Salta al contingut principal
Memòria 2019

3.2. Recaptació tributària líquida

La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, diferent d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.

Els ingressos tributaris el 2019 van assolir un import de 212.808 milions d'euros, recaptació un 2 per cent superior a la registrada l'any 2018. La diferència entre el creixement dels ingressos nets i els bruts analitzats en l'apartat anterior té la seva explicació en l'evolució de les devolucions realitzades que, l'any 2019, van superar en 4.431 milions a les de l'any anterior assolint un creixement interanual del 9 per cent. Aquest fort increment està també condicionat pels canvis normatius i de gestió. Sense ells, les devolucions haurien crescut tan sols un 2,8 per cent.

Així mateix, en el  Quadre núm. 13. Recaptació tributària líquid total  Nova finestra  i en el  Gràfic núm. 14. Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència Tributària Nova finestra (Annex), es desenvolupa aquesta informació.

Com ja s'ha indicat, l'any es va caracteritzar, entre altres factors, per l'impacte de les mesures normatives i de gestió que van suposar una reducció d'ingressos de 3.788 milions (gairebé el 70 per cent per devolucions extraordinàries al marge de l'evolució de bases i impostos). Sense aquest impacte els ingressos haguessin augmentat un 3,8 per cent, taxa lleugerament superior a la que va créixer la demanda interna (3,4 per cent) i igual a l'increment que s'estima per a les bases imposables el 2019 que, com s'ha assenyalat, se situa també en el 3,8 per cent.

La figura en la que major efecte van tenir els canvis normatius i de gestió va ser l'IRPF (-2.748 milions), com a conseqüència de modificacions que venien de 2018. La mesura que més impacte va tenir l'any va ser la sentència 1462/2018 del Tribunal Suprem, de 3 d'octubre de 2018, que va declarar exemptes de l'impost les rendes percebudes en concepte de prestació per maternitat i paternitat i, per tant, obligava a la devolució de l'impost pagat per les mateixes en els exercicis no prescrits (2014 a 2018). Les devolucions corresponents als exercicis 2014-2017 van començar a pagar-se el desembre de l'any 2018 i van continuar durant 2019 (-1.046 milions d'impacte diferencial). Així mateix, les retencions que s'havien practicat fins a l'octubre de 2018 es van ajustar en la quota diferencial de l'impost liquidat el 2019 (-470 milions). A més, es van deixar de realitzar des del novembre de 2018 les retencions associades a aquelles prestacions, amb la qual cosa també es va produir una pèrdua en aquell concepte (-100 milions). La resta de les mesures tenen el seu origen en la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a l'any 2018, que va aprovar la modificació de la reducció per rendiments del treball a les rendes baixes (-648 milions), va ampliar les deduccions familiars (-467) i va elevar progressivament el llindar exempt en la tributació dels premis de les loteries (-17).

En l'impost sobre societats l'impacte negatiu per un import de 1.216 milions va ser el resultat de l'existència de devolucions extraordinàries (no lligades a l'evolució normal de l'impost), derivats bé de sentències, bé de diferents abonaments per conversió d'actius per impost diferit (els coneguts com DTA) en crèdits exigibles davant l'Administració Tributària.

Pel que fa a l'IVA, existeixen dos impactes d'escassa magnitud. El primer és un efecte residual conseqüència de la introducció del SII el 2017, provocat pel desplaçament que es va ser produint el 2018 durant els mesos en la data d'ingrés d'alguns contribuents, des del dia 20 (que era la data límit anterior al SII) fins al dia 30 (en vigor des que va començar el llavors nou sistema). L'impacte, positiu, es va xifrar al seu moment en 98 milions. El segon quantifica l'efecte de la rebaixa de tipus en els cinemes, també amb començament el juliol de 2018 després de l'aprovació dels Pressupostos i amb repercussió, en bona part, el 2019 (-37 milions).

En els Impostos Especials l'impacte de les mesures va ser positiu per valor de 1.025 milions. Es tracta de dues mesures: la incorporació a la tarifa especial de l'Impost sobre Hidrocarburs de l'antiga tarifa autonòmica i el RDL 15/2018. En el que fa referència a la primera, cal recordar que la tarifa autonòmica (juntament amb la tarifa estatal especial) va servir per integrar, a partir de 2013, l'Impost sobre Vendes Detallistes de Determinats Hidrocarburs en l'Impost sobre Hidrocarburs. Amb efectes des de l'1 de gener de 2019 es va produir un nou canvi que va consistir en afegir l'anterior tarifa autonòmica a la tarifa especial estatal (des de llavors simplement tarifa especial), la qual cosa va elevar els ingressos de l'Estat (abans de participació), però sense que es modifiquessin els ingressos conjunts d'Estat i CCAA (llevat de pel fet que, en integrar-se, es van harmonitzar els tipus en totes les CCAA igualant-los al tipus màxim i, en conseqüència, van augmentar els ingressos totals). Aquest és el motiu pel qual, encara que no afecti als ingressos conjunts dels AP, s'hagi inclòs aquest impacte durant l'any. El resultat total de la mesura, incloent també l'efecte de les devolucions associades, va ser de 1.163 milions. Quant al RDL 15/2018, aquest va qualificar d'exempts, des de l'octubre de 2018, els consums de gas natural, gasoil i fueloil utilitzats en la producció d'energia elèctrica. S'estima que l'efecte del decret el 2019 va reduir els ingressos en 138 milions. Aquella mateixa norma incorporava altres mesures destinades a influir en la formació dels preus de l'electricitat. Una d'elles era la supressió temporal de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica, el que suposava la pèrdua de la recaptació d'aquest impost corresponent a l'últim trimestre de 2018 i en el primer de 2019, ambdós per ingressar el 2019. L'impacte d'aquesta eliminació de l'impost es valora en 762 milions.

Finalment, cal tenir en compte una devolució extraordinària derivada de sentència judicial en l'Impost sobre Successions i Donacions (-124 milions) i la rebaixa de tipus en l'Impost sobre Gasos Fluorats, aprovada en els Pressupostos de 2018 i vigent des de setembre d'aquell any, amb un cost recaptatori el 2019 de 24 milions.

Les principals xifres s'ofereixen en el  Quadre núm. 15. Ajustaments per impacte de canvis normatius  Nova finestra  (Annex).

  1. 3.2.1. Evolució d'ingressos per Impost sobre la Renda de les Persones Físiques
  2. 3.2.2. Evolució d'ingressos per impost sobre el valor afegit
  3. 3.2.3. Evolució d'ingressos per Impostos Especials