2.4. Agència Tributària electrònica
Des de la seva creació, l'Agència Tributària ha estat pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant que ha portat a disposar, avui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.
Durant els últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.
L'any 2018 s'ha continuat amb la millora i ampliació de projectes de gran calat empresos el 2017 com a conseqüència del nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació (SII) i que implicaven la incorporació de tècniques d'intel·ligència artificial i d'assistència virtual.
En el passat exercici es va implantar un assistent virtual que permet contestar de forma interactiva, immediata i detallada a les qüestions plantejades pels contribuents en matèria de SII i una calculadora de terminis (eina de càlcul per obtenir la data límit per remetre els registres, així com el període i exercici d'anotació en els llibres registres).
El 2018 s'ha millorat i ampliat l'assistent virtual incorporant la part relativa a comerç exterior i s'ha implantat un nou servei d'ajuda: el localitzador de prestacions de serveis i entregues de béns, que serveix per indicar on es localitza i tributa a l'IVA la prestació d'un servei o l'entrega d'un bé, qui ha de declarar l'IVA meritat en l'operació o com es declara en cas de no estar subjecta en el territori d'aplicació de l'impost espanyol i si en la factura s'ha d'o no repercutir l'IVA.
En relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integressin en el sistema de Notificació electrònica obligatòria (NEO), el que ha significat un increment potencial del col·lectiu inclòs en NEO i el nombre d'inclosos efectivament en el sistema NEO des de la seva creació; actualment el cens total d'inclosos en NEO és de 2.601.998.
Per potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre en el cas de les persones físiques la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Això facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.
El 2018 també han crescut les presentacions en registre utilitzant exclusivament CSV (985.577 assentaments), així com les realitzades amb certificat electrònic o Cl@ve PIN (4.688.498 assentaments).
Cal destacar també les modificacions que ha estat necessari realitzar en les aplicacions en l'àmbit dels certificats tributaris per l'entrada en vigor el 2016 de la nova regulació del procediment administratiu comú, i que imposa l'obligació de relacionar-se per via electrònica amb les Administracions Públiques a nous col·lectius, a més de la progressiva extensió de la col·laboració social en la sol·licitud dels certificats tributaris.
També l'obligatorietat del nou sistema de devolució de l'IVA a viatgers (DIVA) a partir de 2019 i la integració dels sistemes d'informació centrals en Duanes per facilitar l'accés assegurança dels operadors econòmics han ocupat els treballs en matèria d'Administració electrònica.
Durant 2018 s'ha continuat amb l'avaluació i revisió dels serveis telemàtics per anar emprenent millores contínues en funció de les noves disposicions normatives i de les necessitats i demandes dels contribuents; cal destacar els nous desenvolupaments en relació amb l'exempció en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques de les prestacions per maternitat/paternitat, les millores en els procediments de sol·licitud d'ajornaments i compensació de deutes i el nou servei de Transmissió de Grans Volums d'informació en línia per a la presentació de declaracions informatives, entre d'altres.
Cap també esmentar el canvi de certificat electrònic a utilitzar per identificar la Seu electrònica i les subseus i l'entrada en vigor del nou Reglament de Protecció de Dades a la Unió Europea, que ha obligat a l'Agència Tributària a revisar i adaptar els seus procediments per adequar-los a la nova normativa.
És de destacar també l'impuls i desenvolupament en algunes àrees de l'Agència Tributària d'infraestructures i desenvolupaments informàtics que utilitzen la denominada tecnologia Big Data, així com la utilització de la signatura biomètrica.
Un exemple rellevant de l'ús pels contribuents de les noves tecnologies en la seva relació amb l'Agència Tributària és el nombre de visites als portals web de l'Agència Tributària, que el 2018 va assolir la xifra de 2.151.172.140, incloent els accessos a les pàgines intermèdies de les pròpies aplicacions de l'Agència Tributària.
Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'aquesta Memòria es desenvolupen els serveis prestats per mitjans electrònics.