Salta al contingut principal
Memòria 2021

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seva creació, l'Agència Tributària ha estat pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha estat una constant que ha portat a disposar, avui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Durant els últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

En aquest àmbit ha resultat fonamental la implantació el 2021 de la nova Seu electrònica de l'Agència Tributària: https://sede.agenciatributaria.gob.es. Aquesta pàgina web unifica el portal d'informació i la seu electrònica, de manera que tots els serveis passen a ser accessibles sota una estructura temàtica de continguts – independentment del fet que es tracti d'informació o de tràmits – que fa més còmoda i àgil la navegació per al contribuent, millorant així l'experiència de l'usuari.

El nou web compta amb un disseny modern per facilitar la navegació i una visió i llenguatge orientats a l'usuari, amb explicacions i descripcions prèvies a l'accés a les diferents gestions. Es reforça així el web de l'Agència com eina bàsica per minimitzar els costos indirectes del compliment tributari per al contribuent.

La pàgina d'inici mostra a l'usuari tres grans apartats: un bloc de continguts que anirà canviant durant el temps (‘carrusel’, o ‘slider’), un altre amb els tràmits més rellevants per la seva importància i utilització pels contribuents (tràmits destacats), i un tercer (informació i gestions) estructurat en setze temes, que dona accés als diferents tràmits i continguts informatius, bé per impostos, per perfils de contribuents i matèries; o per tipus de tràmit.

Finalment, a la part inferior s'ubiquen accessos directes a diverses matèries d'interès, així com un apartat de manuals, vídeos i fullets. Igualment, es manté, en aquest cas durant tota la navegació en el nou web, un bloc final de pàgina amb els avisos legals i de seguretat, els apartats ‘Contacta amb nosaltres’ i ‘Ajuda’, enllaços d'interès i la data d'actualització de la pàgina.

També en l'àmbit de l'administració electrònica, i en relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integressin en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO). El cens total d'inclosos efectius en NEO a 31 de desembre de 2021 era de 2.350.159 persones físiques i jurídiques.

El 2021 es van emetre 14,76 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 14,10 milions corresponen a titulars inclosos en Notificació Electrònica Obligatòria (NEO).

Per potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre, en el cas de les persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Això facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.

En aquest context, les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència, s'han situat en 811.809 assentaments registrals. Els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@ve PIN han crescut el 2021 arribant a 5.515.889 assentaments.

Conforme a la normativa vigent, existeixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar davant les Administracions Públiques o davant els organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seva situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.

Durant l'any 2021 s'han sol·licitat per via electrònica 9.699.086 certificats, fet que suposa un 95,12% sobre el total de certificats sol·licitats. Això vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel propi ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requereix la informació.

Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeti millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seves obligacions tributàries promovent, en definitiva, un millor compliment de les mateixes.

L'any 2021, 2.291.491 contribuents més han comunicat les seves dades de contacte electrònics, ja sigui un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació. A 31 de desembre de 2021, el nombre de contribuents totals subscrits el 2020 al sistema d'avisos sobre notificacions assoleix la xifra d'11.835.304.

La utilització de l'Administració electrònica ofereix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la càrrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per processar la informació i per detectar l'evolució de variables econòmiques.

Un dels aspectes bàsics de l'assistència prestada per canals electrònics atén a la facilitat que té un contribuent per presentar la seva documentació de manera electrònica. Durant 2021, s'ha assolit un percentatge del 91,21% de documents no normalitzats presentats per registre electrònic pels contribuents respecte del número total de documents presentats a través de registre presencial i electrònic.

Un exemple de la creixent importància de la nova comunicació amb el contribuent aprofitant els beneficis que atorga l'administració electrònica, és la creació de les Administracions d'assistència Digital Integral (ADI), administracions en les que l'atenció i assistència al contribuent es realitza exclusivament per mitjans electrònics i telefònics, i que faciliten l'accessibilitat a tota la població i en un horari ampli, redueixen els costos per al contribuent en evitar-li els desplaçaments, afavoreixen la unificació del criteri en l'aplicació de la norma, i permeten una major especialització dels funcionaris que treballen en elles, millorant així l'assistència al contribuent.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'aquesta Memòria es desenvolupen els serveis prestats per mitjans electrònics.