Salta al contingut principal
Memòria 2013

2.2. Recaptació tributària líquida

La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, a diferència d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.

L'any 2013 es van recaptar 168.847 milions d'euros, fet que suposa un increment d'un 0,2 per cent respecte a 2012 (281 milions).

El resultat de 2013 està molt condicionat per l'alt import de les devolucions realitzades, que van créixer un 15,1 per cent i compensen gran part de l'increment dels ingressos bruts. Per això, per tenir una idea de l'evolució subjacent de  la recaptació  cal acudir als ingressos (en termes homogenis), que cancel·len l'efecte dels diferents calendaris de devolució el 2012 i 2013, a més d'eliminar l'impacte de mesures normatives transitòries (com la Declaració Tributària Especial o el Gravamen de revalorització d'actius). Aquests ingressos homogenis van créixer el 2013 un 3,8 per cent (1,9 per cent el 2012) en la  línia d'una tendència estable durant l'any.

Recaptació tributària líquid total (milions d'euros)

Concepte

Pressupost 2013
(1)

Gener - Desembre

Recaptació

Diferència amb Pressupost

Diferència amb recaptació

2013
(2)

2012
(3)

Diferència
(4) = (2)-(1)

% compliment
(5) = (2)/(1)

Diferència
(6) = (2)-(3)

%
(7) = (6)/(3)

Impost sobre la renda de les persones físiques

74.215

69.951

70.619

-4.264

94,3

-667

-0,9

Impost sobre societats

19.012

19.945

21.435

933

104,9

-1.490

-7,0

Impost sobre la renda de no residents

2.248

1.416

1.708

-832

63,0

-292

-17,1

Impostos Mediambientals

1.543

1.570

0

27

101,7

1.570

---

Declaració tributària especial

0

0

1.196

0

---

-1.196

---

Resta del Capítol I

133

167

123

34

125,3

43

35,1

Total Capítol I

97.151

93.050

95.081

-4.101

95,8

-2.031

-2,1

Impost sobre el valor afegit

54.656

51.931

50.464

-2.725

95,0

1.467

2,9

Impostos especials

21.096

19.073

18.209

-2.023

90,4

864

4,7

Trànsit Exterior

1.378

1.311

1.429

-67

95,1

-119

-8,3

Impost sobre Primes d'Assegurança

1.391

1.325

1.378

-66

95,3

-53

-3,8

Impost sobre Activitats del Joc. Estat

100

74

101

-26

74,5

-27

-26,4

Resta del Capítol II

16

11

12

-5

69,8

-1

-8,3

Total Capítol II

78.637

73.725

71.594

-4.912

93,8

2.132

3,0

Total Capítol III

2.072

2.073

1.892

1

100,0

181

9,5

TOTAL INGRESSOS GESTIONATS PER L'AEAT

177.860

168.847

168.567

-9.013

94,9

281

0,2

Annex: Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència Tributària

La combinació d'ingressos bruts a l'alça i elevades devolucions ha estat un tret distintiu en bona part de l'any i, especialment, durant els últims mesos en els que s'ha accentuat el creixement dels ingressos bruts. El principal impuls d'aquests ingressos ha estat l'aplicació de les mesures normatives que han suposat, el 2013, un increment dels ingressos pròxim als  11.900 milions (quadre "Ajustaments per impactes de canvis normatius"), un 7 per cent dels ingressos nets de l'any. Però, a més de les mesures normatives, l'evolució dels ingressos bruts també reflecteix la menor caiguda que han anat mostrant les bases imposables segons avançava l'any.

Les bases imposables dels principals impostos van créixer, durant l'últim trimestre de 2013, per damunt del   4 per cent, la primera taxa positiva des de mitjan 2010. L'any es va tancar amb un descens de l'1,8 per cent, taxa  un punt superior a la de l'any anterior. És el sisè any consecutiu amb caigudes en les bases imposables agregades dels principals impostos; si bé, aquesta caiguda es produeix, a diferència de 2012, amb un primer semestre amb descensos en l'entorn del 4 per cent i una significativa millora en l'última part de l'any. El millor comportament de la segona meitat de l'exercici s'observa en tots els components: la renda bruta de les famílies cau menys per la menor pèrdua de treball i la recuperació de la paga extra dels empleats públics; els beneficis declarats de les societats presenten taxes positives des de meitat d'any; i la despesa subjecte a IVA, que va començar l'any amb una forta contracció, es recupera en la segona meitat de la mateixa  gràcies, principalment, a la favorable evolució del consum de les llars.

Annex: Evolució dels ingressos tributaris i base imposable agregada

En el següent quadre es detalla l'impacte de les mesures de consolidació fiscal, valorat en 11.897 milions d'euros. El major efecte correspon a la pujada de tipus de l'IVA (8.050 milions). En segon lloc, se situa la nova fiscalitat mediambiental, amb un impacte de 1.570 milions. En tercer lloc, el gravamen complementari de l'IRPF que aporta 1.381 milions. Finalment, l'aplicació de les novetats legislatives en l'Impost Especial sobre Hidrocarburs afegeixen 1.149 milions més.

Ajustaments per impactes de canvis normatius (milions d'euros)

2013

TOTAL

IRPF

SOCIETATS

IVA

II. EUA

ALTRES

TOTAL

2.209

-434

8.050

1.522

550

11.897

Gravamen complementari

1.381

-356

26

1.051

. Retencions treball

260

260

. Retencions capital

95

-356

-261

. Retencions no residents

26

26

. Quota anual

1.026

1.026

Supressió de la paga extra als AA. P.

-269

-269

Pujada de les retencions a professionals

400

400

Eliminació de la compensació per habitatge

430

430

Gravamen sobre premis de loteries

267

2

1

270

Mesures de 2012 sobre la quota de Societats

-2.786

-2.786

Mesures sobre els pagaments fraccionats de Societats

2.400

2.400

Gravamen per revalorització d'actius

386

386

Augment de tipus a l'IVA

7.438

7.438

. Ingressos bruts

9.305

9.305

. Devolucions

1.867

1.867

Augment del tipus d'IVA de l'habitatge

612

612

Variació dels tipus en tabac

177

177

Variació dels tipus en alcohol

13

13

Minoració de devolucions en gasoil professional

35

35

hidrocarburs

1.149

1.149

Carbó utilitzat en la producció elèctrica

148

148

DTE i gravamen sobre dividends

-80

-1.196

-1.276

Fiscalitat mediambiental

1.570

1.570

Taxes judicials

149

149

Impost sobre la renda de les persones físiques

En el que fa referència a l'evolució dels ingressos dels principals tributs, el 2013, els ingressos nets per IRPF van disminuir un 0,9 per cent. Una vegada corregits els efectes dels diferents calendaris de devolució el 2012 i 2103,  la caiguda dels ingressos va ser tan sols  un 0,2 per cent i mostren una clara millora en la segona part de l'any (durant el primer semestre la caiguda va ser del 3 per cent i durant l'últim trimestre es va registrar un augment del 3 per cent). Aquest és el mateix perfil que mostren les rendes brutes de les famílies. En el conjunt de l'any la caiguda de les rendes de les famílies se situa en l'1,3 per cent. Durant el primer semestre va ser del 3,1 per cent, i durant l'últim trimestre, es va registrar un augment del 2,9 per cent gràcies,  fonamentalment, a tres factors: la moderació en la pèrdua del treball, la recuperació de la paga extra per part dels empleats públics i la millora de les rendes del capital.

 Impost sobre societats

L'impost sobre societats va caure un 7 per cent el 2013. Aquesta és la figura impositiva  on major impacte ha tingut el diferent calendari de les devolucions. En termes homogenis, els ingressos disminueixen quatre punts. La novetat el 2013 és l'aparició de taxes positives en els beneficis declarats per les  Grans Empreses i grups fiscals en el segon i tercer pagament a compte. Cal recordar que l'any 2012 s'havia tancat amb un fort descens  dels resultats, en particular en els grups fiscals. Part d'aquella caiguda estava provocada pel sector financer, en ple procés de sanejament. Ara algunes d'aquestes entitats financeres que el 2012 donaven fortes pèrdues han començat a declarar beneficis.

En el que fa referència a la recaptació de l'impost, destaquen l'elevat creixement dels pagaments fraccionats i el fort descens en la quota diferencial. En el primer cas, la major part de l'increment és imputable a les noves mesures fiscals (limitació en la deduïbilitat de les despeses d'amortització i canvi en el tractament de les pèrdues en les empreses participades). Una estimació provisional indica que, en absència de canvis normatius, la base imposable de Grans Empreses i grups fiscals (que va créixer fins al tercer pagament a compte un 28,5 per cent) l'hauria fet 22 punts menys, i que, els pagaments, en lloc d'augmentar el 26,3 per cent, s'haurien incrementat al voltant del 2,5 per cent.

 Impost sobre el valor afegit

Els ingressos per IVA van créixer un 2,9 per cent, que s'eleva al   10,1 per cent en corregir el calendari de devolucions. El perfil trimestral dels ingressos homogenis explica bé quin ha estat la trajectòria de l'impost el 2013, marcada per la pujada de tipus de setembre de 2012 i la forta contracció de la despesa al començament de l'any. Així, els tres primers trimestres van tenir un intens creixement dels ingressos com a conseqüència de la pujada de tipus (en mitjana el tipus ha augmentat per damunt del 20 per cent). Durant el primer trimestre l'increment va ser moderat, en relació amb la marxa posterior, per la caiguda de la despesa a causa de l'impacte negatiu que van tenir durant aquells mesos tant el descens de les rendes de les famílies com la pròpia pujada de l'impost. Des d'aquell mínim del primer trimestre la despesa es va ser recuperant i durant el quart trimestre, que ja es compara amb un període amb els nous tipus, els ingressos  van moderar el seu creixement encara que menys del que van pujar els nous tipus. Aquest fet indica una ràpida recuperació de la despesa.

 Impostos especials

La recaptació per Impostos Especials es va incrementar el 2013 un 4,7 per cent, amb una execució molt diferent per figures. De fet, el creixement es produeix per dos impostos, Hidrocarburs i Carbó, afectats per canvis normatius (biocarburants i fiscalitat mediambiental) i de gestió (el primer inclou des d'aquest any l'antic Impost de Vendes Detallistes d'Hidrocarburs). En absència d'aquests i altres canvis (tabac, alcohol) el resultat hauria estat un descens dels ingressos. No obstant això, les bases d'alguns dels impostos han anat millorant en el transcurs de l'any. En l'Impost sobre Hidrocarburs, per exemple, el consum de gasolines i gasoils ha mantingut durant l'any un camí alcista, amb alguna taxa positiva (setembre) i amb pràctica estabilitat durant els últims mesos de l'any. En l'Impost sobre l'Electricitat també s'aprecia la millora en els consums (amb creixement en els dos últims mesos), encara que aquest efecte no s'hagi traduït en un augment dels ingressos,  a causa de la reducció de les tarifes a meitat d'any  i a  la comparació amb un període amb una elevada recaptació derivada de l'execució d'una sentència del Tribunal Suprem.