Salta al contingut principal
Memòria 2020

4.5.3. Seguretat de la informació. Control d'accessos

L'Agència Tributària té establerta una Política de Seguretat de la Informació aprovada per Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària, de 8 de novembre de 2012, alineada amb l'Esquema Nacional de Seguretat. La Política de Seguretat de la Informació és l'instrument en què es basa l'Agència Tributària per assolir els seus objectius utilitzant de manera segura els sistemes d'informació i les comunicacions.

L'Agència Tributària ha adequat els seus sistemes d'informació al Reglament General de Protecció de Dades i a la Llei orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. El 2020, l'Agència Tributària s'ha integrat en el grup de treball de la Unió Europea que estudia l'adaptació en matèria de protecció de dades dels sistemes compartits entre la Direcció General de Fiscalitat i Unió Duanera de la Comissió Europea i els estats membres.

En el marc establert per la Política de Seguretat de la Informació, l'Agència Tributària compta amb mecanismes de protecció i seguretat de la informació, entre els quals destaquen la gestió d'usuaris i autoritzacions i el control dels accessos, de la qual finalitat és eminentment preventiva.

El sistema de control, impulsat i supervisat pel Servei d'Auditoria Interna, es basa en el registre dels accessos. Cada vegada que un usuari accedeix al sistema d'informació corporatiu per a una consulta o per a una activitat de gestió, ha de declarar el motiu de l'accés. Qualsevol accés a informació tributària de caràcter personal queda registrat juntament amb un conjunt de dades tècniques i administratius que permeten conèixer el seu context i facilitar el seu posterior control. El 2020, el teletreball dels empleats públics, fonamentat en l'accés remot als sistemes d'informació no ha alterat els processos de registre i control d'accessos que han seguit operant amb normalitat.

Se seleccionen i auditen els accessos de major risc, conforme a l'anàlisi de risc i a les pautes de la Comissió de Seguretat i Control d'Informàtica Tributària. Si el controlador considera que es tracta d'un accés indegut greu o molt greu, pot iniciar-se, si escau, un expedient disciplinari. Actualment, els usuaris amb algun accés disconforme han descendit a un per cada 533 usuaris auditats.

El 2020 s'ha requerida justificació d'algun accés al 80,73 per cent del total d'usuaris de l'Agència Tributària. Com a conseqüència d'aquest control d'accessos, s'han incoat fins a la data 4 expedients disciplinaris.

Finalment, les cessions d'informació de l'Agència Tributària a organismes públics, emparades per l'article 95 de la LGT, disposen de mesures de seguretat i control equivalents a les anteriors, sigui quin sigui el seu canal de subministrament.