Salta al contingut principal
Memòria 2014

4.1.1. Control selectiu i investigació

Les actuacions de control selectiu i investigació tenen per finalitat detectar i regularitzar els incompliments més complexos així com perseguir les formes més sofisticades de frau. El seu caràcter selectiu les fa recaure sobre els contribuents que presenten un risc fiscal més elevat. Tenen un gran component investigador i comporten, en general, una revisió de la situació tributària global objecte d'actuació inspectora. Per aquests motius, els òrgans que les duen a terme estan dotats de les facultats més àmplies que la normativa atribueix a l'Administració Tributària.

Les actuacions de control selectiu es duen a terme pels òrgans d'Inspecció Financera i Tributària, quan es refereixen a tributs interns i, pels òrgans de Duanes i Impostos Especials, respecte dels tributs sobre el comerç exterior i els Impostos Especials.

Aquestes actuacions culminen, normalment, amb les corresponents liquidacions administratives que regularitzen la situació tributària de l'obligat tributari o bé amb la presentació de denúncia davant el Ministeri Fiscal quan, en el curs de les actuacions, s'aprecien indicis de delicte contra la Hisenda Pública, blanqueig de capitals o contraban.

El 2014, s'han presentat 391 denúncies al Ministeri Fiscal per delicte contra la Hisenda Pública per un import global de 305,04 milions d'euros. Aquestes dades es mostren en el Quadre núm. 19 de l'Annex.

Quadre núm. 19. Delictes fiscals (Annex)

Les principals magnituds que resulten de les activitats de control selectiu es reflecteixen en el següent quadre de l'Annex:

Quadre núm. 20. Control del frau tributari i duaner: principals magnituds (Annex)

Control de tributs interns

Durant l'any 2014 s'han desenvolupat un gran nombre d'actuacions, entre les que podem destacar les següents:

  • Tractament intensiu de les diferents fonts de captació i explotació d'informació.
  • Control de la fiscalitat internacional, per evitar la utilització abusiva de la normativa i de determinats règims especials, les operacions realitzades amb paradisos fiscals, els serveis intragrup i, si escau, actuacions de rellevància de professionals, artistes o esportistes no residents, etc.
  • Control sectorial de la tributació directa de persones jurídiques en funció d'una sèrie de riscos preconfigurats.
  • Aprofitament de l'experiència adquirida per redefinir els riscos de frau fiscal en les persones físiques, mitjançant l'anàlisi dels diferents models de captació d'informació disponibles (subministrament d'energia elèctrica, cobraments a través de targetes de crèdit i dèbit, etc.).
  • Control de xarxes d'emissors de factures falses que actuen a l'empara de les característiques especifiques del règim de mòduls de cara a verificar les possibles actuacions irregulars vinculades amb les modificacions normatives del règim tributari.
  • Control de la correcta tributació de professionals, especialment en el que fa referència a l'ús abusiu d'estructures societàries interposades.
  • Manteniment de la línia d'increment de l'activitat d'anàlisi de les noves tecnologies de la informació i les comunicacions.

En aquest exercici, els òrgans d'Inspecció Financera i Tributària han seguit reforçant la seva activitat inspectora, impulsant un total de 99.580 actuacions nominals de comprovació i investigació (un 6,8 per cent més que en l'exercici anterior i un 35 per cent més que el 2011) i liquidant gairebé 5.000 milions d'euros de deute tributari.

Per àmbits de control, s'han continuat impulsant el sector de professionals, amb un increment d'inspeccions del 35 per cent, i el de societats i socis (14,6 per cent) i, a més, es van reforçar sensiblement les inspeccions per a la regularització de beneficis fiscals aplicats incorrectament (56 per cent).

D'altra banda, les actuacions de control de sol·licituds de devolució desenvolupades per la Inspecció dels Tributs s'integren dins l'estratègia general de l'Agència Tributària orientada a un control integral d'aquestes sol·licituds. L'objectiu essencial d'aquest control és garantir que les sol·licituds de devolució siguin adequadament revisades, tenint en compte les seves diferents característiques i nivells de risc, per evitar la realització de devolucions improcedents. El 2014 es van finalitzar un total de 3.032 expedients de control de devolucions.

Durant 2014, tercer any del “Pla especial contra l'economia submergida” implementada per l'Agència Tributària, s'han consolidat les actuacions presencials destinades al control in situ d'obligacions formals i registrals en sectors de risc fiscal. De les 21.075 actuacions presencials de verificació formal realitzades destaquen, novament, l'increment registrat en les visites destinades a detectar lloguers no declarats, un total de 7.410, i les 11.223 visites efectuades en el marc del programa específic sobre economia submergida; també, s'han realitzat 682 actuacions de control de comunitats de propietaris, 1.174 de control de facturació, mitjans de pagament i ús d'efectiu, i 586 actuacions de control censal.

A més, en el curs de l'any 2014, s'han iniciat noves actuacions en el marc del Pla de Visites: el control del compliment de requisits per a l'aplicació de la deducció per compte estalvi empresa, la realització de visites a edificis no residencials pertanyents a persones físiques, declarats en IRPF com no arrendats ni afectes a activitats econòmiques, visites a empreses en les que s'ha realitzat la verificació de factures emeses, i visites a centres d'activitats lúdiques.

El programa d'actuacions presencials, durant aquest exercici, va donar un salt qualitatiu en el control de l'economia submergida a causa del sensible reforç que han suposat les unitats especialitzades d'auditoria informàtica (UAI) de l'Agència Tributària. Aquestes unitats són expertes en la detecció de manipulacions electròniques de la comptabilitat i ocultacions parcials d'activitat. Així, el 2014 s'han desenvolupat un total de 1.536 actuacions (un 59 per cent més que l'any anterior) amb participació de les UAI.

D'altra banda, l'Agència Tributària ha continuat l'estratègia dirigida a la lluita contra les trames de frau de l'impost sobre el valor afegit Intracomunitari. En aquesta línia, s'han tramitat 12.738 expedients de control i seguiment del Registre d'Operadors Intracomunitaris i del Registre de Devolucions Mensuals.

Durant 2014, s'han prorrogat les actuacions inspectores sobre operacions amb bitllets d'alta denominació (amb valor facial de 500 euros). D'igual manera cal destacar el control sobre l'entrada o sortida de territori nacional de qualsevol mitjà de pagament (excepte xecs nominatius) per un import igual o superior a 10.000 € per persona i viatge, i sobre els moviments a l'interior del territori nacional de mitjans de pagament (excepte xecs nominatius) per un import igual o superior a 100.000 €. Així mateix, en aquestes actuacions d'investigació de moviments d'efectiu s'inclouen controls a les operacions compreses en les declaracions informatives presentades per les entitats de crèdit, amb caràcter anual, respecte de les imposicions, disposicions de fons, cobraments i pagaments, quan el seu import és superior a 3.000 euros.

D'altra banda, l'Agència Tributària ha continuat desenvolupant el control de preus de transferència en operacions realitzades per multinacionals i grans empreses amb presència al nostre país, així com les actuacions dirigides a la regularització abusiva de la deducció de despeses financeres en operacions intragrup.

Així mateix, els Acords Previs de Valoració d'Operacions Vinculades constitueixen un element essencial per prevenir situacions de risc en matèria de preus de transferència, augmentar la seguretat jurídica dels contribuents i reduir la litigiositat. Els òrgans d'inspecció, durant aquest exercici, han tramitat un total de 90 sol·licituds d'Acords Previs de Valoració, amb una base imposable implicada en els mateixos de, aproximadament, 8.200 milions d'euros. El 2014 s'han resolt 40 sol·licituds d'Acords Previs de Valoració d'operacions vinculades de les quals 23 van ser estimades, 4 desestimades i, en 13 casos, es va produir el desistiment pels sol·licitants.

Impostos especials

El 2014, les comprovacions es van centrar sobre els següents àmbits:

  • Biocarburants continguts en gasoils i gasolines posades a consum des de dipòsits fiscals d'hidrocarburs.
  • Ús indegut de gasoil bonificat.
  • Fàbriques de begudes derivades, comprovant que el reflectit en la comptabilitat d'existències de l'establiment es correspon amb l'inscrit en la comptabilitat financera, en relació amb l'activitat per a la qual està autoritzada.
  • Establiments productors d'electricitat que puguin estar operant incomplint els requisits d'inscripció com fàbriques, d'acord amb la normativa reguladora dels Impostos Especials, així com l'aplicació de les exempcions d'aquest impost.
  • Exempcions i supòsits de no-subjecció de l'Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport, així com revisió de les bases imposables declarades, especialment en relació amb embarcacions de bandera no espanyola.
  • Control del frau a l'IVA derivat d'operacions amb productes objecte dels Impostos Especials.

Control duaner

Les actuacions en l'àrea de control duaner s'han adreçat a la revisió d'aquells elements dels tributs que graven el comerç exterior i que no poden ser comprovats en el moment del despatx duaner.

En particular, es realitzan controls del valor en duana de les mercaderies relacionats amb els següents temes: El problema de la infravaloració de les mercaderies importades es considera un dels focus més importants de frau existent en el moment actual, essent els sectors més afectats els del tèxtil, el calçat, les bosses i els articles de marroquineria. A més, es comprova si el preu real de les mercaderies es correspon amb la documentació comercial presentada en el moment del despatx duaner i, si escau, es justifiquen els dubtes que puguin plantejar-se a la duana per la declaració de valors anormalment baixos. Així mateix, es comproven els casos en els que, existint conceptes a incloure en el valor en duana com ajustaments al preu pagat o per pagar, no s'ha incrementat el valor i, finalment, la concurrència de circumstàncies-especialment la vinculació - que impedeixin la utilització del valor de transacció i obliguin a la utilització dels mètodes secundaris de valoració.

Simultaneamente, es duen a terme revisions de l'origen de les mercaderies i aplicació de drets antidúmping per evitar el frau consistent en la presentació de certificats d'origen i factures falses o adulterades, en la realització de vendes-reals o fictícies - al país d'origen real amb tercers països més amb tractament preferencial o sense drets antidúmping i en la incorrecta aplicació del codi addicional que comporta el pagament d'un dret antidúmping inferior al general o d'import zero. A més, es realitzan controls sobre la classificació aranzelària de les mercaderies.

En relació amb l'IVA a la importació, cal destacar el control de l'aplicació de tipus reduïts i de l'exempció en els despatxos de lliure pràctica. Així mateix, es controla el frau a l'IVA interior derivat d'operacions de comerç exterior.

Repressió del contraban

En matèria de contraban l'Agència Tributària realitza, en coordinació amb uns altres organismes de l'Estat, actuacions de vigilància i control en l'espai marítim i aeri espanyol i, especialment, en els recintes duaners, dirigides a la repressió i control del contraban d'estupefaents, tabac, falsificacions i altres gèneres, així com del blanqueig de capitals connex.

El 2014, es van intervenir, fruit d'aquestes actuacions, 134.237 kg d'haixix, 12.043 de cocaïna i 9.599.962 paquets de tabac, fet que suposa un total de 1.659 delictes i 12.264 infraccions de contraban. Així mateix, s'han denunciat 137 delictes de falsificació i 109 de blanqueig de capitals.

Les xifres sobre contraban i sobre les actuacions realitzades durant aquest exercici s'exposen en els següents quadres de l'Annex:

Quadre núm. 21. Actuacions de lluita contra el contraban Quadre núm. 22. Principals actuacions de Vigilància Duanera