Salta al contingut principal
Memòria 2019

4.2.1. Control sobre tributs interns

Les actuacions de control sobre tributs interns engloben les següents actuacions, excloent els referents a impostos especials, mediambientals i els que recauen sobre el comerç exterior:

  • Actuacions inspectores sobre tributs interns.

  • Control gestor sobre la generalitat dels contribuents i control sobre contribuents inclosos en el sistema de tributació per mòduls.

  • Control gestor sobre grans empreses.

Les actuacions de control inspector tenen per finalitat detectar i regularitzar els incompliments més complexos i perseguir les formes més sofisticades de frau. El seu caràcter selectiu les fa recaure sobre els contribuents que presenten un risc fiscal més elevat.

Aquestes actuacions són realitzades pels òrgans de les Delegacions Especials i pels òrgans de la Delegació Central de Grans Contribuents que tenen encomanat el desenvolupament de la inspecció tributària.

La seva realització té un gran component investigador i requereix, en general, una revisió exhaustiva de la situació tributària del contribuent objecte d'actuació inspectora, per a la qual cosa els òrgans que les duen a terme estan dotats de les facultats més àmplies que la normativa atribueix a l'Administració Tributària.

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos i es caracteritza perquè s'adreça a la generalitat de contribuents amb motiu de campanyes anuals, amb fort suport en la informació disponible i en el sistema informàtic que l'analitza. Es refereix a obligacions individualment considerades, està basat en controls formals i de tipus documental, sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent, i és realitzat normalment des de les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels corresponents òrgans de les Delegacions Especials, de la Delegació Central de Grans Contribuents i, si escau, de l'Oficina Nacional de Gestió Tributària.

Juntament amb aquests controls, es computen les actuacions gestores sobre les grans empreses, que són aquelles volum d'operacions del qual supera la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior, calculat conforme a l'article 121 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, el que determina que tinguin unes obligacions fiscals específiques i diferents de la resta dels obligats tributaris.

Aquestes actuacions es realitzan pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, a través de les Unitats de Gestió de Grans Empreses (UGGES) en l'àmbit de les Delegacions Especials, així com per les Unitats de Gestió i la Unitat de Control Tributari i Duaner, integrades respectivament en la Dependència d'Assistència i Serveis Tributaris i en la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents.

Les actuacions de control gestor sobre les grans empreses són, entre d'altres, la comprovació de les devolucions previstes en la normativa tributària i la realització d'actuacions de verificació de dades i de comprovació limitada que poden donar lloc a les subsegüents liquidacions.

Juntament amb les anteriors actuacions de comprovació també s'inclouen en aquest indicador les actuacions d'investigació i les de caràcter auxiliar.

El 2019 s'han desenvolupat més d'1,66 milions d'actuacions de control de tributs interns, de les quals la gran majoria han estat actuacions de comprovació, 1,61 milions. D'aquella xifra global de comprovacions, 29.631 actuacions nominals es van adreçar a grans empreses, multinacionals i grups fiscals, patrimonis de persones físiques, abusos societaris i economia submergida, consumint aquest tipus d'actuacions un elevat nombre de recursos, caracteritzats, a més, per la seva alta qualificació.

Actuacions inspectores sobre tributs interns

Aquestes actuacions comprenen totes les realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, en exercici de les funcions administratives atribuïdes a la inspecció tributària per l'article 141 de la Llei general tributària.

Aquestes actuacions poden ser de comprovació, d'investigació o de caràcter auxiliar.

L'import total de deute liquidat el 2019 va ascendir a 4.719,05 milions d'euros. En aquest import es recull tant deute instruït i liquidat en el propi exercici 2019, com deute instruït en exercicis anteriors i liquidat el 2019, no computant-se, tanmateix, el deute instruït en l'exercici, però continguda en actes que no s'hagin confirmat a la finalització de l'exercici 2019.

Dins les actuacions desenvolupades per la Inspecció en l'àmbit de control de tributs interns, destaquen:

  • Control de grans patrimonis: des de la seva creació el 2018, la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants (UCCCPR) de l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau, ha centrat els seus esforços en l'elaboració d'un “cens” complet d'obligats tributaris d'alta capacitat econòmica, la delimitació dels seus riscos o fraus fiscals específics, l'estudi i desenvolupament dels mecanismes d'investigació i selecció adequats per detectar aquests riscos en contribuents concrets i l'impuls d'iniciatives en matèria d'obtenció i/o gestió eficaç d'informació rellevant. Durant 2019, s'ha efectuat un important esforç en matèria d'actuacions de comprovació de contingències tributàries associades a obligats tributaris que figuren com a titulars d'un patrimoni rellevant. L'impuls donat a aquest tipus de comprovacions inspectores ha generat com a resultat deutes liquidats per un import de 607,6 milions d'euros en 880 expedients. Aquestes xifres es complementen amb l'anàlisi de les bases imposables i quotes declarades en l'IRPF pels contribuents amb patrimonis rellevants.

  • Actuacions sobre l'economia submergida, centrades en:

    • descobriment de vendes ocultes;

    • entrades i registres amb Unitats d'Auditoria Informàtica, que, a més de facilitar el descobriment de rendes ocultes mitjançant l'anàlisi del programa de doble ús utilitzat en la gestió i comptabilitat d'activitats econòmiques, resulten summament eficients des del punt de vista de l'obtenció de proves i del temps de durada de les comprovacions;

    • actuacions coordinades, consistents en l'inici de forma simultània d'actuacions de comprovació i investigació, mitjançant personació i amb participació de les Unitats d'Auditoria Interna, i que persegueixen no només el descobriment de vendes ocultes en els obligats tributaris inspeccionats, sinó també afavorir el compliment voluntari mitjançant la transmissió d'un missatge al col·lectiu d'empresaris del sector perquè recondueixin la seva conducta tributària.

  • Minoració de bases imposables negatives, deduccions pendents i quotes a compensar: durant 2019 han ascendit a 7.200 milions d'euros.

  • Actuacions d'explotació d'informació internacional procedent de DAC1, CRS, DAC2 i FATCA.

  • Comprovacions derivades de depuració censal, que permeten ingressos induïts, recuperació d'imports i embargaments de comptes.

Fiscalitat internacional

Durant 2019, l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI) ha contribuït amb la seva important funció en la lluita contra el frau i l'elusió fiscal internacional. L'activitat de l'Oficina s'ha concentrat tant en actuacions pròpiament inspectores, com en la rellevant assistència dels seus funcionaris a grups de treball en organitzacions internacionals, fonamentals en matèria de fiscalitat internacional, així com participació en funcions de planificació d'acció inspectora.

Les esmentades actuacions inspectores inclouen la instrucció d'acords previs de valoració d'operacions vinculades (AU), la negociació en procediments amistosos en matèria d'imposició directa i actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, entre d'altres.

En relació amb els AU, l'actuació de la ONFI persegueix, a través d'aquests acords previs en matèria de preus de transferència, reduir la litigiositat i millorar la seguretat jurídica del contribuent, garantint una recaptació d'acord amb el que ha exigit per llei de forma eficient, amb el menor cost possible tant per a l'Administració com per al contribuent. Durant 2019, la ONFI ha participat en la gestió de 220 expedients d'AU (fet que suposa un 20% més que l'any anterior), havent-se finalitzat 66, dels quals 25 van ser estimats. Aquests AU finalitzats amb acord estimatori impliquen garantir a futur, en termes de base imposable, més de 2.100 milions d'euros.

Al seu torn, l'any passat 2019, la ONFI va participar en 380 procediments amistosos en matèria d'imposició directa, davant els 307 de l'any 2018. L'actuació de la ONFI persegueix, en aquests procediments, una adequada defensa de les bases imposables espanyoles – principalment en situacions de doble imposició – tant en regularitzacions amb abast transfronterer realitzades per l'Administració espanyola, com en les efectuades per les administracions d'uns altres països. D'aquell total de procediments, es van finalitzar 104, davant els 50 finalitzats el 2018.

La ONFI també realitza actuacions de suport i col·laboració en procediments inspectors, centrades en qüestions complexes en matèria de fiscalitat internacional. Aquesta activitat té especial transcendència en l'àmbit de les actuacions inspectores de la Delegació Central de Grans Contribuents. El 2019, la ONFI va col·laborar en 142 comprovacions inspectores, de les quals s'han finalitzat 76, suposant ajustaments en base imposable, estimats prop de 1.840 milions d'euros. En l'exercici precedent, es va participar en 161 actuacions inspectores, de les quals es van finalitzar 100, amb un import total d'ajustaments en base imposable de més de 3.300 milions d'euros.

Les dades de col·laboracions de cada exercici estan sotmesos a alta variabilitat, tal com demostra la sèrie històrica, ja que les bases imposables regularitzades en col·laboracions depenen de molts factors, a més de ser normalment el resultat d'actuacions de durada superior a l'any. Per això, la mera comparació amb l'exercici anterior no resulta significativa. De fet, de la mateixa manera que el 2019 les bases regularitzades difereixen en 1.400 milions de les regularitzades el 2018, les d'aquest últim any difereixen en 1.000 milions de les de 2017. L'elevada xifra de 2018, que marca un pic en la sèrie històrica, inclou dos expedients concrets amb xifres molt altes de regularització de difícil repetició.

Control gestor sobre tributs interns

El control gestor té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos. S'adreça, partint de la informació de què disposa l'Agència Tributària, a verificar, amb caràcter general, totes les obligacions tributàries considerades individualment. Es basa, fonamentalment, en processos informàtics i en controls de tipus documental (sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent), realitzats normalment en les pròpies oficines.

El control gestor es realitza pels òrgans de Gestió Tributària; per la Dependència d'Assistència i Serveis Tributaris respecte dels contribuents adscrits a la Delegació Central de Grans Contribuents (DCGC) i per les Unitats de Gestió de Grans Empreses, dependents de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, respecte dels contribuents sobre els quals s'exerceixin les seves competències (entre d'altres, aquells sobre els quals la DCGC no exerceixi la seva competència però volum d'operacions del qual superi la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior.

Impost sobre la renda de les persones físiques

Les actuacions de control gestor sobre aquest impost, el 2019, s'han centrat fonamentalment en les declaracions d'IRPF de l'exercici 2017. Fins a la data de confecció d'aquesta Memòria, els resultats globals de la campanya de comprovació IRPF 2017 han suposat una recaptació total de 523,6 milions d'euros i la realització de 534.112 liquidacions.

Els resultats obtinguts es reflecteixen en el  Quadre núm. 31. Resultats en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques Nou finestra (Annex).

A més, es va iniciar la campanya de control de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2018, que s'estendrà durant 2020 i dades dels quals s'oferiran en la Memòria de l'Agència Tributària d'aquest any.

A partir de 2020, s'ha considerat que pot donar una imatge més ajustada de les actuacions realitzades el mesurament no només de les actuacions desenvolupades respecte a un exercici concret i iniciades l'any anterior, sinó totes les finalitzades l'any considerat, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència. Sobre la base d'aquest nou indicador d'activitat, les actuacions desenvolupades en relació amb l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques durant 2019 sumen 725.068 actuacions, a les que caldria afegir 96.836 liquidacions per control de retencions (com a referència, les xifres de 2018 sobre la base d'aquest indicador serien de 716.478 actuacions, i 88.563 per control de retencions).

Impost sobre societats e impost sobre el valor afegit

Respecte a l'impost sobre societats de l'exercici 2017, les comprovacions iniciades l'any 2018 i finalitzades el 2019 han suposat la pràctica de 30.595 liquidacions, per un import global de 694,569 milions d'euros. Pel que fa a l'impost sobre el valor afegit corresponent a l'exercici 2017, s'han efectuat 117.759 liquidacions provisionals per un import global de 1.620,625 milions d'euros. Aquestes xifres inclouen els resultats de les actuacions de control que tenen com a conseqüència les liquidacions de contret previ, les minoracions de devolucions i compensacions, així com les de bases imposables negatives.

En aquests impostos també s'ha considerat que, a partir de 2020, pot donar una imatge més ajustada de les actuacions realitzades el mesurament no només de les actuacions desenvolupades respecte a un exercici concret i iniciades l'any anterior, sinó totes les finalitzades durant tot l'any considerat, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència. Sobre la base d'aquest nou indicador d'activitat, durant 2019 les actuacions desenvolupades en relació amb l'impost de societats han assolit les 55.079 actuacions, i les de l'Impost Sobre el Valor Afegit les 317.079. A les xifres de l'impost de societats caldria afegir 24.957 liquidacions per pagaments fraccionats. Com a referència, les xifres de 2018 sobre la base d'aquest indicador serien de 55.395 actuacions en l'impost de societats i 313.747 a IVA, més 22.226 per pagaments fraccionats.

Finalment, pel que fa als contribuents adscrits al registre de devolucions mensuals d'IVA, les liquidacions provisionals relatives a l'exercici 2018, iniciades en aquell mateix exercici i finalitzades l'any 2019, han ascendit a 6.459, per un import total de 92,4 milions d'euros.

Igualment s'ha considerat que, a partir de 2020, pot donar una imatge més ajustada de les actuacions realitzades el mesurament de totes les finalitzades durant tot l'any considerat, independentment de l'any d'inici i de la campanya de referència. Sobre la base d'aquest nou indicador d'activitat, durant 2019 les actuacions desenvolupades en relació amb els contribuents adscrits al règim de devolucions mensuals d'IVA han assolit les 18.067 actuacions (com a referència, la xifra de 2018 sobre la base d'aquest indicador seria de 16.016 actuacions).

Actuacions sobre contribuents en Mòduls

En el cas de contribuents sotmesos al règim d'estimació objectiva, els resultats de les actuacions de control es tradueixen en la incoació d'actes d'inspecció i en l'emissió de liquidacions provisionals. Les principals dades s'assenyalen en el  Quadre núm. 32. Resultats en el règim de Mòduls  Nova finestra (Annex).

Les xifres de liquidacions provisionals realitzades en el règim de Mòduls es troben incloses dins el total d'actuacions desenvolupades en relació amb l'IRPF.

Comprovació de declaracions periòdiques

Partint del cens d'empresaris, professionals i retenidors es realitza un control automatitzat del compliment de les obligacions de presentació d'autoliquidacions periòdiques (de l'impost sobre el valor afegit i de les retencions i dels pagaments fraccionats).

Durant 2019 es van emetre un total de 552.062 cartes i requeriments, atenent, a més, 42.947 tràmits d'audiència i generant-se en total 36.605 autoliquidacions induïdes presentades per un import de 65,5 milions d'euros.

També es van realitzar 37.499 liquidacions per pagaments fraccionats d'IRPF, impost sobre societats i règim simplificat d'IVA, per un import de 40,4 milions d'euros.

Aquestes xifres formen part de les xifres totals anuals de liquidacions de cadascun dels impostos referits.