Salta al contingut principal
Memòria 2020

2.5. Valoració de l'Agència Tributària per part dels ciutadans

Enquestes i estudis d'opinió

L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda va dur a terme el 2019 l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2018 ”. Aquest informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.

L'estudi es realitza a partir d'una mostra de tres mil ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.

La comparació de les valoracions obtingudes el 2019 amb les d'anys anteriors (escala sobre 4) mostra que la imatge positiva dels serveis de l'Agència Tributària està consolidada entre els ciutadans, després d'haver-se assolit aquest any la segona valoració més alta de la sèrie, un 3.

A més, en aquest estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seva tasca i correctes en el tracte personal.

Valoració dels serveis en campanya de renda per part dels contribuents

L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2019” desenvolupada durant l'any 2020 sondeja l'opinió dels usuaris, sobre els serveis oferts.

Els cinc serveis que els usuaris manifesten en les enquestes haver utilitzat són: el servei APP Agència Tributària per accedir a dades fiscals i/o presentació de la declaració; el servei de tramitació de la declaració (Renda WEB); el servei RENO per obtenir el número de referència; el servei de Cl@ve PIN; i, finalment, el servei de CITA PRÈVIA.

En concret, respecte al nivell de satisfacció dels usuaris amb la presentació telemàtica de la declaració de la Renda 2019, els contribuents que manifesten sentir-se satisfets, força satisfets o molt satisfets respecte a la mateixa suposen un 72,72 per cent dels que han dit utilitzar aquest servei.

Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent

El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan col·legiat adscrit a la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vela per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produeixen per l'aplicació del sistema tributari que realitzan els òrgans de l'Estat i efectua els suggeriments i propostes pertinents en la forma que reglamentàriament es determina. Es regeix, pel que fa a la seva competència, composició i funcionament, per les seves normes específiques.

Apareix com garant dels drets dels ciutadans en les seves relacions tributàries, donant cabuda a tots els sectors socials relacionats amb l'àmbit tributari, per tal de garantir un major acostament de l'Administració als ciutadans.

L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, així com de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell per a la Defensa del Contribuent, integrada en el Servei d'Auditoria Interna i coordinada pel seu Director.

El 2020 i en relació amb actuacions de l'Agència Tributària es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent un total de 8.245 queixes i suggeriments (8.003 queixes i 242 suggeriments), un 4,27 per cent menys que l'any anterior.

En el  Quadre núm. 11. Queixes i suggeriments. Principals rúbriques 2020 Nova finestra de l'Annex, es recullen les principals rúbriques en les que s'agrupen els motius de les queixes i suggeriments per a 2020. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent, que recull les xifres definitives aprovades en el Ple del Consell.