2.2. Recaptació tributària líquida
La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, a diferència d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.
L'any 2013 es van recaptar 168.847 milions d'euros, fet que suposa un increment d'un 0,2 per cent respecte a 2012 (281 milions).
El resultat de 2013 està molt condicionat per l'alt import de les devolucions realitzades, que van créixer un 15,1 per cent i compensen gran part de l'increment dels ingressos bruts. Per això, per tenir una idea de l'evolució subjacent de la recaptació cal acudir als ingressos (en termes homogenis), que cancel·len l'efecte dels diferents calendaris de devolució el 2012 i 2013, a més d'eliminar l'impacte de mesures normatives transitòries (com la Declaració Tributària Especial o el Gravamen de revalorització d'actius). Aquests ingressos homogenis van créixer el 2013 un 3,8 per cent (1,9 per cent el 2012) en la línia d'una tendència estable durant l'any.
Recaptació tributària líquid total (milions d'euros)
Concepte |
Pressupost 2013 |
Gener - Desembre | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Recaptació |
Diferència amb Pressupost |
Diferència amb recaptació | |||||
2013 |
2012 | ||||||
Diferència |
% compliment |
Diferència |
% | ||||
Impost sobre la renda de les persones físiques |
74.215 |
69.951 |
70.619 |
-4.264 |
94,3 |
-667 |
-0,9 |
Impost sobre societats |
19.012 |
19.945 |
21.435 |
933 |
104,9 |
-1.490 |
-7,0 |
Impost sobre la renda de no residents |
2.248 |
1.416 |
1.708 |
-832 |
63,0 |
-292 |
-17,1 |
Impostos Mediambientals |
1.543 |
1.570 |
0 |
27 |
101,7 |
1.570 |
--- |
Declaració tributària especial |
0 |
0 |
1.196 |
0 |
--- |
-1.196 |
--- |
Resta del Capítol I |
133 |
167 |
123 |
34 |
125,3 |
43 |
35,1 |
Total Capítol I |
97.151 |
93.050 |
95.081 |
-4.101 |
95,8 |
-2.031 |
-2,1 |
Impost sobre el valor afegit |
54.656 |
51.931 |
50.464 |
-2.725 |
95,0 |
1.467 |
2,9 |
Impostos especials |
21.096 |
19.073 |
18.209 |
-2.023 |
90,4 |
864 |
4,7 |
Trànsit Exterior |
1.378 |
1.311 |
1.429 |
-67 |
95,1 |
-119 |
-8,3 |
Impost sobre Primes d'Assegurança |
1.391 |
1.325 |
1.378 |
-66 |
95,3 |
-53 |
-3,8 |
Impost sobre Activitats del Joc. Estat |
100 |
74 |
101 |
-26 |
74,5 |
-27 |
-26,4 |
Resta del Capítol II |
16 |
11 |
12 |
-5 |
69,8 |
-1 |
-8,3 |
Total Capítol II |
78.637 |
73.725 |
71.594 |
-4.912 |
93,8 |
2.132 |
3,0 |
Total Capítol III |
2.072 |
2.073 |
1.892 |
1 |
100,0 |
181 |
9,5 |
TOTAL INGRESSOS GESTIONATS PER L'AEAT |
177.860 |
168.847 |
168.567 |
-9.013 |
94,9 |
281 |
0,2 |
La combinació d'ingressos bruts a l'alça i elevades devolucions ha estat un tret distintiu en bona part de l'any i, especialment, durant els últims mesos en els que s'ha accentuat el creixement dels ingressos bruts. El principal impuls d'aquests ingressos ha estat l'aplicació de les mesures normatives que han suposat, el 2013, un increment dels ingressos pròxim als 11.900 milions (quadre "Ajustaments per impactes de canvis normatius"), un 7 per cent dels ingressos nets de l'any. Però, a més de les mesures normatives, l'evolució dels ingressos bruts també reflecteix la menor caiguda que han anat mostrant les bases imposables segons avançava l'any.
Les bases imposables dels principals impostos van créixer, durant l'últim trimestre de 2013, per damunt del 4 per cent, la primera taxa positiva des de mitjan 2010. L'any es va tancar amb un descens de l'1,8 per cent, taxa un punt superior a la de l'any anterior. És el sisè any consecutiu amb caigudes en les bases imposables agregades dels principals impostos; si bé, aquesta caiguda es produeix, a diferència de 2012, amb un primer semestre amb descensos en l'entorn del 4 per cent i una significativa millora en l'última part de l'any. El millor comportament de la segona meitat de l'exercici s'observa en tots els components: la renda bruta de les famílies cau menys per la menor pèrdua de treball i la recuperació de la paga extra dels empleats públics; els beneficis declarats de les societats presenten taxes positives des de meitat d'any; i la despesa subjecte a IVA, que va començar l'any amb una forta contracció, es recupera en la segona meitat de la mateixa gràcies, principalment, a la favorable evolució del consum de les llars.
Annex: Evolució dels ingressos tributaris i base imposable agregadaEn el següent quadre es detalla l'impacte de les mesures de consolidació fiscal, valorat en 11.897 milions d'euros. El major efecte correspon a la pujada de tipus de l'IVA (8.050 milions). En segon lloc, se situa la nova fiscalitat mediambiental, amb un impacte de 1.570 milions. En tercer lloc, el gravamen complementari de l'IRPF que aporta 1.381 milions. Finalment, l'aplicació de les novetats legislatives en l'Impost Especial sobre Hidrocarburs afegeixen 1.149 milions més.
Ajustaments per impactes de canvis normatius (milions d'euros)
2013 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
TOTAL |
IRPF |
SOCIETATS |
IVA |
II. EUA |
ALTRES |
TOTAL |
2.209 |
-434 |
8.050 |
1.522 |
550 |
11.897 | |
Gravamen complementari |
1.381 |
-356 |
26 |
1.051 |
||
. Retencions treball |
260 |
260 |
||||
. Retencions capital |
95 |
-356 |
-261 |
|||
. Retencions no residents |
26 |
26 |
||||
. Quota anual |
1.026 |
1.026 |
||||
Supressió de la paga extra als AA. P. |
-269 |
-269 |
||||
Pujada de les retencions a professionals |
400 |
400 |
||||
Eliminació de la compensació per habitatge |
430 |
430 |
||||
Gravamen sobre premis de loteries |
267 |
2 |
1 |
270 |
||
Mesures de 2012 sobre la quota de Societats |
-2.786 |
-2.786 |
||||
Mesures sobre els pagaments fraccionats de Societats |
2.400 |
2.400 |
||||
Gravamen per revalorització d'actius |
386 |
386 |
||||
Augment de tipus a l'IVA |
7.438 |
7.438 |
||||
. Ingressos bruts |
9.305 |
9.305 |
||||
. Devolucions |
1.867 |
1.867 |
||||
Augment del tipus d'IVA de l'habitatge |
612 |
612 |
||||
Variació dels tipus en tabac |
177 |
177 |
||||
Variació dels tipus en alcohol |
13 |
13 |
||||
Minoració de devolucions en gasoil professional |
35 |
35 |
||||
hidrocarburs |
1.149 |
1.149 |
||||
Carbó utilitzat en la producció elèctrica |
148 |
148 |
||||
DTE i gravamen sobre dividends |
-80 |
-1.196 |
-1.276 |
|||
Fiscalitat mediambiental |
1.570 |
1.570 |
||||
Taxes judicials |
149 |
149 |
Impost sobre la renda de les persones físiques
En el que fa referència a l'evolució dels ingressos dels principals tributs, el 2013, els ingressos nets per IRPF van disminuir un 0,9 per cent. Una vegada corregits els efectes dels diferents calendaris de devolució el 2012 i 2103, la caiguda dels ingressos va ser tan sols un 0,2 per cent i mostren una clara millora en la segona part de l'any (durant el primer semestre la caiguda va ser del 3 per cent i durant l'últim trimestre es va registrar un augment del 3 per cent). Aquest és el mateix perfil que mostren les rendes brutes de les famílies. En el conjunt de l'any la caiguda de les rendes de les famílies se situa en l'1,3 per cent. Durant el primer semestre va ser del 3,1 per cent, i durant l'últim trimestre, es va registrar un augment del 2,9 per cent gràcies, fonamentalment, a tres factors: la moderació en la pèrdua del treball, la recuperació de la paga extra per part dels empleats públics i la millora de les rendes del capital.
Impost sobre societats
L'impost sobre societats va caure un 7 per cent el 2013. Aquesta és la figura impositiva on major impacte ha tingut el diferent calendari de les devolucions. En termes homogenis, els ingressos disminueixen quatre punts. La novetat el 2013 és l'aparició de taxes positives en els beneficis declarats per les Grans Empreses i grups fiscals en el segon i tercer pagament a compte. Cal recordar que l'any 2012 s'havia tancat amb un fort descens dels resultats, en particular en els grups fiscals. Part d'aquella caiguda estava provocada pel sector financer, en ple procés de sanejament. Ara algunes d'aquestes entitats financeres que el 2012 donaven fortes pèrdues han començat a declarar beneficis.
En el que fa referència a la recaptació de l'impost, destaquen l'elevat creixement dels pagaments fraccionats i el fort descens en la quota diferencial. En el primer cas, la major part de l'increment és imputable a les noves mesures fiscals (limitació en la deduïbilitat de les despeses d'amortització i canvi en el tractament de les pèrdues en les empreses participades). Una estimació provisional indica que, en absència de canvis normatius, la base imposable de Grans Empreses i grups fiscals (que va créixer fins al tercer pagament a compte un 28,5 per cent) l'hauria fet 22 punts menys, i que, els pagaments, en lloc d'augmentar el 26,3 per cent, s'haurien incrementat al voltant del 2,5 per cent.
Impost sobre el valor afegit
Els ingressos per IVA van créixer un 2,9 per cent, que s'eleva al 10,1 per cent en corregir el calendari de devolucions. El perfil trimestral dels ingressos homogenis explica bé quin ha estat la trajectòria de l'impost el 2013, marcada per la pujada de tipus de setembre de 2012 i la forta contracció de la despesa al començament de l'any. Així, els tres primers trimestres van tenir un intens creixement dels ingressos com a conseqüència de la pujada de tipus (en mitjana el tipus ha augmentat per damunt del 20 per cent). Durant el primer trimestre l'increment va ser moderat, en relació amb la marxa posterior, per la caiguda de la despesa a causa de l'impacte negatiu que van tenir durant aquells mesos tant el descens de les rendes de les famílies com la pròpia pujada de l'impost. Des d'aquell mínim del primer trimestre la despesa es va ser recuperant i durant el quart trimestre, que ja es compara amb un període amb els nous tipus, els ingressos van moderar el seu creixement encara que menys del que van pujar els nous tipus. Aquest fet indica una ràpida recuperació de la despesa.
Impostos especials
La recaptació per Impostos Especials es va incrementar el 2013 un 4,7 per cent, amb una execució molt diferent per figures. De fet, el creixement es produeix per dos impostos, Hidrocarburs i Carbó, afectats per canvis normatius (biocarburants i fiscalitat mediambiental) i de gestió (el primer inclou des d'aquest any l'antic Impost de Vendes Detallistes d'Hidrocarburs). En absència d'aquests i altres canvis (tabac, alcohol) el resultat hauria estat un descens dels ingressos. No obstant això, les bases d'alguns dels impostos han anat millorant en el transcurs de l'any. En l'Impost sobre Hidrocarburs, per exemple, el consum de gasolines i gasoils ha mantingut durant l'any un camí alcista, amb alguna taxa positiva (setembre) i amb pràctica estabilitat durant els últims mesos de l'any. En l'Impost sobre l'Electricitat també s'aprecia la millora en els consums (amb creixement en els dos últims mesos), encara que aquest efecte no s'hagi traduït en un augment dels ingressos, a causa de la reducció de les tarifes a meitat d'any i a la comparació amb un període amb una elevada recaptació derivada de l'execució d'una sentència del Tribunal Suprem.