Salta al contingut principal
Memòria 2020

4.5.1. Control intern

Com a òrgan especialitzat de control intern, té la missió d'avaluar el sistema de control intern i afavorir el desenvolupament del mateix, mitjançant la realització d'inspeccions de serveis i auditories als òrgans centrals i territorials de l'Agència.

Actuacions d'inspecció

Les actuacions d'inspecció del Servei d'Auditoria Interna estan subjectes al principi de planificació establerta reglamentàriament per a la Inspecció General, elaborant-se amb caràcter anual el Pla d'Actuacions de la Inspecció dels Serveis que s'aprova pel president de l'Agència Tributària. El Pla està estructurat en 35 programes: per una part, un conjunt de programes vinculats a actuacions comunes a diverses àrees i/o significatius a l'efecte de la millora dels resultats de l'Agència Tributària i, per una altra, una sèrie de programes vinculats a la gestió de riscos de l'Agència Tributària, al seguiment dels òrgans territorials i l'anàlisi i control d'àrees sensibles, de seguretat i de col·laboració institucional.

Com a conseqüència d'aquestes actuacions d'inspecció dels serveis, el Servei d'Auditoria Interna elabora informes, que poden contenir recomanacions als Departaments de l'Agència Tributària (mocions) i a les Direccions de les Unitats auditades (propostes).

L'any 2020 es van elaborar 91 informes sobre resultats de la gestió, que han suposat l'emissió de 7 mocions i 192 propostes. El 2019 es van elaborar 89 informes, 7 mocions i 214 propostes.

El 2020, el Servei d'Auditoria Interna ha dedicat part de les seves actuacions a afrontar l'impacte de la pandèmia. En particular, ha registrat sistemàticament les accions comeses per l'organització per mitigar els riscos sobrevinguts, amb l’objecte d'enfortir els processos de continuïtat de negoci. Així mateix, el Servei d'Auditoria Interna ha exercit funcions de consultoria per assegurar l'accés remot als sistemes d'informació i l'extensió del teletreball.

Seguiment i avaluació permanent dels sistemes de control intern de gestió, riscos i conductes

El Servei d'Auditoria Interna realitza aquest seguiment i avaluació a través de la cooperació més àmplia amb els Departaments i Serveis Centrals i amb les diverses Delegacions Territorials.

La col·laboració institucional amb els diferents Departaments s'exerceix igualment a través del funcionament de les diverses Comissions Sectorials de Seguretat i Control, creades a l'Agència Tributària per a les següents àrees o sectors: de Gestió Tributària, d'Inspecció Financera i Tributària, de Recaptació, de Duanes i Impostos Especials i Vigilància Duanera, de Seguretat General i Gestió Econòmica i d'Informàtica Tributària, ostentant un Inspector dels Serveis del Servei d'Auditoria Interna la Vicepresidència de cadascuna de les sis Comissions. Com a novetat, aquest any la Comissió de Seguretat General i Gestió Econòmica s'ha desdoblat en dos, segons la Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària de 16 de gener de 2020 (BOE de 31 de gener).

Durant l'any 2020 l'Agència Tributària s'ha sotmès a una autoavaluació amb la metodologia TADAT, propietat del FMI, que permet avaluar la solidesa dels components fonamentals del sistema de l'administració tributària d'un país i el seu nivell de maduresa en el context d'una bona pràctica internacional. L'equip avaluador ha estat compost per la Directora del SAI i diversos Inspectors dels Serveis. Els resultats s'han publicat a la pàgina web de l'Agència.