Salta al contingut principal
Memòria 2018

4.1.3. Campanya de renda

L'Agència Tributària va intensificar els seus esforços per facilitar el compliment de les seves obligacions als més de 20 milions de ciutadans obligats a presentar declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a l'any 2017. Per fer-ho, en la Campanya de Renda desenvolupada el 2018 s'han incrementat els recursos humans i tècnics per satisfer les demandes d'assistència i informació, així com per a la prestació dels serveis que s'assenyalen a continuació.

Renda WEB

El programa Renda WEB uneix, a la simplicitat de l'antic esborrany, la generalitat del programa PADRE, permetent afegir qualsevol dada o renda.

L'any 2018 (exercici 2017), es van realitzar un total de 15.216.569 declaracions a través d'aquest programa.

Es mostren les xifres més rellevants en el Gràfic núm. 20. Renda WEB Nou finestra.

Servei RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet

Com en anys anteriors, es presta el servei RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet. En aquest exercici l'han utilitzat 22.323.063 contribuents, fet que suposa, respecte a l'any anterior, un augment del 3,86 per cent.

Per a la seva utilització, s'ha d'introduir en la Seu electrònica el NIF del contribuent, el seu primer cognom, l'import de la casella 440 de la declaració de l'any anterior o, si escau, marcar la casella que indica no haver-la presentat i, posteriorment, un número de telèfon mòbil i el codi d'un compte corrent si no es va presentar declaració. D'aquesta manera, el sistema envia automàticament un missatge al mòbil (SMS) amb el nombre de referència de l'esborrany i de les dades fiscals. Aquest número de referència permet consultar, modificar i confirmar l'esborrany.

Presentació de declaracions per Internet

A partir de 2017, totes les declaracions són presentades per Internet pels propis contribuents, els col·laboradors o a través de les oficines de l'Agència Tributària, assolint el 2018 la xifra global de 19.988.643 declaracions.

Quadre núm. 21. Renda 2017: Resultats obtingut sNova finestra

Consulta de l'estat de tramitació de la devolució. VERIFICA

L'Administració disposa d'un termini de sis mesos des del terme del termini de presentació de les declaracions, o des de la data de la presentació si la declaració va ser presentada fora de termini, per practicar la liquidació provisional que confirmi o rectifiqueu l'import de la devolució sol·licitada pel contribuent.

L'emissió de devolucions inicia a les 48 hores de l'inici de la campanya de Renda. La consulta de l'estat de tramitació de la devolució està disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària i en el servei telefònic automàtic.

El 2018, el temps mitjà de tramitació de devolucions afectades per filtre en la Campanya de Renda (exercici 2017), va ser de 102 dies. Aquest temps es va reduir a 7 dies per a les devolucions no afectades per filtre.

El contribuent, mitjançant el sistema VERIFICA, té la possibilitat d'agilitzar la devolució de la seva declaració d'IRPF pendent, al poder accedir al seu expedient per a la seva comprovació. Per fer-ho, es necessita estar donat d'alta en el sistema  Cl@ve PIN o disposar de certificat electrònic, i una vegada dins aquest, es mostra una pantalla en la qual l'Agència Tributària informa al contribuent de l'existència d'incidències en la seva declaració i d'una possible minoració de la seva devolució inicialment sol·licitada.

Si el contribuent segueix avançant en el procediment (que podrà interrompre si prefereix optar pel sistema de comprovació tradicional), conclourà amb la notificació d'una proposta de liquidació amb la devolució minorada.