Salta al contingut principal
Memòria 2020

4.7. Mesures adoptades per l'Agència Tributària en relació amb la COVID-19

La situació excepcional viscuda durant l'any 2020 derivada de la pandèmia provocada per la COVID-19 ha suposat la necessitat d'adoptar mesures extraordinàries i d'adaptar el funcionament de l'Agència Tributària a la nova situació.

En paral·lel amb la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional que limitava el dret de lliure circulació de les persones i que va ser prorrogat fins al 7 de juny de l'any passat, el Director General mitjançant Resolució de 13 de març de 2020, va habilitar als diferents centres directius de l'Agència Tributària per fixar un protocol amb les mesures que fossin necessàries per desenvolupar els supòsits de suspensió temporal d'activitats i flexibilització de la jornada laboral i implantació del teletreball en els seus àmbits de competències, el que va suposar en la pràctica la generalització del teletreball en tots els Departaments i Delegacions de l'Agència, llevat d'excepcions lligades a la prestació de serveis públics essencials incompatibles amb aquesta figura durant tot aquest període de temps.

Després de les primeres setmanes de l'estat d'alarma, es va iniciar la reincorporació gradual, homogènia i progressiva al lloc de treball presencial del personal de l'Agència Tributària, que garantís tant la seguretat dels empleats com la prestació del servei. Més d'un any després encara no es pot parlar d'una tornada completa a la normalitat.

Per facilitar el teletreball del personal de l'Agència Tributària des de l'inici de l'estat d'alarma, el Departament d'Informàtica va realitzar diferents desenvolupaments que van permetre el treball de gairebé la totalitat de la plantilla des dels seus domicilis, permetent l'accés a l'entorn de treball en mobilitat i possibilitant no només la realització de reunions per videoconferència internes i amb contribuents (sistema VIVI) sinó també l'atenció a contribuents, a través de nous serveis d'ajuda i videoassistència.

Es va establir la presentació de predeclaracions (PDF) durant l'estat d'alarma, o canvis en els Sistemes d'Autenticació, que permetessin fer front, amb les garanties necessàries, a la situació generada pel tancament d'oficines o els canvis en els sistemes de notificació.

Així mateix, durant 2020 ha estat necessari el desenvolupament de diverses actuacions per l'Agència Tributària en resposta a mesures urgents i extraordinàries adoptades progressivament per respondre a l'impacte econòmic i social que va produir la crisi sanitària i que repercutien en l'àmbit tributari.:

Paral·lelament es va implementar un apartat en el web de l'Agència Tributària denominada “Mesures tributàries COVID-19” en el que es va intentar donar resposta a tots els dubtes que la situació va generar, tant des d'un punt de vista normatiu com procedimental, incloent una recopilació de preguntes freqüents en constant actualització.

En l'àmbit de Gestió Tributària, després de l'aprovació a través de diferents reials decrets de mesures excepcionals que van suposar la suspensió, ampliació o modificació dels terminis dels procediments, va ser precís adoptar canvis en les aplicacions. Aquells terminis van ser aplicats d'ofici, llevat de renúncia expressa dels contribuents, fent precís fins i tot permetre l'acolliment a aquestes mesures d'aquells contribuents d'IRPF, IVA e impost sobre societats que van presentar les seves autoliquidacions amb anterioritat a l'aprovació de les mesures referides i desitjaven acollir-se a elles, per a la qual cosa es va implementar un sistema consistent en la presentació per part de l'interessat d'una nova autoliquidació amb un contingut ajustat a les opcions a les que desitjava acollir-se i, addicionalment, un senzill formulari que identificava la primera autoliquidació presentada, el que permetia accelerar el procés de rectificació de l'autoliquidació inicialment presentada per part de l'Administració, amb anul·lació dels seus efectes econòmics.

Altres mesura adoptades van ser la modificació del model 200 per incorporar la possibilitat de presentar una segona declaració en el termini extraordinari habilitat per a aquelles entitats que a la data ordinària de presentació de l'impost no haguessin pogut aprovar els seus comptes anuals, o, en el marc de la campanya de Renda 2019, la potenciació del Pla “Li Truquem” (PLL), que va permetre la substitució en gran mesura de l'atenció presencial en oficines per l'atenció telefònica, garantint un òptim nivell de servei, així com, a partir del mes de juny, l'inici de l'atenció presencial en oficines per a l'assistència presencial per a la presentació de declaracions, amb compliment d'estrictes protocols per garantir la seguretat de funcionaris i contribuents.

En l'àmbit d'Inspecció, el teletreball ha permès una certa normalitat en el desenvolupament de les actuacions, sens perjudici de les dificultats de direcció i coordinació dels equips i unitats que la falta de presencialitat ha provocat. En el context de la pandèmia s'ha impulsat la implantació del projecte VIVI (Visites Virtuals), sistema voluntari per a l'obligat tributari que permet, en el curs d'un procediment inspector, aportar documents, signar l'acte i donar continuïtat a l'expedient, permetent superar les limitacions espacials existents.

En l'àmbit recaptatori la crisi sanitària va motivar la implementació del projecte REC@T, el Centre d'Atenció Telefónica de Recaptació, a través d'un número únic nacional. Mitjançant el servei REC@T s'assisteix i informa en tots els aspectes inclosos en la matèria recaptatòria, prestant aquest servei tant en castellà com en diferents llengües cooficials, brindant als ciutadans la possibilitat de realitzar el pagament dels seus deutes via telefònica, sol·licitar ajornaments, fraccionaments i compensacions, canviar domiciliacions d'ajornaments i fraccionaments, consultar deutes, procedir a aixecaments d'embargaments, i en general, obtenir tota la informació i l'assistència en matèria recaptatòria, permetent-se la tramitació amb identificació del contribuent mitjançant el sistema Cl@vePin, sistema fortament assegurança.

En l'àmbit de Duanes i Impostos Especials va ser precisa l'agilitació de les autoritzacions per a la utilització d'alcohol per a la fabricació d'hidrogels antisèptics o de desinfectants de superfície amb aplicació d'exempció. A més, durant la vigència de l'estat d'alarma, es va autoritzar la recepció d'alcohol per Bombers, Guàrdia Civil, Policia, Exèrcit i Centres Sanitaris per usar-ho en tasques de desinfecció amb aplicació d'exempció.

A més, es va facilitar la mobilització de begudes fermentades (va venir, cervesa, productes intermedis i altres begudes fermentades) per a la producció d'alcohol, així com la sortida amb destinació a una fàbrica d'alcohol per a la fabricació d'alcohol, de l'alcohol residualment obtingut en les operacions de desalcoholización dutes a terme en fàbriques de cervesa, va venir o altres begudes fermentades o de productes intermedis.

En matèria de comerç exterior des de la declaració de l'Estat d'Alarma es van adoptar diferents mesures per continuar amb la prestació del servei garantint el despatx duaner de les mercaderies, amb especial atenció a les importacions de productes sanitaris, essent precisa la coordinació permanent del Departament de Duanes amb l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris. Exportació. Respecte a l'exigència de llicència d'exportació per a determinats productes va ser precisa també una estreta cooperació amb la Direcció General de Política Comercial del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, òrgan competent per a la concessió d'aquesta llicència.

Va ser en l'àmbit de Duanes on es va iniciar el desenvolupament del projecte VIVI per possibilitar la realització d'actuacions a través d'un sistema digital de videoconferència que permet la comunicació bidireccional i simultània d'imatge i so, la interacció visual, auditiva i verbal entre l'obligat tributari i l'òrgan actuant, garantint la seva transmissió i recepció segures, assegurant la seva autoria, autenticitat i integritat.

L'any 2020, també la presència internacional de l'Agència Tributària, es va veure afectada com a conseqüència de la greu crisi sanitària. Tanmateix, va ser possible una ràpida adaptació, mantenint la participació institucional a través de videoconferències amb les diferents institucions i organismes internacionals, la prestació d'assistències tècniques de forma virtual i la realització de cursos i seminaris en línia.

Els diferents Organismes Internacionals han fet èmfasi en el seu programa de treball en la resposta de les Administracions Tributàries a la crisi de la COVID-19, tant pel que fa a les seves relacions amb els contribuents, com a la seva organització interna (recursos humans, digitalització, seguretat informàtica) i al procés de recuperació futura.

El Departament d'Informàtica va haver de realitzar nombrosos desenvolupaments en tots els àmbits de l'Agència Tributària per facilitar l'actuació de la mateixa en un escenari nou i diferent, incidint a més en determinades actuacions horitzontals que van afectar a diverses àrees i que venien a resoldre la situació generada pel tancament d'oficines, com la potenciació de l'atenció telefònica incrementant els sistemes automàtics de resposta vocal (VRU) o l'ampliació dels serveis prestats pel CAT. Així mateix, en matèria de registre, es van incrementar els tràmits habilitats amb Cl@ve, i es va permetre la presentació de predeclaracions.

Fora de l'àmbit estrictament tributari, l'Agència Tributària, durant la crisi sanitària, ha desenvolupat diverses actuacions per facilitar la implantació dels canvis normatius aprovats per minimitzar l'impacte de la pandèmia en l'àmbit econòmic i fiscal, amb uns terminis per a la posada en producció totalment extraordinaris.

Així, han estat precisos importants desenvolupaments que possibilitessin la cessió d'informació a l'INSS per a una adequada gestió de l'Ingrés Mínim Vital. En aquest àmbit, als subministraments habituals s'han degut afegir altres conjunts d'informació que fins aquest moment no eren objecte d'intercanvi.

També s'ha treballat amb el Servei Públic d'Ocupació Estatal per facilitar la gestió de l'ERTO.