2.2. Recaptació tributària líquida
La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, a diferència d'uns altres conceptes, a l'efecte de Comptabilitat Nacional, com els drets reconeguts o els impostos
Els ingressos tributaris gestionats per l'Agència Tributària van ascendir el 2012 a 168.567 milions, amb un creixement del 4,2 per cent respecte a 2011, coincidint pràcticament amb els pressupostats (159 milions menys). El grau de compliment respecte al que ha pressupostat va ser fruit de la influència de factors de diferent signe: les bases imposables dels principals impostos es van comportar pitjor del que es preveu, però aquest factor negatiu es va veure compensat per l'impacte de mesures normatives preses enmig de l'exercici pressupostari i per l'augment de la recaptació derivada d'actuacions de control.
Conceptes | Pressupost 2012 (1) | Recaptació | Diferència amb Pressupost | Diferència amb Recaptació 2011 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 (2) | 2011 (3) | ||||||
Diferència (4) = (2)-(1) | % compliment (5) = (2)/(1) | Diferència (6) = (2)-(3) | % (7) = (6)/(3) | ||||
Impost sobre laRenta de les Persones Físiques | 73.106 | 70.619 | 69.803 | -2.487 | 96,6 | 815 | 1,2 |
Impost sobre societats | 19.564 | 21.435 | 16.611 | 1.871 | 109,6 | 4.824 | 29,0 |
Impost sobre la renda de no residents | 2.411 | 1.708 | 2.040 | -703 | 70,9 | -332 | -16,3 |
Declaració tributària especial | 2.482 | 1.196 | 0 | -1.286 | 48,2 | 1.196 | --- |
Resta del Capítol I | 120 | 123 | 118 | 3 | 102,4 | 5 | 4,2 |
Total Capítol I | 97.683 | 95.081 | 88.572 | -2.602 | 97,3 | 6.509 | 7,3 |
Impost sobre el valor afegit | 47.691 | 50.464 | 49.302 | 2.773 | 105,8 | 1.162 | 2,4 |
Impostos especials | 18.426 | 18.209 | 18.983 | -217 | 98,8 | -774 | -4,1 |
Trànsit Exterior | 1.452 | 1.429 | 1.531 | -23 | 98,4 | -102 | -6,7 |
Impost sobre Primes d'Assegurança | 1.392 | 1.378 | 1.419 | -14 | 99,0 | -41 | -2,9 |
Resta del Capítol II | 116 | 113 | 15 | -3 | 97,8 | 99 | --- |
Total Capítol II | 69.077 | 71.594 | 71.250 | 2.517 | 103,6 | 344 | 0,5 |
Total Capítol III | 1.966 | 1.892 | 1.938 | -74 | 96,2 | -46 | -2,4 |
TOTAL INGRESSOS GESTIONATS PER L'AEAT | 168.726 | 168.567 | 161.760 | -159 | 99,9 | 6.807 | 4,2 |
(Milions d'euros)
Annex:
Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència TributàriaLa base imposable agregada va caure per cinquè any consecutiu, en aquesta ocasió un 3 per cent, caiguda similar a la de 2011. La caiguda es produeix amb especial incidència en les rendes (per la contracció de les rendes de les llars i dels beneficis de les societats) i en la despesa subjecte a impost sobre el valor afegit, perjudicat per la debilitat del consum, l'ajustament en les compres i la inversió pública, i el persistent deteriorament del mercat de l'habitatge.
Annex:
Evolució dels ingressos tributaris i base imposable agregadaLa recaptació va augmentar, doncs, a causa de l'impacte dels canvis normatius, tant dels que ja estaven previstos en elaborar el Pressupost com aquells que es van aprovar el juliol de 2012, efectes dels quals sobre la recaptació es van deixar sentir en el tram final de l'exercici. Les mesures de consolidació fiscal van generar un increment dels ingressos d'11.237 milions. D'aquests, s'estimen en 5.119 els milions recaptats que s'expliquen pels canvis introduïts el juliol, sobretot la pujada de tipus de l'impost sobre el valor afegit i les mesures d'ampliació dels pagaments fraccionats de l'impost sobre societats.
En el conjunt de l'any, tal com es detalla en el quadre adjunt, destaca l'impacte recaptatori que van tenir les mesures que van afectar als pagaments fraccionats de l'impost sobre societats (5.925 milions). També van ser molt rellevants els efectes del Gravamen complementari (amb implicacions en els ingressos per Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, Societats i Impost sobre la Renda de No Residents, per valor de 3.931 milions), de la pujada de l'impost sobre el valor afegit (2.441 milions) i de les mesures extraordinàries relatives a la Declaració Tributària Especial (1.196 milions) i al Gravamen Especial sobre Dividends (89 milions).
2012 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
IRPF | SOCIETATS | IVA | IIEE | ALTRES | TOTAL | |
TOTAL | 3.525 | 4.607 | 1.505 | 301 | 1.300 | 11.237 |
Gravamen complementari | 3.566 | 261 | 104 | 3.931 | ||
Retencions de treball | 2.957 | 2.957 | ||||
Retencions capital | 609 | 870 | ||||
Retencions no residents | 104 | 104 | ||||
Pujada tipus per a rendes >120.000 € | 27 | 27 | ||||
Supressió deducció naixement | 130 | 130 | ||||
Supressió paga extra AP | -407 | -407 | ||||
Pujada retencions act. Professionals | 209 | 209 | ||||
Augment pagament fraccionat Societats | 5.925 | 5.925 | ||||
Impacte canvis 2011 en quota Societats | -1.668 | -1.668 | ||||
Augment de tipus a l'IVA | 2.263 | 2.263 | ||||
Juliol de 2010 | -178 | -178 | ||||
Setembre de 2012 | 2.441 | 2.441 | ||||
Rebaixa tipus IVA habitatge al 4% | -758 | -758 | ||||
Variació dels tipus en el tabac | 236 | 236 | ||||
Març de 2012 | 260 | 260 | ||||
Juliol i setembre de 2012 | -24 | -24 | ||||
Supressió devolució gasoil | 65 | 65 | ||||
DTE i gravamen sobre dividends | 89 | 1.196 | 1.284 |
Al costat de l'impacte de les mesures normatives, el creixement de la recaptació també es va veure afavorit per l'important augment dels ingressos procedents dels ajornaments d'anys anteriors i de les actuacions de control. Els ingressos per aquests conceptes van ascendir el 2012 a 16.103 milions, amb un augment del 19,6 per cent respecte a l'any anterior. Poc més de la meitat d'aquests ingressos corresponen a actuacions de control, que van créixer un 10,1 per cent el 2012.
Impost sobre la renda de les persones físiques
En el que fa referència a l'evolució dels ingressos dels principals tributs, el 2012 la recaptació per Impost sobre la Renda de les Persones Físiques va créixer un 1,2 per cent (815 milions). El creixement s'explica exclusivament per l'impacte de les mesures de consolidació fiscal (3.525 milions). Sense aquestes mesures, els ingressos disminuirien un 3,9 per cent, la mateixa caiguda que s'estima per a les rendes brutes de les llars. Dins aquestes, les rendes del treball cauen el 3,6 per cent (amb una major caiguda de la massa salarial compensada parcialment per l'augment de les pensions), les rendes del capital un 6,4 per cent i les rendes de les empreses personals per damunt del 5 per cent. El component quantitativament més important de la renda de les llars, la massa salarial, es va reduir notablement (6,2 per cent) pel fort descens del treball assalariat i la reducció del salari mitjà, de major intensitat en el sector públic per la supressió de la paga extra de desembre. La pujada en els tipus de retenció va servir de contrapès a aquesta baixada de les rendes, de tal manera que els ingressos per retencions van ser gairebé iguals als de 2011.
Impost sobre societats
Els ingressos de l'impost sobre societats van créixer el 2012 un 29 per cent (4.824 milions). El creixement s'explica tant per les mesures normatives com per l'augment dels ingressos procedents d'actes d'inspecció. Les modificacions normatives van afectar molt significativament al càlcul dels pagaments a compte, que van créixer un 41,3 per cent, amb especial incidència en els grups consolidats (84,8 per cent). A la resta de grans empreses l'increment dels pagaments va ser del 26,3 per cent, mentre que en les pimes, que calculen el seu pagament d'acord amb la quota de l'última declaració anual presentada, la caiguda va ser menor que el 2011 (6,1 per cent).
L'increment dels ingressos en l'impost sobre societats es produeix malgrat que la informació disponible sobre els beneficis indica que aquests van continuar caient. Per analitzar els beneficis el 2012 a partir de les declaracions fiscals és necessari corregir l'impacte dels canvis normatius, que van afectar no només al tipus sinó també a la base imposable, elevant-la. Efectuada aquesta correcció, s'aprecia una caiguda de la base imposable similar a la registrada el 2011 (19,6 davant el 18,7 per cent anterior). Aquest resultat no és uniforme per tipus d'empresa: els grups consolidats van mostrar una disminució pròxima al 50 per cent (que no s'observa en els pagaments pels canvis normatius) mentre que les grans empreses no integrades en grups van registrar una taxa positiva en l'entorn del 3 per cent.
Impost sobre el valor afegit
La recaptació per impost sobre el valor afegit el 2012 va créixer un 2,4 per cent (1.162 milions). S'estima que la despesa final subjecta a impost sobre el valor afegit, que és la base de l'impost, es va reduir un 5 per cent el 2012, caiguda una mica inferior a la registrada el 2011 (5,8 per cent). Per components, la despesa en consum de les llars es va reduir un 3,2 per cent. En la despesa en habitatge es va produir novament una forta disminució (14,2 per cent), encara que inferior a la de 2011 (28,8 per cent). Va haver un millor comportament al final de l'exercici, però per motius transitoris deguts a l'enduriment de la càrrega fiscal a partir de 2013 (fi de la deducció en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques per adquisició de nous habitatges i augment del tipus d'impost sobre el valor afegit del 4 al 10 per cent). En la despesa de les Administracions Públiques es va observar una caiguda del 8,9 per cent, que va ascendir al 24 per cent en el cas de les despeses d'inversió. L'elevació del tipus efectiu, per la pujada dels tipus legals que va entrar en vigor el setembre, explica, al costat de la disminució de les devolucions, la pujada de la recaptació.
Impostos especials
Finalment, els ingressos per Impostos Especials van disminuir el 2012 un 4,1 per cent, aproximadament el mateix que el 2011. La major pèrdua es registra en l'Impost sobre Hidrocarburs, que disminueix un 7,5 per cent (el 2011, un 6,3 per cent), per la reducció del consum de gasolines i gasoils. La caiguda de l'activitat econòmica i l'augment dels preus (menor que el 2010 i 2011 però encara per damunt del 8 per cent) expliquen el menor consum. L'Impost sobre Tasques del Tabac va disminuir un 2,6 per cent, gairebé el mateix que el 2011 (2,3 per cent). No obstant això, la composició d'aquesta caiguda és diferent: la disminució del consum no ha estat tan intensa com el 2011 (un 10 per cent davant més del 17 per cent l'any anterior) i l'augment dels preus ha estat menor que llavors (un 7,5 per cent davant el 13 per cent de 2011). L'Impost sobre Electricitat és l'única figura que mostra un augment significatiu (9,8 per cent). El consum elèctric va patir una nova caiguda el 2012 de l'1,3 per cent, per la qual cosa l'augment dels ingressos cal atribuir-ho exclusivament a l'increment de les tarifes, accentuat en l'última part de l'any per l'execució de les sentències que van obligar a repercutir en les factures l'actualització de preus de la part final de 2011 i el començament de 2012.