Salta al contingut principal
Memòria 2021

4.2.2. Control duaner, dels impostos especials i mediambientals

Actuacions inspectores sobre els tributs que graven les operacions de Comerç Exterior, sobre els Impostos Especials i sobre els impostos mediambientals

S'inclouen les actuacions inspectores de comprovació realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció de Duanes i Impostos Especials de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, per tal de combatre el frau que afecta tant als interessos financers de la Unió Europea, és a dir, als recursos propis, com als tributs interns que graven les operacions de comerç exterior i als Impostos Especials i mediambientals.

L'any 2021, s'han realitzat per la Inspecció Regional 2.589 liquidacions, amb un deute liquidat de 159,84 milions d'euros.

Impostos Especials i mediambientals:

El 2021, les comprovacions es van centrar fonamentalment en els següents àmbits:

  • Impost sobre l'Alcohol i Begudes Alcohòliques. Es tracta de controlar les devolucions per compensació per utilització en la preparació d'aromatitzants.

  • Impost sobre Hidrocarburs. Les actuacions s'han concentrat a controlar el desviament de gasoil bonificat o exempt en magatzems fiscals.

  • Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport . Es concreta en el control del frau en les exempcions i supòsits de no-subjecció, el control d'embarcacions amb bandera no espanyola i el control de les bases imposables i de les emissions de CO2 declarats.

  • Impost especial sobre l'electricitat. Aquest exercici s'ha efectuat un triple control: control de l'aplicació del supòsit de no-subjecció; control de l'aplicació de reduccions en la base imposable; i control de les bases imposables declarades.

  • Impost sobre els Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle . Els principals riscos fiscals inherents als contribuents i usuaris destinataris exempts de productes subjectes a aquest impost radiquen en la possibilitat que s'adquireixin, importin, exportin, comercialitzin o autoconsumen aquests productes fraudulentament, així com que els contribuents no compleixin amb la seva principal obligació tributària que és autoliquidar i ingressar, si escau, les quotes de l'impost.

  • Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica. El control realitzat per l'ONI se centra, en primer lloc, en el compliment de l'obligació de liquidació i ingrés amb càrrec als exercicis 2018 i 2019 per part dels teòrics contribuents i, en segon lloc, a detectar contribuents ingrés del qual sigui anormalment sota.

Comerç exterior

Aquestes actuacions se centren en el control inspector realitzat a posteriori del despatx duaner dels elements dels tributs que graven el comerç exterior. Amb caràcter general per a totes les importacions, aquest control se centra en el valor en duana, l'origen i la classificació aranzelària de les mercaderies.

Respecte al control del valor en duana, el frau en aquest camp té diferents variables possibles. Per una part, situacions en les que el preu real de les mercaderies no es correspon amb la documentació comercial presentada en el moment del despatx duaner, destacant el risc que suposa el creixement del comerç electrònic, per tal com les simplificacions existents per a aquest tipus d'enviament de petita mida, per regla general, poden facilitar la declaració de valors inferiors als reals. D'altra banda, els casos en els que, existint conceptes a incloure en el valor en duana en concepte d'ajustaments al preu pagat o per pagar, no s'ha incrementat el valor. Finalment, la concurrència de circumstàncies, especialment la vinculació, que impedeixin la utilització del valor de transacció i obliguin a la utilització dels mètodes secundaris de valoració.

Quant a la revisió de l'origen de les mercaderies, el frau consisteix en fer desaparèixer la connexió entre mercaderia i fabricant, mitjançant la presentació de certificats d'origen i factures falses o adulterades, o realitzant vendes-reals o fictícies - al país d'origen real amb tercers països més amb tractament preferencial o sense drets antidúmping, o aplicant de forma incorrecta el codi addicional que s'aprova per a determinats exportadors i que comporta el pagament d'un dret antidúmping inferior al general o d'import zero.

El frau en la classificació aranzelària de les mercaderies consisteix en declarar una partida diferent de la realment aplicable, la qual cosa donarà lloc a l'aplicació d'un menor dret aranzelari del que realment correspon, eludint fins i tot un dret antidúmping.

En relació amb la importació de productes agrícoles i de la pesca, es mantenen amb caràcter general els riscos fiscals d'anys anteriors: infravaloració, incorrecta classificació aranzelària i falses declaracions d'origen preferencial. L'experiència adquirida durant el temps ha servit per crear els oportuns perfils de risc, que han permès fer un seguiment detallat de les empreses importadores o tallar, en la mesura del possible, les situacions de frau detectades.

Respecte a les actuacions desenvolupades el 2021, cal fer una especialreferencia al control del frau en l'àmbit del comerç electrònic. L'existència de dos fluxos de negoci com és el B2C i B2B implica la necessitat d'actuar de forma diferent donades les característiques diferents que presenten. La característica principal del model de negoci B2C associat al comerç electrònic, és l'ingent volum de petits paquets amb multitud de destinataris, que en la seva majoria no es troben identificats pel NIF. Aquest tipus d'enviaments es beneficia de simplificacions mitjançant una declaració reduïda de dades com és la declaració de Baix valor o mitjançant alguna simplificació en la declaració d'importació. L'increment experimentat en aquest tipus de comerç fa necessari intensificar els controls sobre el mateix, tant en el moment del despatx, com posteriorment. D'altra banda, el model de negoci B2B implica que un venedor pugui subministrar els seus productes en un breu termini de temps als seus clientes, per a la qual cosa és necessari que la mercaderia es trobi ja propera a ell en el moment de la venda. Si la mercaderia és originària d'un tercer país, l'única forma que té el venedor d'escurçar els terminis d'entrega és importar prèviament la mercaderia, abans que s'ofereixi a través de la corresponent finestra a Internet o marketplace. La identificació d'aquests venedors que comercialitzen els seus productes a través de diferents plataformes no és possible sense la cooperació d'aquelles. Per aquest motiu, des de l'Agència Tributària s'ha impulsat la signatura d'acords amb diferents plataformes.

Pel que fa a l'IVA d'importació i al control de l'aplicació de tipus reduïts, l'objectiu és regularitzar la situació tributària dels contribuents que hagin liquidat a la importació quotes d'IVA inferiors a les que corresponen, per incorrecta aplicació del tipus impositiu.

Quant a l'IVA a la importació i a l'exempció en els despatxos de lliure pràctica, poden donar-se dos tipus de frau: el despatx de lliure pràctica a Espanya sense que els béns s'enviïn a un altre Estat membre, amb frau en la feta imposable importació de l'IVA, i el despatx de lliure pràctica en un altre Estat membre, amb enviament posterior de la mercaderia importada a Espanya sense declaració de la feta imposable adquisició intracomunitària pel subjecte passiu espanyol (en aquest cas es fa necessària l'assistència mútua). En ambdós casos, les posteriors entregues dels béns en el territori espanyol d'aplicació de l'IVA poden no ser declarades en aquest impost.

Repressió del contraban, del blanqueig de capitals i d'uns altres fraus

En matèria de lluita contra el contraban i el blanqueig de capitals, les unitats de Vigilància Duanera realitzan actuacions dirigides a la repressió del contraban i tràfic il·lícit d'estupefaents, tabac, productes falsificats i altres gèneres, així com del blanqueig de capitals connex, comprenent també la protecció aeronaval de la frontera en coordinació amb uns altres organismes de l'Estat amb presència en la mar.

Les unitats de Vigilància Duanera també desenvolupen actuacions de control i suport a la resta d'àrees del Departament de Duanes i Impostos Especials, entre les que s'inclouen controls preventius en recintes duaners mitjançant tècniques d'inspecció no intrusiva, controls de moneda, i el control de la seguretat de la cadena de transport internacional.

Així mateix, realitzan actuacions de lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, col·laborant amb uns altres Departaments de l'Agència Tributària, ja sigui en l'àmbit penal o en via administrativa. La creixent complexitat del frau, així com la internacionalització de les seves estructures, necessita una coordinació externa i una necessitat d'optimització dels recursos de l'Agència Tributària mitjançant la cooperació i col·laboració entre les diferents àrees funcionals.

El 2021, es van intervenir, fruit d'aquestes actuacions, 167.091 kg d'haixix, 31.310 kg de cocaïna i 2.832.006 paquets de tabac, fet que suposa un total de 802 delictes i 3.036 infraccions. Així mateix, s'han denunciat 110 delictes de falsificació i 1.814 infraccions, a més de 71 delictes de blanqueig de capitals, amb un valor de 49,95 milions d'euros.

Les xifres sobre contraban i sobre les actuacions realitzades durant aquest exercici s'exposen en el  Quadre núm. 35. Actuacions de lluita contra el contraban  i en el  Quadre núm. 36. Principals actuacions de Vigilància Duanera  (Annex).

Control gestor en les Duanes

Avui l'actuació de les duanes, a part d'assegurar la màxima agilitat possible en el comerç internacional, s'orienta a la realització de controls encaminats a la protecció dels interessos financers de la UE i dels seus Estats Membres, així com a la protecció i seguretat de tots els ciutadans de la Unió.

En la cerca de l'equilibri entre aquests dos interessos legítims, la relació duana – operador ha anat evolucionant. Així, ha sorgit el desenvolupament de la Finestreta Única Duanera (VUA) que permet, entre altres qüestions, centralitzar la informació i la documentació remesa pels operadors econòmics a les diferents autoritats relacionades amb el comerç exterior, evitant duplicitats i facilitant la tramitació administrativa. Aquest projecte, en constant desenvolupament i creixement, es veu actualment impulsat per la proposta de la Comissió de Reglament pel qual s'estableix l'entorn de la finestreta única duanera de la Unió Europea, que proposa que les finestretes úniques nacionals es converteixin en un canal de comunicació únic en el que els operadors econòmics puguin realitzar les formalitats duaneres pertinents i les no duaneres específiques de la UE necessàries per al despatx de les mercaderies. Així, els operadors econòmics podran presentar en un únic punt les dades duaners i no duaners de la UE requerides per les múltiples autoritats que intervenen en el despatx de les mercaderies. Aquest mecanisme de facilitació és el Punt Únic d'Entrada (PUE), funcionalitat en procés de desenvolupament en la VUA amb alguns dels Serveis d'Inspecció.

Les actuacions orientades a combatre el frau en tributs afecten a dos grans àmbits:

  • En l'àmbit de la Unió Europea, els relacionats amb els recursos propis: drets duaners i drets agrícoles.

  • En l'àmbit intern, els que afecten als impostos indirectes: Impost sobre el valor afegit, Impostos Especials i els impostos mediambientals.

De la mateixa manera, les duanes també duen a terme actuacions encaminades a combatre activitats il·lícites que transcendeixen l'àmbit fiscal com són, entre d'altres, els controls sanitaris, els que incideixen sobre el control de la qualitat dels productes garantint la seguretat del consumidor, els que tenen per objecte la protecció de la propietat intel·lectual, el medi ambient o el patrimoni cultural, el control dels intercanvis comercials amb material de defensa i doble ús, productes químics, substàncies que puguin ser empleades com precursors d'estupefaents i substàncies psicotròpiques, així com controls d'espècies de fauna i flora protegides pel Conveni CITIS.

Com exemple dels resultats d'aquests controls, en el d'espècies protegides (Conveni CITIS), durant l'any 2021 s'han intervingut 1.527 unitats, 9.533 grams de coral, 24.956 grams de caviar i 40.561.140 grams d'unes altres espècies protegides. En l'àmbit de la defensa de la propietat intel·lectual, el 2021, entre altres resultats, s'han practicat 2.790 retencions d'expedicions de mercaderia per presumpta vulneració de drets de propietat intel·lectual.

El control tributari té per objecte verificar la correcta declaració dels elements determinants del deute duaner i fiscal, en el moment del despatx duaner o en revisió posterior:

  • Identificació de la mercaderia objecte de la declaració duanera i la seva correcta classificació aranzelària.

  • Verificació de l'origen de la mercaderia i dels documents acreditatius del mateix.

  • Comprovació de les bases imposables declarades.

El control duaner extrafiscal incideix sobre l'aplicació de totes les normes de la Unió Europea en matèria de prohibicions i restriccions aplicables a l'entrada i sortida de mercaderies en el territori duaner de la Unió. Aquesta activitat es basa en la fixació de criteris d'anàlisi de riscos, que pot determinar un control documental basat en la verificació dels certificats i autoritzacions expedides pels organismes competents o un control físic per constatar que la mercaderia presentada a despatx coincideix amb la declarada.

Quadre núm. 37. Controls duaners sobre prohibicions i restriccions UE  (Annex)

Independentment del procediment de declaració empleat (normal o simplificat) el poder identificar el comerç il·legítim i, per tant, de sota risc, permet a les autoritats duaneres centrar els recursos limitats en aquells operadors que suposen un risc major, facilitant el comerç legítim.

En aquest context, el 2008 va entrar en vigor la figura de l'operador econòmic autoritzat (OEA), operador de confiança que, després de complir una sèrie de requisits, es podrà beneficiar de simplificacions duaneres i facilitacions de seguretat. Actualment, a la UE hi ha més de 18.000 empreses certificades i s'han signat acords de reconeixement mutu internacional amb alguns països, el que no només enforteix la seguretat de tota la cadena logística, sinó que també facilita el comerç. A més, es consolida a escala internacional l'enfocament adoptat per l'Organització Mundial de Duanes i dona resposta al desitjo de la comunitat empresarial d'evitar la proliferació de requisits i d'homologar els procediments de protecció en les duanes. La UE ha adoptat acords de reconeixement mutu del règim d'Operador Econòmic Autoritzat amb el Japó, els Estats Units, Suïssa, Noruega i amb la República Popular la Xina.

Espanya compta amb 1.043 d'aquests Operadors, havent concedit aquesta condició el 2021 a 45 nous operadors.

L'1 de juliol de 2021 va entrar en vigor el denominat “paquet IVA”, una normativa europea que incorpora canvis en la fiscalitat del comerç electrònic. Des d'aquella data, els productes de petit valor que el consumidor compra per Internet i que s'envien des de fora de la UE passen a estar subjectes a IVA, com ve succeint amb els de major import. A partir d'aquell moment, l'ús de la declaració H7 és obligatori, comprenent les mercaderies comprades per Internet que gaudeixin de franquícia aranzelària per tenir un valor intrínsec inferior a 150 euros, les enviades de particular a particular, sense pagament de preu algun, que també gaudeixen de franquícia per tenir un valor inferior a 45 euros; i determinats documents.

Aquesta declaració no pot utilitzar-se per a mercaderies subjectes a controls d'organismes en frontera per estar subjecta a normativa específica de comerç, d'espècies de flora i fauna protegides (CITIS), les subjectes a Impostos Especials o que requereixin un control sanitari, veterinari, farmacèutic o qualsevol altre establert per la legislació vigent com, per exemple, medicaments, tabac, alcohol, animals i plantes, aliments, armes i municions, etc. En aquests casos s'haurà de presentar necessàriament un DUA d'importació complet.

Com a conseqüència dels controls efectuats sobre aquestes declaracions s'ha suspès el despatx de 16.261 declaracions no concedint-se el llevant de les mateixes, i respecte d'11.610 declaracions s'ha comanda la presentació d'una declaració completa d'importació. Destaquen dins els motius d'aquestes decisions el control de mercaderies subjectes a prohibicions i restriccions que ha afectat a 6.497 declaracions.

A més, durant l'any 2021 es van escanejar un total de 29.269 contenidors, tant d'importació com d'exportació, per comprovar que la càrrega declarada coincidia amb la imatge radiogràfica obtinguda de l'interior del contenidor i comprovant la possible existència de dobles fons o compartiments ocults. També s'ha continuat amb el control radiològic dels mateixos, amb l'objectiu de detectar possibles trànsits il·lícits de materials nuclears i radioactius, així com mercaderies contaminades.

Les actuacions de comprovació desenvolupades durant tot l'any en matèria de comerç exterior, d'ultimació de règims i de revisió de documents desenvolupades en l'àmbit del control gestor de comerç exterior durant 2021 han assolit la xifra de 675.095 actuacions (com a referència, la xifra el 2020 va ser de 634.170 actuacions). A més, s'han desenvolupat 531 actuacions de supervisió d'autoritzacions de comerç exterior.

Intervenció i gestió d'Impostos Especials

Les actuacions d'intervenció d'Impostos Especials es caracteritzen per implicar tant controls previs com simultanis al moment de realització del fet imposable. Això ve motivat perquè en aquests casos conflueixen, al costat d'elevats tipus impositius, supòsits d'exempcions, no-subjeccions i bonificacions tributàries en funció de la destinació, amb bases imposables no monetàries. En el desenvolupament de la seva funció, els interventors aixequen actes de caràcter previ per regularitzar la situació tributària dels subjectes passius que comproven. El caràcter previ d'aquestes actes ve motivat, entre altres circumstàncies, pel fet que la comprovació comptable es limita als registres exigits per la Llei i el Reglament d'Impostos Especials.

Les dades corresponents als exercicis 2019 i 2020 s'ofereixen en el Quadre núm. 38. Activitat interventora de IE (impostos Especials)  (Annex).

Les actuacions de comprovació desenvolupades durant tot l'any en matèria d'impostos especials i mediambientals desenvolupades en l'àmbit del control gestor d'aquests tributs durant 2021 han assolit la xifra de 459.776 actuacions (com a referència, la xifra el 2020 va ser de 363.202 actuacions).