Instruccions
Impost sobre la renda de les persones físiques
Activitats econòmiques en estimació objectiva
Pagament fraccionat - Autoliquidació
Model 131
Instruccions per complimentar l'autoliquidació
Important: Tots els imports monetaris sol·licitats hauran d'expressar-se en euros, consignant la part decimal, que constarà de dos dígits en qualsevol cas. Els imports introduïts, amb caràcter general no aniran precedits de signe algun; no obstant això, en les caselles en què així s'estableixi, s'admetran precedits del signe menys (“-”).
Totes les mencions que en aquestes instruccions es fan a la Llei i al Reglament de l'impost han d'entendre's fetes, respectivament, a la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni (BOE del 29) i al Reglament de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques aprovat pel Reial decret 439/2007, de 30 de març (BOE del 31).
El model 131 haurà de presentar-se, segons els casos:
-
De manera electrònica a través d'Internet:
-
bé mitjançant la utilització un sistema d'identificació i autenticació basat en certificats electrònics reconeguts emesos d'acord amb les condicions que s'estableixen en el Reglament (UE) núm. 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 2014, relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions electròniques en el mercat interior, i en la Llei 6/2020, d'11 de novembre, reguladora de determinats aspectes dels serveis electrònics de confiança, que resulti admissible per l'Agència Estatal d'Administració Tributària segons la normativa vigent en cada moment, o
-
bé mitjançant el sistema de signatura amb clau d'accés en un registre previ com usuari (Cl@vePIN).
-
-
En paper imprès generat exclusivament mitjançant la utilització del servei d'impressió desenvolupat a aquests efectes per l'Agència tributària en la seva seu electrònica (quan l'obligat tributari no hagi de presentar l'autoliquidació obligatòriament de manera electrònica).
-
Declarant
Es consignarà el NIF, nom i cognoms del declarant.
-
Meritació
Exercici: Es consignen les quatre xifres de l'any natural al que correspon el trimestre pel qual s'efectua l'autoliquidació.
Període: Es farà constar aquí si l'autoliquidació correspon al primer, segon, tercer o quart trimestre, de l'any natural.
-
Liquidació
I. Activitats econòmiques en estimació objectiva diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals.
Complimentaran aquest apartat les persones físiques que desenvolupin activitats econòmiques diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals, rendiments dels quals es determinin conforme al mètode d'estimació objectiva. Les dades relatives a les activitats agrícoles, ramaderes i forestals en estimació objectiva no es consignaran en aquest apartat del model, sinó en l'apartat III.
Activitat (epígraf IAE). Es consignarà l'epígraf de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) corresponent a cadascuna de les activitats econòmiques exercides el rendiment net de la qual es determini en estimació objectiva i que tinguin la consideració d'activitats independents a l'efecte de l'aplicació del referit mètode.
Rendiment net de l'activitat a l'efecte del pagament fraccionat. Hem de reflectir en aquestes caselles els rendiments nets a l'efecte del pagament fraccionat corresponents a cadascuna de les activitats econòmiques exercides a les que es refereix aquest apartat del model.
Amb caràcter general, el rendiment net corresponent a cada activitat es calcularà en funció dels signes o mòduls establerts per a la mateixa, tenint en compte els “rendiments anuals per unitat abans d'amortització ”que aquests signes o mòduls tinguin assignats, així com les minoracions per incentius al treball i a la inversió i els índexs correctors que, si escau, resultin aplicables. Seran també aplicables a l'efecte dels pagaments fraccionats les reduccions del rendiment net establertes per disposicions de caràcter general per a les activitats en estimació objectiva.
A l'efecte del pagament fraccionat, hem de consignar el nombre d'unitats de cadascun dels signes o mòduls, així com les minoracions i els índexs correctors aplicables inicialment en cada període anual, seran els corresponents als dades-base de l'activitat referides al dia 1 de gener de cada any o al dia en què s'iniciï l'activitat, en cas que aquesta no s'hagués exercit l'any anterior. Si els dades-base de cada signe o mòdul no fossin un nombre enter, es prendran amb dues xifres decimals.
Quan algun dada-base no pogués determinar-se el primer dia de l'any, a l'efecte del pagament fraccionat es prendrà el que hagués correspost l'any anterior.
En el supòsit d'activitats de temporada, es prendrà, per calcular el rendiment net anual a l'efecte del pagament fraccionat, el nombre d'unitats de cada mòdul que haguessin correspost l'any anterior.
Quan en alguna activitat no pogués determinar-se cap dels dades-base a l'efecte del pagament fraccionat, es complimentarà l'apartat II següent.
Els incentius al treball, així com els índexs correctors d'activitat es reflecteixen en el formulari de declaració a partir de la informació de dades addicionals que se sol·licita en introduir l'epígraf de l'IAE corresponent a l'activitat.
La dada corresponent a l'incentiu a la inversió, això és l'amortització anual corresponent als elements afectes a l'activitat, ha de ser objecte de càlcul previ (no ho realitza el programa), havent de reflectir-se en la casella corresponent la dada anual resultant.
Casella 01. Consignarem en aquesta casella la suma dels rendiments nets, a l'efecte del pagament fraccionat, corresponents a totes les activitats declarades en aquest apartat.
En el cas de les activitats de temporada, el rendiment net a reflectir en la casella 01 serà el corresponent al trimestre objecte d'autoliquidació, que resultarà de multiplicar el nombre de dies naturals en què es desenvolupa l'activitat durant aquest trimestre pel rendiment diari. A aquests efectes, el rendiment diari resultarà de dividir el rendiment anual prèviament obtingut – tenint en compte el nombre d'unitats de cada mòdul que haguessin corresponent l'any anterior-, pel nombre de dies d'exercici de l'activitat l'any anterior.
Casella 02. Pagament Fraccionat del trimestre. Es trasllada a aquesta casella la suma total resultant d'aplicar a cadascuna de les activitats declarades en aquest apartat, els percentatges de pagaments fraccionats següents:
Percentatge aplicable. Respecte de cadascuna de les activitats declarades en aquest apartat, el percentatge a aplicar per determinar l'import del pagament fraccionat, dependrà del nombre de persones assalariades(*) en la data de còmput dels dades-base. Aquests percentatges són els següents:
Nombre de persones assalariades en la data
unitats mòdul personal assalariat de còmput dels dades-base(*) 0,00 0,01 a 1 1,01 o més Percentatge aplicable el 2 per 100 el 3 per 100 el 4 per 100 (*) D'acord amb la Sentència del Tribunal Suprem 1667/2023, de 13 de desembre, el personal assalariat ha de computar-se en funció del nombre d'hores anuals prorratejades per treballador fixat en el conveni col·lectiu corresponent.
No obstant això, el contribuent podrà aplicar percentatges superiors als indicats (no es permeten percentatges inferiors ), de conformitat amb el que ha previst sobre això en l'article 110.4 del Reglament de l'impost. Aquesta opció, així com el percentatge superior que es desitja aplicar, es reflectirà en l'apartat corresponent de la pantalla d'emplenament de dades addicionals que se sol·licita en introduir l'epígraf de l'IAE corresponent a l'activitat.
En les activitats que s'iniciïn amb posterioritat al dia 1 de gener o en les que se cessi abans del 31 de desembre o quan concorrin ambdues circumstàncies, així com en les activitats de temporada, la determinació del rendiment net a l'efecte del pagament fraccionat i de l'import que haurà d'ingressar-se cada trimestre per aquest concepte s'efectuarà d'acord amb les instruccions específiques previstes per a aquests supòsits en les Ordres ministerials per les quals es desenvolupa per a cada exercici el mètode d'estimació objectiva de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
Recordi que, en les activitats de temporada, l'ingrés a realitzar serà el corresponent al trimestre natural, que resultarà de multiplicar el nombre de dies naturals en què es desenvolupa l'activitat durant aquest trimestre pel rendiment diari i pel percentatge corresponent segons el nombre d'unitats del mòdul personal assalariat (a aquests efectes, el rendiment diari resultarà de dividir el rendiment anual obtingut pel nombre de dies d'exercici de l'activitat l'any anterior).
II. Activitats econòmiques en estimació objectiva diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals, sense possibilitat de determinar cap dels dades-base a l'efecte del pagament fraccionat.
Complimentaran aquest apartat els contribuents que desenvolupin activitats econòmiques en estimació objectiva diferents de les agrícoles, ramaderes i forestals, respecte de les quals no resulti possible determinar cap dels dades-base a l'efecte del pagament fraccionat i, per tant, l'import del mateix no pugui calcular-se conforme al procediment a què es refereix l'apartat I anterior.
Casella 03. En aquesta casella hem de reflectir el volum de vendes o ingressos de les activitats a què es refereix aquest apartat, corresponents al trimestre pel qual es realitza el pagament fraccionat, incloses les subvencions corrents i excloses les subvencions de capital i les indemnitzacions.
Casella 04. Es farà constar en la casella 04 la quantitat resultant d'aplicar el percentatge del 2 per 100 sobre l'import reflectit en la casella 03 anterior.
No obstant això, el contribuent pot aplicar percentatges superiors a l'indicat, de conformitat amb el que ha previst sobre això en l'article 110.4 del Reglament de l'impost.
III. Activitats agrícoles, ramaderes i forestals, en estimació objectiva.
Complimentaran aquest apartat els contribuents que desenvolupin activitats agrícoles, ramaderes o forestals rendiments nets dels quals es determinin conforme al mètode d'estimació objectiva.
No obstant això, els titulars d'activitats agrícoles i ramaderes no estaran obligats a presentar declaració de pagament fraccionat ni a efectuar ingrés algun per aquest concepte en relació amb les mateixes si, l'any natural immediatament anterior, com a mínim el 70 per 100 dels ingressos procedents de les explotacions (sense computar a aquests efectes les subvencions corrents o de capital ni les indemnitzacions) haguessin estat objecte de retenció o d'ingrés a compte. En el supòsit d'inici de l'activitat, es tindrà en compte a aquests efectes el percentatge d'ingressos que hagin estat objecte de retenció o d'ingrés a compte durant el període trimestral a què es refereix el pagament fraccionat.
De la mateixa manera, els contribuents titulars d'activitats forestals no estan obligats a presentar declaració de pagament fraccionat ni a efectuar ingrés algun per aquest concepte en relació amb les mateixes si, l'any natural immediatament anterior, com a mínim el 70 per 100 dels ingressos procedents d'aquestes activitats (sense computar a aquests efectes les subvencions corrents o de capital ni les indemnitzacions) haguessin estat objecte de retenció o d'ingrés a compte. En el supòsit d'inici de l'activitat, es tindrà en compte a aquests efectes el percentatge d'ingressos que hagin estat objecte de retenció o d'ingrés a compte durant el període trimestral a què es refereix el pagament fraccionat.
Casella 05. Consignarem en aquesta casella el volum d'ingressos del trimestre pel qual es realitza el pagament fraccionat, incloses les subvencions corrents i excloses les subvencions de capital i les indemnitzacions.
Casella 06. Es farà constar en la casella 06 la quantitat resultant d'aplicar el percentatge del 2 per 100 sobre l'import reflectit en la casella 05 anterior. No obstant això, els agricultors joves o assalariats agraris que compleixin els requisits establerts en la disposició addicional sisena de la Llei de l'impost podran reduir aquesta quantitat en un 25 per 100.
En qualsevol cas, el contribuent podrà aplicar percentatges superiors (mai inferiors) a l'indicat, de conformitat amb el que ha previst sobre això en l'article 110.4 del Reglament de l'impost.
ACTIVITATS ECONONÓMICAS AMB DRET A DEDUCCIÓ PER RENDES OBTINGUDES A CEUTA I MELILLA. Tractant-se d'activitats amb dret a la deducció per rendes obtingudes a Ceuta o Melilla o, excepcionalment per a l'exercici 2023 i també a partir del 2n trimestre de 2024 en la Illa de la Palma, a què es refereix l'article 68.4 i el D.A. 57a de la Llei de l'impost, el percentatge aplicable per determinar l'import del pagament fraccionat s'obtindrà multiplicant per 0,4 els percentatges esmentats en l'apartat I, així com, si escau, els percentatges a què fan referència les caselles 04 de l'apartat II i 06 de l'apartat III. En cas que el contribuent desenvolupi, a més, unes altres activitats econòmiques que no tinguin dret a aquesta deducció, el percentatge aplicable respecte d'aquestes últimes serà l'indicat amb caràcter general.
IV. Total liquidació.
Casella 07. En aquesta casella es reflectirà el resultat de sumar els imports consignats en les caselles 02, 04 i 06.
Casella 08. En el seu cas, consignarem en aquesta casella la suma de les retencions i ingressos a compte que, havent estat practicats sobre les contraprestacions procedents de les activitats econòmiques en estimació objectiva rendiments dels quals estan subjectes a retenció o ingrés a compte, corresponguin al trimestre a què es refereix el pagament fraccionat.
Casella 09. Quan la quantia dels rendiments NETS (*) d'activitats econòmiques de l'obligat tributari, obtinguts en l'exercici anterior al que correspon el trimestre pel qual s'efectua l'autoliquidació, hagi estat igual o inferior a 12.000 euros, es consignarà en aquesta casella el següent import, en funció de la quantia dels esmentats rendiments:
Quantia dels rendiments nets de l'exercici anterior (en euros)
Import de la minoració (en euros)
Igual o inferior a 9.000
100
Entre 9.000,01 i 10.000
75
Entre 10.000,01 i 11.000
50
Entre 11.000,01 i 12.000
25
(*) Rendiments nets d'activitat prèvies a l'aplicació, si escau de la reducció per obtenció de rendiments irregulars i resta de reduccions aplicables, si escau, sobre el rendiment net reduït de l'activitat (suma de les caselles corresponents als rendiments nets: a) d'activitats econòmiques en estimació directa, b) d'activitats econòmiques (excepte agrícoles ramaderes i forestals) en estimació objectiva, c) d'activitats agrícoles, ramaderes i forestals en estimació objectiva i d) rendiment net d'activitat econòmica atribuït per entitats en règim d'atribució de rendes) de la declaració d'IRPF de l'exercici anterior (caselles 0224, 1479, 1553 i/o 1577, respectivament del model de declaració d'IRPF tant de l'exercici 2021, 2022 com 2023).
En cas que en l'exercici anterior no s'hagués exercici activitat econòmica alguna, es considerarà que la quantia dels rendiments nets de l'exercici anterior, són zero.
És important recordar que, en cas que el contribuent també estigui obligat a presentar el model 130, l'import corresponent a la minoració del pagament fraccionat establerta en l'article 110.3.c) del Reglament de l'impost, calculada conforme s'ha assenyalat en aquesta casella, pot distribuir-se, si així es decideix, entre ambdós models 130 i 131 sempre que els imports consignats en les caselles 13 del model 130 i 09 del model 131 no superin en el seu conjunt, per a cada trimestre, l'import de la minoració.
Casella 10. S'anotarà en aquesta casella el resultat d'efectuar l'operació indicada en el formulari (Casella 07 – Casella 08 – Casella 09). Si s'obtingués una quantitat negativa, es farà constar precedida del signe menys (–).
Casella 11. Si en la casella 10 anterior s'hagués obtingut una quantitat positiva, es farà constar en la casella 11 l'import (sense signe) dels resultats negatius que, si escau, s'haguessin obtingut en la casella 15 de qualsevol de les autoliquidacions anteriors, model 131, del mateix exercici i que no haguessin estat deduïts anteriorment, tenint en compte que en cap cas podrà figurar en la casella 11 un import superior a la quantitat positiva consignada en la casella 10.
Casella 12. Si en la casella 10 s'hagués obtingut una quantitat positiva i el contribuent està realitzant pagaments per préstecs destinats a l'adquisició o rehabilitació del seu habitatge habitual pels quals tingui dret a la deducció per inversió en habitatge habitual regulat en la disposició transitòria divuitena de la Llei de l'impost, es farà constar, si escau, en la casella 12 l'import de la deducció a què es refereix l'article 110.3.d) del Reglament de l'impost; això és:
Important: conforme al que estableix la disposició transitòria divuitena de la Llei de l'IRPF, a partir de l'1 de gener de 2013 el dret a la deducció per inversió en habitatge habitual i, per tant, a l'aplicació d'aquesta deducció en el model 131, requerirà, entre d'altres, el compliment dels següents requisits:
-
En cas d'adquisició de l'habitatge habitual, que aquest habitatge s'hagi adquirit abans de l'1 de gener de 2013.
-
En cas de rehabilitació de l'habitatge habitual, que el contribuent ja hagi satisfet quantitats per tal concepte abans de l'1 de gener de 2013.
-
Si únicament s'hagués emplenat l'apartat “I” i/o l'apartat “II” d'aquest model, aquesta deducció està constituïda per la suma dels imports resultants d'aplicar el percentatge del 0,5 per 100 sobre la quantitat consignada en la casella 01 i el percentatge del 2 per 100 sobre la quantitat consignada en la casella 03.
Recordi que en el cas de les activitats de temporada, l'esmentat percentatge es calcularà sobre el rendiment net anual a l'efecte de pagaments fraccionats resultant d'aplicar el nombre d'unitats de cada mòdul que haguessin correspost l'any anterior (i no sobre l'import de la casella 01, que correspon al rendiment net a l'efecte del pagament fraccionat del trimestre objecte d'autoliquidació, el qual té en compte el nombre de dies d'exercici efectiu de l'activitat durant el trimestre en qüestió).
-
Si només s'hagués emplenat l'apartat “III”, la deducció està constituïda per l'import resultant d'aplicar el percentatge del 2 per 100 sobre la quantitat consignada en la casella 05.
En qualsevol cas, haurà de tenir-se en compte, també, que l'import consignat en la casella 12 no podrà ser superior a la diferència positiva entre les caselles 10 i 11 anteriors, i que la deducció per aquest concepte té com a límit màxim la quantitat de 660,14 euros anuals, per la qual cosa en la casella 12 no podrà figurar en cap cas un import superior a aquesta quantitat, sense que tampoc pugui superar l'esmentada quantitat (660,14 euros anuals) el sumatori resultant dels imports consignats en les caselles 12 dels quatre models 131 del mateix exercici.
Atenció: aquesta deducció no resultarà aplicable si els pagaments realitzats es destinen a la construcció o ampliació de l'habitatge habitual, ni tampoc, d'acord amb el que disposa l'art.110.3.d), últim paràgraf Reglament IRPF, en els supòsits següents:
-
Quan el contribuent realitzi simultàniament activitats agrícoles, ramaderes o forestals i activitats diferents d'aquestes.
-
Quan el contribuent també estigui obligat a presentar el model 130 per declarar el pagament fraccionat corresponent a les activitats econòmiques en estimació directa que realitzi, com succeeix, entre d'altres, en el supòsit a què es refereix el segon paràgraf de l'article 35 del Reglament de l'impost.
-
Quan, a més de realitzar activitats econòmiques, el contribuent percebi rendiments del treball i hagi presentat al pagador dels mateix el model 145 comunicant la circumstància de què està realitzant pagaments per préstecs destinats a l'adquisició o rehabilitació del seu habitatge habitual.
-
Tractant-se d'activitats diferents de les agrícoles, ramaderes o forestals, quan el conjunt de la suma de rendiments nets a l'efecte del pagament fraccionat consignat en la casella 01 i del volum de vendes o ingressos anuals previsibles corresponent a les activitats compreses en l'apartat II d'aquest model, sigui igual o superior a la quantitat de 33.007,20 euros. A aquests efectes, es considerarà com volum de vendes o ingressos anuals previsibles el que resulti d'elevar a l'any el volum de vendes o ingressos del primer trimestre, excloses les subvencions de capital i les indemnitzacions.
-
En el cas d'activitats agrícoles, ramaderes o forestals, quan el volum d'ingressos anuals previsibles corresponent a les mateixes, sigui igual o superior a la quantitat de 33.007,20 euros. A aquests efectes, es considerarà com volum d'ingressos anuals previsibles el que resulti d'elevar a l'any el volum d'ingressos del primer trimestre, excloses les subvencions de capital i les indemnitzacions.
Casella 13. Es traslladarà a aquesta casella el resultat de restar a l'import de la casella 10, els imports consignats, si escau, en les caselles 11 i 12. Si, per ser negativa la casella 10, s'obtingués una quantitat negativa en la casella 13, es consignarà precedida del signe menys (–). En aquest cas, en les caselles 10 i 13 haurà de figurar el mateix import amb signe menys.
Casella 14. En el supòsit d'autoliquidació complementària, hem de consignar en aquesta casella el resultat per ingressar de les autoliquidacions, model 131, presentades anteriorment pel mateix exercici i període. Si de cap de les autoliquidacions anteriors hagués resultat quantitat per ingressar (per exemple, haguessin estat “negatives” o amb resultat “a deduir” en trimestres següents), es consignarà el número zero (0) en la casella 14.
Casella 15. Es consignarà en aquesta casella el resultat de restar a l'import reflectit en la casella 13 l'import consignat, si escau, en la casella 14. Si, per ser negativa la casella 13, s'obtingués una quantitat negativa en la casella 15, es consignarà precedida del signe menys (–). En aquest cas, en les caselles 13 i 15 haurà de figurar el mateix import amb signe menys i el resultat negatiu de l'autoliquidació podrà deduir-se en qualsevol dels següents pagaments fraccionats del mateix exercici import positiu del qual el permeti i amb el límit màxim d'aquest import.
-
-
Per ingressar
Si la quantitat consignada en la casella 15 és positiva, en l'apartat"Tipus de Declaració", es marcarà la casella “Per ingressar ”i el seu import es traslladarà a la casella d'“Import”, havent de complimentar també la casella corresponent a la forma de pagament: en efectiu, càrrec en compte o domiciliació bancària. Si l'ingrés s'efectua mitjançant càrrec en compte o domiciliació bancària, hauran de complimentar-se les dades completes del compte de càrrec (Codi IBAN) de l'Entitat col·laboradora o bé, com a novetat a partir de l'exercici 2024, en el cas de domiciliació bancària, els d'un compte obert en una entitat no col·laboradora pertanyent a la Zona Única de Pagaments en Euros (Zona SEPA) ; en aquest últim cas, el pagament haurà de realitzar-se recorrent a la intermediació en el servei d'una entitat col·laboradora en la gestió recaptatòria. L'import de l'ingrés coincidirà amb el que figura en la casella 15.
El procediment per efectuar l'ingrés de la quantitat resultant de l'autoliquidació serà l'establert en l'Ordre HAP/2194/2013, de 22 de novembre (articles 4 i 6 a 9), per la qual es regulen els procediments i les condicions generals per a la presentació de determinades autoliquidacions i declaracions informatives de naturalesa tributària (BOE del 26). Si la domiciliació es realitza en un compte obert en una entitat no col·laboradora de la Zona SEPA, s'ajustarà al que disposa l'article 5 bis de l'Ordre EHA/1658/2009, de 12 de juny.
-
A deduir
Si la quantitat consignada en la casella 15 és negativa (amb signe menys) i es tracta d'una autoliquidació corresponent a algun dels trimestres 1r, 2n o 3r, es marcarà l'espai reservat a l'efecte dins l'apartat “A deduir”. En aquest cas, l'import negatiu de la casella 15 podrà deduir-se en qualsevol dels següents pagaments fraccionats del mateix any import positiu del qual el permeti, i el model 131 haurà de presentar-se en qualsevol Delegació o administració de l'Agència Tributària, podent també enviar-se per correu certificat dirigit a la Delegació o administració de l'Agència Tributària corresponent al domicili fiscal del declarant.
Així mateix, en l'apartat"Tipus de Declaració", es marcarà la casella "A deduir".
No obstant això, si la quantitat consignada en la casella 15 és negativa (amb signe menys) i es tracta d'una autoliquidació corresponent al 4t trimestre, no es complimentarà aquest apartat, sinó l'apartat"Negativa".
-
Negativa
Si la quantitat consignada en la casella 15 és igual a zero o si, essent negativa (amb signe menys), es tracta d'una l'autoliquidació corresponent al 4t trimestre, complimentarem l'espai reservat a l'efecte dins l'apartat “Negativa”. Així mateix, en l'apartat “Tipus de declaració”, es marcarà la casella “Resultat zero/sense activitat”.
En aquest cas, si la presentació s'efectua mitjançant paper imprès generat exclusivament mitjançant el servei d'impressió desenvolupat per l'Agència Tributària, haurà d'efectuar-se, d'acord amb el que disposa l'article 4.5 de l'Ordre HAP/2194/2013, de 22 de novembre, per la qual es regulen els procediments i les condicions generals per a la presentació de determinades autoliquidacions i declaracions informatives de naturalesa tributària, directament o mitjançant enviament per correu certificat, en la Delegació o Administració de l'Agència Estatal d'Administració Tributària corresponent al domicili fiscal de l'obligat tributari.
En cas de presentació per via electrònica a través d'Internet, el procediment serà l'establert en l'article 11 de l'esmentada Ordre HAP/2194/2013, de 22 de novembre.
-
Complementària
Marcarem aquesta casella quan aquesta autoliquidació sigui complementària d'una altra o altres autoliquidacions presentades anteriorment pel mateix concepte i corresponents al mateix exercici i període. En tal supòsit, farem constar també en aquest apartat el número identificatiu de 13 dígits de l'autoliquidació anterior. D'haver-se presentat anteriorment més d'una autoliquidació, es farà constar el número identificatiu de l'última d'elles.
Important: Únicament serà procedent la presentació d'autoliquidació complementària quan aquesta tingui per objecte regularitzar errors o omissions d'una altra autoliquidació anterior que haguessin donat lloc a un resultat per ingressar inferior al degut. Per consegüent, de l'autoliquidació complementària haurà de resultar un import per ingressar superior al de l'autoliquidació anterior.
La rectificació per qualsevol altra causa d'autoliquidacions presentades anteriorment no donarà lloc a la presentació d'autoliquidacions complementàries, sinó a la presentació davant l'Administració tributària d'una sol·licitud de rectificació de les mateixes quan consideri que han perjudicat de qualsevol manera els seus interessos legítims o que la seva presentació ha donat lloc a la realització d'ingressos indeguts, de conformitat amb el que estableixen els articles 120.3 i 221.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (BOE del 18) i sempre que no s'hagi practicat per l'Administració tributària liquidació definitiva o liquidació provisional pel mateix motiu ni hagi transcorregut el termini de quatre anys a què es refereix l'article 66 de l'esmentada Llei general tributària.
En l'autoliquidació complementària es faran constar per les seves quanties correctes totes les dades a què es refereixen les caselles 01 a 13 de l'apartat"Liquidació" del model 131, que substituiran per complet a les dades consignades en les mateixes caselles de l'autoliquidació anterior.
Les autoliquidacions complementàries hauran de formular-se en el model oficial que estigués vigent en l'exercici i període al que correspongui l'autoliquidació anterior.
-
Signatura
Una vegada emplenat, el model 131 haurà de ser signat pel contribuent o pel seu representant. La forma de realització d'aquesta signatura dependrà de l'opció de presentació escollida pel contribuent, mitjançant presentació electrònica; o bé mitjançant paper imprès generat exclusivament mitjançant la utilització del servei d'impressió desenvolupat a aquests efectes per l'Agència tributària en la seva seu electrònica.
-
Termini de presentació
El model 131 haurà de presentar-se en els terminis compresos entre els dies 1 i 20, tots dos inclosos, dels mesos d'abril, juliol i octubre, en relació amb els pagaments fraccionats corresponents, respectivament, als trimestres primer, segon i tercer de cada any natural.
El termini per efectuar la presentació del model 131 corresponent al quart trimestre és el comprès entre els dies 1 i 30 del mes de gener de l'any natural immediat següent.
Els venciments de termini que coincideixin amb un dissabte o dia inhàbil es consideraran traslladats al primer dia hàbil següent.