1.6. Valoració de l'Agència Tributària per part dels ciutadans
Enquestes i estudis d'opinió
L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques confecciona anualment l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols”, també conegut com “Baròmetre Fiscal”.
L'estudi es realitza partint d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat, i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.
Segons les últimes dades publicades (referits a l'any 2011 i anteriors) l'evolució de la valoració que els espanyols fan dels serveis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge molt positiva de la qualitat dels mateixos, assolint una qualificació de 2,9 (sobre 4).
Igualment se sondeja en aquest estudi l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seva tasca i correctes en el tracte personal.
Annexos:
Evolució de la valoració dels serveis de l'Agència Tributària (1995-2011) Evolució de l'opinió sobre els funcionaris de l'Agència TributàriaQueixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent
El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vela per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produeixen per l'aplicació del sistema tributari que realitzan els òrgans de l'Estat, i efectua suggeriments i propostes. Es regeix, pel que fa a la seva competència, composició i funcionament, per les seves normes específiques.
El 2012, s'han presentat davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 7.086 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària, fet que suposa una reducció del 8,67 per cent respecte a 2011, continuant la tendència de disminució del nombre de queixes rebudes respecte d'anys anteriors. La informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent.
Annex:
Queixes i Suggeriments (Comparativa 2011 - 2012)