Salta al contingut principal
Memòria 2012

1.5. Agència Tributària electrònica

L'Agència Tributària compte a Internet amb un portal general de caràcter informatiu  i amb una seu electrònica per a la realització de tràmits en línia a la que es pot accedir des de l'esmentat portal.

L'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant a l'Agència Tributària des de la seva creació, el que li ha portat a disposar avui dia d'una autèntica “Agència Tributària electrònica” més enllà de les exigències de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, constituint el principal canal de relació de l'Agència Tributària amb els contribuents. Així, el 2012 el percentatge d'utilització de l'administració electrònica, tenint  en compte tant la presentació electrònica obligatòria com la voluntària, s'ha situat el 84,6 per cent (38,74 per cent si es considera només la presentació voluntària).

La seu electrònica garanteix a ciutadans, professionals i empreses l'exercici del dret a relacionar-se electrònicament reconegut en l'esmentada Llei 11/2007. En particular, reconeix el dret a conèixer per mitjans electrònics l'estat de tramitació dels procediments en els que siguin interessats, obtenir còpies electròniques dels documents electrònics que formin part d'aquests procediments, realitzar consultes i al·legacions, formular sol·licituds, manifestar consentiments, entaular pretensions, efectuar pagaments, realitzar transaccions i oposar-se a les resolucions i actes administratius.

La seu no només permet consultar en línia l'estat de tramitació dels procediments en els que s'és interessat i obtenir còpia dels documents a través dels “meus expedients”, sinó que ofereix la possibilitat de realitzar gairebé la totalitat dels tràmits.

Ofereix un inventari de tots els procediments, serveis i tràmits que es poden realitzar electrònicament, com ara presentar declaracions i autoliquidacions, sol·licituds, al·legacions o comunicacions, aportar documents i justificants, efectuar pagaments, sol·licitar i descarregar certificats tributaris, etc.

A més, es posa a disposició dels contribuents un formulari genèric en el Registre Electrònic, a través del qual es poden presentar documents electrònics no normalitzats (per exemple, al·legacions en un procediment).

Com a novetat el 2012, s'ha posat en funcionament el servei “Les meves alertes” que avisa al contribuent que accedeix a la seu electrònica dels tràmits o incidències pendents de resoldre a l'espera de la seva actuació.

Per realitzar tràmits a la seu electrònica cal utilitzar algun sistema d'identificació i autenticació (signatura electrònica) dels previstos en la norma. L'Agència Tributària exigeix sistemes de signatura electrònica avançada amb caràcter general i especialment a les persones jurídiques. No obstant això, admet altres sistemes d'identificació amb la finalitat de facilitar l'accés dels contribuents als serveis prestats a la seu electrònica, com la utilització del Codi Segur de Verificació (CSV) d'una notificació rebuda prèviament per a la realització de tràmits relacionats amb aquesta notificació, la identificació mitjançant caselles d'una declaració prèviament presentada, els codis enviats mitjançant SMS, etc.

Addicionalment, per a alguns contribuents i tràmits l'ús de la seu electrònica és obligatori.Així, s'ha estès en els últims anys la presentació obligatòria de les principals declaracions per a determinats col·lectius com grans empreses, societats anònimes i limitades.

Igualment, l'Agència Tributària, que ja venia des de fa anys facilitant als ciutadans la possibilitat de rebre notificacions per Internet, va impulsar l'establiment a partir de l'1 de gener de 2011 d'un sistema de notificacions electròniques obligatòries per a determinats contribuents a través de l'Adreça Electrònica Habilitada gestionada per Correus (portal www.060.és Nova finestra

Amb la finalitat de facilitar l'ús de la seu electrònica a tots els contribuents, l'Agència ofereix la possibilitat de realitzar tràmits per Internet per mitjà de representant, potenciant la figura del col·laborador social per a la presentació telemàtica de declaracions i comunicacions i del Registre d'apoderaments, que permet l'atorgament de representació per a la realització per Internet de tràmits concrets o l'atorgament d'apoderaments globals per a un conjunt de tràmits.

En concret, l'Agència Tributària té subscrits més de 4.000 convenis o protocols d'adhesió autoritzant als col·laboradors socials a presentar declaracions en representació de tercers. El 2012 s'han subscrit 28 Convenis i 35 Protocols d'Adhesió. Els principals col·laboradors socials són els professionals tributaris a través de  les seves associacions i col·legis professionals, encara que també realitzan aquesta tasca d'acostament de l'administració electrònica al contribuent algunes associacions empresarials, entitats financeres, Administracions Públiques, etc.

Per part seva, el Registre d'apoderaments s'ha convertit en un instrument al servei dels professionals tributaris que facilita l'acreditació de la representació que voluntàriament els atorguen els obligats tributaris per a la realització de tota mena de tràmits (no només la presentació de declaracions i recursos). A 31 de desembre de 2012 comptaven inscrits en el Registre més d'un milió i mig d'apoderaments.

Accessibilitat del portal de l'Agència Tributària: Les pàgines web de l'Agència Tributària van obtenir la Certificació d'Accessibilitat Euracert, nivell doble-a, emesa per Technosite Nova finestra, empresa pertanyent al Grup Fundació ONCE, com a entitat certificadora, després de l'auditoria realitzada el 2009. Des de llavors, s'ha continuat el desenvolupament d'opcions i ampliat la informació oferta intentant mantenir les directrius necessàries per conservar la certificació doble-a amb especial incidència a la seu electrònica, facilitant d'aquesta manera el compliment voluntari de les obligacions fiscals dels ciutadans en general i de les persones amb discapacitat en particular.

Annexos:

Evolució de les declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques presentades per Internet Evolució de les visites a la pàgina web www.agenciatributaria.es