.##10008195####10008195##