Salta al contingut principal
Memòria 2014

4.4.2. Intercanvi d'informació amb altres administracions públiques

Alguns convenis subscrits amb unes altres Administracions públiques per a la cessió de dades, tenen en compte, al seu torn, l'obtenció d'informació en poder d'aquelles Administracions sobre béns, drets, rendes o activitats dels contribuents, que permeten a l'Agència Tributària millorar els serveis oferts al contribuent per afavorir el compliment voluntari de les seves obligacions fiscals i, sobretot, la lluita contra el frau fiscal. Aquests acords solen incloure també unes altres formes de col·laboració que van més enllà de l'intercanvi de dades.

Entre aquests convenis d'intercanvi d'informació i altres formes de col·laboració destaquen els subscrits per l'Agència Tributària amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i la Inspecció de Treball, la Direcció General del Cadastre, la Direcció General de Trànsit, el Consell General del Notariat, el Col·legi de Registradors, l'Institut Nacional d'Estadística, les Comunitats Autònomes de règim comuna, les Hisendes forals i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, entre d'altres.

Fruit d'aquesta col·laboració, l'Agència, a més de subministrar informació d'interès per al desenvolupament de les competències de tals organismes, va rebre, durant 2014, informació rellevant per a l'acompliment de les seves funcions.

Sense ànim exhaustiu, a la Seguretat Social se li va subministrar informació patrimonial, per a la seva gestió recaptatòria, de més de 17 milions de contribuents i informació sobre els rendiments del treball satisfets per més de 17.000 pagadors; i, recíprocament, es van rebre les altes i baixes d'empreses i treballadors, els censos d'empreses, fitxers de cotitzacions d'autònoms i de mares treballadores així com informació mensual dels models TC1. A la Direcció General del Cadastre se li va subministrar informació censal i d'immobles; i, al revés, es van rebre els padrons d'immobles de naturalesa urbana, rústica i de característiques especials, a més de les operacions immobiliàries registrades en Notaries i Registres de la Propietat.

És destacable també la informació que es rep setmanalment de la Direcció General de Trànsit sobre altes, baixes i transmissions de vehicles; i, mensualment, tant del Consell General del Notariat, sobre incompliments notarials, com del Banc d'Espanya, sobre les operacions compreses en els seus Circulars 1/2012 i 2/2012, relatives, respectivament, a transaccions econòmiques amb l'exterior declarats per entitats financeres i a transaccions econòmiques i saldos d'actius i passius financers declarades per residents espanyols.

També de l'INE es rep el padró municipal de tot el territori nacional. I també, s'ha instituït, el 2014, l'entrega per part de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat de la informació de la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Durant 2014, l'Agència Tributària va subministrar a les Comunitats Autònomes de règim comuna  més de 91 milions de registres relatius als Impostos sobre el Patrimoni, Activitats Econòmiques i Determinades Mitjans de Transports (matriculació), així com les variacions produïdes durant aquell període en el Cens únic de contribuents. Per part seva, les Comunitats Autònomes van subministrar més de 5 milions de registres de l'Impost sobre Successions i Donacions i de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

A més, l'Agència Tributària va subministrar a les quatre Hisendes Forals més de 45 milions de registres el 2014 i va rebre d'aquestes més de 29 milions. En ambdós casos, la informació intercanviada es refereix a les declaracions informatives i altres tipus d'informació (padró d'urbana, transmissions patrimonials, etc.) presentades en els seus respectius àmbits de competència.

Igualment, es va seguir impulsant l'adhesió de les Entitats Locals als quatre convenis de col·laboració subscrites entre l'Agència Tributària i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. Així, a 31 de desembre de 2014, es trobaven adherides al Conveni de subministrament d'informació 1.570 entitats locals, 908 al Conveni d'intercanvi d'informació tributària i col·laboració en la gestió recaptatòria, 37 al Conveni de recaptació executiva i 185 al Conveni de presentació telemàtica. Les adhesions a aquests convenis durant 2014 han estat les següents: 29 Entitats Locals al Conveni de subministrament, 60 al Conveni d'intercanvi d'informació, 7 al de recaptació executiva i 3 al Conveni de presentació telemàtica.

Quant a dades destacables d'unes altres fórmules de col·laboració que inclouen alguns d'aquests convenis, l'Agència Tributària, a més de facilitar la gestió recaptatòria d'uns altres creditors públics, com la Tresoreria General de la Seguretat Social, les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals, mitjançant el subministrament d'informació patrimonial per a embargaments, també procedeix al propi embargament de devolucions tributàries a favor de contribuents que tinguin deutes en període executiu amb les esmentades Administracions. En aquest marc, en l'exercici 2014 s'han embargada devolucions gestionades a l'Agència Tributària per un import de 191 milions d'euros que es van transferir a les arques de les Administracions esmentades anteriorment.

Durant 2014, l'Agència Tributària ha subscrit un nou Conveni de col·laboració per a l'intercanvi d'informació amb la Direcció General d'Ordenació del Joc.

Aquesta informació es detalla en les dades desenvolupades en el Gràfic núm. 48. Subministraments d'informació. Administracions públiques (Annex).

Gràfic núm. 48. Subministraments d'informació. Administracions públiques