Preguntes freqüents
L'“Autenticació de Ciutadà UE (eIDAS)”, Electronic Identification, Authentication and trust Services, és un marc regulatori de la Unió Europea que estableix normes per a la identificació electrònica i els serveis de confiança en transaccions electròniques. Aquest sistema permet als ciutadans d'un país de la UE utilitzar la seva identificació electrònica nacional, com un DNI digital, per accedir a serveis públics en uns altres països membres. eIDAS facilita l'accés a serveis de les administracions públiques de manera segura i eficient, i és un pas important cap a la integració digital a Europa.
Actualment, per accedir als serveis de l'Agència Estatal d'Administració Tributària a través del sistema eIDAS , es requereix que el ciutadà de la UE posseeixi un identificador d'identitat espanyol (Identificador espanyol de Ciutadà UE) com un DNI (Document Nacional d'Identitat), un NIE (Número d'identificació d'Estranger) o un NIF L o NIF M (número d'identificació fiscal). Això significa que, encara que pots utilitzar la teva identificació electrònica d'un altre país de la UE , necessites primer tenir un d'aquests identificadors espanyols per realitzar tràmits a l'Agència Tributària.
En el futur, es planeja expandir el sistema eIDAS perquè qualsevol ciutadà de la UE amb una identificació electrònica vàlida d'un país integrat en eIDAS pugui accedir als serveis de l'Agència Tributària espanyola sense la necessitat de comptar prèviament amb un DNI , NIE , NIF L o NIF M. Aquesta ampliació farà que sigui molt més senzill per als ciutadans d'uns altres països de la UE interactuar amb l'Agència Tributària a Espanya, facilitant l'accés a serveis tributaris i enfortint la integració i cooperació dins la Unió Europea.
- Visita la Seu de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es
- Troba el tràmit que necessites realitzar: Navega pel lloc per localitzar el servei o tràmit tributari específic que desitges efectuar.
- Accedeix al tràmit i en el menú d'autenticació selecciona l'opció d'“Autenticació Ciutadà UE (eIDAS) ”: Això et permetrà utilitzar la teva identificació electrònica del teu país d'origen.
- En seleccionar aquesta opció, seràs redirigit a la passarel·la Cl@ve , on hauràs de seleccionar en el menú d'autenticació l'opció Ciutadà UE que et redirigirà al node eIDAS espanyol.
- Una vegada en el node eIDAS espanyol hauràs de triar el país que t'ha proporcionat la teva identitat electrònica. Una vegada fet això seràs redirigit a la pàgina d'autenticació del país que has seleccionat i hauràs d'autenticar-te utilitzant els mecanismes vàlids que t'hagi facilitat el teu país. Si l'autenticació és d'èxit, seràs redirigit novament al node eIDAS espanyol. En aquest punt, es procedirà a realitzar l'assignació de la teva identitat amb l'Identificador espanyol de Ciutadà de la UE corresponent a ciutadans de la UE , basat en el DNI / NIE o NIF L o M.
- Completa el tràmit tributari: Una vegada completada l'autenticació i l'assignació d'identitat, podràs continuar amb el tràmit tributari que desitjaves realitzar, per exemple, amb la presentació de declaracions fiscals.
Aquest procés garanteix una autenticació segura i eficient, permetent-te accedir a serveis tributaris espanyols, encara que siguis ciutadà d'un altre país de la UE .
Per poder relacionar-se amb les administracions públiques espanyoles necessites tenir un identificador espanyol vàlid, que podrà ser un DNI o un NIE (si ja tens una identitat espanyola facilitada pel Ministeri de l'Interior en la Direcció General de la Policia ), o un NIF (si no tens una identitat espanyola ). En cas de no disposar d'una identitat espanyola, podràs sol·licitar el NIF en un consolat espanyol, que serà el teu identificador espanyol de Ciutadà UE . Quan accedeixis utilitzant la identificació eIDAS, el país on realitzis el procés d'autenticació facilitarà a les administracions espanyoles les teves dades de Nom, Cognom, Data de Naixement i un identificador del país on t'hagis autenticat. Amb aquestes dades es buscarà en les Bases de Dades d'identificadors per associar-te un DNI , un NIE o un NIF .
Recorda que, si no tens cap d'aquests identificadors, podràs obtenir-ho en un consolat. En el futur, es facilitarà l'obtenció d'aquest identificador espanyol de Ciutadà UE de forma en línia en el moment de la primera autenticació.
En aquell cas, necessites obtenir un NIF L o M per utilitzar l'autenticació eIDAS a Espanya. En la pàgina del Ministeri d'Afers Exteriors d'Espanya trobaràs informació detallada sobre els passos a seguir i la documentació necessària per sol·licitar un NIF L o M a través d'un consolat espanyol.
Pots accedir a aquesta informació en la següent URL: Requisits per a la sol·licitud del NIF (https://www.exteriors.gob.és/Ambaixades/asuncion/és/Ambaixada/Pagines/Cita% 20Previa% 20Consular/Requisitos-para-la-solicitud-del-N-I-F.aspx).
És important seguir les instruccions proporcionades en el lloc web per assegurar-te de què la teva sol·licitud és tramitada correctament i en el menor temps possible.
Utilitzant l'“Autenticació Ciutadà UE (eIDAS)”, pots realitzar una varietat de tràmits en la Seu Electrònica de l'Agència Tributària a Espanya. L'oferta de tràmits disponibles amb aquesta autenticació s'anirà ampliant progressivament. Per saber si un tràmit específic admet l'autenticació eIDAS , simplement has de buscar l'opció Autenticació Ciutadà UE (eIDAS) en el menú d'autenticació en accedir al tràmit.
Inicialment, l'Agència Tributària oferirà l'autenticació eIDAS en alguns dels principals tràmits relacionats amb les següents matèries (només per als exercicis més recents en alguns supòsits ):
- Declaracions i altres tràmits de renda (IRPF i IRNR) e impost sobre societats
- Gestió de l'IVA
- Gestió de deutes
- Tràmits de duanes
- Apoderaments
- Consultes a través de l'eina Informa+
- Avisos informatius
- Determinades reclamacions-econòmic administratives i procediments especials de revisió.
A més, sempre que accedeixis a un tràmit, el sistema t'indicarà si l'autenticació Ciutadà UE (eIDAS) està disponible com opció per a aquell procediment específic.
La necessitat de tenir un identificador espanyol de la UE per utilitzar l'autenticació eIDAS a Espanya es deu a diversos factors importants relacionats amb el compliment del Reglament eIDAS , el compliment de la normativa espanyola i la interoperabilitat de les identitats electròniques a la Unió Europea.
Primer, el Reglament eIDAS estableix la necessitat de garantir la interoperabilitat de les identitats electròniques proporcionades per cada país de la UE . Això significa que un ciutadà d'un país de la UE hauria de poder utilitzar la seva identificació electrònica per accedir a serveis públics en un altre país membre. Tanmateix, sorgeix un desafiament: la unicitat i persistència dels identificadors. Mentre que eIDAS es basa en dades bàsiques com l'identificador nacional, nom, cognom i data de naixement, no garanteix que aquests identificadors siguin únics i persistents en el temps.
En el cas d'Espanya, i en particular de l'Agència Tributària, els sistemes estan dissenyats per treballar amb identificadors específics com DNI , NIE i NIF . Aquests identificadors tenen un format i mètode de validació concrets i garanteixen la unicitat i persistència necessàries per a molts tràmits, especialment aquells amb implicacions tributàries. Per integrar l'autenticació eIDAS i complir amb els requisits dels sistemes d'informació espanyols, s'ha optat per vincular la identitat eIDAS amb un identificador espanyol (com el NIF L o M per a no residents) que sigui compatible amb els sistemes existents.
Aquest enfocament, fet costat pel Reial decret 203/2021 i el Reglament UE 2018/1724, busca facilitar la relació electrònica dels ciutadans de la UE amb les administracions públiques espanyoles, mantenint al mateix temps la integritat i eficiència dels sistemes d'informació. L'assignació d'un NIF L o M garanteix que els ciutadans de la UE puguin interactuar electrònicament amb les administracions espanyoles, aprofitant la interoperabilitat proporcionada per eIDAS i al mateix temps complint amb les necessitats específiques d'unicitat i persistència que requereixen els tràmits de les administracions públiques espanyoles.