Salta al contingut principal
Memòria 2017

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seva creació, l'Agència Tributària ha estat pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant que ha portat a disposar, avui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Durant els últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents. L'any 2017 no ha estat una excepció, i s'han emprès projectes de gran calat, entre els quals destaca la posada en marxa del nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació (SII). Com a conseqüència de la implantació d'aquest sistema, s'han introduït les següents novetats:

  • Calculadora de terminis. Per tal de facilitar el càlcul dels terminis per a la remissió de registres de les factures a través del SII, el mes de juliol s'ha posat en producció una eina de càlcul amb la que poder obtenir la data límit per remetre els registres, així com el període i exercici d'anotació en el Llibre registre de factures emeses i en el Llibre registre de factures rebudes, per a cadascuna de les diferents claus de factures. El 2017 s'han registrat 200.000 accessos a aquesta eina.
  • Assistent Virtual. Durant el segon semestre de l'exercici s'ha posat en producció aquesta nova eina d'informació i assistència que, mitjançant la utilització de tècniques d'intel·ligència artificial, permet contestar de forma interactiva a les qüestions plantejades pels contribuents en matèria de SII de manera immediata, detallada i estandarditzada. L'Assistent es complementa amb una bústia de correu electrònic. Durant 2017 s'han computat al voltant de 30.000 consultes, entre accessos a l'Assistent i correus electrònics.
  • Adreces de correus en les que es poden plantejar consultes, previ emplenament d'un formulari corresponent al SII. Aquests canals de consulta responen dubtes tant funcionals i normatives com tècniques. Fins al dia 31 de desembre de 2017 han estat contestades 15.813 dubtes relacionats amb aspectes tributaris del SII, a les que caldria addicionar les plantejades a nivell tècnic (informàtic) al Departament d'Informàtica Tributària. Aquestes últimes ascendeixen a 18.792 dubtes resolts.
  • També, des del gener de 2017, existeix un Fòrum en el que participen usuaris d'unes 40 empreses i la pròpia Agència Tributària. En aquest Fòrum s'intenten resoldre qüestions d'impacte general en la implantació del sistema. Per a una atenció especialitzada de les qüestions existeixen dos subfòrums, un de qüestions tècniques i un altre de qüestions normatives i funcionals. Durant l'exercici 2017, en el subfòrum tributari s'han tractat 300 temes i respost a 1.065 preguntes, i en el subfòrum informàtic s'han tractat 143 temes i respost a 438 consultes.

Cal destacar també les modificacions que ha estat necessari realitzar en l'àmbit dels certificats tributaris per l'entrada en vigor el 2016 de la nova regulació del procediment administratiu comú, i que imposa l'obligació de relacionar-se per via electrònica amb les Administracions Públiques a nous col·lectius. També la futura obligatorietat del nou sistema de devolució de l'IVA a viatgers (DIVA) a partir de 2019 i l'entrada en vigor del nou Codi Duaner de la Unió han ocupat els treballs en matèria d'Administració electrònica.

Com a conseqüència de l'entrada en vigor d'aquests projectes i per optimitzar l'experiència dels usuaris, s'han abordat el 2017 iniciatives destinades a simplificar l'ús de la tecnologia i a facilitar la tramitació de tots els procediments mitjançant la creació de serveis avançats, com per exemple els ja esmentats de la calculadora de terminis o l'assistent virtual en relació amb el SII, serveis que poden estendre's en un futur a uns altres àmbits.

Per suposat, durant 2017 s'ha mantingut l'avaluació permanent i revisió dels serveis telemàtics per anar emprenent millores contínues en funció de les noves disposicions normatives i de les necessitats i demandes dels contribuents. En aquest sentit cap citar la progressiva eliminació dels programes d'ajuda que requerien la seva descàrrega i instal·lació en els equips dels usuaris i la seva substitució per formularis accessibles des de qualsevol dispositiu mòbil i navegador.

Un exemple rellevant de l'ús pels contribuents de les noves tecnologies en la seva relació amb l'Agència Tributària és el nombre de visites als portals web de l'Agència Tributària, que el 2017 va assolir la xifra de 1.974.567.410, incloent els accessos a les pàgines intermèdies de les pròpies aplicacions de l'Agència Tributària.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'aquesta Memòria es desenvolupen els serveis prestats per mitjans electrònics.