5. Els Impostos Especials
Els ingressos per Impostos Especials van augmentar un 6,6% el 2024, assolint una recaptació de 22.128 milions d'euros (Quadre 5.1 ). El creixement es va veure afavorit per la restauració progressiva del tipus de l'Impost Especial sobre l'Electricitat, ingressos dels quals van passar de 187 milions d'euros el 2023 a 1.112 milions d'euros el 2024. Sense els ingressos addicionals derivats de la recuperació del tipus en aquesta figura (Quadre 1.5 ), el creixement de la recaptació hagués estat tan sols del 2%. Tret del carbó i en els envasos de plàstic no reutilitzables, la resta de les figures van registrar majors ingressos que un any abans, si bé només van ser rellevants els associats a l'Impost sobre Hidrocarburs i a l'Impost sobre Tasques del Tabac. Els primers es van incrementar en un 2,1%, gràcies al major consum, mentre que l'augment dels segons es va situar en el 3,2% a causa de l'augment de preus i consums.
El valor dels consums subjectes a Impostos Especials es va mantenir en un camí decreixent, si bé la caiguda (-6,3%) va ser inferior a la de l'any previ (-13,9%; Quadre 1.3 ). Aquest comportament s'explica novament per la caiguda del valor dels consums en els components que més pes tenen en l'agregat (gasolines, gasoils i electricitat), que es va produir per la forta reducció dels seus preus i malgrat els majors consums.
El 2024 es va incrementar el consum (Quadre 5.1 ) de gasolines, gasoils i biocarburants (3,0%) i, en menor mesura, el d'electricitat (1,1%), impulsats per la significativa reducció de preus. També va augmentar el consum de cigarrets (2,6%), sobretot per l'avançament de sortides de dipòsits fiscals a final d'any en vigílies de les esperades pujades de tipus. D'altra banda, van disminuir els consums d'alcohol (-2,6%) i cervesa (-0,7%), en un context de preus creixents.
Els preus energètics van mantenir el 2024 la tendència decreixent iniciada l'any anterior. Així, el preu mitjà de gasolines i gasoils es va reduir un 5,2% (un 7,4% abans d'impostos; Quadre 9.1 ), caiguda superior a la registrada pel preu del barril de petroli en euros, que va disminuir un 2,2% (al contrari del que ha passat el 2023, quan el descens dels preus de gasolines i gasoils va ser molt inferior al del barril de petroli en euros). En l'electricitat la caiguda del preu de venda al públic va ser del 10,3% (-18,5% abans d'impostos, Quadre 5.7 ). Malgrat les caigudes d'aquests dos últims anys, l'intens cicle inflacionista sofert des de mitjan 2021 i fins a finals de 2022 ha tingut com a conseqüència que el preu de l'electricitat segueixi estant molt per damunt dels nivells que s'observaven el 2019 i en els anys previs.
Els preus de les begudes alcohòliques van registrar un lleu increment del 0,2% (0,4% abans d'impostos, Quadre 5.2 ) i els de la cervesa un 1,8% (1,9% abans d'impostos, Quadre 5.3 ). En les tasques del tabac, el preu mitjà de venda al públic va augmentar un 4,8% (7,1% abans d'impostos, Quadre 9.2 ), registrant increments en els preus mitjans tant dels paquets (3,7% el preu mitjà de venda al públic i 6,6% abans d'impostos) com de la resta de tasques (9,2% el preu mitjà de venda al públic i 11,3% abans d'impostos).
En el que fa referència als tipus efectius, cap assenyalar que l'únic canvi normatiu el 2024 va ser la tornada progressiva del tipus de l'Impost Especial sobre l'Electricitat al 5,11%, taxa que havia estat reduïda al 0,5% en els anys anteriors amb l'objectiu de pal·liar l'impacte de la pujada dels preus de l'electricitat. No obstant això, com es pot apreciar en el Quadre 5.1, s'han produïda unes altres variacions en els tipus efectius. Destaca l'increment del 3,1% del tipus efectiu del paquet de tabac i del 7,1% del tipus efectiu d'unes altres tasques del tabac (Quadre 5.6 ), explicat en ambdós casos per una pujada dels preus abans d'impostos. També va augmentar, si bé en menor mesura (0,3%), el tipus efectiu de gasolines, gasoils i biocarburants, producte del canvi en la composició dels consums, en augmentar el de les gasolines, gravades amb un tipus més alt, per damunt del consum d'uns altres carburants. Aquesta evolució també es va observar en el tipus efectiu per litre de cervesa, que va augmentar lleugerament, un 0,2%, en créixer el consum de les cerveses amb major graduació mentre es reduïa el de les altres, amb caigudes majors en les de menor graduació.
Els Impostos Especials meritats es van incrementar un 8,2% el 2024 (Quadre 5.1 ). El creixement és superior al dels ingressos que, com s'ha aquest, van augmentar un 6,6%. La diferència s'explica, principalment, per dos motius: perquè en la caixa de 2024 només es recullen onze mesos de l'Impost Especial sobre l'Electricitat amb la pujada de tipus (la recaptació de gener de 2024 té la meritació de desembre de 2023, encara amb el tipus del 0,5%); i perquè el mes de desembre de 2024 de l'Impost Especial sobre les Tasques del Tabac, que registra un creixement molt elevat respecte al mateix mes de l'any anterior, es va ingressar el 2025.
Els ingressos en l'Impost sobre Hidrocarburs van augmentar un 2,1% (Quadre 5.5 ), després del 0,6% de l'any previ. El creixement és pràcticament el mateix que el dels consums, encara que en aquests hi ha comportaments molt diferents en els dos productes principals, amb augments de l'entorn del 8% en les gasolines i lleugerament superiors a l'1% en el gasoil d'automoció. La progressiva reducció del parc de vehicles de gasoil està darrere d'aquesta evolució diferent dels consums.
En l'Impost sobre Tasques del Tabac la recaptació va augmentar un 3,2% (Quadre 5.6 ) fins als 6.927 milions d'euros, la major xifra des de 2012. En termes de l'impost meritat, l'increment va ser encara major, del 6%, però part d'aquell augment no es va veure en la caixa per la raó comentada anteriorment. El creixement de l'impost meritat va ser major en les altres tasques (8,3%), que en els cigarrets (5,7%) i s'explica per dos factors: d'una banda, l'augment del preu mitjà abans d'impostos (7,1% el total, 6,6% els paquets i 11,3% la resta de productes) i, per un altre, l'evolució del consum (2,2% el total, 2,6% els paquets i 1,1% les altres tasques). Convé assenyalar que fins al setembre el consum s'havia reduït un 0,8%, concentrant-se tot l'increment durant l'últim trimestre pel procés d'acaparament previ que sol acompanyar a les pujades de tipus.
Els ingressos en l'Impost sobre l'Electricitat es van elevar fins als 1.112 milions d'euros (Quadre 5.7 ) després de dos anys amb unes xifres residuals per la rebaixa del tipus. El 2024 el tipus es va ser recuperant progressivament (passant primer del 0,5% al 2,5% en les meritacions del primer trimestre, al 3,8% en els del segon i al 5,11% en la segona meitat de l'any). Aquest retorn a la normalitat, juntament amb el lleu augment del consum, va permetre que la recaptació se situés en un nivell no molt allunyat dels registrats abans de la COVID i de la crisi de preus.
El 2024 els ingressos en l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades i en l'Impost sobre la Cervesa van augmentar lleugerament, un 0,8% i un 1,4%, respectivament (Cuadros 5.2 i 5.3 ). Tant en un cas com en l'altre, l'ingressos es van veure afavorits pels ajustaments entre caixa i meritació doncs els consums el 2024 es van reduir en ambdós productes en un marc de preus creixents.
Durant el segon any de l'Impost sobre Envasos de Plàstic No Reutilitzables els ingressos van assolir els 571 milions, 20 milions menys (-3,3%) que el 2023. La raó d'aquest descens, com el que també s'observa en l'impost meritat, cal buscar-la en la gestió de l'impost que comporta la realització de devolucions. Aquestes devolucions es van començar a presentar i a realitzar el 2023 avançat l'any i, per tant, en la comparació de la recaptació d'ambdós anys, 2024 surt perjudicat. Si en lloc d'analitzar els ingressos nets, s'atén als bruts (Quadre 7.1 ), tenint en compte que el 2023 va haver un mes menys de declaracions (la primera es va presentar el febrer), el resultat és una recaptació molt semblant en els dos anys (646 milions des del febrer de 2024 i 645 el 2023).