Salta al contingut principal
Memòria 2013

1.6. Valoració de l'Agència Tributària per part dels ciutadans

Annex: Queixes i suggeriments (comparativa 2012-2013)

Enquestes i estudis d'opinió

L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques confecciona, anualment, l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols”, també conegut com a “Baròmetre fiscal”.

L'estudi es fa a partir d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.

Segons les últimes dades publicades (referides a l'any 2012 i anteriors) i presentades en la Memòria de l'Agència Tributària 2012, l'evolució de la valoració que els espanyols fan dels serveis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge molt positiva de la qualitat d'aquests, assolint una qualificació de 2,9 (sobre 4).

En aquest estudi també s'analitza l'opinió dels ciutadans pel que fa als funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seva tasca i correctes en el tracte personal.

Valoració dels serveis en campanya de renda per part dels contribuents

L'Agència Tributària, mitjançant l'“Enquesta d'impost sobre la renda de les persones físiques 2012”, desenvolupada durant l'any 2013, sondeja l'opinió dels qui han utilitzat el servei de presentació telemàtica de declaracions de l'impost sobre la renda de les persones físiques, resultant que el 64,98 per cent dels contribuents que han utilitzat aquest servei es mostren satisfets o molt satisfets amb els serveis oferts.

Un any més, els cinc serveis que els usuaris consideren més útils són la presentació de declaracions, la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'esborrany de Renda, la consulta de l'estat de les devolucions, la comunicació de dades disponibles relatives a l'impost sobre la renda de les persones físiques i la baixada del programa d'ajuda.

Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent

El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vetlla per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produeixen per l'aplicació del sistema tributari que fan els òrgans de l'Estat, i efectua suggeriments i propostes. Es regeix, pel que fa a la seva competència, composició i funcionament, per les seves normes específiques.

El 2013, es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 8.301 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària. La informació de detall pot consultar-se en la Memòria Anual del Consell per a la Defensa del Contribuent.