Salta al contingut principal
Memòria 2015

4.2.2. Programes d'assistència genèrics

Programes informàtics d'ajuda i formularis per a la confecció de declaracions

L'Agència Tributària ofereix als contribuents programes informàtics per confeccionar les declaracions dels principals impostos. Mitjançant ells es generen la major part de les declaracions presentades.

A més, per a alguns models de declaració, l'Agència Tributària posa a Internet a disposició dels contribuents formularis electrònics que permeten complimentar directament la declaració sense necessitat de descarregar el programa d'ajuda i generar un fitxer amb la declaració per a la seva presentació telemàtica o impressió en paper.

Realització de tràmits per telèfon

L'Agència Tributària compta amb un Centre d'Atenció Telefónica (901 20 03 45) operatiu de dilluns a divendres, de 9 a 19 hores (fins a les 21 hores de l'abril al juny i fins a les 15 hores l'agost). Entre els serveis d'assistència tributària que presta, destaquen els següents: gestió de l'esborrany de la declaració de l'IRPF, deducció per maternitat, cita prèvia generalitzada, recaptació (gravació de sol·licituds d'ajornament, fraccionament i compensacions, pagament telefònic, així com subscripció de serveis de l'Agència Tributària, entre altres), canvi de domicili, informació de no residents, suport DIT Informatives i serveis de finestreta única empresarial.

Com a novetat, en aquest Centre s'ha posat en marxa el 7 de gener de 2015 el servei de gestió de la deducció per famílies nombroses i persones amb discapacitat (DAFAS) atenent-se 325.795 trucades, així com el servei de requeriments d'informació (ARES), lloc en funcionament l'1 de juliol de 2015, atenent-se 3.505 sol·licituds d'informació.

En total, s'han atès 1.883.377 trucades, fet que suposa un 20,04 per cent menys que l'any 2014.

A més, l'Agència Tributària disposa de serveis telefònics automàtics, és a dir, Unitats de Reconeixement de Veu (901 12 12 24) (utilitzables de dilluns a diumenge, 24 hores al dia), per a tràmits molt senzills com els serveis de sol·licitud d'etiquetes identificatives, informació automàtica sobre devolucions, confirmació d'esborrany i petició de certificats de Renda.

Aquests serveis telefònics automatitzats van rebre, el 2015, un total d'1.550.201 trucades.

Cita prèvia

Els contribuents poden sol·licitar cita prèvia per ser atesos en les oficines de l'Agència Tributària, tant per a l'elaboració de declaracions tributàries, especialment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, com per a tramitar la informació que els hagi estat requerida en un procediment de comprovació.

A més, amb l'objectiu de millorar l'atenció al contribuent, evitant esperes innecessàries, el 2014 es van desenvolupar proves pilot del nou sistema de cita prèvia generalitzada, procés d'implantació del qual definitiva es va establir el gener de 2015.

El sistema de cita prèvia generalitzada permet als contribuents concertar dia i hora per ser atesos en les oficines de l'Agència Tributària en els serveis de recaptació (pagament i informació sobre deutes, embargaments, ajornaments, recursos de recaptació i altres tràmits de recaptació) i de gestió (informació, gestió censal, certificats i mòduls).

La cita prèvia pot sol·licitar-se presencialment, per Internet o per telèfon. En aquests dos últims casos, el sistema envia, si així el desitja el contribuent, un correu electrònic o un SMS recordant la cita.

Tenint en compte l'ampliació de l'àmbit d'aquest servei, durant l'any 2015 es van concertar 6.699.764 cites prèvies (deduïdes les cites anul·lades o modificades), un 96,96 per cent més que l'any anterior; d'elles, 2.312.072 corresponen a cites concertades en Campanya de Renda.

Assistència presencial en les Administracions de l'Agència Tributària: ATENEU.

El programa ATENEU permet comptabilitzar els serveis d'informació oferts als contribuents de manera presencial en totes les Delegacions Especials de l'Agència Tributària. Segons l'aplicació, durant l'any 2015, el nombre de contribuents que van acudir a les oficines de l'Agència Tributària per obtenir informació presencial va ser de 15.659.210.

Registre d'apoderaments, successions i representacions legals

A través d'aquest servei, els obligats tributaris poden realitzar per Internet qualsevol tràmit davant l'Agència Tributària mitjançant un representant (intermediari fiscal). A 31 de desembre de 2015 estaven actius 3.046.383 apoderaments per a tràmits per Internet, un 27,3 per cent més que l'any anterior.

Obtenció de certificats

Conforme a la normativa vigent, existeixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar davant les Administracions públiques, o davant els organismes i entitats dependents de les mateixes, el fet de trobar-se al corrent del compliment de les seves obligacions tributàries o qualsevol altra circumstància de caràcter tributari, com, per exemple, el nivell de renda.

Per tal de gestionar aquest servei de manera més eficient i facilitar als ciutadans aquesta acreditació-evitant que hagin de desplaçar-se a les nostres oficines-, l'Agència Tributària, pot subministrar directament a les Administracions públiques sol·licitants la informació continguda en els certificats, amb la mateixa validesa i eficàcia que aquests.

Durant l'any 2015, la xifra de subministraments directes d'informació que substitueixen l'emissió de certificats se situa en 41.304.446, fet que suposa un augment del 5,5 per cent respecte a l'any 2014.

A més, la xifra de certificats sol·licitats directament pels ciutadans en les oficines de l'Agència durant l'any 2015 ha estat 1.449.510, fet que suposa un descens del 7 per cent respecte als de 2014.