Qüestions sobre Intel·ligència Artificial a l'Agència Tributària
D'acord amb la normativa espanyola (RD 817/2023), un sistema de IA és aquell sistema dissenyat per funcionar amb certa autonomia i que, basant-se en dades proporcionades per màquines o persones, infereix com aconseguir uns objectius a partir de l'aprenentatge automàtic, la lògica i el coneixement, generant finalment uns continguts, prediccions, recomanacions o decisions que poden influir en l'entorn on actuen aquells sistemes de IA.
Davant això, no són IA els sistemes que utilitzen regles definides únicament per persones per executar operacions de manera automàtica. Per tant, no són IA el tractament massiu de dades, l'anàlisi de xarxes o grafs, els sistemes d'anàlisi de riscos i la robotització o automatització de certes actuacions, sempre que aquests sistemes funcionin de manera determinista, basant-se en regles fixades per humans, i sense utilitzar les capacitats predictives o generatives pròpies de la IA
L'Estratègia Nacional d'Intel·ligència Artificial (ENIA) recull entre els seus objectius estratègics, la incorporació de la IA com a factor de millora de la productivitat i l'eficàcia en l'Administració i el funcionament dels serveis públics, així com en les interfícies de relació amb les empreses i els ciutadans. Així es recull també en el Pla Digital traçat pel Ministeri per a la Transformació Digital i la Funció Pública, en el context també de l'impuls de la IA en el sector públic que recull la Palanca 5 de la ENIA.
Amb la utilització de la IA a l'Agència Tributària es busca incrementar l'eficàcia i eficiència de les actuacions tributàries i duaneres, prioritzant el seu ús en matèria d'informació i assistència al contribuent i en l'àmbit de la prevenció.
L'ús de la IA ajudarà a fomentar i simplificar el compliment de les obligacions tributàries i afavorirà la qualitat de les dades declarades pels contribuents. D'aquesta manera, molts procediments de comprovació que tenen origen en errors comesos en declarar, poden evitar-se, i amb això evitar també eventuals regularitzacions. L'ús de la IA ajudarà a tallar aquests problemes en el seu origen, procurant evitar que es produeixin faltes de presentació de declaracions en període voluntari, i promovent que es puguin solucionar les deficiències de les declaracions quan es presenten.
L'Agència Tributària s'ha dotat d'una estratègia per a l'ús de la IA, així com d'una metodologia per a la seva aplicació pràctica.
Es tracta de poder garantir que el desenvolupament de la IA a l'Agència Tributària es produeix dins un marc de seguretat i protecció dels drets dels contribuents, amb rigorós respecte a l'ordenament jurídic vigent i als principis i valors que regeixen totes les actuacions de l'Agència Tributària.
En primer lloc, es tracta d'una IA supervisada sempre per persones (és el principi ‘human in the loop’). Són persones les que revisaran, qüestionaran i validaran o no les recomanacions, suggeriments o prediccions que proposa el sistema de IA.
Les persones estaran presents en totes les etapes del desenvolupament i ús de la IA, des del primer moment de la recopilació de dades i la verificació de la seva qualitat; a continuació en la fase de tractament de la informació, elecció de les tècniques de IA a utilitzar en cada projecte, el procés d'entrenament i la qualitat del sistema després de l'entrenament; i, finalment, en la monitoratge i avaluació del funcionament de cada projecte. En definitiva, les persones controlaran i seran responsables del funcionament del sistema de IA en el seu conjunt i a cadascuna de les seves fases.
El sistema de IA a l'Agència Tributària té un segon objectiu, el de ser respectuós amb les persones (enfocament ‘human centric’), aplicant principis ètics i de transparència en l'ús del IA. Així, per exemple, si l'Agència utilitza la IA per interactuar directament amb el ciutadà, informarà expressament d'això.
La metodologia per a l'aplicació pràctica de la IA en projectes concrets de l'Agència té la funció essencial d'assegurar la qualitat i la governança d'aquests projectes. Perquè es tracta d'una metodologia que cobreix tot el cicle de vida del projecte.
En el seu origen, la metodologia marcarà l'especificació de requisits, l'anàlisi de riscos i les mesures de ciberseguretat i protecció de dades a considerar, una anàlisi de viabilitat, les decisions de disseny, la validació de resultats i la posada en producció.
A partir d'aquell moment, la mateixa metodologia servirà de guia per a la monitoratge, avaluació i manteniment del projecte que ja funciona en l'entorn productiu.
En cadascuna les fases del cicle de vida de cada projecte, s'identifica als actors que hagin de participar, els rols que han de jugar i les funcions que hagin de realitzar en cada moment. De la mateixa manera, es determina el resultat a obtenir a cadascuna de les etapes i en funció de cada projecte.
I en tot aquell procés s'assegura la participació de les unitats competents de l'Agència Tributària en matèria de seguretat i control, així com les possibles auditories externes a realitzar per l'Agència Espanyola de Supervisió d'Intel·ligència Artificial (AESIA).
Qualsevol sistema de IA ha de complir amb la normativa comunitària i nacional de protecció de dades en relació amb la recopilació i processament d'informació.
Per part de l'Agència Tributària es verificarà que les fonts de les dades siguin fidedignes i continguin informació vigent, actualitzada i no esbiaixada.
A continuació, s'extremarà l'atenció en els treballs de neteja i tractament de les dades després de la seva recol·lecció, abans de ser finalment validats sempre per persones.
També es comprovarà durant el desenvolupament de cada projecte que les dades són complets i representen, en la proporció adequada, tot l'univers sobre el qual actuarà el sistema de IA, que són exactes i no contenen errors, i que compten amb la vigència temporal requerit.
De la mateixa manera, es treballarà en la prevenció, detecció i correcció d'eventuals biaixos que poguessin estar continguts en les dades, garantint també la privacitat i seguretat de les dades que s'utilitzin, especialment quan poguessin involucrar informació de caràcter personal.
L'Agència Tributària ja ve aprofitant les oportunitats que brinden els avenços tecnològics en IA per aplicar-los a un millor desenvolupament de la seva missió, consistent a afavorir el compliment voluntari de les obligacions fiscals. Exemples d'ús actuals en aquest sentit són els chatbots (assistents virtuals), alguns dels missatges avís en IRPF per possibles errors en modificar la informació sobre rendiments del treball que ofereix Renda Web, o els avisos que s'ofereixen a potencials no declarants d'IRPF durant el període de presentació voluntària de la declaració.
Les actuacions administratives automatitzades que dicti l'Agència Tributària no descansaran en cap cas de manera exclusiva en el resultat obtingut d'un sistema de IA. Sota el principi ‘human in the loop’, es garanteix sempre la intervenció humana, que supervisa i valida o no les decisions que proposi el sistema.
Les limitacions a l'ús de la IA seran les determinades pel marc jurídic-normatiu d'aplicació en cada moment, sota la supervisió de la AESIA, així com pels principis de bon ús de la IA i els propis valors de l'Agència Tributària.
Avui dia no hi ha cap ús de IA determinant en els procediments de control. Sí existeixen supòsits d'ús en procediments gestors concrets iniciats a instàncies del propi contribuent i en els quals a les anàlisis predictives basats en IA només se'ls permet tenir alguna rellevància efectiva si la seva proposta és favorable al contribuent.
Per tant, no hi ha tècniques de IA que estiguin essent utilitzades per a la tramitació o instrucció dels procediments inspectors o de comprovació limitada (gestors).
Quant a la fase de selecció de contribuents, existeixen eines d'anàlisi massiva, que no són IA, i que ajuden als funcionaris en les tasques d'anàlisi de riscos prèvies als procediments de control, essent el seu ús limitat al tractament automatitzat de dades que, en qualsevol cas, han de ser valorats pels funcionaris juntament amb la resta de la informació obtinguda, abans de prendre una decisió respecte d'una actuació de comprovació inspectora.