Salta al contingut principal
Exercici 2024

6. Altres impostos

La recaptació generada per unes altres figures diferents de les principals va assolir els 13.560 milions el 2024, superant en 1.631 milions el nivell de 2023, un 13,7% més. Les notables aportacions de l'Impost sobre la Renda dels no Residents, de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica i, en menor mesura, de l'Impost sobre les Primes d'Assegurances, van ser contrarestades en part per la caiguda d'ingressos associada a l'Impost Temporal de Solidaritat sobre les Grans Fortunes.

Els ingressos en l'Impost sobre la Renda dels No Residents (Quadre 6.1 ) van augmentar un 25,4% fins a assolir els 4.329 milions, superant en 817 milions el ja elevat nivell de 2023. El dinamisme de les rendes de capital, especialment dels dividends, expliquen el bon comportament de la recaptació per retencions i ingressos a compte. També va incidir sobre la recaptació neta el menor volum de devolucions realitzades en comparació de l'any previ, exercici en el que l'existència de devolucions extraordinàries va reduir de forma notable els ingressos nets. Per part seva, l'aportació de la recaptació de la declaració anual va ser negativa, en reduir-se els ingressos bruts en gairebé un 12%.

Un altre grup d'impostos que van contribuir de forma positiva a l'augment de la recaptació va ser el dels impostos mediambientals (Quadre 6.2 ), gràcies a la gradual recuperació de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica, que va aportar gairebé 900 milions més que el 2023 a la recaptació total. Aquest impost va estar suspès des de mitjan 2021 dins les mesures per mitigar els efectes de les pujades de preus de l'electricitat. El 2024 es va recuperar de manera progressiva, de manera que el retorn no va ser complet fins al tercer trimestre (durant el primer trimestre es va recuperar un 25% i un 50% en el segon).

Els altres ingressos del Capítol I es van contreure un 60,3%, per l'escassa recaptació de l'Impost temporal de Solidaritat de les Grans Fortunes. La disminució d'aquests ingressos es va deure als canvis normatius que van afectar a l'impost sobre el patrimoni en algunes CCAA , de manera que la major part dels ingressos que el 2023 havia generat aquest impost, configurat com complementari de l'altre, van anar a parar a la caixa d'aquelles CCAA . A la resta d'ingressos d'aquest grup, bàsicament l'Impost sobre Transmissions Patrimonials per obligació real a Ceuta i Melilla i l'Impost sobre Successions i Donacions, la recaptació va augmentar un 14,7%.

En el Capítol II els ingressos per l'Impost sobre Primes d'Assegurances, una de les figures amb un pes rellevant en aquest grup d'impostos, es van incrementar un 9,1%, 214 milions més (Quadre 1.6 i Quadre 6.4 ). Al contrari, els ingressos pels Impostos sobre Trànsit Exterior, l'altra figura de major pes d'aquest grup, van patir una moderada caiguda (-0,4%, Quadre 6.3 ), enllaçant dos anys de descensos després del notable augment registrat el 2022 impulsat per les pujades de preus. La recaptació per l'Impost sobre Transaccions Financeres va augmentar un 25,5%, i la derivada de l'Impost sobre Determinats Serveis Digitals un 23,8%, aportant entre ambdós 123 milions més que l'any anterior. Part d'aquests elevats increments tenen el seu origen en les menors devolucions associades als ajustaments forals, que al seu torn es deriven de la progressiva assumpció de la gestió d'aquests impostos per part de les diputacions forals. Així, en el cas de l'Impost sobre Transaccions Financeres, el 2024 es van tornar 17 milions per ajustaments forals, davant els 78 milions de 2023 i els 110 milions de 2022. I en el cas de l'Impost sobre Determinats Serveis Digitals, el 2022 l'import dels ajustaments forals va ser d'11 milions i el 2023 es va realitzar l'últim ajustament per un import de 5 milions.

Els ingressos del Capítol III van ascendir un 8,4%, superant per primera vegada des de 2015 els 2000 milions (Quadre 1.6 i Quadre 6.6 ). En les taxes, que van augmentar un 8,1%, l'increment es va concentrar en dues figures: la Taxa sobre el Domini Públic Radioelèctric i les taxes consulars. Quant a la resta del Capítol III, els seus ingressos van créixer un 8,7%, amb evolucions positives en els seus principals components (recàrrecs, interessos i sancions).