Preguntes freqüents
Cl@ve és un sistema orientat a unificar i simplificar l'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. El seu objectiu principal és que el ciutadà pugui identificar-se davant l'Administració mitjançant claus concertades (usuari més contrasenya), sense haver de recordar claus diferents per accedir als diferents serveis.
Es tracta d'una plataforma comuna per a la identificació, autenticació i signatura electrònica del ciutadà davant organismes de l'Administració de l'Estat integrats en Cl@ve i els restants que s'adhereixin.
Cl@ve permet que les aplicacions d'administració electrònica puguin definir el nivell d'assegurament en la qualitat de l'autenticació que desitgen, sobre la base de les dades que tracten i a la classificació de seguretat seguint les recomanacions de l'Esquema Nacional de Seguretat. L'usuari pot llavors escollir l'identificador que desitja utilitzar entre els disponibles per al nivell d'assegurament requerit per l'aplicació.
Cl@ve té en compte la utilització de sistemes d'identificació basats en claus concertades (sistemes d'usuari i contrasenya) i certificats electrònics (incloent el DNIE).
Pel que fa a les claus concertades, Cl@ve admet dues possibilitats d'ús:
- Cl@ve ocasional o Cl@ve PIN : sistema de contrasenya de validesa molt limitada en el temps, orientat a usuaris que accedeixen esporàdicament als serveis, que es correspon amb l'inicial sistema PIN24H de l'AEAT.
- Cl@ve permanent (Cl@ve Personal): sistema de contrasenya de validesa duradora en el temps, però no il·limitada, orientat a usuaris habituals. Es tracta del sistema d'accés mitjançant usuari i contrasenya, reforçat amb claus d'un només ús per SMS, als serveis de La teva Seguretat Social.
Per poder utilitzar aquestes claus concertades, els ciutadans hauran de registrar-se prèviament en el sistema, aportant les dades de caràcter personal necessàries.
Addicionalment, Cl@ve està preparada per incorporar en el futur, conforme es vagin integrant en el sistema de reconeixement transfronterer d'identitats electròniques previst en la legislació europea, mecanismes d'identificació d'uns altres països de la Unió Europea.
Dins l'apartat “Cl@ve PIN” de la pàgina web de l'Agència Tributària, a través de la icona “Portal Cl@ve” es pot consultar tota la informació relativa al sistema.
És una forma d'identificació per realitzar tràmits per Internet amb una validesa limitada en el temps i que es pot renovar cada vegada que es necessiti. Aquest sistema d'identificació electrònica està basat en l'ús d'una clau escollida per l'usuari i un PIN comunicat mitjançant SMS.
És obligatori registrar-se prèviament en el sistema.
Avantatges que ens ofereix:
- És molt senzill, no és necessari recordar una contrasenya de manera permanent.
- La seva validesa és limitada en el temps, el que fa que sigui més assegurança.
L'anterior sistema PIN24H queda integrat en el sistema Cl@ve PIN. Es tracta d'un sistema d'identificació per a persones físiques que permet realitzar tràmits en la Seu electrònica de l'Agència Tributària . Té una validesa temporal limitada, ja que es pot utilitzar tantes vegades com es desitgi mentre no hagi caducat . Des que se sol·licita el PIN fins que s'utilitza no poden passar més de 10 minuts. Si passa més temps, el PIN caduc i és necessari sol·licitar un altre. El PIN obtingut val per a una única sessió de treball en la Seu electrònica de l'AEAT en la que es podran realitzar diversos tràmits mentre no es tanqui la sessió-és a dir, mentre no es tanqui el navegador-, o es deixi inactiva durant 60 minuts.
En la pàgina web de l'Agència Tributària s'assenyalen els tràmits que permeten la seva utilització.
Consulti el vídeo explicatiu Nou sistema d'identificació i autenticació Cl@ve PIN disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ca_es/vídeos.html
És necessari donar-se d'alta en el sistema. Pot fer-se mitjançant una de les següents opcions:
- En https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ca_es/procedimientoini/GC27.shtml accedint al menú "Totes les gestions", i posteriorment a Altres serveis/Registre Cl@ve
A continuació se seleccionarà qualsevol dels mètodes disponibles per registrar-se:
-
Mitjançant el CSV (Codi Segur de Verificació) que figura en la carta d'invitació al sistema que hagi rebut de l'AEAT. Si no s'ha rebut cap, un enllaç permet sol·licitar-la. Per sol·licitar l'enviament de la carta invitació es consigna el DNI o NIE amb la data de validesa o d'expedient respectivament. En uns dies es rep en el domicili fiscal la carta amb el CSV que permet efectuar el registre d'alta en el sistema.
-
Mitjançant Certificat
o DNI electrònic.
-
-
A través de videotrucada, el ciutadà sol·licitarà ser atès mitjançant una videotrucada per un operador de l'Agència Tributària que, una vegada contrastada la identitat del contribuent, realitzarà el registre en Cl@ve.
-
Acudint personalment, amb prèvia solicitud de cita a una de les oficines de l'Agència Tributària, o a les acreditades en el sistema Cl@ve de la resta de l'Administració.
S'haurà d'aportar el DNI o NIE, amb la data de validesa o d'expedició respectivament, proporcionar el seu número de telèfon mòbil nacional o estranger i una adreça de correu electrònic .
Els ciutadans estrangers han d'acreditar la seva identitat amb la presentació de la documentació expedida per les autoritats competents del país d'origen o de procedència: passaport o document de viatge.
Per assegurar l'estricte control per part de l'usuari dels mitjans d'identificació utilitzats en el sistema, no es permetrà que el registre presencial sigui realitzat per una persona en representació d'una altra.
Es genera un document amb les condicions d'alta en el sistema per a la seva acceptació (i el codi per activar la contrasenya per a organismes que utilitzin Cl@ve Permanent).
Consulti el vídeo explicatiu Registre en el sistema Cl@ve amb Codi Segur de Verificació disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ca_es/vídeos.html
Després del registre (una sola vegada en qualsevol dels llocs acreditats) ja es pot utilitzar el sistema Cl@ve PIN per als tràmits amb l'Agència Tributària per Internet; podrà accedir amb Cl@ve PIN en els tràmits que disposin d'aquest tipus d'identificació. Per fer-ho, obtingui un PIN directament des del propi tràmit bé sigui des del propi navegador o des de l'aplicació Cl@ve PIN disponible per a Android o ANEU-VOS.
Una vegada seleccionat com a forma d'identificació Cl@ve PIN:
- Aportar el DNI o NIE amb la seva data de validesa (vàlid fins a: dd/mm/aaaa) i la clau de 4 caràcters que es triï en aquell moment.
- Es rebrà un missatge SMS en el mòbil un PIN de 3 caràcters o en la pròpia app, amb un temps de validesa limitat.
Es pot utilitzar sempre que es necessiti en www.sede.agenciatributaria.gob.es, punxant en el bàner "Cl@ve PIN” per demanar un nou PIN.
Consulti el vídeo explicatiu Accés i identificació amb Cl@ve PIN (obtenció de Cl@ve PIN) disponible en https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ca_es/vídeos.html
El sistema d'identificació Cl@ve PIN permet a les persones físiques realitzar tràmits amb l'Agència Tributària a través d'Internet. Té una validesa temporal limitada, ja que es podrà utilitzar tantes vegades com es desitgi, sempre que no hagi caducat .
Des que se sol·licita el PIN fins que s'utilitza no poden passar més de 10 minuts. Si passa més temps, el PIN caduc i és necessari sol·licitar un altre nou.
El PIN obtingut serà vàlid per a una única sessió de treball a la seu electrònica de l'AEAT, en què es podran realitzar diversos tràmits mentre no es tanqui la sessió (no s'ha tancat el navegador) o es deixi inactiva durant 60 minuts.
Pot sol·licitar-se el PIN cada vegada que es necessiti. Els tràmits disponibles en www.sede.agenciatributaria.gob.es mostren la icona Cl@ve PIN i són, entre altres:
Relacionats amb la declaració de Renda
- Visualitzar les dades fiscals a través d'Internet a partir del 5 d'abril de 2017.
- Modificar l'esborrany prèviament generat a través d'Internet, de 5 d'abril a 30 de juny de 2017.
- Confirmar l'esborrany per retornar, negatiu i per ingressar amb domiciliació (fins al 26 de juny) i sense domiciliació (càrrec en compte, fins al 30 de juny), i renunciar a la devolució, de 5 abril a 30 de juny de 2017.
- Confirmar l'esborrany amb resultat per ingressar amb reconeixement de deute (en cas d'impossibilitat de pagament, amb sol·licitud d'ajornament o sol·licitud de compensació).
- Confirmar l'esborrany amb renúncia a la devolució.
- Descarregar i traslladar les dades fiscals i personals de manera automàtica per confeccionar la declaració amb el programa Renda WEB.
- La possibilitat de presentar la declaració de Renda i Patrimoni.
- Concertar, consultar, modificar i anul·lar la cita prèvia per a Renda des del 4 de maig al 29 de juny de 2017 a través d'Internet.
- Consultar l'estat de la seva devolució.
- Canviar el compte bancari per a la devolució.
Altres tràmits
- Presentar autoliquidacions i declaracions informatives.
- Obtenir certificats tributaris.
- Modificar el domicili fiscal.
- Sol·licitar ajornament/fraccionament de deutes
- Accés als “meus expedients” i consultar l'estat de tramitació de l'expedient
- Consultar deutes
En resum, permet utilitzar totes les opcions de la seu electrònica de l'Agència Tributària dirigides a contribuents persones físiques per a les quals la normativa permeti l'ús de signatura electrònica no avançada.
Sí l'és. Es recomana, donada el seu major comoditat, l'ús de l'aplicació Cl@ve PIN per a dispositius mòbils que està disponible per a la seva descàrrega gratuïta. Busqui “Clau PIN” en la seva corresponent App Store per al seu dispositiu Android o ANEU-VOS i descarregueu l'aplicació. Així mateix s'incorpora en l'app de l'AEAT accés directe a l'opció d'obtenció de Cl@ve PIN.
Si el resultat de l'autoliquidació és per ingressar , el contribuent disposa de dues opcions:
- No domicilia el pagament : es pot efectuar amb Cl@ve PIN via passarel·la de pagaments. Connectarà amb la Seu electrònica i procedirà a transmetre l'autoliquidació sense signatura electrònica avançada mitjançant la consignació del NIF + NRC + Codi d'accés (Clau +PIN).
- Sí domicilia el pagament : connectarà amb la Seu electrònica, complimentarà el formulari i introduirà el codi IBAN i transmetrà l'autoliquidació mitjançant la consignació de NIF + Codi d'accés (Clau +PIN).
El PIN tindrà una longitud de 3 caràcters alfanumèrics i el genera l'Agència Tributària.
El PIN més la clau aportada pel contribuent per a la sol·licitud del mateix, configura el codi d'accés que permet efectuar els tràmits per via telemàtica.
Si un contribuent rep un codi Cl@ve PIN que no ha sol·licitat , algú podria estar intentant suplantar-li. No ha de preocupar-se, perquè el PIN s'envia exclusivament al número de mòbil registrat, per la qual cosa vostè serà l'únic que podrà accedir en el seu nom en la Seu electrònica de l'Agència Tributària.
Si la situació es repeteix, ha de posar-se en contacte amb l'Agència Tributària per informar de l'anomalia.
- Estendre la tramitació electrònica a tots aquells contribuents amb dificultats per a la gestió dels certificats electrònics.
- Estendre la tramitació electrònica en dispositius mòbils que no admetin la signatura electrònica amb certificats electrònics.
- Senzillesa per a l'usuari: No cal recordar cap contrasenya permanent. La probabilitat d'oblit augmenta quant menor és la freqüència de les transaccions, com succeeix en les relacions amb les Administracions públiques en general i amb l'Agència Tributària en particular, el que obliga a haver de renovar-ho cada vegada que es necessita. Es tracta d'un codi d'accés senzill de 7 posicions alfanumèriques (Clau d'accés +PIN).
- Utilitzar un sistema que ofereix majors garanties davant uns altres sistemes més bàsics com els basats en usuari i contrasenya. Aquestes garanties s'aconsegueixen utilitzant un sistema d'autenticació basat en dos passos, que introdueix el telèfon mòbil com segon factor d'autenticació. Aquest tipus de sistemes d'autenticació basat en dos passos estan essent adoptats per uns altres serveis electrònics, com per exemple: pagament electrònic, xarxes socials, etc. Per tant, no només es basa en la fortalesa i secret d'un PIN, sinó que exigeix tenir el telèfon mòbil, el DNI i una clau personal.
- Un sistema més segur, perquè davant els sistemes de contrasenya, es força la caducitat de les contrasenyes acostant-nos a un sistema de contrasenya d'un només ús. Evita el robatori de contrasenyes per part de ciberdelinqüents, doncs no cal emmagatzemar el PIN durant un llarg període.
- Possibilitat de ser usat per uns altres organismes de les Administracions públiques.
- Aquest sistema amplia el col·lectiu de contribuents que poden obtenir el producte de l'esborrany/dades fiscals d'IRPF de forma telemàtica, doncs del servei RENØ o número de referència està exclòs un col·lectiu de contribuents per motiu de seguretat (entre d'altres, separacions de fet ).
- A més, es pot utilitzar en múltiples serveis de l'AEAT, no cenyint-se exclusivament a Renda, com ocorre amb la referència de l'esborrany.
- Els contribuents van a poder realitzar les mateixes gestions que en anys anteriors han pogut realitzar amb el Número de Referència (RENØ).
- Es pot efectuar l'ingrés a través del codi Cl@ve PIN, directament sense necessitat de domiciliació, en considerar-se un sistema segur per a la utilització de la passarel·la de pagaments amb les entitats col·laboradores.
És una modalitat d'identificació que permet accedir a determinats serveis electrònics de l'Administració per mitjà d'un identificador (nombre de DNI o NIE de l'usuari) i una contrasenya que ha de ser custodiada pel ciutadà. Té una validesa duradora en el temps però no il·limitada, i està orientada a usuaris habituals.
Per començar a utilitzar Cl@ve permanent cal realitzar prèviament l'activació d'usuari, procés en el que s'estableix la clau d'accés.
Per a l'activació de l'usuari es necessita:
-
El codi d'usuari (DNI o NIE).
- L'adreça de correu electrònic que s'utilitza com dada addicional de contrast.
-
El codi d'activació que s'entrega a l'acte de registre en el sistema.