Salta al contingut principal
Memòria 2013

1.5.2. Foment de la prestació de serveis personalitzats per mitjans telemàtics: increment de l'ús de la seu electrònica

Registre electrònic

Al registre electrònic de l'Agència Tributària s'accedeix a través de la Seu electrònica  mitjançant els tràmits inclosos a cadascun dels procediments.

No obstant això, per facilitar l'accés al registre quan s'hagi produït una prèvia notificació de l'Agència Tributària s'ha previst un accés directe dins els tràmits destacats de la Seu electrònica, ja sigui utilitzant certificat o DNI electrònic juntament amb el número de certificat o comunicació de la notificació rebuda, o bé el codi segur de verificació (CSV), que es troba en la notificació prèviament rebuda, sense necessitat d'utilitzar certificat electrònic.

Això redunda en un benefici per al ciutadà qui pot presentar la documentació sense necessitat de desplaçar-se fins a les oficines de l'Agència, simplement aportant el CSV del document rebut de l'Agència Tributària. Les presentacions d'aquest tipus han crescut molt el 2013, passant de 41.000 el 2012 a 163.000 el 2013, encara que encara sigui majoritària la presentació de documentació amb certificat. Així, el 2013, s'han realitzat 2,2 milions d'assentaments registrals pel registre electrònic amb certificat electrònic.

Identificació, autenticació i signatura electrònica

Amb caràcter general, la realització de tràmits en la Seu electrònica exigeix utilitzar algun dels sistemes de signatura electrònica previstos en la normativa vigent, amb la finalitat de garantir la identitat del signant i la integritat dels documents signats. Per a certs tràmits, sobretot els realitzats per determinats col·lectius, és obligatori la utilització de sistemes de signatura electrònica avançada (certificat electrònic o DNI electrònic).

No obstant això, la normativa també estableix un principi general de proporcionalitat, de manera que només s'exigiran les garanties i mesures de seguretat adequades a la naturalesa i circumstàncies dels diferents tràmits i actuacions. Així, no s'exigeix signatura electrònica avançada per a determinats tràmits o actuacions en els que concorrin circumstàncies que fan aconsellable l'admissió d'uns altres sistemes d'identificació electrònica, com ara el Codi Segur de Verificació (CSV), el servei o el número de referència (RENØ) o el servei d'impressió a través de formularis o programes d'ajuda disponibles en la Seu electrònica. Des de l'1 de gener de 2014 també es pot utilitzar el PIN24H.

Aquests sistemes de signatura electrònica no avançada permeten estendre l'ús de l'administració electrònica i, per tant, faciliten l'accés dels contribuents als serveis prestats en la Seu electrònica, contribuint tant a la reducció de costos de compliment com a la reducció dels terminis de tramitació dels procediments.

Hi ha col·lectius com,  per exemple, Administracions públiques, grans empreses o societats anònimes i limitades, que, des de fa temps han estat obligats tant  a la presentació telemàtica de declaracions  com a la utilització de signatura electrònica avançada (certificat o DNI electrònic). El 2013, amb l'aprovació de l'Ordre  HAP/2194/2013, de 22 de novembre, es va fer un pas més en el camí de reduir al màxim possible la presentació en paper de les autoliquidacions i declaracions informatives, ampliant el nombre de tràmits i col·lectius que han d'utilitzar Internet per a la presentació de les seves declaracions i autoliquidacions.

L'ampliació del nombre de contribuents que utilitzen Internet per al compliment de les seves obligacions fiscals, redunda en una major rapidesa en la tramitació dels expedients, amb menors costos per a l'Administració, així com en la reducció d'errors; al tiemp que garanteix un menor termini per a la resolució dels procediments.

Notificacions electròniques

L'Agència Tributària, que des de fa anys ja venia  facilitant als ciutadans la possibilitat de rebre notificacions per Internet, va impulsar l'establiment a partir de l'1 de gener de 2011 d'un sistema de Notificacions Electròniques Obligatòries (NEO)  per a determinats col·lectius de contribuents, fonamentalment empreses, a través de l'Adreça Electrònica Habilitada gestionada per Correus (portal www.060.és Nova finestra).

L'obligatorietat de recepció de notificacions electròniques és efectiva una vegada que s'ha comunicat la inclusió en el sistema NEO. El 2013 van quedar inclosos en aquest sistema 1.900.000 obligats tributaris, fet que suposa, aproximadament, un 88% del col·lectiu total. En l'esmentat  exercici  es van emetre 10,1 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 9,9 milions van correspondre a titulars obligats a notificació electrònica obligatòria.

El 2013, s'ha simplificat el procés per a la subscripció a procediments en els que es rebran notificacions electròniques, quedant reduït a dues opcions de subscripció, "IVA no residents" i "Actuacions i procediments de l'Agència Tributària ", davant la multitud d'opcions anteriors.

Col·laboració social, apoderament i acords de comandes

Amb la finalitat de facilitar l'ús de la Seu electrònica a tots els contribuents, l'Agència ofereix la possibilitat de realitzar tràmits per Internet per mitjà de representant, potenciant tant  la figura del col·laborador social per a la presentació telemàtica de declaracions i comunicacions  com la  dels Registres d'apoderaments i de successions i representacions legals de menors i incapacitats.

En concret, l'Agència Tributària té subscrits més de 4.000 convenis o protocols d'adhesió que autoritzen als col·laboradors socials a presentar declaracions en representació de tercers. El 2013 se  subscriuen 33 Convenis i 26 Protocols d'Adhesió. Els principals col·laboradors socials són els professionals tributaris a través de les seves associacions i col·legis professionals, encara que també realitzin aquesta tasca d'acostament de l'administració electrònica al contribuent algunes associacions empresarials, entitats financeres, Administracions públiques, etc.

D'altra banda, el Registre d'apoderaments s'ha convertit en un instrument al servei dels professionals tributaris, que facilita l'acreditació de la representació que, voluntàriament, els atorguen els obligats tributaris per a la realització de tota mena de tràmits (que no només la presentació de declaracions i recursos).

Respecte dels Acords de comandes, cal destacar la participació de les Oficines Consulars per a l'obtenció del número d'identificació fiscal (NIF), així com del certificat electrònic per als no residents, evitant, així, que s'hagin de desplaçar al nostre país. Per fer efectiva aquesta mesura es va signar el 2013 un Acord de Comanda de Gestió entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària i el Ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació, per a la sol·licitud i assignació telemàtica del número d'identificació fiscal dels tipus "L", "M" i "N" en les oficines consulars d'Espanya en l'Estranger, i de col·laboració entre ambdós organismes.

L'objectiu global del projecte és que la persona no resident, disposant d'una signatura electrònica vàlida i el seu NIF, pugui declarar i pagar des del seu país d'origen els impostos i les taxes que li corresponguin a Espanya, accedint a Internet a la Seu electrònica de l'Agència Tributària.

En una segona fase s'emprendrà l'obtenció del certificat electrònic per les entitats no residents.

Increment de les actuacions administratives automatitzades

Així, d'acord amb l'anterior, un acte administratiu automatitzat (ja sigui de tràmit, resolutori o de mera comunicació), està dictat per una aplicació o sistema informàtic sense intervenció de persona física alguna, però respectant-se, en qualsevol cas, les garanties jurídiques de l'interessat, ja que prèviament s'han fixat tant l'òrgan competent per programar, mantenir, supervisar i controlar el sistema o aplicació, com l'òrgan o unitat responsable a l'efecte d'impugnació.

Entre les actuacions administratives automatitzades implementades destaca la possibilitat de sol·licitar i obtenir de manera immediata, per Internet, els certificats d'IRPF sense necessitat de disposar de signatura electrònica avançada.